Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 20 kwie 2024, o 17:01

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 59 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna
Autor Wiadomość
Post: 26 cze 2015, o 18:56 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
Mamy obrysowany kadłub.
Obrys jest po zewnętrznej linii więc przyszedł czas na offsety na górne i dolne pokrycie.
Według planu góra to balsa 6mm, spód balsa 3mm.
Załącznik:
1.jpg
1.jpg [ 158.03 KiB | Przeglądany 16687 razy ]


Wybieramy narzędzie Offset, (Modify->Offset).
Podajemy w polu Distance najpierw 6mm, wybieramy linię klikamy w kierunku w jakim offset ma być wykonany, potem to samo dla 3mm.
Załącznik:
2.jpg
2.jpg [ 160.5 KiB | Przeglądany 16687 razy ]


Czasem chwilę to trwa, zdarzyło mi się też, że podczas operacji program się zawiesił.
Możemy przyspieszyć tą operacje przez prosty zabieg.
Przed nadawaniem offsetu, możemy naszą krzywą skonwertować na polylinię.
Robimy to zaznaczając ją i wybierając narzędzie rozbij (Modify->Explode).

Teraz wybieramy narzędzie offset i wykonujemy offset 3mm a następnie 6mm. Ja przed offsetowaniem wyłączam przyciąganie czyli Modes->Snaps->NoSnap lub wciskamy klawisz {F3}.
Należy też zwrócić uwagę, że po wybraniu opcji offset, DC wpierw będzie chciał ustalić wartość offsetu.
Załącznik:
3.jpg
3.jpg [ 182.3 KiB | Przeglądany 16687 razy ]


Możemy kliknąć na rysunku i przesunąć mysz o taką odległość jaka nas interesuje, lub po prostu wpisać wartość w polę Distance.
Należy na to zwracać uwagę, mnie trochę irytuje, że po zmianie narzędzia i ponownym wybraniu offsetu, mimo tego że poprzednia wartość distance mi odpowiada, DC chce i tak zacząć od jej ustalenia – no ale w końcu program za darmo ;) :lol:
Działamy dalej, poprawiamy zakończenie. Jak widać bok powinien dojść do końca.
Załącznik:
4.jpg
4.jpg [ 156.85 KiB | Przeglądany 16687 razy ]


Przetniemy nasze linie używając narzędzia Split.(Modify->Split).
Jeśli będziemy przecinać w kilku miejscach warto zaznaczyc opcję Multiple On/off (Zaznaczona na rysunku).
Inaczej po każdym przecięciu narzędzie nam się dezaktywuje.
Załącznik:
5.jpg
5.jpg [ 121.34 KiB | Przeglądany 16687 razy ]


Usuwamy zbędne elementy
Załącznik:
6.jpg
6.jpg [ 173.19 KiB | Przeglądany 16687 razy ]


Następnie przedłużamy nasze linie używając narzędzia ‘Line Length’ (Modify->Line Length).
Na koniec, ucinamy naddatek, za pomocą narzędzia trim (Modify->Trim).
Po wybraniu narzędzia trim, zaznaczamy linie które będą liniami cięcia można zaznaczyć ich kilka.
Po tym jak je wybierzemy klikamy na flagę Finish i zaznaczamy linie które chcemy uciąć względem wcześniej wskazanych.
Załącznik:
7.jpg
7.jpg [ 163.47 KiB | Przeglądany 16687 razy ]


Prawie gotowe, teraz pomiędzy tymi liniami rysujemy kolejną – tak aby zamknąć obiekt.
Teraz łączymy linię w pojedynczą polylinię. Wybieramy narzędzie Meet 2 Lines (Modify-> Meet 2 Lines)
Załącznik:
8.jpg
8.jpg [ 105.61 KiB | Przeglądany 16687 razy ]


Następnie zaznaczamy opcje aby ‘Join to single polyline' oraz opcję ‘Multiple’ teraz zaznaczamy linie.
Będą się łączyć automatycznie w całość.

