Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://forum.aerodesignworks.eu/ |
|
TurboCad 15 Deluxe http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=9&t=1182 |
Strona 1 z 3 |
Autor: | mgr [ 30 gru 2014, o 00:33 ] |
Tytuł: | TurboCad 15 Deluxe |
Naszło mnie ostatnio by napisać parę słów na temat jak poruszać się w TurboCad-ie. Jest to coś co mi samemu na początku przygody z projektowaniem CAD spędzało sen z powiek. Od razu wspomnę iż nie jestem żadnym ekspertem w tym programie. Jestem dość początkującym użytkownikiem, któremu udało się postawić kilka kresek. Zatem, zaczynamy! Terminologia: • LKM – lewy klawiszy myszy • PKM Prawy klawisz myszy Opisuję TurboCad-a w wersji 15.2. 1 Pierwsze uruchomienie Załącznik: Na początek TC proponuje nam otwarcie istniejącego pliku lub stworzenie nowego. Tworzenie nowego spowoduje utworzenie nowego pliku według domyślnego szablonu – tylko jaki jest domyślny szablon… No właśnie trzeba to ustawić, klikamy więc Anuluj. Załącznik: Z menu File wybieramy ‘Page Setup Wizard’. Będzie to kreator w którym skonfigurujemy domyślny szablon który będzie wybierany za każdym razem gdy tworzymy nowy plik. Załącznik: Kreator widać na zrzutach powyżej. Wybieramy system jednostek, precyzję, orientacje papieru, skalę, czy będzie tworzony domyślny widok w ‘Paper Space’ oraz najważniejsze czy odtwarzamy domyślne ustawienia czy zapisujemy ustawione przez nas. Q: Co jeśli nie chcę tego zmieniać?. Generalnie to ustawienie poprawia trochę komfort pracy. Nie jest jednak obligatoryjne. Możemy za każdym razem wybierać jaki szablon ma być użyty przy tworzeniu nowego pliku, lub zmienić te ustawienia w locie. 2 Tworzymy nowy plik Z menu FILE wybieramy ‘New’ lub od razu klikamy na ikonkę nowego dokumentu. Ukaże nam się okno: Załącznik: 4.jpg [ 27.97 KiB | Przeglądany 35549 razy ] • New from Scratch – tworzy plik na podstawie domyślnych ustawień (to co ustawialiśmy wcześniej) • New From Template – daje możliwość wyboru z istniejących już szablonów • Page Setup Wizard – kreator jak powyżej ale ustawienia nie zostaną zapisane globalnie Gdy utworzymy nowy plik, TurboCad automatycznie wybiera i aktywuje dla nasz narzędzie do rysowania linii. Jeśli rysunek jest pusty, nie pozwala nam on zrezygnować z trybu edycji. Zatem aby zaspokoić to dziwne żądanie rysujemy dowolną kreskę lub zmieniamy na inne narzędzie np. polilinię etc. Załącznik: • Pasek szybkich narzędzi – najczęściej używane narzędzia z każdej kategorii. Zauważcie iż przy każdej ikonce jest żółty trójkącik. Oznacza to iż pod tym przyciskiem znajdują się dodatkowe podobne narzędzia. Przykładowo pod narzędziem Select mamy jeszcze Edit Tool, Block reference, Pick hyperlink. Załącznik: 6.jpg [ 2.7 KiB | Przeglądany 35549 razy ] • Pasek narzędzi – standardowe opcje do tworzenia nowych plików, edycji oraz najczęściej modyfikacji obiektów. Ilość wyświetlonych tam narzędzi możemy ustawiać wybierając z Menu Tools opcje ‘Customize’. Następnie przełączamy się na zakładkę Toolbars. Załącznik: 7.jpg [ 56.42 KiB | Przeglądany 35549 razy ] • Pasek właściwości – bardzo przydatne miejsce i należy tam często zerkać. Jego zawartość zależy od tego jakie mamy aktualnie wybrane narzędzie. 