Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 17 paź 2021, o 17:33

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 88 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Następna
Autor Wiadomość
Post: 22 sty 2021, o 16:35 
Online
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3330
Lokalizacja: Elbląg
AmperTomek pisze:
Interesuje mnie dlaczego po użyciu Oracover - Solafilm-u już nie kupisz? podziel się doświadczeniem.


Dlaczego? Ponieważ jest trudny przy układaniu. Trzeba pilnować temperatury żelazka, bardzo łatwo przegrzać folię, łatwo też robią się takie "pajączki" nie do usunięcia w narożnikach, zmarszczki. Ciężko naciągnąć równo na całej powierzchni. Folia w wersji lite jeszcze gorsza. Nie wiem, może tak trafiłem, a najpewniej to był mój brak wprawy, ale kolory to już zupełna masakra przy oklejaniu. Po zmianie folii na chińską lub Oracower nie miałem takich problemów..... przypadek :lol: ? Oczywiście Solartex jest świetny, z nim nie miałem problemów, ale to inna bajka. Powtórzę, to są moje doświadczenia i obserwacje, dlatego Solarfilmu już nie kupię. Parę gram mniej na modelu i patrzenie na lotnisku na spartolone pokrycie modelu, dla mnie nie do przyjęcia ;) .
Zgadzam się z tym co napisał molej , fajnie to wygląda ale nic więcej. No ale biorąc pod uwagę, że nasze modele są i tak przewymiarowane wytrzymałościowo, będzie ok. Bardzo ładnie i czysto budujesz, tylko pozazdrościć :) .

_________________
Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 22 sty 2021, o 17:30 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 lut 2013, o 21:44
Posty: 659
Lokalizacja: Elbląg
Przyklejaj oryginalny Oracover (żaden chiński). Klejenie bajka :D . Ciężar przy tej rozpiętości niezauważalny. Posłuchaj kolegów i nie kombinuj ;) . Solartex do już do makiet historycznych. Klei się też fantastycznie.

_________________
Cudowne widoki
...piękna kobieta w tańcu, koń pełnej krwi w galopie , fregata pod pełnymi żaglami i... szybowiec na niebie pod cumulusami.

Pozdrawiam Mirek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 25 sty 2021, o 10:18 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2020, o 22:27
Posty: 82
Lokalizacja: Olkusz - Małopolska
Molej - dziękuję za pięknie opracowane zdjęcia i wkład merytoryczny:)
Wiadomo, że ten pasek balsy 8x1 mm (który leży na żeberku) gnie się od samego patrzenia na niego.

Jednak mimo wszystko, tak jak pisałem, ten statecznik spokojnie ma wysoką sztywność, nawet za dużą.
Na zdjęciu widać obciążenie 2 kg i ugięcie 8 mm. W rękach gnę go w różnych kierunkach i naprawdę jest zupełnie ok. Gdyby cięciwa była większa, to istotnie byłby problem.

Moim zdaniem problemem jest moment skręcający statecznik pionowy od działającej siły na krawędź natarcia statecznika poziomego. Dodatkowo czym większa masa statecznika poziomego tym większe siły działają na statecznik pionowy. Gdybym miał coś zmieniać w poziomym, to jego konstrukcję celem zmniejszenia masy (obecna 52g). Zwiększenie jego wytrzymałości w tym układzie nie ma sensu.

Milo - Dziękuję za podzielenie się doświadczeniem, to wyjaśnia dlaczego lepiej nie kombinować z foliami :)


Załączniki:
IMG_20210124_003442[1].jpg
IMG_20210124_003442[1].jpg [ 363.39 KiB | Przeglądany 2450 razy ]
IMG_20210121_222154[1].jpg
IMG_20210121_222154[1].jpg [ 628.16 KiB | Przeglądany 2450 razy ]

_________________
Pozdrawiam Tomek
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 1 lut 2021, o 13:48 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2020, o 22:27
Posty: 82
Lokalizacja: Olkusz - Małopolska
Nie udało się uratować steru kierunku, po całkowitym wysuszeniu i wyjęciu z prasy odzyskał niestety swój pierwotny kształt - zwichrowanie całej płaszczyzny. Muszę go wykonać jeszcze raz, bo jeden element poszycia pękł przy wyginaniu... W między czasie dowiedziałem się, że działając na balsę gorącą parą i amoniakiem można ją łatwiej kształtować.