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 22 lip 2015, o 09:14 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 5 paź 2012, o 20:47
Posty: 126
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Coś temat się zatrzymał

Czy można liczyć na kontynuację :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 22 lip 2015, o 15:43 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
Czasu mało ;) skupiłem się ostatnio na budowie modeli.
Kontynuacja oczywiście będzie - w nie długim czasie - tak sądzę ;)

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 lip 2015, o 11:47 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 5 paź 2012, o 20:47
Posty: 126
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Rozumiem że czasu mało :) dzięki za odpowiedź i czekam w takim razie z niecierpliwością na ciąg dalszy :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 25 lip 2015, o 09:42 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
Aquila ma pływający statecznik poziomy, boki pionowego zawierają odpowiednio wyprowadzone otwory. W dzisiejszym króciutkim odcinku zajmiemy się właśnie obrysowaniem tego elementu.
Załącznik:
1.jpg
1.jpg [ 131.62 KiB | Przeglądany 16561 razy ]


Zaczynamy od osi obrotu, stawiamy linie konstrukcyjne. Dla łatwiejszej nawigacji możemy wyłączyć przyciąganie (No Snap {F3})
Załącznik:
2.jpg
2.jpg [ 134.98 KiB | Przeglądany 16561 razy ]


Os obrotu ma 3mm, rysujemy zatem koło o takiej średnicy. Następnie kolejne o średnicy 5mm.
Załącznik:
3.jpg
3.jpg [ 134.96 KiB | Przeglądany 16561 razy ]


Teraz narysujemy zakres ruchu dla sterowania statecznikiem poziomym. Zanim zaczniemy wspomnę o jednej opcji przyciągania z której za chwilę skorzystamy. Mowa o opcji Quadrant Point, gdy mamy tą opcję załączoną DC podczas rysowania koło jakiegoś okręgu będzie przyciągał nasze nowe linie do pozycji kąta 0, 90,180,270 okręgu którego jesteśmy w okolicy.
Załącznik:
4.jpg
4.jpg [ 144.93 KiB | Przeglądany 16561 razy ]


Do wyrysowania zakresu ruchu użyjemy narzędzia Radial Copy. Zaznaczamy nasz okrąg, aktywują się narzędzia do kopiowania.
Załącznik:
5.jpg
5.jpg [ 138.42 KiB | Przeglądany 16561 razy ]


Wybieramy narzędzie Radial Copy. Teraz ustalamy środek okręgu po którym nastąpi kopiowanie. W naszym przypadku środek osi obrotu statecznika.
Załącznik:
6.jpg
6.jpg [ 132.88 KiB | Przeglądany 16561 razy ]


Zwróćmy uwagę na pasek właściwości. Mamy tam kilka opcji:
• Sets – ilość powtórzeń – liczona z oryginałem, czyli dla jednej kopii ustawiamy wartość 2
• Angle – kąt kopiowania
• +Rot – kąt o jaki opcjonalnie zostanie obrócony nasz obiekt
Ustawiamy jedną kopię (Sets: 2 ), kąt 15 stopni wciskamy {Enter}, rotacja zmieni się automatycznie na taką sama wartość. Powtarzamy czynność dla -15 stopni.
Element prawie gotowy.
Załącznik:
7.jpg
7.jpg [ 142.16 KiB | Przeglądany 16561 razy ]


Teraz, upewniamy się, że mamy włączony Quadrant Point w opcjach przyciągania i okręgi o promieniu do lewej i prawej strony środkowego okręgu.
Załącznik:
8.jpg
8.jpg [ 145.11 KiB | Przeglądany 16561 razy ]


Ucinamy nie potrzebne elementy opcją trim. Wpierw z zaznaczamy górny i dolny okrąg i odcinamy nadmiar po zewnętrznej ich stronie.
Załącznik:
9.jpg
9.jpg [ 127.79 KiB | Przeglądany 16561 razy ]


Zostały nam tylko łuki, teraz zaznaczamy opcje multiple (na pasku właściwości), wciskamy spację i zaznaczamy jako linię cięcia powstałe właśnie łuki. Odcinamy wewnętrzną stronę górnego i dolnego okręgu.
Załącznik:
10.jpg
10.jpg [ 123.04 KiB | Przeglądany 16561 razy ]


