Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 10 lis 2024, o 21:25

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 48 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5  Następna
Autor Wiadomość
Post: 4 sty 2024, o 17:52 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 sie 2023, o 18:55
Posty: 29
Lokalizacja: Otwock
Tak, to miały być te zasady. Nie jestem pewny, ale chyba było tak, że przepisy zostały napisane ale klasa jeszcze oficjalnie nie została zatwierdzona w naszym SAMie, ale zaznaczam, że mogę się mylić. Oczywiście, Pana sugestie będą rozpatrzone i zapewne uznane przez "władzuchnę".


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 5 sty 2024, o 18:29 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3736
Lokalizacja: Elbląg
Ponad tydzień minął od rozpoczęcia dyskusji nad Krajowym Regulaminem Modeli Oldtimer. Tutaj jak i w rozmowach telefonicznych pojawiło się kilka kwestii wartych wyjaśnienia lub (i) głębszego przedyskutowania.
Na początek ogólnie. Chcemy uprościć regulaminy, chcemy aby były bardziej przyjazne, mniej restrykcyjne dla budujących modele old. To naszym zdaniem może upowszechnić i przyciągnąć do nas innych modelarzy. Tylko napływ tzw "świeżej krwi", może zapewnić rozwój poszczególnych klas oldtimer.
W preambule do szczegółowych przepisów postanowiliśmy ujednolicić datę skonstruowania modelu dopuszczającą do zawodów. W przypadku polskich to graniczna data 31.12.1958 , zagraniczne 31.12.1955. Zagraniczne zasadniczo jest zgoda, w polskich zainteresowani wskazali na 31.12.1957. Ok, zastosujemy tą propozycję. Daty dla wszystkich klas.
Kolejny punkt preambuły wzbudzający kontrowersje to "dozwolone" zmiany konstrukcyjne w przypadku powiększenia modelu.. Podkreślam: przy powiększeniu modelu. Co do rozpórek, dodatkowych dźwigarów, listw w spływie czy natarciu, zgoda. Podobnie jakieś miejscowe wypełnienia balsą czy sklejką. Zwiększenie ilości żeberek to już problem. Jeżeli powiększamy model i rozstaw wychodzi, powiedzmy 80 mm/100 mm, ile można dodać żeber? Dwa, trzy, a może cztery, tak żeby rozstaw był akceptowalny / dla mnie 60 mm jest już ok/. Szczerze, to nie wiem. Chcemy unikać podawania wartości, no nie wiem...."minimalny rozstaw żeber... mm, minimalna ilość żeber...szt, można dodać dwa żeberka. Każdy kto sam projektuje taki model "czuje" ile można dodać. Sam nie wiem jak mam napisać, przecież chyba nikt nie zagęści żeberek na 20 mm jedno od drugiego, bzdura, chyba że się mylę. Ok.
Kolejna sprawa. Elektrorubber i starty z wykorzystaniem altimetra. Padły pytania skąd wzięte. Przypomnę: wyłączenie silnika 200 m, czas pracy silnika 60 sek. Brak dedykowanych napędów itd. Poniżej pdf z przepisami na ME, ściągnięte z węgierskiej strony MŚ. Po angielsku, można przetłumaczyć, przeczytać. Strona 9. Wybitnie sprawiedliwa i dająca równe szanse metoda rywalizacji, czemu nie u nas :D . Tym bardziej że mamy - powtórzę to kolejny raz - altimetr. Kwestią czasu jest stosowania altimetra we wszystkich klasach.
Zwiększenie maksymalnej rozpiętości Elektrorubber /powiększania oryginalnego modelu/ do 1300 mm raczej też nie wzbudza protestów, aczkolwiek nie wzbudza też radości. Można się jeszcze zastanowić.
Na podanym wcześniej numerze strony(9) w pdf-ie, jest też regulamin Elektric Glider.
Padła propozycja aby zlikwidować klasę RetroPL i zastąpić ją klasą NMR 2,5. Sygnalizuję temat. Nie znam się na silnikówkach. Z tego co pobieżnie przeczytałem w wspomnianym pdf i regulaminie RetroPL, różnice niewielkie. Niech dyskutują inni. W temacie silników to ci z którymi rozmawiałem twierdzą że obojętnie, czy
żarowy czy samozapłonowy.
Klasa modeli na uwięzi, oczywiście ale z powodów tych co pisałem wyżej, nie wypowiadam się.
Na razie to tyle, zapraszam do dyskusji i do czytania roboczego regulaminu który udostępnia na życzenie Tomek - proszę się z nim kontaktować poprzez pw.


