Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 10 lis 2024, o 21:24

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 61 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: SZD-19 Zefir 2
Post: 11 lut 2019, o 21:39 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 lut 2013, o 21:44
Posty: 768
Lokalizacja: Elbląg
Cały czas mi ten szybowiec chodzi po głowie. :lol: Piękna sylwetka kadłuba z "foczymi" kształtami. Zefir 3 ze statecznikiem pionowym już nie ma tej finezji. Na razie wstępnie go rozrysowałem. Przy tych proporcjach może poleci. :?: Myślę, że starczy mi samozaparcia aby i ten projekt sfinalizować ;) . Na razie muszę nadrobić zaległą "Muchę" i w tym sezonie trochę polatać. Ostatnio zdrowie mi mocno zaszwankowało i musiałem się pozbierać. :(
Załącznik:
Zefir 2 A.jpg
Zefir 2 A.jpg [ 176.52 KiB | Przeglądany 17070 razy ]

Mało jest zdjęć w internecie. To znalazłem w Fotograficznym Rejestrze Szybowców:
Załącznik:
zefir2_sp2433_sankowski_026.jpg
zefir2_sp2433_sankowski_026.jpg [ 155.17 KiB | Przeglądany 17070 razy ]

Korci mnie aby w formie eksperymentu wykonać klapy na całej długości prostokątnej części płata. Nie wiem jaki profil skrzydła zastosować . Nie wszystkie profile tolerują klapy.
Przy skośnym stateczniku pionowym kombinuję, aby dać dodatkowo dźwignię aby prawidłowo pracował ster. Przełożenie pod kątem prostym.
Załącznik:
Zefir 2 .jpg
Zefir 2 .jpg [ 125.04 KiB | Przeglądany 17032 razy ]

_________________
Cudowne widoki
...piękna kobieta w tańcu, koń pełnej krwi w galopie , fregata pod pełnymi żaglami i... szybowiec na niebie pod cumulusami.

Pozdrawiam Mirek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 13 lut 2019, o 16:00 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1205
Lokalizacja: Wrocław
Bardzo mi się podoba ten szybowiec i też się do niego przymierzałem :D
pepcio 11 pisze:
Przy tych proporcjach może poleci.
Po wrzuceniu danych w arkusz kalkulacyjny i założonej masie 1200g, podstawowe parametry:
  • Pow. płata: 39,2 dm²
  • Obc. pow.: 30,5 g/dm²
  • Wydłużenie 11,4
  • Wsp. stateczności podłużnej A: 0,62

Wg mnie, trochę zbyt duży statecznik poziomy. Ze skali, te 600mm statecznika to więcej niż część prostokątna płata - będzie wyglądać nienaturalnie. Gdyby zrobić statecznik o rozp. 470 mm i cięciwach 125/85 mm wsp. stat. podłużnej A wyniesie 0,44 - jak dla mnie wystarczająco.
Jeśli chcesz to przeskaluję Ci rysunek tak, abyś poglądowo miał zachowane proporcje wymiarów.

pepcio 11 pisze:
Korci mnie aby w formie eksperymentu wykonać klapy na całej długości prostokątnej części płata. Nie wiem jaki profil skrzydła zastosować . Nie wszystkie profile tolerują klapy.
Klapy do lądowania - super sprawa :D Z doświadczenia, mogę polecić SD7037 na części prostokątnej oraz SD7032 na końcówce. Dodatkowo pokusiłbym się o zwichrzenie geometryczne - modelu zapewne nie wprowadzisz w korkociąg 8-)
pepcio 11 pisze:
Przy skośnym stateczniku pionowym kombinuję, aby dać dodatkowo dźwignię aby prawidłowo pracował ster.
Zastanów się czy by nie ukryć cały napęd w kadłubie coś jak poniżej:
Załącznik:
Zefir 2 .jpg
Zefir 2 .jpg [ 47.89 KiB | Przeglądany 17004 razy ]
Dźwignie można wykonać z laminatu (płytki drukowane), krótki popychacz z pręta z "zetkami". Jak prawidłowo się wykona można praktycznie wyeliminować luzy. Jak będziesz chciał, to rozrysuję Ci dokłądnie elementy w zależności od ilości miejsca w kadłubie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 13 lut 2019, o 17:36 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3736
Lokalizacja: Elbląg
Piękny szybowiec i z bacznością będę obserwował :) .
Moim zdaniem waga 1,2 kg do lotu przyjęta przez moleja jest nie do osiągnięcia. Raczej stawiał bym coś pod 1,5 kg a może i więcej. Klapy są dobrym pomysłem tylko czy się opłaca ;) . Jeżeli dwa serwa dodatkowo w płatach to mamy większy ciężar. Z moich doświadczeń wynika ok 20 gram więcej, w dodatku za SC. Kiedyś analizowałem klapy w easy /Jaskółka/ i wydaje mi się sensownym rozwiązaniem jedno serwo w kadłubie, tylko transmisja napędu ;) ... Współczynnik A 0.44 jest ok, też bym w taki celował. Napęd sk to ten sam problem co w Foce, jestem w trakcie wymyślania takowego i skłaniam się ku rozwiązaniu Mirka. Mam wielkie obawy aby chować napęd całkowicie w kadłubie, brak dostępu.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 13 lut 2019, o 20:51 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 lut 2013, o 21:44
Posty: 768
Lokalizacja: Elbląg
Dzięki za podpowiedzi. Statecznik poziomy rzeczywiście mogę pomniejszyć. W oryginale w wersji A akurat właśnie powiększano. Nie wiem jak z wielkością pionowego. Może też go trochę pomniejszę. Po rozrysowaniu kadłuba na kartce okazało się, że będzie to prosty model w budowie ;) . W zasadzie tylko balsa i sklejka w centropłacie. Wzdłuż dwie listewki sosnowe. Wymiary lekko poleciały. Przekrój kadłuba będzie chudszy (65 mm). To co na rysunku to kształt bez pokrycia. Co do klap będę myślał o napędzie jednym serwem umieszczonym w kadłubie.
Załącznik:
DSCN9606.JPG
DSCN9606.JPG [ 308.94 KiB | Przeglądany 16993 razy ]

_________________
Cudowne widoki
...piękna kobieta w tańcu, koń pełnej krwi w galopie , fregata pod pełnymi żaglami i... szybowiec na niebie pod cumulusami.