Wybieramy narzędzie meet 2 lines, zaznaczamy opcję join into single polyline i łączymy elementy.
Mi udało się tylko połączyć zewnętrzną część. Podczas łączenia wewnętrznej dostawałem błąd.
Załącznik:
11.jpg
11.jpg [ 123.98 KiB | Przeglądany 16561 razy ]


Poradziłem sobie edytując wewnętrzny okrąg. Zaznaczamy więc go, wybieramy EditTool lub wciskamy {CTRL+Spacja}.
Załącznik:
12.jpg
12.jpg [ 134.15 KiB | Przeglądany 16561 razy ]

Klikamy na czerwony punkt i dociągamy go do linii aż załapie przyciąganie, to samo z punktem zielonym.
Nie wiem jak wam, ale mi się nie do końca udało, nie wiem czy to błąd czy ograniczenie wersji darmowej. Udało mi się połączyć tylko 2 elementy.
Załącznik:
13.jpg
13.jpg [ 122.89 KiB | Przeglądany 16561 razy ]


Widać po kolorach… ogólnie kicha. Ale możemy temu zaradzić. To są polylinie złożone z łuków, zrobimy więc zatem polylinię z odcinków. Zaznaczamy jeden element, z menu wybieramy Modyfy->Convert To Curve. Nasza polylinia zamieni się w krzywą Beziera. Taką krzywa rozbijamy opcją Explode. Otrzymaliśmy polylinię z odcinków (Widać to po wybraniu narzędzia Edit Tool). To samo robimy z drugą polylinią. I na koniec łączymy je w całość już bez najmniejszych problemów.
Załącznik:
14.jpg
14.jpg [ 138.11 KiB | Przeglądany 16561 razy ]

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 lip 2015, o 11:08 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 5 paź 2012, o 20:47
Posty: 126
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Super że dalej ruszyło :)

Mam pewien problem, po ponownym otwarciu pliku nie wyświetla się prawidłowo podkład. Jest tylko szara plama na której widać wcześniej przygotowany obrys oraz linie konstrukcyjne.


Załączniki:
Bez tytułu1.jpg
Bez tytułu1.jpg [ 44.3 KiB | Przeglądany 16533 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 lip 2015, o 13:52 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
Tak, też tak mam w momencie gdy wkleję podkład bezpośrednio do DC.
Nie wiem czemu DC nie zapisuje grafik, w pliku w którym rysujemy.

Ja grafikę po wyodrębnieniu wklejam do np. Painta i zapisuję jako JPG.
Wtedy jako podkład wskazuję właśnie ten plik.

Przy takim układzie, po ponownym otwarciu pliku, podkład jest wyświetlany poprawnie.

Jeśli pobierasz grafikę z PDF, to tutaj:

http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=9&t=1231#p12363

Opisałem jaki sposób udało mi się opracować.

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 lip 2015, o 14:23 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 5 paź 2012, o 20:47
Posty: 126
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
oooo faktycznie działa :) dzięki


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 4 sie 2015, o 13:23 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
Dziś krótki i prosty odcinek, narysujemy dźwignię sterowania SW. Stawiamy linie konstrukcyjne w osi obrotu dźwigni.
Załącznik:
1.jpg
1.jpg [ 159.39 KiB | Przeglądany 16485 razy ]


Teraz zaznaczamy poprzednio wyrysowany element (ściankę boczną).
Załącznik:
2.jpg
2.jpg [ 160.1 KiB | Przeglądany 16485 razy ]


Aby łatwiej operować tworzymy grupę z zaznaczonych elementów. Format->Make Group. Na zgrupowanych elementach klikamy prawym klawiszem myszy i wybieramy Edit Reference Point.
Załącznik:
3.jpg
3.jpg [ 146.75 KiB | Przeglądany 16485 razy ]


Nowy punkt referencyjny ustawiamy na środek kółka stanowiącego oś obrotu SW.
Załącznik:
4.jpg
4.jpg [ 124.5 KiB | Przeglądany 16485 razy ]


Teraz przesuwamy nasz element na linie konstrukcyjne elementu sterującego SW.
Załącznik:
5.jpg
5.jpg [ 175.39 KiB | Przeglądany 16485 razy ]