3 Poruszanie się. Na początku startujemy w widokiem ustawionym na rzut z góry. Orientacje możemy zmieniać z menu wskazanego poniżej. Załącznik: 8.jpg [ 3.55 KiB | Przeglądany 35549 razy ] Warto włączyć wyświetlanie osi na ekranie. Z menu ‘Workspace’ opcje ‘User Coordinate System’ oraz ‘World Coordinate System’. Kolejne ciekawe miejsce to prawy dolny róg aplikacji: Załącznik: 9.jpg [ 5.14 KiB | Przeglądany 35549 razy ] Mamy tam informację o tym czy włączone mamy przyciąganie, czy będą rysowane pomocnicze linie (GEO) podczas rysowania. Wyświetlone są aktualne koordynaty. Tu warto wspomnieć iż koordynaty aktywne to te po których się poruszamy. Te wyszarzone są nie dostępne. Zmieniają się one w zależności od widoku. I tu napotykamy pierwszy błąd w TC 15 Deluxe – to przełączanie działa słabo, czasem wcale nie działa. Czasem po przełączeniu i aktywowaniu się osi Z, nawet po powrocie do widoku z góry, osie się nie przełączają z powrotem na X, Y a pozostają Y, Z. W tym momencie z reguły skaczę po widokach, oddalam rysunek i próbuję przeciągnięciem myszy zaznaczyć całość rysunku. Po kilku takich próbach udaje się przywrócić prawidłowy układ osi X,Y. 3.1 Poruszanie po rysunku Możemy używać pasków przesuwu pionowych i poziomych jednak jest to mało wygodne. Nie objedzie się bez myszki ze scrollem. Scrollem kontrolujemy przybliżanie / oddalanie. Trzeci klawisz myszy, kontroluje nam obracanie rysunku. Bardzo ciekawy i przydatny jest fakt iż TurboCad podczas przybliżania / oddalania skupia się na kursorze myszy – mówiąc inaczej kursor podczas tej operacji jest traktowany jako punkt centralny. Możemy to wykorzystać do szybkiego przemieszczania się po rysunku. Zamiast przesuwać i szukać, lepiej całość oddalić i zbliżyć w żądanym miejscu. Swobodne pojedyncze kliknięcie 3 klawiszem myszy ustawi nam widok na cały rysunek, będzie też on ustawiony w centrum pola roboczego. 3.2 Ustawianie parametrów Zawsze podczas rysowania dowolnym narzędziem możemy szybko skoczyć do jego parametrów za pomocą klawisza TAB. Spowoduje to iż aktualne zadanie np. rysowana linia, jest jakby wstrzymana operacje myszą są zablokowane i wszelakie parametry możemy wstawić ręcznie np. długość czy żądany kąt pochylenia. Wartości możemy podawać dodatnie oraz ujemne np. aby obrócić linie o 270 stopni wystarczy wpisać -90. Załącznik:
|
Autor: | mgr [ 30 gru 2014, o 00:38 ] |
Tytuł: | Re: TurboCad 15 Deluxe |