Powoli powstaje skrzydło. Przekładki w dźwigarze są bardzo istotne, mają ogromny wpływ na sztywność wzdłuż jego osi. Podpatrzyłem jak to jest robione w Double Dancer - Mark Drela. U mnie przekładka jest sklejona z dwóch elementów, jeden ma słoje +45 stopni, drugi -45 stopni. Taka sklejka balsowa o łącznej grubości 3 mm ma zaskakująco dobre właściwości wytrzymałości na ściskanie i rozciąganie. Początkowo przekładki dałem tylko w sekcji pierwszej płata, ale reszta płata bardzo się gięła, więc dołożyłem przekładki na całą długość dźwigara co znacznie poprawiło jego sztywność. Moduł między żeberkami przykryty kesonem - za krawędzią natarcia - ma kształt zbliżony do kwadratu - dlatego będzie dawał dobrą wytrzymałość. Myślę, że rozstaw żeberek - odległość między żeberkami - determinowany powinien być właśnie kształtem tego modułu - czym bardziej zbliżony do kwadratu - tym lepiej. W tym przypadku odległość między żeberkami wynosi 70,5 mm. Klocki z płyty MDF grubości 25 mm są bardzo pomocne - to podpatrzyłem w "Elementarz Modelarza" na tym forum :D


Załączniki:
IMG_20210126_210005[1].jpg
IMG_20210126_210005[1].jpg [ 264.08 KiB | Przeglądany 2339 razy ]
IMG_20210123_000748[1].jpg
IMG_20210123_000748[1].jpg [ 515.65 KiB | Przeglądany 2339 razy ]
IMG_20210123_235325[1].jpg
IMG_20210123_235325[1].jpg [ 441.45 KiB | Przeglądany 2339 razy ]
IMG_20210124_103037[1].jpg
IMG_20210124_103037[1].jpg [ 398.54 KiB | Przeglądany 2339 razy ]
IMG_20210124_184559[1].jpg
IMG_20210124_184559[1].jpg [ 441.27 KiB | Przeglądany 2339 razy ]
IMG_20210124_185119[1].jpg
IMG_20210124_185119[1].jpg [ 302.31 KiB | Przeglądany 2339 razy ]

_________________
Pozdrawiam Tomek
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 10 lut 2021, o 11:55 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2020, o 22:27
Posty: 82
Lokalizacja: Olkusz - Małopolska
Lewy płat jest prawie gotowy, zostało jeszcze wykończenie kesonu - części gdzie są rurki dla bagnetu. Gdy skończę drugi płat połączę oba bagnetem, sprawdzę i skoryguje położenie obu kieszeni na bagnet - tak aby dały zadany wznios skrzydła, dopiero wtedy zaleje skrzynkę dźwigara żywicą z lekkim wypełniaczem - mikrobalonem. Obecna masa płata: 220g.

Po przyjrzeniu się zdjęciom zmienię parę drobiazgów w lotkach - muszę przyznać, że to nie wygląda dobrze. Usunę przekładki między żeberkami, zostawię tylko te gdzie znajdują się zawiasy - czyli 4 szt. Ostatnią przekładkę wymienię, tak aby wypełnianie było pełne - dochodziło całkowicie do listwy krawędzi spływu. Dobrze jest porobić zdjęcia i popatrzeć na nie okiem obserwatora z boku :lol:


Załączniki:
IMG_20210204_215034[1].jpg
IMG_20210204_215034[1].jpg [ 480.63 KiB | Przeglądany 2205 razy ]
IMG_20210204_215324[1].jpg
IMG_20210204_215324[1].jpg [ 369.47 KiB | Przeglądany 2205 razy ]
IMG_20210204_214940[1].jpg
IMG_20210204_214940[1].jpg [ 357.96 KiB | Przeglądany 2205 razy ]

_________________
Pozdrawiam Tomek


Ostatnio zmieniony 16 lut 2021, o 09:31 przez AmperTomek, łącznie zmieniany 1 raz
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 15 lut 2021, o 14:26 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2020, o 22:27
Posty: 82
Lokalizacja: Olkusz - Małopolska
Poniżej lotka po zmianach, na zakończeniu skrzydła brakło milimetra materiału, dokleiłem nowy kawałek balsy, doszlifowałem i jest ok.
Zdjęcia drugiego płata; prawego- waga 225 - 5 gram więcej, pewnie wynika to z gęstości balsy, kesony są z twardszej niż ma to miejsce w lewym płacie.


