Ponad tydzień minął od rozpoczęcia dyskusji nad Krajowym Regulaminem Modeli Oldtimer. Tutaj jak i w rozmowach telefonicznych pojawiło się kilka kwestii wartych wyjaśnienia lub (i) głębszego przedyskutowania.
Na początek ogólnie. Chcemy uprościć regulaminy, chcemy aby były bardziej przyjazne, mniej restrykcyjne dla budujących modele old. To naszym zdaniem może upowszechnić i przyciągnąć do nas innych modelarzy. Tylko napływ tzw "świeżej krwi", może zapewnić rozwój poszczególnych klas oldtimer.
W preambule do szczegółowych przepisów postanowiliśmy ujednolicić datę skonstruowania modelu dopuszczającą do zawodów. W przypadku polskich to graniczna data 31.12.1958 , zagraniczne 31.12.1955. Zagraniczne zasadniczo jest zgoda, w polskich zainteresowani wskazali na 31.12.1957. Ok, zastosujemy tą propozycję. Daty dla wszystkich klas.
Kolejny punkt preambuły wzbudzający kontrowersje to
"dozwolone" zmiany konstrukcyjne w przypadku powiększenia modelu.. Podkreślam: przy powiększeniu modelu. Co do rozpórek, dodatkowych dźwigarów, listw w spływie czy natarciu, zgoda. Podobnie jakieś miejscowe wypełnienia balsą czy sklejką. Zwiększenie ilości żeberek to już problem. Jeżeli powiększamy model i rozstaw wychodzi, powiedzmy 80 mm/100 mm, ile można dodać żeber? Dwa, trzy, a może cztery, tak żeby rozstaw był akceptowalny / dla mnie 60 mm jest już ok/. Szczerze, to nie wiem. Chcemy unikać podawania wartości, no nie wiem...."minimalny rozstaw żeber... mm, minimalna ilość żeber...szt, można dodać dwa żeberka. Każdy kto sam projektuje taki model "czuje" ile można dodać. Sam nie wiem jak mam napisać, przecież chyba nikt nie zagęści żeberek na 20 mm jedno od drugiego, bzdura, chyba że się mylę. Ok.
Kolejna sprawa. Elektrorubber i starty z wykorzystaniem altimetra. Padły pytania skąd wzięte. Przypomnę: wyłączenie silnika 200 m, czas pracy silnika 60 sek. Brak dedykowanych napędów itd. Poniżej pdf z przepisami na ME, ściągnięte z węgierskiej strony MŚ. Po angielsku, można przetłumaczyć, przeczytać. Strona 9. Wybitnie sprawiedliwa i dająca równe szanse metoda rywalizacji, czemu nie u nas
. Tym bardziej że mamy - powtórzę to kolejny raz -
altimetr. Kwestią czasu jest stosowania altimetra we wszystkich klasach.
Zwiększenie maksymalnej rozpiętości Elektrorubber /powiększania oryginalnego modelu/ do 1300 mm raczej też nie wzbudza protestów, aczkolwiek nie wzbudza też radości. Można się jeszcze zastanowić.
Na podanym wcześniej numerze strony(9) w pdf-ie, jest też regulamin Elektric Glider.
Padła propozycja aby zlikwidować klasę RetroPL i zastąpić ją klasą NMR 2,5. Sygnalizuję temat. Nie znam się na silnikówkach. Z tego co pobieżnie przeczytałem w wspomnianym pdf i regulaminie RetroPL, różnice niewielkie. Niech dyskutują inni. W temacie silników to ci z którymi rozmawiałem twierdzą że obojętnie, czy
żarowy czy samozapłonowy.
Klasa modeli na uwięzi, oczywiście ale z powodów tych co pisałem wyżej, nie wypowiadam się.
Na razie to tyle, zapraszam do dyskusji i do czytania roboczego regulaminu który udostępnia na życzenie Tomek - proszę się z nim kontaktować poprzez pw.
_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007pozdrawiam
milo