Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 16 lut 2025, o 23:48

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 29 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna
Autor Wiadomość
Post: 20 gru 2024, o 22:34 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3760
Lokalizacja: Elbląg
Przedstawiam opis budowy modelu szybowca "Mewa" skonstruowanego przez Panów Laferskiego i Burego w 1939 roku. W stosunku do oryginału model został powiększony do ok 2 m rozpiętości z zachowaniem rozstawów, ilości żeber i wręg w kadłubie. Zmiany jakie zostały wprowadzone to przede wszystkim:
-Wydzielenie powierzchni sterowych /ster kierunku i wysokości/
-Rezygnacja z zamocowania statecznika poziomego na stałe, teraz jest przykręcany
-Dodanie trzech żeberek w końcówce skrzydła /ucho/
-Mocowanie skrzydeł na łączniku z pręta na wieżyczce kadłuba
Geometria pozostała bez zmian. Profile najbardziej zbliżone do oryginału. Wersja "moto".
Opis przerysowania, rekonstrukcji przedstawiłem tutaj:
viewtopic.php?f=74&t=1875
Kilka uwag na początek. Model został opracowany jako zestaw wycinany ploterem laserowym. Do zbudowania szybowca nie są potrzebne plany kadłuba. Na formatkach jest specjalny zestaw montażowy, który wyklucza pomyłki w czasie sklejania i zapewnia liniowość i precyzję montażu. Będzie to dobrze widoczne na zdjęciach. Do zbudowania reszty elementów mam przygotowany odpowiedni zestaw rysunków. Poniżej zamieszczam pdf z listą potrzebnych materiałów do zbudowania "Mewy". Nie uwzględnia on wyposażenia elektronicznego i napędu oraz materiału na pokrycie modelu. Pozostawiam to do wyboru. Serwa jakie w prototypie są przewidziane /otwory w półce/ to klasyczne "9g", czyli np TP90, HXT900, Kavan GO13 MG, lub podobne.
Nie będzie możliwości komentowania. Pragnę aby to była "instrukcja budowy modelu". Jeżeli ktoś ma ochotę zadać pytanie to proszę o pisanie w/w wątku lub na pw, maila, dzwonić itp-itd. Na pewno skrupulatnie będę odpowiadał, udzielał informacji.


Załączniki:
Mewa lista materiałów forum.pdf [405.7 KiB]
Pobrany 14 razy

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 21 gru 2024, o 12:23 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3760
Lokalizacja: Elbląg
Kadłub.
Przed przystąpieniem do sklejania kadłuba należy połączyć ze sobą dwa najdłuższe elementy na których będziemy ustawiać wręgi. W pionowej stępce w jej ogonowej sekcji, należy wkleić mały kawałek sklejki - jest na formatkach - jako wzmocnienie płetwy podkadłubowej. Pokazane na zdjęciu.
Zwracam uwagę na to że kadłub ma około 115 cm długości, także będzie potrzebna nam deska montażowa o minimum 120 cm długości.
Poniżej zdjęcia które mam nadzieję wszystko wyjaśniają.
CDN


Załączniki:
DSCN6794.jpg
DSCN6794.jpg [ 168.29 KiB | Przeglądany 677 razy ]
DSCN6795.jpg
DSCN6795.jpg [ 177.25 KiB | Przeglądany 677 razy ]
DSCN6796.jpg
DSCN6796.jpg [ 192.32 KiB | Przeglądany 677 razy ]
DSCN6797.jpg
DSCN6797.jpg [ 172.25 KiB | Przeglądany 677 razy ]

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 22 gru 2024, o 12:28 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3760
Lokalizacja: Elbląg
Mocujemy sklejoną podstawę do deski montażowej, podkładając pod nią folię czy coś podobnego w celu uniknięcia sklejenia z deską. Oczywiście wcześniej sprawdzamy wszystkie pióra i wpusty i ewentualnie poprawiamy iglakiem. Podstawę mocuję za pomocą ręcznego pistoletu do zszywek. Wklejamy deskę kilową wstępnie stabilizując ją kilkoma wręgami, powiedzmy 1, 8 i 18, do wyboru. Następnie mocujemy i wklejamy wręgi.
Kilka uwag. Wklejając wręgę nr 4 wkładamy w nią półkę na serwa - otwory serw w kierunku ogona - nie przyklejając samej półki. Dopiero później wręgi nr 3 i 5. Półki nie przyklejamy do wręg, na razie. Dalej resztę po kolei.
Kadłub składa się z 17 wręg, 18 nie jest wręgą, służy tylko do ustabilizowania części ogonowej, nie przyklejamy jej do płetwy ani do listwy kilowej - zdjęcie.
Listwa kilowa jest integralną częścią deski pionowej, połączoną z nią za pomocą delikatnych mostków, zalecam delikatne obchodzenie z elementem, podobnie jak z resztą części. Powinny wchodzić lekko z delikatnym oporem.
Jest to kluczowy etap budowy kadłuba mający wpływ na późniejszą geometrię a co za tym idzie, własności lotne. Proszę dobrze się przygotować do tej czynności, wszystko sprawdzić.
Po wyschnięciu kleju kadłub jest stabilny, można przystąpić do wklejania podłużnic i reszty części. O tym w następnym wpisie.
CDN