Załączniki:
2017-2023-sam-rc-euro-champs-rules.pdf [695.13 KiB]
Pobrany 105 razy

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 6 sty 2024, o 10:58 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 3 kwie 2013, o 13:14
Posty: 569
Lokalizacja: Warszawa
milo pisze:
... Zwiększenie ilości żeberek to już problem. ...


Fakt faktem, że oddaliłem się od tematu nieco, ale może sensownym rozwiązaniem w tej kwestii byłoby wprowadzenie/określenie współczynnika (np. 0,2 czy 0,6 - to tylko przykład, bez rozważań teoretycznych i konstrukcyjnych) ?

_________________
Pozdrawiam :)
Paweł
SAM 18-016


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 7 sty 2024, o 00:48 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 sty 2022, o 23:03
Posty: 24
Lokalizacja: Korytów A
Witam Kolegów , śledząc wasze propozycje zmian do regulaminu modeli retro zastanawiam się czemu miałaby służyć możliwość powiększania , skalowania modelu. Dla mnie osobiście model retro powinien być zbudowany zgodnie z dostępną dokumentacją lub planami wykonanymi na podstawie takowej dokumentacji. Powinna to być w miarę możliwości wierna kopia budowanego modelu. Na zlotach i zawodach powinna być ocena za wierność wykonania ( zachowanie kształtu , użyte materiały, w modelach silnikowych użyty silnik z epoki) oraz za wykonany lot i jego realizm . Zasady te powinny obowiązywać we wszystkich kategoriach modeli retro.

Pozdrawiam
Sylwester


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 7 sty 2024, o 16:16 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3736
Lokalizacja: Elbląg
sylkub pisze:
zastanawiam się czemu miałaby służyć możliwość powiększania , skalowania modelu

Postaram się naświetlić temat. Zasadniczo dotyczy to szybowców, teraz też "moto" /EG/. Nie wiem jak w innych klasach, zaznaczam. Większość szybowców z tego okresu miała ok od 1 metra do powiedzmy 1,7-1,8 metra rozpiętości. W przypadku tych większych dołożenie dodatkowego obciążenia, tj: serwa, odbiornik, pakiet, w EG jeszcze napęd, regulator i cięższy pakiet w małym lub w akceptowalnym zakresie zwiększa obciążenie powierzchni nośnej. Jednak w przypadku tych mniejszych to już jest znaczny przyrost masy. Powiedzmy, że mały szybowiec w rozmiarze plus minus 1,2 metra rozpiętości można zbudować w granicach ok 250-350 gram. Teraz dodajemy wyposażenie, czyli jakieś 100 gram, 1/4 do 1/3 masy gotowego modelu. Dodając napęd to już ok 100 gram więcej. Wnioski proszę sobie samemu wyciągnąć. Przykładowo budowany OM-42, nie wiem ile ważył w oryginale być może 400-600 gram do lotu, nam wyszedł około 820-840 gram do lotu. Jest powiększony o 20%. Podejrzewam, że obciążenie jest podobne jak oryginału. Druga sprawa, większe lata lepiej :D .
sylkub pisze:
Powinna to być w miarę możliwości wierna kopia budowanego modelu. Na zlotach i zawodach powinna być ocena za wierność wykonania ( zachowanie kształtu , użyte materiały, w modelach silnikowych użyty silnik z epoki) oraz za wykonany lot i jego realizm . Zasady te powinny obowiązywać we wszystkich kategoriach modeli retro.

I tak jest. Jak oceniać realizm lotu? Wszystkie kategorie old to zawody, rywalizacja czasowa. Można powiedzieć, że chyba wszyscy skupiają się dopracowaniu aerodynamicznym modeli, a właściwie na "wlataniu" się w model, poznaniu jego właściwości. Niebagatelny wpływ na końcowe wyniki ma swoisty łut szczęścia i tzw "fart" , znalezienie się modelem w odpowiednim miejscu w odpowiednim czasie i wykorzystanie tego co nam natura dała. Model jest narzędziem tylko i aż.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 7 sty 2024, o 22:08 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 sie 2011, o 20:51
Posty: 558
Lokalizacja: Elbląg
Jeśli chodzi o "wzmacnianie" powiększonych modeli, konkretnie skrzydeł lub stateczników. Dopuściłbym dokładanie dodatkowych żeberek, ale rozstaw minimalny nie mniejszy niż w oryginalnym modelu.