4 Rysowanie Musimy zawsze mieć w pamięci iż TurboCad zawsze wymusza na nas jakieś aktywne narzędzie. Nawet gdy myślimy iż nie mamy wybranego narzędzia gdyż kursor jest zwykłą strzałką - generalnie jesteśmy w błędzie. Mamy wtedy aktywne narzędzie selekt. Klawisz ESC przerywa operacje jednak wybrane narzędzie dalej pozostaje aktywne. 4.1 Select Załącznik: 11.jpg [ 2.88 KiB | Przeglądany 35547 razy ] Selekt jak każde inne narzędzie ma jakieś swoje parametry. Widoczne są one w pasku właściwości. Dostępne opcje różnią się w zależności od wybranego trybu pracy. Jak tryb pracy rozumiem sterowanie koordynatami położenia elementów – system 2D, 3D. Generalnie zawsze pracuje się w 3D. W każdej chwili możemy pochylić powierzchnię roboczą o dowolny kąt w dowolnym kierunku i widzimy elementy z różnych stron. Rysować możemy elementy 2D oraz 3D. Opcje selekt dla nawigacji 3D. Załącznik: Opcje selekt dla nawigacji 2D. Załącznik: Ilość wyświetlanych parametrów możemy dowolnie konfigurować. Wystarczy kliknąć na pierwszą ikonkę 2D/3D selektor properties. Załącznik: 14.jpg [ 30.9 KiB | Przeglądany 35547 razy ] 4.2 Linie konstrukcyjne Zawsze gdy zaczynamy rysowanie musimy mieć jakieś punkty odniesienia. Możemy oczywiście rysować sobie zwykłe linie. Jednak TC udostępnia nam do tych celów specjalne narzędzie. Wybieramy z menu Tools -> Customize zakładka ‘Toolbars’ Zaznaczamy opcje Construction. Załącznik: 10.jpg [ 2.43 KiB | Przeglądany 35547 razy ] Zaleta linii konstrukcyjnych jest taka iż są one nieskończone. Nie zależnie jak daleko mamy odsunięty rysunek linie zawsze są. Daje to możliwość rysowania w tych samych odległościach / kątach w różnych miejscach rysunku. Aby usunąć jakąś linie należy wybrać z Menu Edit->Clear->’Construction’. A następnie wskazać linię którą chcemy usunąć. 4.3 3D Mesh Siatka 3D. Owinąć tym model teoretycznie da się ale szkoda czasu. Ustawiamy siatkę X punktów na X punktów. Powierzchnia tworzy się pomiędzy tymi punktami. Koordynaty możemy podać podczas tworzenia albo ręcznie edytować. Klikamy na siatkę, z właściwości wybieramy Edit Tool, ustawiamy punkty w żądanych miejscach, renderujemy i gotowe. Załącznik:
|
Autor: | mgr [ 30 gru 2014, o 09:05 ] |
Tytuł: | Re: TurboCad 15 Deluxe |
5 Drukowanie Aby przygotować elementy do drukowania musimy się troszkę pobawić. Wybieramy dostępny Paper space, lub tworzymy nowy. Wykonujemy to klikając PKM na zakładce Model lub Paper1. Możemy też wybrać z menu: Workspace->PaperSpace->Insert Załącznik: Pojawia nam się okno jak na screenie poniżej. Biała kartka to jakby nasz obszar roboczy. Załącznik: Widzimy też w szarych liniach obramowania. Te obramowania to widok podziału na strony według aktualnie ustawionego papieru drukarki. Jeśli jest to nowa karta to jest to domyśle ustawienie dla naszej drukarki, czyli pewnie kartki A4. Klikamy PKM na zakładce dla naszej aktywnej karty i wybieramy 'Properties'. Możemy też wybrać z menu: Workspace->PaperSpace->Properties. Ustawiamy jednostki, i przełączamy się na zakładkę 'Page Setup' Tam