Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 28 mar 2024, o 17:02

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 116 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Następna
Autor Wiadomość
Post: 27 gru 2015, o 17:43 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
Od dłuższego czasu, rysuję sobie powoli Puchacza, będzie to półmakieta.

Wzór:
Załącznik:
next.jpg
next.jpg [ 176.3 KiB | Przeglądany 28546 razy ]


Dane modelu:
Rozpiętość: 1960mm (2060mm z kadłubem)
Cięciwa płata: 210mm / 130mm
Wydłużenie: 11,5
Powierzchnia płata: 33,3 dm2
Rozpiętość statecznika: 540mm
Cięciwa statecznika: 125mm / 80mm

A: 0,48
Profil płata: SD7037
Profil poziomego: NACA 0009
Profil Pionowego: NACA 0012
Wznios: 2 stopnie
Kąt zaklinowania: 2 stopnie
Skos płata: -2,5 stopnia


Miałem duży problem ze znalezieniem dobrych rzutów szybowca które nadały by się do obrysowania.
Napisałem nawet maila do SZD (Allstar PZL Glider szd.com.pl) niestety nie doczekałem się odpowiedzi.
W końcu na jakiejś stronie znalazłem prospekt reklamowy Puchacza, z niego uzyskałem rzuty.

Załącznik:
3rzuty.png
3rzuty.png [ 324.41 KiB | Przeglądany 28546 razy ]


Model, będzie miał podwozie główne oraz kółko przednie. Z tyłu będzie płoza (niektóre wersje miały także tylne kółko).
Puchacz przerzucony do CAD.
Załącznik:
1_1.jpg
1_1.jpg [ 127.02 KiB | Przeglądany 28546 razy ]

Załącznik:
1_2.jpg
1_2.jpg [ 123.57 KiB | Przeglądany 28546 razy ]

Załącznik:
1_3.jpg
1_3.jpg [ 115.3 KiB | Przeglądany 28546 razy ]


Stan aktualny:
Załącznik:
4_1.jpg
4_1.jpg [ 154.65 KiB | Przeglądany 28546 razy ]

Załącznik:
4_2.jpg
4_2.jpg [ 133.57 KiB | Przeglądany 28546 razy ]

Załącznik:
4_3.jpg
4_3.jpg [ 156.83 KiB | Przeglądany 28546 razy ]

Załącznik:
4_4.jpg
4_4.jpg [ 148.43 KiB | Przeglądany 28546 razy ]

Załącznik:
4_5.jpg
4_5.jpg [ 115.79 KiB | Przeglądany 28546 razy ]

Załącznik:
4_6.jpg
4_6.jpg [ 156.34 KiB | Przeglądany 28546 razy ]

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 gru 2015, o 18:48 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
Powoli do przodu :) wybrałem koła.
Przód 37mm, główne 51mm
Załącznik:
Komentarz: Przód
NONAOGON.jpg
NONAOGON.jpg [ 15.23 KiB | Przeglądany 28492 razy ]

Załącznik:
Komentarz: Podwozie główne
NONAK2SZT.jpg
NONAK2SZT.jpg [ 19.44 KiB | Przeglądany 28492 razy ]


Podwozie będzie stałe, amortyzacja tylko na kole.
Elementy podwozia oraz wręgi na których będę się opierać będą z laminatu 2mm. (niebieskie elementy na screenie)
Załącznik:
2.jpg
2.jpg [ 179.1 KiB | Przeglądany 28492 razy ]


Zająłem się także statecznikiem pionowym.
Załącznik:
1.jpg
1.jpg [ 153.08 KiB | Przeglądany 28492 razy ]


Serwo jest już docelowo, jest odpowiednie wcięcie w żeberku.
Elementy czarne to balsa 2mm, reszta balso-sklejka 3mm.

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 gru 2015, o 23:27 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 lip 2015, o 00:13
Posty: 126
Lokalizacja: Brisbane, Australia
Cześć Tomek,
Jak zawsze moje 3 grosze na temat stabilności i profili:

1. Współczynnik A=0.48 wydaje się być trochę duży. Zależy on od momentu profilu i dla SD7037 zalecają trochę mniejszy 0,4-0,425:
http://pfmrc.eu/index.php?/topic/37183- ... ntry450598

Mniejszy ogon = łatwiej wyważyć model, mniejsze siły na belce ogonowej..

Poza tym ogon jest "prawie" T-owy, pracuje w mniej zaburzonym powietrzu za skrzydłem i może być trochę mniejszy.

2. Czy powiększyłeś tez statecznik pionowy?

3. Jaka jest odległość średniej cięciwy aerodynamicznej skrzydła od statecznika poziomego jako stosunek średniej cięciwy (strasznie to brzmi skomplikowane). Wygląda na małą i może się zrobić "nerwowy model". I jaka była w oryginale?