Pozdrawiam Mirek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 13 lut 2019, o 21:18 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 gru 2015, o 17:31
Posty: 16
Lokalizacja: Siemiatycze
Czy przekroje kadłuba na twoich rysunkach są zmienione celowo, bo w materiałach, które znalazłem w necie wyglądają nieco inaczej ?
Tu podpatrzyłem plany:
http://www.samolotypolskie.pl/uploads/P ... efir_2.jpg
Pozdrawiam Mirek

_________________
Miras Siemiatycze


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 13 lut 2019, o 22:01 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 lut 2013, o 21:44
Posty: 768
Lokalizacja: Elbląg
Tak. Oczywiście, że tak. Szybowiec był klasy otwartej o dużym wydłużeniu skrzydła. Przekrój kadłuba w kształcie pełnego jaja bardzo ładnie wtedy do niego pasował. W przypadku naszych modeli "easy" już nieproporcjonalnie wyglądają skrzydła. Przekroje kadłuba też nie do końca są zgodne z oryginałem. Tutaj chcę zmniejszyć ciężar. Może go trochę wyprowadzę do chudego jajka. Model jest po prostu upodobniony do oryginału. To nawet nie jest ćwierć makieta. W locie ma wyglądać fajnie i przede wszystkim cieszyć oko. Taka jest idea tego działu. ;)

_________________
Cudowne widoki
...piękna kobieta w tańcu, koń pełnej krwi w galopie , fregata pod pełnymi żaglami i... szybowiec na niebie pod cumulusami.

Pozdrawiam Mirek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 14 lut 2019, o 00:38 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 gru 2015, o 17:31
Posty: 16
Lokalizacja: Siemiatycze
Ok, rozumiem, to celowe zmiany.
Życzę powodzenia w budowie, tego ciekawego modelu.
Mirek

_________________
Miras Siemiatycze


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 14 lut 2019, o 08:12 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 3 kwie 2013, o 13:14
Posty: 569
Lokalizacja: Warszawa
Mirku, a nie zbytnio "skróciłeś" mordkę? Tak optycznie to wychodzi, że powinno być ciut ponad dwie cięciwy. Chyba że to też celowe ;).

_________________
Pozdrawiam :)
Paweł
SAM 18-016


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 14 lut 2019, o 11:05 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1205
Lokalizacja: Wrocław
milo pisze:
Jeżeli dwa serwa dodatkowo w płatach to mamy większy ciężar. (...) wydaje mi się sensownym rozwiązaniem jedno serwo w kadłubie, tylko transmisja napędu
Też kiedyś analizowałem temat ale u mnie wygrało rozwiązanie z dwoma serwami. Mniejsze luzy, brak niedogodności z podłączaniem i rozłączaniem napędu. Nie wystają popychacze ze skrzydła czy kadłuba. Wystarczy dodatkowy przewód sygnałowy do serwa klapy - wszak zasilanie idzie już do lotki a wtyczkę do lotki i tak musimy podłączyć.
Zawias na klapie na dolnej krawędzi (taśmy klejącej) i lotka wychylana tylko do dołu o przynajmniej 60° - coś podobnego jak tutaj.
milo pisze:
Mam wielkie obawy aby chować napęd całkowicie w kadłubie, brak dostępu.
Jeśli dobierzemy odpowiednie długości dźwigni, nie trzeba będzie żadnych regulacji. I tak nie będzie dostępu do dźwigni kątowej. Ale to kwestia preferencji.
Paweł pisze:
Mirku, a nie zbytnio "skróciłeś" mordkę? Tak optycznie to wychodzi, że powinno być ciut ponad dwie cięciwy.
Im mniejsza odległość od płata do noska, tym więcej trzeba będzie balastu. Zwłaszcza w wersji czysto szybowcowej. Jeśli nie będziesz wydłużał kadłuba - rozważ przesunięcie płata nieco do tyłu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 14 lut 2019, o 12:09 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 kwie 2012, o 19:55
Posty: 487
Lokalizacja: Warszawa
pepcio 11 pisze:
...
Mało jest zdjęć w internecie. To znalazłem w Fotograficznym Rejestrze Szybowców
...]


To przecudny szybowiec. :D

Załącznik:
Foto.JPG
Foto.JPG [ 134.48 KiB | Przeglądany 16955 razy ]

Załącznik:
Kabina.JPG
Kabina.JPG [ 86.81 KiB | Przeglądany 16955 razy ]

Załącznik:
maxresdefault.jpg
maxresdefault.jpg [ 73.48 KiB | Przeglądany 16955 razy ]

Załącznik:
Przekroje.JPG
Przekroje.JPG [ 132.02 KiB | Przeglądany 16955 razy ]

_________________
Pozdrawiam.
Stefan.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 61 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group