Rysujemy nowe elementy, oś obrotu oraz otwór na końcu ramienia. Aby wyrysować ten drugi, narysowałem sobie pomocniczą linię idąca po linii konstrukcyjnej. Jej środek jest punktem odniesienia dla nowych okręgów.
Załącznik:
6.jpg
6.jpg [ 126.56 KiB | Przeglądany 16485 razy ]


Rysujemy dolne ramię. Ja zacząłem on linii konstrukcyjnej Draw->Constraction Line. Jako początek oczywiście oś obrotu.
Załącznik:
7.jpg
7.jpg [ 169.24 KiB | Przeglądany 16485 razy ]


Rysujemy otwór w który będzie wchodził snap. Ja wstępnie wybrałem 2mm średnicy.
Następnie zaznaczamy okrąg i robimy z niego blok.(Format->Make Block).
Nowy Blok opisujemy jakoś i zaznaczamy ‘Insert at curent location’ – Wstaw w aktualnej lokalizacji.
Załącznik:
8.jpg
8.jpg [ 12.45 KiB | Przeglądany 16485 razy ]


Następnie kopiujemy go używając funkcji Linear Copy [Modify->Array->Linear].
Załącznik:
9.jpg
9.jpg [ 127.31 KiB | Przeglądany 16485 razy ]


Ustalamy odległość do pierwszego otworu, wciskając {TAB} przeskakujemy w sekcje ‘Sets’ wpisujemy 3, zatwierdzamy {Enter}.
Załącznik:
10.jpg
10.jpg [ 115.03 KiB | Przeglądany 16485 razy ]



Reszta to już kilka linii, cięcie opcją trim oraz łączenie w polylinie. (Wewnętrzny łuk zrobiony funkcją Fillet.)
Załącznik:
14.jpg
14.jpg [ 94.18 KiB | Przeglądany 16485 razy ]



Zapytacie po co tworzyć blok z tych kółek.
Zrobiłem to aby zaprezentować różnicę miedzy grupą a blokiem. Istotą bloku jest jego wielokrotne wykorzystywanie.
Chociażby właśnie z takimi otworami na snapy.
Gdy nie jesteśmy ostatecznie pewni co do wymiarów podczas rysowania a nie będzie chciało nam się potem tego wszystkiego poprawiać, bloki są właśnie tym co powinniśmy użyć.
A to dlatego, że taki blok możemy potem swobodnie edytować a jego zmiany pojawią się we wszystkich kopiach tegoż bloku.
Zatem jak teraz zmienić średnicę we wszystkich 3 otworach za jednym zamachem?
Wybieramy paletę Block.
Załącznik:
11.jpg
11.jpg [ 126.2 KiB | Przeglądany 16485 razy ]



Z palety, zaznaczamy nasz blok, klikamy ikonkę ‘EC’ (Edit Contenet) – edytujemy a na koniec zielony ‘ptaszek’ obok by zapisać zmiany.
Załącznik:
12.jpg
12.jpg [ 86.21 KiB | Przeglądany 16485 razy ]


I gotowe – zmieniłem wszędzie otwór na snapa – teraz ma 1mm.
Załącznik:
13.jpg
13.jpg [ 108.22 KiB | Przeglądany 16485 razy ]

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 22 paź 2016, o 13:26 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 maja 2016, o 14:34
Posty: 56
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Witam i dzięki bardzo za ten temat (wiem, że stary ale dopiero się za niego wziąłem) bardzo mi pomógł ponieważ z programów typu CAD jestem "noga" :(
Mam jednak problem z którym nie potrafię sobie poradzić, chodzi mi dokładnie o plany modelu Katana X-lite które najwyraźniej są w calach, ustawiając program w mm tak jak pokazane na początku tematu i ładując plany mierzę sobie rozpiętość statecznika poziomego i pokazuje mi 29,coś tam mm oczywiście mnożąc wynik przez 2,54 wychodzi odpowiednia wartość ale jak "przerobić" te plany na rzeczywiste mm?
Będę bardzo wdzięczny za pomoc.

_________________
Pozdrawiam
Grzegorz


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 59 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group