4. Warto pomyśleć o wzmocnieniu belki ogonowej w okolicy statecznika poziomego.

Na koniec zdjęcie Puchaczy w Australii. Zrobiłem na nich wiele lotów, głownie przewożąc (przelatując ?!) rożne pasażerki :D
Załącznik:
IMG_0143.jpg
IMG_0143.jpg [ 597.46 KiB | Przeglądany 28467 razy ]

PS. Ten dobrze odżywiony facet to nie ja!

Czołem
Andrzej


Ostatnio zmieniony 30 gru 2015, o 02:25 przez Andrzej Klos, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 gru 2015, o 00:00 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
Ad 1. W Bekasie, też mam ten profil, tam A wynosiło 0,55. Model nawet z dość tylnym wyważeniem latał dobrze, bez tendencji do korkociągu.
Z przednim nie szło go przeciągnąć... zwalał się na skrzydło i kontynuował lot.
Nie mniej jednak ciekaw jestem, tego co piszesz przy następnym modelu na pewno spróbuję obniżyć tą wartość.

Ad 2. Pionowy z obliczeń wyszło, że wymagane jest 1,9 dm2 w modelu jest 2.9 dm2.
Ad 3. Nie jestem pewien czy rozumiem, spływ płata do natarcia statecznika to 331mm. Średnie cięciwy to 170/102,5, ramię Lh 4,8 dm
Ad 4. Całość będzie kryta balsą na to tkanina szklana z Eze-Kote. Aczkolwiek, chyba przedłużę te pomocnicze podłużnice 3x3.

Te opisy co podawałeś na pfm, mam na dysku pobrałem sobie jak tylko się ukazały, jednak z braku czasu jakoś do nich nie zajrzałem... chyba będzie trzeba to nadrobić... :oops:

Korzystając z okazji nie masz (bądź ktokolwiek inny czytający temat ;) ) może dobrego zdjęcia tego napisu i grafiki? Szukam ale ciężko znaleźć...

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 gru 2015, o 02:18 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 lip 2015, o 00:13
Posty: 126
Lokalizacja: Brisbane, Australia
Ad 1
To jest Twój model, zrobisz jak uważasz ale po co wozić po niebie taki wielki statecznik ;)

Ad 2
Czy chodzi Ci o pionowy?
Stateczniki w szybowcach i samolotach liczone sa używając dużo bardziej złożonych wzorów. Ja myślałem o zachowaniu proporcji. Pewnie jest jakiś powód dla którego statecznik pionowy jest taki duży. Kiedyś czytałem książkę konstruktora lotniczego, który twierdził, ze statecznika pionowego nigdy za mało..

Ad 3
Chodzi znowu o zachowanie proporcji. Jak policzyles Lh tzn jakie byly punkty odniesienia? 4.8/1.7=2.83 czy taka wielkosc byla w orginale?

AD 4
Jak uważasz.

Zamiast SD7037 może zastanów się nad Czeskim profilem LHK512:
http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/ ... rfoils.php
Jest dużo lepszy przy większych prędkościach, model będzie lepiej penetrował.
Załącznik:
LHK SD7037.PNG
LHK SD7037.PNG [ 41.34 KiB | Przeglądany 28453 razy ]
Załącznik:
LHK SD7037 2.PNG
LHK SD7037 2.PNG [ 42.89 KiB | Przeglądany 28453 razy ]


Rożnica w max CL jest znikoma i LHK512 będzie OK. Jeśli naprawdę musisz mieć taki sam CL załączam LHK512mod który nieco zmodyfikowałem
Załącznik:
LHK 512-mod.txt [5.85 KiB]
Pobrany 910 razy


Chciałem dodać, że profili tych jeszcze nie używałem ale jestem przekonany, że będzie lepszy od SD7037. Właśnie kończę budować skrzydło do szybowca zboczowego z profilem bazowanym na jednym z szybszych profili LHK.

Jak poszukasz w Google SZD Puchacz, wychodzi dużo zdjęć, można je "crop" i ściągnąć napisy.

Czołem
Andrzej


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 gru 2015, o 10:14 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
Andrzej Klos pisze:
To jest Twój model, zrobisz jak uważasz ale po co wozić po niebie taki wielki statecznik ;)

Pewnie dla spokoju, prawda jest taka, że cały czas się uczę i pewnie podświadomie preferuje stabilniejsze modele... mniej wymagające ;)

Andrzej Klos pisze:
Czy chodzi Ci o pionowy?
Stateczniki w szybowcach i samolotach liczone są używając dużo bardziej złożonych wzorów. Ja myślałem o zachowaniu proporcji. Pewnie jest jakiś powód dla którego statecznik pionowy jest taki duży. Kiedyś czytałem książkę konstruktora lotniczego, który twierdził, ze statecznika pionowego nigdy za mało..

Tak o pionowy, już poprawiłem. Chyba czytacie wraz z milo, te same książki. Milo zawsze mi to powtarza: "Pionowego nigdy za mało...". :lol: ;)

Andrzej Klos pisze:
Chodzi znowu o zachowanie proporcji. Jak policzyłeś Lh tzn jakie były punkty odniesienia? 4.8/1.7=2.83 czy taka wielkość była w originale?