ustawiamy rozmiar naszego pola roboczego. Załącznik: 19.jpg [ 44.73 KiB | Przeglądany 35540 razy ] Mamy przygotowany papier. Teraz trzeba coś w niego wstawić. Wracamy do naszego Modelu. Klikamy na zakładkę Model. Albo z menu Workspace->Model Space. Wyświetlamy element który będziemy chcieli drukować. A następnie z menu tworzymy View z menu View->Create View. Załącznik: Aktywuje nam się funkcja tworzenia view. Zaznaczamy nasz element: Załącznik: Następnie podajemy jego nazwę. Załącznik: 22.jpg [ 10.73 KiB | Przeglądany 35540 razy ] Wracamy na nasz Papier Space. Klikamy na zakładkę, lub z menu Workspace-> Paper Space-> Paper1 (Paper2 lub w moim przypadku Paper3) Teraz utworzymy ramkę do której wstawimy wcześniej stworzony widok. Wstawiamy Viewport z menu wybieramy: Insert->Viewport Załącznik: Zaznaczamy obszar na papierze jaki będzie zajmował nasz Viewport. Załącznik: A następnie wybieramy View jakie będzie w nim wyświetlane. Zaznaczamy nazwę i klikamy GoTo a następnie Close. Załącznik: 25.jpg [ 13.39 KiB | Przeglądany 35540 razy ] Standardowo View zostanie dopasowane do ViewPort-a. Oznacza to iż rysunek nie będzie w skali. Aby ustawić skalę. Aktywujemy narzędzie select (Wciskamy spacje - jest to klawisz skrótu). Klikamy PKM na viewport tak aby się zaznaczył i z menu które wyskoczy wybieramy Properties. Załącznik: 26.jpg [ 37.77 KiB | Przeglądany 35540 razy ] W sekcji Scale, zaznaczamy Fixed i wybieramy skalę. Najczęściej będzie to 1:1. Po tej operacji nasz element pewnie wygląda tak: Załącznik: Aktywujemy narzędzie selekt, klikamy na ViewPort. Zauważcie iż na obramowaniach aktywne są niebieskie kwadraciki. Umożliwiają nam one zmianę rozmiaru ViewPort-a. Zatem rozszerzamy ViewPort do takich rozmiarów aby nasz element był wyświetlany w całości. Nie przejmujcie się jeśli wychodzimy poza obrys papieru naprawimy to potem. Gdy mamy całość wyświetloną. Wybieramy z menu File->Print Preview. Załącznik: 28.jpg [ 45.91 KiB | Przeglądany 35540 razy ] Klikamy na PageSetup i konfigurujemy stonę. Załącznik: 29.jpg [ 46.54 KiB | Przeglądany 35540 razy ] Ustawiamy orientacje papieru drukarki oraz pola roboczego. Ustawiamy formaty. W zakładce Layout, możemy dodać ilość kolumn i wierszy papieru tak aby nasz rysunek się zmieścił Rozmiarów generalnie nie ruszamy, zmieniamy tylko pola Rows, Cols. Załącznik: 30.jpg [ 39.12 KiB | Przeglądany 35540 razy ] Gdy już wszystko jest ustawione i rysunek mieści się na kilku kartkach, klikamy Ok, aby zamknąć właściwości i klikamy Print. Spowoduje to wydrukowanie rysunku. Możemy napotkać na ostrzeżenia ze strony TurboCada o marginesach i znacznikach. Marginesy trzeba pobrać z drukarki, lub muszą być większe niż 0. (W PageSetup zakładka Layout). Jeśli chodzi o znaczniki cięcia to musimy nasz ViewPort przesunąć trochę od krawędzi papieru. |
Autor: | mgr [ 16 sty 2015, o 20:30 ] |
Tytuł: | Re: TurboCad 15 Deluxe |
