Co można napisać o tym "modeliku"... Jakieś piętnaście lat temu wpadł mi w ręce egzemplarz magazynu RCM z czerwca 2001 roku, w którym został zamieszczony plan w mizernym rozmiarze
(18x12 cm).
Załącznik:
1.JPG [ 176.48 KiB | Przeglądany 15221 razy ]
Plan rozrysowałem i powstał model. Latało to naprawdę fajnie
Teraz postanowiłem zbudować go raz jeszcze, szczególnie po obejrzeniu na YT tego, jak można się tym modelem bawić. Tym razem plan znalazłem
TUTAJ . Rysunku użyłem jako podkładu do TC i rozrysowałem w programie. Okazało się, że pobrany plan jest troszkę już zniekształcony, pewnie dlatego, że jest to kserokopia zapisana jako PDF. Jakby nie było, pracy przy narysowaniu planu niezbyt dużo, ale powstał fajny planik. Troszkę szczegółów modelu:
rozpiętość - 750 mm
długość - 630 mm
profil -
S3014wyposażenie:
servo -
2xHS50pakiet -
1/3 AA 4x170 mAh NiMhodbiornik - w moim przypadku
Futaba R6106HFprzewidywana masa wraz z wyposażeniem -
ok. 100g.
Generalnie model bardzo prosty w budowie. Fajny jako przerywnik czy też odpoczynek od bardziej skomplikowanych konstrukcji.
Budowa:Kadłub wykonany z balsy 1,5 mm, wręgi ze sklejki balsowej 3 mm, belka kadłuba - rurka węglowa 5/4 mm.
Najpierw wycięta formatka spodu kadłuba, zaznaczenie położenia wręg, przypięcie do planu i przyklejenie wręg. Klej - rzadki CA:
Załącznik:
2.JPG [ 84.33 KiB | Przeglądany 15221 razy ]
Załącznik:
3.JPG [ 59.47 KiB | Przeglądany 15221 razy ]
Następnie przyklejenie, na planie, belki kadłuba. Klej - średni CA:
Załącznik:
4.JPG [ 82.71 KiB | Przeglądany 15221 razy ]
Dalej przyklejenie "burt" kadłuba - balsa 1,5 mm. Dodatkowo zrobiłem prosty szablon, żeby boki kadłuba przykleić z odpowiednim wygieciem. Klej - średni CA:
Załącznik:
5.JPG [ 77.11 KiB | Przeglądany 15221 razy ]
Załącznik:
6.JPG [ 61.56 KiB | Przeglądany 15221 razy ]
Teraz przymiarka wstępna do rozmieszczenia wyposażenia, a w zasadzie wstępnej orientacji co do "konstrukcji" pakietu:
Załącznik:
bat.1.JPG [ 123.29 KiB | Przeglądany 15221 razy ]
Załącznik:
bat.2.JPG [ 114.36 KiB | Przeglądany 15221 razy ]
Załącznik:
bat.3.JPG [ 123.16 KiB | Przeglądany 15221 razy ]
Wydaje mi się, że najkorzystniejszy będzie wariant trzeci - ale zobaczymy jeszcze
Kolejny etap to przyklejenie przednich, górnych pokryw kadłuba (balsa 1,5 mm), zachowując odpowiedni odstęp na pokrywę dla zamontowania wyposarzenia. Klej - rzadki CA:
Załącznik:
7.JPG [ 60.97 KiB | Przeglądany 15221 razy ]
Przód kadłuba - wykonany z kawałków balsy 8 mm i 3 mm:
Załącznik:
8.JPG [ 54.82 KiB | Przeglądany 15221 razy ]
Załącznik:
9.JPG [ 92.52 KiB | Przeglądany 15221 razy ]
Załącznik:
10.JPG [ 69.04 KiB | Przeglądany 15221 razy ]
Pokrywa umożliwiająca dostęp do wyposażenia wraz z zamkiem (balsa 1,5 mm + drut 0,8 mm):
Załącznik:
11.JPG [ 105.68 KiB | Przeglądany 15221 razy ]
Załącznik:
12.JPG [ 83.15 KiB | Przeglądany 15221 razy ]
Jeszcze tylko wklejenie kołka startowego (rurka węglowa 3/2 mm - średni CA). Waga kadłuba na tym etapie - 13,63 g.:
Załącznik:
14.JPG [ 100.63 KiB | Przeglądany 15221 razy ]
Tak wykonany kadłub idzie "na bok". Dalsze nad nim prace po wykonaniu skrzydła.