Załączniki:
IMG_20210210_210038[1].jpg
IMG_20210210_210038[1].jpg [ 494.01 KiB | Przeglądany 1968 razy ]
IMG_20210211_230650[1].jpg
IMG_20210211_230650[1].jpg [ 709.34 KiB | Przeglądany 1968 razy ]
IMG_20210211_230629[1].jpg
IMG_20210211_230629[1].jpg [ 830.86 KiB | Przeglądany 1968 razy ]

_________________
Pozdrawiam Tomek
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 16 lut 2021, o 11:06 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2020, o 22:27
Posty: 82
Lokalizacja: Olkusz - Małopolska
Tym razem postarałem się wykonać keson steru kierunku poprawnie, czyli kierunek słoi tak jak trzeba (mam nadzieję ;), bo sporo z tym zabawy było), dodatkowo odpowiednie dociskanie między dwoma powierzchniami płaskimi podczas klejenia - bo ten element naprawdę łatwo się wichruje. Na pokrycie użyłem balsy 1 mm, zmieniłem trochę całą konstrukcję i dzięki temu mam zaoszczędzone parę gram oraz zapewnioną wentylację między pustymi polami; między "żeberkami" dla wyrównania ciśnienia przy oklejaniu folią. Waga steru pierwszego - 18,1g - do wyrzucenia, steru drugiego poprawionego - 10,5g.
Z tymi ściskami stolarskimi trzeba uważać, aby nie sprasować - uszkodzić element ściskany.


Załączniki:
IMG_20210213_233705.jpg
IMG_20210213_233705.jpg [ 671.19 KiB | Przeglądany 1928 razy ]
IMG_20210214_103355.jpg
IMG_20210214_103355.jpg [ 638.38 KiB | Przeglądany 1928 razy ]
IMG_20210214_132435.jpg
IMG_20210214_132435.jpg [ 418.49 KiB | Przeglądany 1928 razy ]
IMG_20210214_132442.jpg
IMG_20210214_132442.jpg [ 306.6 KiB | Przeglądany 1928 razy ]
IMG_20210214_132555.jpg
IMG_20210214_132555.jpg [ 330.11 KiB | Przeglądany 1928 razy ]
IMG_20210214_133906.jpg
IMG_20210214_133906.jpg [ 532.66 KiB | Przeglądany 1928 razy ]
IMG_20210214_180245.jpg
IMG_20210214_180245.jpg [ 381.56 KiB | Przeglądany 1928 razy ]
IMG_20210214_180257.jpg
IMG_20210214_180257.jpg [ 385.4 KiB | Przeglądany 1928 razy ]
IMG_20210214_204448.jpg
IMG_20210214_204448.jpg [ 326.28 KiB | Przeglądany 1928 razy ]
IMG_20210214_204749.jpg
IMG_20210214_204749.jpg [ 365.87 KiB | Przeglądany 1928 razy ]

_________________
Pozdrawiam Tomek
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 16 lut 2021, o 21:13 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 4 lut 2012, o 22:56
Posty: 70
Lokalizacja: Elbląg
Witaj Tomek
Ależ to piękny model! I pięknie budowany!!! Chyba mnie namówiłeś na 'Guppy', może jeszcze na ten sezon?!
zbyszek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 16 lut 2021, o 23:01 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2020, o 22:27
Posty: 82
Lokalizacja: Olkusz - Małopolska
Dziękuję za miłe słowa :oops:

Bardzo chętnie zobaczę Twoją realizację Guppy 3,4 m - szczerze zachęcam, tak - masz rację - to piękny model, urzekła mnie kiedyś jego sylwetka :D

Siedzę teraz nad rysowaniem szkieletu pod kopyto do kabinki. Nie wiem, czy dobrze to rozkminiam. Kabinka u podstawy jest w kształcie łuku - czy zatem należy wykonać dwa kopyta - jedno jako podstawkę pod drugie? Wręgi podstawy to te pola zakreskowane. Brakuje jeszcze wręgi pierwszej od lewej.


Załączniki:
Przechwytywanie.JPG
Przechwytywanie.JPG [ 87.12 KiB | Przeglądany 1887 razy ]

_________________
Pozdrawiam Tomek


Ostatnio zmieniony 17 lut 2021, o 11:30 przez AmperTomek, łącznie zmieniany 1 raz
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 lut 2021, o 11:04 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1158
Lokalizacja: Wrocław
AmperTomek pisze:
Kabinka u podstawy jest w kształcie łuku - czy zatem należy wykonać dwie formy - jedną jako podstawkę pod drugą?

Proponuję zrobić jedno kopyto z płaskim spodem. Ewentualnie zaznacz na nim kształt kabinki u podstawy (łuk) a po tłoczeniu ułatwi Ci to prawidłowe wycięcie.
Ważne abyś wydłużył o kilka milimetrów kopyto poza rzeczywisty obrys kabinki. Jeśli zrobisz na wymiar, materiał na krawędzi będzie się załamywał i przy docięciu będzie to bardzo źle wyglądało.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 88 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group