6 Wypełnianie i kolory Czasem zachodzi potrzeba by stworzyć plan montażowy – ale jak ukazać kierunki słojów i zmienić kolory Załącznik: Generalnie sprawa jest bardzo prosta. Podstawowa zasada to, że obiekt (polylinia) musi być zamknięta. Rysując kształt polylinią, najwygodniej jest nie dokańczać ostatniego połączenia samemu ale wybrać z paska właściwość opcje Close. Jeśli już mamy polylinię i nie wiemy czy jest zamknięta czy nie. Zaznaczamy ją narzędziem selekt (spacja i zaznaczamy polylinie). Z menu właściwości wybieramy EditTool (albo na zaznaczonym obiekcie wciskamy prawy klawisz myszy). Załącznik: Na czerwono zaznaczyłem obszar na który trzeba zwrócić uwagę. Mimo iż polylinia wygląda na kompletną opcja do jej zamknięcia jest aktywa. Oznacza to iż mimo iż początek i koniec jest w tym samym miejscu – obiekt nie jest jednolity. Gdybyśmy nadali jakąś grubość takiemu obiektowi i włączyli renderowanie – będzie ono nie poprawne, obiekt w środku będzie pusty. I najważniejsze nie możemy w takim stanie ustawić styli kolorowania (Brush Pattern). Zamykamy zatem nasz obiekt. I wybieramy jego właściwości (PKM na obiekcie w właściwości lub CTRL+F). Załącznik: 33.jpg [ 29.61 KiB | Przeglądany 35411 razy ] Zakładka ‘PEN’ tutaj wybieramy kolor obramowania oraz jego styl. Decydujemy czy ma być rysowany linią ciągłą czy przerywaną. Załącznik: 34.jpg [ 48.2 KiB | Przeglądany 35411 razy ] Zakładka ‘BRUSH’ – tutaj wybieramy wypełnienie. Wybieramy pattern. Kolor możemy ustawić taki sam jak obramowanie (By Pen) lub zmenić. Scale – pozwala nam zwiększyć / rozszerzyć wzór. Angle – możemy dowolnie kontrolować położenie / pochylenie wzoru. Background Color dodatkowo pozwala wybrać kolor tła. Załącznik:
|
Autor: | mgr [ 19 sty 2015, o 23:18 ] |
Tytuł: | Re: TurboCad 15 Deluxe |
7 Formatowanie rysunku Powiedzmy, że mamy obrysowany element z planu. Należy go teraz przygotować – może coś poprawić – no generalnie obrobić. Załącznik: Nasz obiekt składa się aktualnie z wielu linii. Aby dało się to bezproblemowo wyciąć na laserze i żeby laser zrobił to sprawnie nasze linie muszą być ciągłe. Uzyskamy to przekształcając je na polylinie. Warto na tym etapie skontrolować element. Zaznaczyłem podstawę naszego obiektu Załącznik: Zobaczcie, iż wartość w polu SizeY nie jest zerowa. Co to oznacza? A no informuje nas, że element ten nie jest idealnie prosty, lecz pod lekkim kątem. Jaki jest to kąt, możemy łatwo sprawdzić próbując wyrysować w tym samym miejscu nową linię – TC pokaże nam wtedy jakie jest odchylenie. Załącznik: Jak widzimy 0,07 stopnia. Czy nam to przeszkadza czy nie zależy od nas – jeśli każda linia jest przesunięta o ten sam kąt to generalnie nie ma problemu element będzie przesunięty na formatce, ale powinno złożyć się dobrze. Wracając do obróbki elementu – składamy w polylinię (Modify-> Join Polyline). Możemy zrobić to na kilka sposobów.