Załączniki:
DSCN6801.jpg
DSCN6801.jpg [ 189.71 KiB | Przeglądany 643 razy ]
DSCN6802.jpg
DSCN6802.jpg [ 190.64 KiB | Przeglądany 643 razy ]
DSCN6803.jpg
DSCN6803.jpg [ 181.27 KiB | Przeglądany 643 razy ]
DSCN6800.jpg
DSCN6800.jpg [ 149.16 KiB | Przeglądany 643 razy ]

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 23 gru 2024, o 16:00 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3760
Lokalizacja: Elbląg
Wklejamy podłużnice, listwy profilowe, są na formatkach. Składają się one z dwóch części. W pierwszej kolejności obydwie przednie, następnie tylne. Trzeba dobrze docisnąć "zamki" na połączeniu listw. Kawałki kątownika alu przymocowane do listw klamerkami służą do ustawienia elementów prostopadle do wręg.
Kadłub nabrał sztywności, wręgi wyprostowały się. Można zastanawiać się które podłużnice sosnowe /4x4/ wkleić na początek.
Oczywiście chyba nie muszę przypominać aby sprawdzić "na sucho" czy podłużnice wchodzą dobrze we wręgi.
CDN


Załączniki:
DSCN6804.jpg
DSCN6804.jpg [ 186.45 KiB | Przeglądany 613 razy ]
DSCN6805.jpg
DSCN6805.jpg [ 206.49 KiB | Przeglądany 613 razy ]
DSCN6806.jpg
DSCN6806.jpg [ 208.24 KiB | Przeglądany 613 razy ]

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 gru 2024, o 14:09 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3760
Lokalizacja: Elbląg
Do półki pod statecznik poziomy przyklejamy nakrętką kłową M3, to będzie mocowanie statecznika. Następnie samą półkę do kadłuba. Tutaj, muszę się przyznać, nie do końca przemyślałem tą operację. Specyfika sklejki Ceiba plus naturalne wyboczenia materiału, plus słabe ustabilizowanie tyłu kadłuba na desce trochę komplikują liniowe wklejenie półki. Długo się zastanawiałem jak to zrobić a przede wszystkim które podłużnice /sosna 4x4/ wklejać na początek. Użyłem kątowników ciesielskich aby wyprostować ogonek. Widać to na zdjęciach. Postaram się na formatkach coś zmienić w celu poprawienia wykonania tej operacji. Tak czy inaczej, półeczka się klei, po wyschnięciu kleju postaram się przykleić górne podłużnice, tak po przeanalizowaniu tematu postanowiłem.
CDN


Załączniki:
DSCN6807.jpg
DSCN6807.jpg [ 153.61 KiB | Przeglądany 524 razy ]
DSCN6808.jpg
DSCN6808.jpg [ 188.88 KiB | Przeglądany 524 razy ]
DSCN6809.jpg
DSCN6809.jpg [ 164.68 KiB | Przeglądany 524 razy ]

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 gru 2024, o 16:34 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3760
Lokalizacja: Elbląg
Górna podłużnica składa się z dwóch części. Pierwsza od wręgi nr.1 do wręgi nr.9. Druga od wręgi nr.9 do półki statecznika.
Po docięciu odpowiednich listw /sosna 4x4/ i wymoczeniu wodzie przednich części listw i zrobieniu faz na drugim końcu, zamocowałem je na wręgach. Po wyschnięciu - około doby - nabrały odpowiedniego wygięcia, zgodnie z przebiegiem otworów we wręgach. W czasie gdy wysychały przednie części podłużnic, dorobiłem tylne podłużnice. Myślę, że wszystko wyjaśnią zdjęcia.
CDN


Załączniki:
DSCN6810.jpg
DSCN6810.jpg [ 202.56 KiB | Przeglądany 490 razy ]
DSCN6811.jpg
DSCN6811.jpg [ 149.62 KiB | Przeglądany 490 razy ]
DSCN6812.jpg
DSCN6812.jpg [ 158.21 KiB | Przeglądany 490 razy ]
DSCN6813.jpg
DSCN6813.jpg [ 139.52 KiB | Przeglądany 490 razy ]

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 gru 2024, o 22:19 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3760
Lokalizacja: Elbląg
Górne podłużnice wklejone. Można mocować dolne. Dolne podłużnice mają ok 120 cm długości z zapasem, także musimy wydłużyć listwy "sklepowe" do tej wielkości. Listwy przyklejamy do wszystkich wręg. Odmierzamy od końca kadłuba około 40 mm /patrz zdjęcie i szkic/. W tym miejscu kończy się podłużnica i na razie jej nie przyklejamy do listwy kilowej. Można przykleić półkę na serwa.
CDN