_________________
Fw190 NPN, PZL Dromader NPN, SuperSportster, Dart XL fpv, copterx 450 black angel
Radiomaster tx12multi


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 8 sty 2024, o 07:12 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 sie 2023, o 18:55
Posty: 29
Lokalizacja: Otwock
Witam,
Znowu zaczynamy się zapętlać w tych przepisach, grzebiemy tam, gdzie jest dobrze. Klasa Texaco (bo rozumiem, że o niej mowa) jest dobrze dopracowana i nie ma co jej zmieniać. Jak mówiliśmy, przepisy mają być przede wszystkim proste i zrozumiałe dla początkujących modelarzy/zawodników a znowu zaczyna się rzeźba. Zauważyłem, że jest problem z powiększaniem modelu z zachowaniem kształtu, profili itp. a nie ma problemu np. ze stosowaniem folii pokryciowych. Zachowanie skali modelu, zastosowanych profili oraz użytych materiałów powinno wystarczyć. Są określone maksymalne wymiary i waga modelu oraz pojemność silnika. Tyle. Jak zaczniemy liczyć żeberka oraz ich rozstaw itp. to będziemy musieli zarezerwować dodatkowe dni na oceny modeli. Za chwilę pojawi się pytanie, czy można np. stosować wzmocnienia, jeśli tak to w jakiej formie, w jakich wymiarach, przekrojach, miejscach itp. Pojawi się w tej sprawie kolejnych 10 punktów regulaminu. I tak znowu "zachęcimy" kolejne "rzesze" młodzieży...
Marcin


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 8 sty 2024, o 12:40 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3736
Lokalizacja: Elbląg
marcinotwock pisze:
Klasa Texaco (bo rozumiem, że o niej mowa) jest dobrze dopracowana i nie ma co jej zmieniać.

Nie, nie pisałem o tej klasie, miałem na myśli szybowce i nową klasę Elektric Glider. Do klas napędzanych silnikami spalinowymi nie odnoszę się bo się nie znam i nie startuję. Ale zgadzam się z Tobą co do reszty wypowiedzi. Te kilka punktów nowych zawartych w roboczej wersji regulaminów krajowych to, moim zdaniem, usankcjonowanie tego co i tak większość z nas stosuje w budowanych, powiększanych modelach.
ali1983 pisze:
Dopuściłbym dokładanie dodatkowych żeberek, ale rozstaw minimalny nie mniejszy niż w oryginalnym modelu.

Bardzo zgrabna i logiczna propozycja. Warto się zastanowić i przemyśleć.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 9 sty 2024, o 01:46 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 wrz 2015, o 13:46
Posty: 39
Lokalizacja: Wejherowo
milo pisze:
marcinotwock pisze:
Klasa Texaco (bo rozumiem, że o niej mowa) jest dobrze dopracowana i nie ma co jej zmieniać.

Nie, nie pisałem o tej klasie, miałem na myśli szybowce i nową klasę Elektric Glider. Do klas napędzanych silnikami spalinowymi nie odnoszę się bo się nie znam i nie startuję. Ale zgadzam się z Tobą co do reszty wypowiedzi. Te kilka punktów nowych zawartych w roboczej wersji regulaminów krajowych to, moim zdaniem, usankcjonowanie tego co i tak większość z nas stosuje w budowanych, powiększanych modelach.
ali1983 pisze:
Dopuściłbym dokładanie dodatkowych żeberek, ale rozstaw minimalny nie mniejszy niż w oryginalnym modelu.

Bardzo zgrabna i logiczna propozycja. Warto się zastanowić i przemyśleć.

Witam,

Ta propozycja to już jest łamanie przepisów !

Regulaminy wyraźnie mówią że liczba żeberek i wręg musi być taka jak w oryginale. Dopuszczalne są jedynie wzmocnienie konstrukcji nie mające styczności z pokryciem modelu. Nieważne czy model powiększamy czy nie.

_________________
SAM 18-018
Pozdrawiam serdecznie
Piotr


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 9 sty 2024, o 09:28 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 lut 2013, o 21:44
Posty: 768
Lokalizacja: Elbląg
"Witam,

Ta propozycja to już jest łamanie przepisów !

Regulaminy wyraźnie mówią że liczba żeberek i wręg musi być taka jak w oryginale. Dopuszczalne są jedynie wzmocnienie konstrukcji nie mające styczności z pokryciem modelu. Nieważne czy model powiększamy czy nie"

Nie jestem "Samowcem" i w zasadzie nie powinienem zabierać głosu :oops: . Nie mniej jednak uważnie śledzę Waszą dyskusję. Uważam , że "piciu" ma stu procentową rację. Jeżeli decydujemy się na przeskalowanie modelu to wybierajmy taki, który ma gęściej rozmieszczone żebra. Nie będzie problemu z zapadaniem się pokrycia. Nawet 90 mm rozstawu żeber dla folii pokryciowej to nie jest tragedia ;) .

_________________
Cudowne widoki
...piękna kobieta w tańcu, koń pełnej krwi w galopie , fregata pod pełnymi żaglami i... szybowiec na niebie pod cumulusami.

Pozdrawiam Mirek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 48 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group