Załącznik: Generalnie gotowe. Jednak istnieją sytuacje kiedy nam się to nie uda i otrzymamy komunikat: Załącznik: 40.jpg [ 8.57 KiB | Przeglądany 35362 razy ] Możliwe sytuacje:
Ad a.) Czasem linie nie są połączone a złączone tj, stworzona jest z nich grupa. Należy wtedy ją rozbić (EXPLODE [Shift+Alt+E]). Ad b.) Końce linii nie są dokładnie w tym samym miejscu. Możemy linie złączyć (spotkać), skrócić oraz połączyć. Powiększamy jak się da miejsce styku aby zobrazować sytuacje. Załącznik: Widzimy linie nie są połączone. Wybieramy z menu Modify-> Meet 2 Lines. Zaznaczamy jedną linię. Załącznik: Następnie drugą. Linia krótsza zostaje wydłużona. Obie linię się stykają jednak nie są jeszcze połączone. Załącznik: Teraz je połączymy wybieramy Modify->Join Polyline zaznaczamy obie linie i klikamy Finish. Mamy polylinię. 7.1 Przekształcanie A co zrobić jeśli nasza polylinia idąca po łuku jest kanciasta.? Załącznik: Mamy łuk wyrysowany z linii. Łączymy go w polylinię, w razie potrzeby stosując funkcje Meet 2 Lines. Zaznaczamy nasza polylinię Załącznik: Z menu Format wybieramy Convert To Curve. – Tak, tak przekształcimy nasza polylinię w krzywą. Wybieramy dokładność z jaka TurboCad ma się starać dopasować krzywą do linii. Załącznik: 46.jpg [ 10.22 KiB | Przeglądany 35362 razy ] Po wybraniu ‘OK.’ Otrzymujemy krzywą. Krzywa może mieć 2 typy – Splinie oraz Bezier. Tu już według własnych potrzeb musimy wybrać co jest dla nas lepsze. Aby zmienić typ, na zaznaczonym obiekcie, wybieramy właściwości (PKM i właściwośći lub CTRL+F). Wybieramy zakładkę Curve i zmieniamy typ. Załącznik: 47.jpg [ 29.05 KiB | Przeglądany 35362 razy ] Co nam daje krzywa – a no, ogrom możliwości, przede wszystkim łatwiej ją się modeluje. Wystarczy teraz wybrać Edit Tool (PKM EditTool lub po zaznaczeniu z paska właściwości). I albo dodajemy punkty kontrolne albo je usuwamy, albo zmieniamy ugięcia – robimy co dusza zapragnie. Załącznik: Jeśli element jest symetryczny, możemy wymodelować jedną stronę, narysować linię która będzie oznaczać oś. Wybieramy narzędzie TRIM, zaznaczamy os jako linię cięcia, usuwamy nie wymodelowaną część. Następnie wybieramy Edit->Copy Entities->Mirror Copy. I tworzymy lustrzane odbicie względem naszej osi. |
Autor: | Robot [ 20 sty 2015, o 09:18 ] |
Tytuł: | Re: TurboCad 15 Deluxe |
mgr pisze: Krzywa może mieć 2 typy – Splinie oraz Bezier. Tu już według własnych potrzeb musimy wybrać co jest dla nas lepsze. A jakie są plusy i minusy tych krzywych? Czym się różnią i jakie implikacje dla dalszych prac ma wybór danej krzywej? |
Autor: | mgr [ 20 sty 2015, o 19:39 ] |
Tytuł: | Re: TurboCad 15 Deluxe |
Bardzo dobre pytanie. Na chwilę obecną nie mam na nie odpowiedzi Postaram się w niedługim czasie przygotować jakieś porównanie. |
Autor: | kbugatii [ 20 sty 2015, o 22:17 ] |
Tytuł: | Re: TurboCad 15 Deluxe |
Krzywe Spline stanowią uogólnienie krzywych Beziera. Pozwalają uzyskać bardziej gładki kształt krzywych. Krzywe Beziera mają 2 punkty końcowe i dwa punkty kontrolne. W krzywych Spline segment składa się z 1 węzła i 4 punktów kontrolnych. Wydaje się, że Spline są bardziej dokładne w odwzorowywaniu kształtów jednocześnie bardzo upierdliwe podczas ich edycji (dla mnie zbyt dokładne). Gratuluję wspaniałego tutoriala! |
Autor: | mgr [ 20 sty 2015, o 22:25 ] |
Tytuł: | Re: TurboCad 15 Deluxe |