Lh liczone było tak jak opisywał to Niestoj. Widać to na tym rysunku: download/file.php?id=772&mode=view
Co do tej proporcji oryginału: 37.42378/11.78=3.17

Zrobiłem sobie graficzne porównanie tych profili.
Załącznik:
porównanie.jpg
porównanie.jpg [ 129.34 KiB | Przeglądany 28440 razy ]

Główna różnica w grubości profilu, jeszcze czytam ten opis ze strony którą podałeś. Ciekawy profil.

Andrzej Klos pisze:
Właśnie kończę budować skrzydło do szybowca zboczowego z profilem bazowanym na jednym z szybszych profili LHK.

Szkoda, że nie rozpocząłeś relacji... można by było wiele podpatrzeć ;) Robiłeś pełną analizę w xflr5?

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 gru 2015, o 11:35 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 lip 2015, o 00:13
Posty: 126
Lokalizacja: Brisbane, Australia
Jaka przewidujesz wage modelu (obciazenie powierzchni)?

mgr pisze:
Lh liczone było tak jak opisywał to Niestoj. Widać to na tym rysunku: download/file.php?id=772&mode=view
Co do tej proporcji oryginału: 37.42378/11.78=3.17


Ty masz 2.83 a orginal 3.15, niby niewiele ale zawsze w zla strone..

Nie mam niestety ksiazki Niestoj'a. Od jakiego punktu byly liczone te wielkosci? Szkic pokazuje prostokatne skrzydlo. Powinno byc od sredniej cieciwy skrzydla i statecznika.

mgr pisze:
Główna różnica w grubości profilu, jeszcze czytam ten opis ze strony którą podałeś. Ciekawy profil.


Ktory profil jest pokazany LHK512 czy LHK512 mod? Jezeli masz obciazenie skrzydel rzedu ~30g/dm2 to proponuje niemodyfikowany.

mgr pisze:
Szkoda, że nie rozpocząłeś relacji... można by było wiele podpatrzeć Robiłeś pełną analizę w xflr5


NIe ma sie czym chwalic. Skrzydlo, bialy styropian i fornir. Model to Kwarcinski Perfect 1.5m ale orginal ma profil SD 7084. Model bardzo ladny ale nie nadaje sie na zbocze, zbyt powolny, jak tylko dodasz steru wysokosci, spada jak kamien. Pewnie dobry na termike.

Tak zrobilem pelna analize, sprawdzajac rozne ksztalty skrzydel i profile, orignal czerwony, moj biala przerywana linia na gorze. Model ma klapy+lotki, ale tego nie ma tym wykresie.

Załącznik:
Perfect +.PNG
Perfect +.PNG [ 10 KiB | Przeglądany 28429 razy ]



Czolem

Andrzej


Ostatnio zmieniony 30 gru 2015, o 23:38 przez Andrzej Klos, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 gru 2015, o 11:42 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
Andrzej Klos pisze:
Jaka przewidujesz wage modelu (obciazenie powierzchni)?

Chcę się zmieścić w 1100 gram. Da to obciążenie na poziomie 33 g/dm2.
Andrzej Klos pisze:
Nie mam niestety ksiazki Niestoj'a. Od jakiego punktu byly liczone te wielkosci? Szkic pokazuje prostokatne skrzydlo. Powinno byc od sredniej cieciwy skrzydla i statecznika.

Tak, są użyte średnie cięciwy. Szkic miał tylko zobrazować, odległość tj. 75% cięciwy płata+ odległość spływ-natarcie + 25% cięciwy statecznika.

Andrzej Klos pisze:
Ktory profil jest pokazany LHK512 czy LHK512 mod? Jezeli masz obciazenie skrzydel rzedu ~30g/dm2 to proponuje niemodyfikowany.

Na rysunku jest profil niezmodyfikowany.

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 gru 2015, o 19:27 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
Jako, że już prawie koniec, pokusiłem się o małe 3D.
Załącznik:
3D_1.jpg
3D_1.jpg [ 133.45 KiB | Przeglądany 28412 razy ]

Załącznik:
3D_2.jpg
3D_2.jpg [ 134.79 KiB | Przeglądany 28412 razy ]

Załącznik:
3D_3.jpg
3D_3.jpg [ 132.63 KiB | Przeglądany 28412 razy ]

Załącznik:
3D_4.jpg
3D_4.jpg [ 137.94 KiB | Przeglądany 28412 razy ]

Załącznik:
3D_5.jpg
3D_5.jpg [ 150.02 KiB | Przeglądany 28412 razy ]

Załącznik:
3D_6.jpg
3D_6.jpg [ 146.6 KiB | Przeglądany 28412 razy ]

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 4 sty 2016, o 23:06 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
Puchacz przygotowany :) teraz czekamy :lol:
Załącznik:
1.png
1.png [ 114.94 KiB | Przeglądany 28323 razy ]

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 116 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group