Załączniki:
DSCN6815.jpg
DSCN6815.jpg [ 185.03 KiB | Przeglądany 454 razy ]
DSCN6816.jpg
DSCN6816.jpg [ 199.08 KiB | Przeglądany 454 razy ]
DSCN6817.jpg
DSCN6817.jpg [ 195.98 KiB | Przeglądany 454 razy ]
DSCN6818.jpg
DSCN6818.jpg [ 173.13 KiB | Przeglądany 454 razy ]
Mewa 1.jpg
Mewa 1.jpg [ 74.07 KiB | Przeglądany 454 razy ]

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 2 sty 2025, o 22:37 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3760
Lokalizacja: Elbląg
Konstrukcja kadłuba zasadniczo sklejona. Wkleiłem ukośne rozpórki poziome między podłużnicami /sosna 4x4 dolne i 4x2 górne/. Dodatkowo wzmocniłem górę wręg listwami sosnowymi 4x2. Przykleiłem elementy wieżyczki kadłuba. Przykleiłem również końce dolnych podłużnic do pionowej listwy kilowej.
Przestrzeń od góry między wręgami nr 15 i 16 wypełniłem balsą 4 mm. Zmienię ten element na formatkach. Będzie dłuższy, do wręgi nr 15. Poprawi to montaż i wzmocni tył kadłuba /szkic/.
Teraz można zabrać się za wklejanie obsady łącznika, kołków ustalających i innych dodatkowych wzmocnień, wypełnień.
CDN


Załączniki:
DSCN6819.jpg
DSCN6819.jpg [ 197.99 KiB | Przeglądany 383 razy ]
DSCN6820.jpg
DSCN6820.jpg [ 179.66 KiB | Przeglądany 383 razy ]
DSCN6821.jpg
DSCN6821.jpg [ 181.92 KiB | Przeglądany 383 razy ]
DSCN6822.jpg
DSCN6822.jpg [ 178.94 KiB | Przeglądany 383 razy ]
Mewa 2.jpg
Mewa 2.jpg [ 46.87 KiB | Przeglądany 383 razy ]

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 3 sty 2025, o 18:38 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3760
Lokalizacja: Elbląg
Dociąłem rurkę /alu 6x5.1 mm / jako obsada łącznika w kadłubie. Kołki ustalające /pręt stalowy utwardzony fi 3 mm/. Klei się odpowiednie korytko w którym będzie zalana żywicą wspomniana rurka. Tutaj pozostawiam do wyboru jak to zrobić. Robię tak ponieważ jest to sprawdzone rozwiązanie w wielu modelach, może nieco toporne, ale bardzo mocne i stabilne w użytkowaniu. Podobnie wklejanie kołków, myślę ze kazdy ma swoje sposoby. Jak to będzie w moim modelu pokażę później.
Prototyp miał źle wycięte otwory pod krzyżak silnika we wrędze nr1. Oś silnika nie zgrywała się z maską. Dorobiłem odpowiedni element ustalający, poprzedni otwór zakleiłem pozostałością po laserze /zdjęcia i szkic, czerwone poprawione, niebieskie "stare"/. Nauczka na przyszłość.... nie wyrzucać niepotrzebnych fragmentów formatki :lol:. Ten błąd jest już poprawiony na formatkach.
Uprzedzam że aby piasta wychodziła poza maskę a co za tym idzie, była możliwość przykręcenia piasty ze śmigłem, należy silnik zamontować ok 40 mm od wręgi, tak wynika z moich wstępnych pomiarów /silnik Aeolian 2836 na krzyżaku z dokręcaną piastą/.
Na tym etapie przymiarka statecznika pionowego do kadłuba i oczywiście montaż po sklejeniu.
Powoli można myśleć o odcięciu kadłuba od deski.
CDN


Załączniki:
DSCN6823.jpg
DSCN6823.jpg [ 193 KiB | Przeglądany 348 razy ]
DSCN6824.jpg
DSCN6824.jpg [ 164.7 KiB | Przeglądany 348 razy ]
DSCN6825.jpg
DSCN6825.jpg [ 175.41 KiB | Przeglądany 348 razy ]
Mewa 3.jpg
Mewa 3.jpg [ 27.25 KiB | Przeglądany 348 razy ]
DSCN6826.jpg
DSCN6826.jpg [ 205.04 KiB | Przeglądany 348 razy ]

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 5 sty 2025, o 13:54 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3760
Lokalizacja: Elbląg
Rurka łącznika wklejona i zalana żywicą w korytku. Korytko ma ok 10 mm szerokości i 20 mm głębokości, wlałem ok 11 gram żywicy. Na koniec delikatnie wcisnąłem od góry kawałek dociętej balsy 4 mm.
CDN


Załączniki:
DSCN6827.jpg
DSCN6827.jpg [ 151.8 KiB | Przeglądany 289 razy ]
DSCN6828.jpg
DSCN6828.jpg [ 191.83 KiB | Przeglądany 289 razy ]

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 29 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group