Cytuj: Gratuluję wspaniałego tutoriala! Dzięki , fajnie, że ktoś to czyta Cytuj: W krzywych Spline segment składa się z 1 węzła i 4 punktów kontrolnych. Takie też informacje znalazłem w Helpie TC, oraz internecie, jednak wydaje mi się, że nie jest to udostępnione w wersji Deluxe. W Deluxe nie widać żadnych modyfikatorów węzła w Spline - takich jak w Bezier. EDIT: Znalazłem - modyfikatory pojawiają się gdy Spline nie jest zamknięty. Poniżej moje obserwacje. 8 Spline vs. Bezier Na rysunku poniżej mamy obraz krzywych, wyrysowanych na takich samych punktach. Po lewej stronie jest Spline jako Spline By control Points poniżej Spline By Fit Points. Po prawej Bezier. Załącznik: Różnicę generalnie widać dobrze, Bezier jest bardziej smukły. Przejścia są łagodniejsze. Podstawowa różnica między nimi to sposób ich kontrolowania. Załącznik: Screen powyżej przestawia linie w trybie edycji (Wybrany na nich EditTool). Obie krzywe możemy kontrolować przez węzły. Bezier jest bardziej rozbudowany i pozwala dodatkowo kontrolować węzeł. Aby kontrolować krzywą zaznaczamy ją i wybieramy Edit Tool (PKM i Edit Tool lub zaznaczamy i z paska właściwości wybieramy EditTool) Jeśli chcemy dodać węzeł, klikamy PKM w miejscu których chcemy go dodać i z menu kontekstowego wybieramy Add Node. Załącznik: Aby usunąć węzeł lub zmienić jego pozycje, po prostu na niego klikamy – zaczniemy zmieniać pozycje. Możemy w tym momencie wcisnąć ESC – przerwiemy zmianę pozycji ale węzeł pozostanie zaznaczony. Możemy teraz na nim wybrać PKM i z menu kontekstowego wybrać Delete Node lub z paska właściwości odpowiednią ikonką go skasować. 8.1 Opcje Spline Poza dodaniem punktów kontrolnych (węzłów), możemy także wpłynąć na algorytm. Załącznik: Zaznaczamy spline, i wybieramy właściwości (PKM i właściwości lub CTRL+F). W zakładce Curve, możemy skonwertować Spline na Beziera i vice versa. Możemy także zmodyfikować opcje algorytmu. Możemy podać liczbę od 1 do 9, wpłynie to ja wysmuklenie linii. Tak jak widać na screenie wyżej. Zaznaczony spline to default (wartość 3), spline pomarańczowy ma tą wartość na 5. 8.2 Bezier Gdy krzywą Bezier-a potraktujemy narzędziem EditTool, w celu modyfikacji węzłów zobaczymy dodatkowe węzły (zielone). Załącznik: Modyfikować możemy w bardzo prosty sposób ugięcie i jego kierunek, wystarczy wybrać zielony węzeł i go przemieszczać. Załącznik: Domyślnie, węzły zachowują symetrię po obu stronach. Możemy to zmienić wybierając odpowiednią opcje we właściwościach krzywej. Odpowiada za to bardzo intuicyjnie nazwana opcja „Keep the curve smooth” Załącznik: 55.jpg [ 29.34 KiB | Przeglądany 35301 razy ] Wyłączenie tej opcji powoduje iż każdą stronę węzła kontrolujemy niezależnie. Załącznik: Wracając do oryginalnego pytania. Myślę, że nie ma idealnej odpowiedzi. Zmieniać typy możemy w każdej chwili. Myślę iż możemy traktować je zamiennie, po prostu którym narzędziem, szybciej, uzyskamy pożądany efekt. Grunt aby było powtarzalne i szybkie. Przykładowo dla Orlika Spline zachowują się jakby były do tego stworzone, przy Kobuzie króluje Bezier. Koniec końców i tak wszystko będzie polylinią. |
Autor: | greg2804 [ 21 sty 2015, o 09:20 ] |
Tytuł: | Re: TurboCad 15 Deluxe |
No i właśnie takiego opisu potrzebowało to forum. Bardzo dobra robota dzięki Ci za to Bardzo dużo rzeczy mi to wyjaśniło. |
Strona 1 z 3 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |