Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 22 lut 2020, o 03:12

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 21 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna
Autor Wiadomość
Post: 30 gru 2014, o 00:33 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1122
Lokalizacja: Gdańsk
Naszło mnie ostatnio by napisać parę słów na temat jak poruszać się w TurboCad-ie.
Jest to coś co mi samemu na początku przygody z projektowaniem CAD spędzało sen z powiek.
Od razu wspomnę iż nie jestem żadnym ekspertem w tym programie.
Jestem dość początkującym użytkownikiem, któremu udało się postawić kilka kresek.

Zatem, zaczynamy!

Terminologia:
• LKM – lewy klawiszy myszy
• PKM Prawy klawisz myszy

Opisuję TurboCad-a w wersji 15.2.

1 Pierwsze uruchomienie
Załącznik:
1.jpg
1.jpg [ 110.79 KiB | Przeglądany 9759 razy ]


Na początek TC proponuje nam otwarcie istniejącego pliku lub stworzenie nowego. Tworzenie nowego spowoduje utworzenie nowego pliku według domyślnego szablonu – tylko jaki jest domyślny szablon… No właśnie trzeba to ustawić, klikamy więc Anuluj.
Załącznik:
2.jpg
2.jpg [ 89.95 KiB | Przeglądany 9759 razy ]

Z menu File wybieramy ‘Page Setup Wizard’. Będzie to kreator w którym skonfigurujemy domyślny szablon który będzie wybierany za każdym razem gdy tworzymy nowy plik.
Załącznik:
3.jpg
3.jpg [ 176.92 KiB | Przeglądany 9759 razy ]


Kreator widać na zrzutach powyżej. Wybieramy system jednostek, precyzję, orientacje papieru, skalę, czy będzie tworzony domyślny widok w ‘Paper Space’ oraz najważniejsze czy odtwarzamy domyślne ustawienia czy zapisujemy ustawione przez nas.

Q: Co jeśli nie chcę tego zmieniać?.
Generalnie to ustawienie poprawia trochę komfort pracy. Nie jest jednak obligatoryjne. Możemy za każdym razem wybierać jaki szablon ma być użyty przy tworzeniu nowego pliku, lub zmienić te ustawienia w locie.

2 Tworzymy nowy plik
Z menu FILE wybieramy ‘New’ lub od razu klikamy na ikonkę nowego dokumentu. Ukaże nam się okno:
Załącznik:
4.jpg
4.jpg [ 27.97 KiB | Przeglądany 9759 razy ]

• New from Scratch – tworzy plik na podstawie domyślnych ustawień (to co ustawialiśmy wcześniej)
• New From Template – daje możliwość wyboru z istniejących już szablonów
• Page Setup Wizard – kreator jak powyżej ale ustawienia nie zostaną zapisane globalnie

Gdy utworzymy nowy plik, TurboCad automatycznie wybiera i aktywuje dla nasz narzędzie do rysowania linii. Jeśli rysunek jest pusty, nie pozwala nam on zrezygnować z trybu edycji. Zatem aby zaspokoić to dziwne żądanie rysujemy dowolną kreskę lub zmieniamy na inne narzędzie np. polilinię etc.
Załącznik:
5.jpg
5.jpg [ 193.64 KiB | Przeglądany 9759 razy ]

• Pasek szybkich narzędzi – najczęściej używane narzędzia z każdej kategorii. Zauważcie iż przy każdej ikonce jest żółty trójkącik. Oznacza to iż pod tym przyciskiem znajdują się dodatkowe podobne narzędzia. Przykładowo pod narzędziem Select mamy jeszcze Edit Tool, Block reference, Pick hyperlink.
Załącznik:
6.jpg
6.jpg [ 2.7 KiB | Przeglądany 9759 razy ]
Aby uzyskać dostęp do tego pod menu należy dłużej przytrzymać LKM.
• Pasek narzędzi – standardowe opcje do tworzenia nowych plików, edycji oraz najczęściej modyfikacji obiektów. Ilość wyświetlonych tam narzędzi możemy ustawiać wybierając z Menu Tools opcje ‘Customize’. Następnie przełączamy się na zakładkę Toolbars.
Załącznik:
7.jpg
7.jpg [ 56.42 KiB | Przeglądany 9759 razy ]

• Pasek właściwości – bardzo przydatne miejsce i należy tam często zerkać. Jego zawartość zależy od tego jakie mamy aktualnie wybrane narzędzie.

3 Poruszanie się.
Na początku startujemy w widokiem ustawionym na rzut z góry. Orientacje możemy zmieniać z menu wskazanego poniżej.
Załącznik:
8.jpg
8.jpg [ 3.55 KiB | Przeglądany 9759 razy ]

Warto włączyć wyświetlanie osi na ekranie. Z menu ‘Workspace’ opcje ‘User Coordinate System’ oraz ‘World Coordinate System’.

Kolejne ciekawe miejsce to prawy dolny róg aplikacji:
Załącznik:
9.jpg
9.jpg [ 5.14 KiB | Przeglądany 9759 razy ]

Mamy tam informację o tym czy włączone mamy przyciąganie, czy będą rysowane pomocnicze linie (GEO) podczas rysowania. Wyświetlone są aktualne koordynaty. Tu warto wspomnieć iż koordynaty aktywne to te po których się poruszamy. Te wyszarzone są nie dostępne. Zmieniają się one w zależności od widoku.
I tu napotykamy pierwszy błąd w TC 15 Deluxe – to przełączanie działa słabo, czasem wcale nie działa. Czasem po przełączeniu i aktywowaniu się osi Z, nawet po powrocie do widoku z góry, osie się nie przełączają z powrotem na X, Y a pozostają Y, Z. W tym momencie z reguły skaczę po widokach, oddalam rysunek i próbuję przeciągnięciem myszy zaznaczyć całość rysunku. Po kilku takich próbach udaje się przywrócić prawidłowy układ osi X,Y.

3.1 Poruszanie po rysunku
Możemy używać pasków przesuwu pionowych i poziomych jednak jest to mało wygodne. Nie objedzie się bez myszki ze scrollem. Scrollem kontrolujemy przybliżanie / oddalanie. Trzeci klawisz myszy, kontroluje nam obracanie rysunku.
Bardzo ciekawy i przydatny jest fakt iż TurboCad podczas przybliżania / oddalania skupia się na kursorze myszy – mówiąc inaczej kursor podczas tej operacji jest traktowany jako punkt centralny. Możemy to wykorzystać do szybkiego przemieszczania się po rysunku. Zamiast przesuwać i szukać, lepiej całość oddalić i zbliżyć w żądanym miejscu. Swobodne pojedyncze kliknięcie 3 klawiszem myszy ustawi nam widok na cały rysunek, będzie też on ustawiony w centrum pola roboczego.

3.2 Ustawianie parametrów
Zawsze podczas rysowania dowolnym narzędziem możemy szybko skoczyć do jego parametrów za pomocą klawisza TAB. Spowoduje to iż aktualne zadanie np. rysowana linia, jest jakby wstrzymana operacje myszą są zablokowane i wszelakie parametry możemy wstawić ręcznie np. długość czy żądany kąt pochylenia. Wartości możemy podawać dodatnie oraz ujemne np. aby obrócić linie o 270 stopni wystarczy wpisać -90.
Załącznik:
15.jpg
15.jpg [ 115.3 KiB | Przeglądany 9759 razy ]

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
__________________________________
Lubisz moje projekty? Chciałbyś więcej? Możesz wesprzeć mnie kawą ;)
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 gru 2014, o 00:38 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1122
Lokalizacja: Gdańsk
4 Rysowanie
Musimy zawsze mieć w pamięci iż TurboCad zawsze wymusza na nas jakieś aktywne narzędzie. Nawet gdy myślimy iż nie mamy wybranego narzędzia gdyż kursor jest zwykłą strzałką - generalnie jesteśmy w błędzie. Mamy wtedy aktywne narzędzie selekt. Klawisz ESC przerywa operacje jednak wybrane narzędzie dalej pozostaje aktywne.
4.1 Select
Załącznik:
11.jpg
11.jpg [ 2.88 KiB | Przeglądany 9757 razy ]

Selekt jak każde inne narzędzie ma jakieś swoje parametry. Widoczne są one w pasku właściwości. Dostępne opcje różnią się w zależności od wybranego trybu pracy. Jak tryb pracy rozumiem sterowanie koordynatami położenia elementów – system 2D, 3D.
Generalnie zawsze pracuje się w 3D. W każdej chwili możemy pochylić powierzchnię roboczą o dowolny kąt w dowolnym kierunku i widzimy elementy z różnych stron. Rysować możemy elementy 2D oraz 3D.
Opcje selekt dla nawigacji 3D.
Załącznik:
12.jpg
12.jpg [ 17.69 KiB | Przeglądany 9757 razy ]

Opcje selekt dla nawigacji 2D.
Załącznik:
13.jpg
13.jpg [ 15.78 KiB | Przeglądany 9757 razy ]

Ilość wyświetlanych parametrów możemy dowolnie konfigurować. Wystarczy kliknąć na pierwszą ikonkę 2D/3D selektor properties.
Załącznik:
14.jpg
14.jpg [ 30.9 KiB | Przeglądany 9757 razy ]


4.2 Linie konstrukcyjne
Zawsze gdy zaczynamy rysowanie musimy mieć jakieś punkty odniesienia. Możemy oczywiście rysować sobie zwykłe linie. Jednak TC udostępnia nam do tych celów specjalne narzędzie. Wybieramy z menu Tools -> Customize zakładka ‘Toolbars’ Zaznaczamy opcje Construction.
Załącznik:
10.jpg
10.jpg [ 2.43 KiB | Przeglądany 9757 razy ]

Zaleta linii konstrukcyjnych jest taka iż są one nieskończone. Nie zależnie jak daleko mamy odsunięty rysunek linie zawsze są. Daje to możliwość rysowania w tych samych odległościach / kątach w różnych miejscach rysunku.
Aby usunąć jakąś linie należy wybrać z Menu Edit->Clear->’Construction’. A następnie wskazać linię którą chcemy usunąć.
4.3 3D Mesh
Siatka 3D. Owinąć tym model teoretycznie da się ale szkoda czasu. Ustawiamy siatkę X punktów na X punktów. Powierzchnia tworzy się pomiędzy tymi punktami. Koordynaty możemy podać podczas tworzenia albo ręcznie edytować. Klikamy na siatkę, z właściwości wybieramy Edit Tool, ustawiamy punkty w żądanych miejscach, renderujemy i gotowe.
Załącznik:
16.jpg
16.jpg [ 133.57 KiB | Przeglądany 9757 razy ]

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
__________________________________
Lubisz moje projekty? Chciałbyś więcej? Możesz wesprzeć mnie kawą ;)
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 gru 2014, o 09:05 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1122
Lokalizacja: Gdańsk
5 Drukowanie

Aby przygotować elementy do drukowania musimy się troszkę pobawić.
Wybieramy dostępny Paper space, lub tworzymy nowy. Wykonujemy to klikając PKM na zakładce Model lub Paper1.
Możemy też wybrać z menu: Workspace->PaperSpace->Insert
Załącznik:
17.jpg
17.jpg [ 131.19 KiB | Przeglądany 9750 razy ]


Pojawia nam się okno jak na screenie poniżej. Biała kartka to jakby nasz obszar roboczy.
Załącznik:
18.jpg
18.jpg [ 123.05 KiB | Przeglądany 9750 razy ]

Widzimy też w szarych liniach obramowania. Te obramowania to widok podziału na strony
według aktualnie ustawionego papieru drukarki. Jeśli jest to nowa karta to jest to domyśle ustawienie dla naszej drukarki, czyli pewnie kartki A4.
Klikamy PKM na zakładce dla naszej aktywnej karty i wybieramy 'Properties'.
Możemy też wybrać z menu: Workspace->PaperSpace->Properties.
Ustawiamy jednostki, i przełączamy się na zakładkę 'Page Setup' Tam ustawiamy rozmiar naszego pola roboczego.
Załącznik:
19.jpg
19.jpg [ 44.73 KiB | Przeglądany 9750 razy ]

Mamy przygotowany papier. Teraz trzeba coś w niego wstawić.
Wracamy do naszego Modelu. Klikamy na zakładkę Model. Albo z menu Workspace->Model Space.
Wyświetlamy element który będziemy chcieli drukować.
A następnie z menu tworzymy View z menu View->Create View.
Załącznik:
20.jpg
20.jpg [ 148.63 KiB | Przeglądany 9750 razy ]


Aktywuje nam się funkcja tworzenia view. Zaznaczamy nasz element:
Załącznik:
21.jpg
21.jpg [ 130.49 KiB | Przeglądany 9750 razy ]

Następnie podajemy jego nazwę.
Załącznik:
22.jpg
22.jpg [ 10.73 KiB | Przeglądany 9750 razy ]


Wracamy na nasz Papier Space. Klikamy na zakładkę, lub z menu Workspace-> Paper Space-> Paper1 (Paper2 lub w moim przypadku Paper3)

Teraz utworzymy ramkę do której wstawimy wcześniej stworzony widok.
Wstawiamy Viewport z menu wybieramy: Insert->Viewport
Załącznik:
23.jpg
23.jpg [ 132.19 KiB | Przeglądany 9750 razy ]

Zaznaczamy obszar na papierze jaki będzie zajmował nasz Viewport.
Załącznik:
24.jpg
24.jpg [ 122.95 KiB | Przeglądany 9750 razy ]

A następnie wybieramy View jakie będzie w nim wyświetlane.
Zaznaczamy nazwę i klikamy GoTo a następnie Close.
Załącznik:
25.jpg
25.jpg [ 13.39 KiB | Przeglądany 9750 razy ]


Standardowo View zostanie dopasowane do ViewPort-a. Oznacza to iż rysunek nie będzie w skali.
Aby ustawić skalę. Aktywujemy narzędzie select (Wciskamy spacje - jest to klawisz skrótu).
Klikamy PKM na viewport tak aby się zaznaczył i z menu które wyskoczy wybieramy Properties.
Załącznik:
26.jpg
26.jpg [ 37.77 KiB | Przeglądany 9750 razy ]

W sekcji Scale, zaznaczamy Fixed i wybieramy skalę. Najczęściej będzie to 1:1.
Po tej operacji nasz element pewnie wygląda tak:
Załącznik:
27.jpg
27.jpg [ 133.5 KiB | Przeglądany 9750 razy ]

Aktywujemy narzędzie selekt, klikamy na ViewPort. Zauważcie iż na obramowaniach aktywne są niebieskie kwadraciki.
Umożliwiają nam one zmianę rozmiaru ViewPort-a. Zatem rozszerzamy ViewPort do takich rozmiarów aby nasz element był wyświetlany
w całości. Nie przejmujcie się jeśli wychodzimy poza obrys papieru naprawimy to potem.
Gdy mamy całość wyświetloną. Wybieramy z menu File->Print Preview.
Załącznik:
28.jpg
28.jpg [ 45.91 KiB | Przeglądany 9750 razy ]

Klikamy na PageSetup i konfigurujemy stonę.
Załącznik:
29.jpg
29.jpg [ 46.54 KiB | Przeglądany 9750 razy ]


Ustawiamy orientacje papieru drukarki oraz pola roboczego. Ustawiamy formaty.
W zakładce Layout, możemy dodać ilość kolumn i wierszy papieru tak aby nasz rysunek się zmieścił
Rozmiarów generalnie nie ruszamy, zmieniamy tylko pola Rows, Cols.
Załącznik:
30.jpg
30.jpg [ 39.12 KiB | Przeglądany 9750 razy ]


Gdy już wszystko jest ustawione i rysunek mieści się na kilku kartkach, klikamy Ok, aby zamknąć właściwości i klikamy Print.
Spowoduje to wydrukowanie rysunku. Możemy napotkać na ostrzeżenia ze strony TurboCada o marginesach i znacznikach.
Marginesy trzeba pobrać z drukarki, lub muszą być większe niż 0. (W PageSetup zakładka Layout).
Jeśli chodzi o znaczniki cięcia to musimy nasz ViewPort przesunąć trochę od krawędzi papieru.

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
__________________________________
Lubisz moje projekty? Chciałbyś więcej? Możesz wesprzeć mnie kawą ;)
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 16 sty 2015, o 20:30 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1122
Lokalizacja: Gdańsk
6 Wypełnianie i kolory
Czasem zachodzi potrzeba by stworzyć plan montażowy – ale jak ukazać kierunki słojów i zmienić kolory
Załącznik:
31.jpg
31.jpg [ 159.12 KiB | Przeglądany 9621 razy ]



Generalnie sprawa jest bardzo prosta. Podstawowa zasada to, że obiekt (polylinia) musi być zamknięta.
Rysując kształt polylinią, najwygodniej jest nie dokańczać ostatniego połączenia samemu ale wybrać z paska właściwość opcje Close.
Jeśli już mamy polylinię i nie wiemy czy jest zamknięta czy nie. Zaznaczamy ją narzędziem selekt (spacja i zaznaczamy polylinie).
Z menu właściwości wybieramy EditTool (albo na zaznaczonym obiekcie wciskamy prawy klawisz myszy).
Załącznik:
32.jpg
32.jpg [ 115.18 KiB | Przeglądany 9621 razy ]


Na czerwono zaznaczyłem obszar na który trzeba zwrócić uwagę.
Mimo iż polylinia wygląda na kompletną opcja do jej zamknięcia jest aktywa.
Oznacza to iż mimo iż początek i koniec jest w tym samym miejscu – obiekt nie jest jednolity.
Gdybyśmy nadali jakąś grubość takiemu obiektowi i włączyli renderowanie – będzie ono nie poprawne, obiekt w środku będzie pusty.
I najważniejsze nie możemy w takim stanie ustawić styli kolorowania (Brush Pattern).
Zamykamy zatem nasz obiekt.
I wybieramy jego właściwości (PKM na obiekcie w właściwości lub CTRL+F).
Załącznik:
33.jpg
33.jpg [ 29.61 KiB | Przeglądany 9621 razy ]


Zakładka ‘PEN’ tutaj wybieramy kolor obramowania oraz jego styl. Decydujemy czy ma być rysowany linią ciągłą czy przerywaną.
Załącznik:
34.jpg
34.jpg [ 48.2 KiB | Przeglądany 9621 razy ]


Zakładka ‘BRUSH’ – tutaj wybieramy wypełnienie. Wybieramy pattern.
Kolor możemy ustawić taki sam jak obramowanie (By Pen) lub zmenić.
Scale – pozwala nam zwiększyć / rozszerzyć wzór.
Angle – możemy dowolnie kontrolować położenie / pochylenie wzoru.
Background Color dodatkowo pozwala wybrać kolor tła.
Załącznik:
35.jpg
35.jpg [ 128.49 KiB | Przeglądany 9621 razy ]

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
__________________________________
Lubisz moje projekty? Chciałbyś więcej? Możesz wesprzeć mnie kawą ;)
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 19 sty 2015, o 23:18 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1122
Lokalizacja: Gdańsk
7 Formatowanie rysunku
Powiedzmy, że mamy obrysowany element z planu. Należy go teraz przygotować – może coś poprawić – no generalnie obrobić.
Załącznik:
36.jpg
36.jpg [ 117.67 KiB | Przeglądany 9572 razy ]


Nasz obiekt składa się aktualnie z wielu linii. Aby dało się to bezproblemowo wyciąć na laserze i żeby laser zrobił to sprawnie nasze linie muszą być ciągłe.
Uzyskamy to przekształcając je na polylinie.

Warto na tym etapie skontrolować element.
Zaznaczyłem podstawę naszego obiektu
Załącznik:
37.jpg
37.jpg [ 124.85 KiB | Przeglądany 9572 razy ]



Zobaczcie, iż wartość w polu SizeY nie jest zerowa. Co to oznacza?
A no informuje nas, że element ten nie jest idealnie prosty, lecz pod lekkim kątem.
Jaki jest to kąt, możemy łatwo sprawdzić próbując wyrysować w tym samym miejscu nową linię – TC pokaże nam wtedy jakie jest odchylenie.
Załącznik:
38.jpg
38.jpg [ 114.96 KiB | Przeglądany 9572 razy ]



Jak widzimy 0,07 stopnia. Czy nam to przeszkadza czy nie zależy od nas – jeśli każda linia jest przesunięta o ten sam kąt to generalnie nie ma problemu element będzie przesunięty na formatce, ale powinno złożyć się dobrze.

Wracając do obróbki elementu – składamy w polylinię (Modify-> Join Polyline). Możemy zrobić to na kilka sposobów.

  • a) Zaznaczamy - klikamy i przytrzymujemy LKM, przesuwamy myszą zaznaczając obszar i klikamy Join Polyline
  • b) Trzymając wciśnięty SHIFT zaznaczamy myszą element po elemencie
  • c) Wybieramy narzędzie Join Polyline – i zaznaczamy element po elemencie lub obszar.
Nie zależnie jaką metodę wybierzemy, na koniec klikamy Finish.
Załącznik:
39.jpg
39.jpg [ 117.93 KiB | Przeglądany 9572 razy ]



Generalnie gotowe.
Jednak istnieją sytuacje kiedy nam się to nie uda i otrzymamy komunikat:
Załącznik:
40.jpg
40.jpg [ 8.57 KiB | Przeglądany 9572 razy ]



Możliwe sytuacje:
  • a) Zaznaczone elementy to nie linie
  • b) Zaznaczone elementy nie stykają się

Ad a.) Czasem linie nie są połączone a złączone tj, stworzona jest z nich grupa. Należy wtedy ją rozbić (EXPLODE [Shift+Alt+E]).

Ad b.) Końce linii nie są dokładnie w tym samym miejscu.
Możemy linie złączyć (spotkać), skrócić oraz połączyć. Powiększamy jak się da miejsce styku aby zobrazować sytuacje.
Załącznik:
41.jpg
41.jpg [ 112.22 KiB | Przeglądany 9572 razy ]



Widzimy linie nie są połączone. Wybieramy z menu Modify-> Meet 2 Lines.
Zaznaczamy jedną linię.
Załącznik:
42.jpg
42.jpg [ 110.65 KiB | Przeglądany 9572 razy ]


Następnie drugą. Linia krótsza zostaje wydłużona. Obie linię się stykają jednak nie są jeszcze połączone.
Załącznik:
43.jpg
43.jpg [ 110.77 KiB | Przeglądany 9572 razy ]


Teraz je połączymy wybieramy Modify->Join Polyline zaznaczamy obie linie i klikamy Finish.

Mamy polylinię.



7.1 Przekształcanie
A co zrobić jeśli nasza polylinia idąca po łuku jest kanciasta.?
Załącznik:
44.jpg
44.jpg [ 117.7 KiB | Przeglądany 9572 razy ]



Mamy łuk wyrysowany z linii. Łączymy go w polylinię, w razie potrzeby stosując funkcje Meet 2 Lines.
Zaznaczamy nasza polylinię
Załącznik:
45.jpg
45.jpg [ 127.1 KiB | Przeglądany 9572 razy ]


Z menu Format wybieramy Convert To Curve. – Tak, tak przekształcimy nasza polylinię w krzywą.
Wybieramy dokładność z jaka TurboCad ma się starać dopasować krzywą do linii.
Załącznik:
46.jpg
46.jpg [ 10.22 KiB | Przeglądany 9572 razy ]



Po wybraniu ‘OK.’ Otrzymujemy krzywą. Krzywa może mieć 2 typy – Splinie oraz Bezier.
Tu już według własnych potrzeb musimy wybrać co jest dla nas lepsze.
Aby zmienić typ, na zaznaczonym obiekcie, wybieramy właściwości (PKM i właściwośći lub CTRL+F).
Wybieramy zakładkę Curve i zmieniamy typ.
Załącznik:
47.jpg
47.jpg [ 29.05 KiB | Przeglądany 9572 razy ]




Co nam daje krzywa – a no, ogrom możliwości, przede wszystkim łatwiej ją się modeluje.
Wystarczy teraz wybrać Edit Tool (PKM EditTool lub po zaznaczeniu z paska właściwości).
I albo dodajemy punkty kontrolne albo je usuwamy, albo zmieniamy ugięcia – robimy co dusza zapragnie.
Załącznik:
48.jpg
48.jpg [ 117.28 KiB | Przeglądany 9572 razy ]



Jeśli element jest symetryczny, możemy wymodelować jedną stronę, narysować linię która będzie oznaczać oś.
Wybieramy narzędzie TRIM, zaznaczamy os jako linię cięcia, usuwamy nie wymodelowaną część.
Następnie wybieramy Edit->Copy Entities->Mirror Copy.
I tworzymy lustrzane odbicie względem naszej osi.

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
__________________________________
Lubisz moje projekty? Chciałbyś więcej? Możesz wesprzeć mnie kawą ;)
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 20 sty 2015, o 09:18 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2012, o 10:44
Posty: 61
Lokalizacja: Zabrzeg
mgr pisze:
Krzywa może mieć 2 typy – Splinie oraz Bezier.
Tu już według własnych potrzeb musimy wybrać co jest dla nas lepsze.

A jakie są plusy i minusy tych krzywych?
Czym się różnią i jakie implikacje dla dalszych prac ma wybór danej krzywej?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 20 sty 2015, o 19:39 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1122
Lokalizacja: Gdańsk
Bardzo dobre pytanie. Na chwilę obecną nie mam na nie odpowiedzi ;)
Postaram się w niedługim czasie przygotować jakieś porównanie.

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
__________________________________
Lubisz moje projekty? Chciałbyś więcej? Możesz wesprzeć mnie kawą ;)
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 20 sty 2015, o 22:17 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 wrz 2013, o 12:32
Posty: 55
Lokalizacja: Trójmiasto
Krzywe Spline stanowią uogólnienie krzywych Beziera. Pozwalają uzyskać bardziej gładki kształt krzywych. Krzywe Beziera mają 2 punkty końcowe i dwa punkty kontrolne. W krzywych Spline segment składa się z 1 węzła i 4 punktów kontrolnych. Wydaje się, że Spline są bardziej dokładne w odwzorowywaniu kształtów jednocześnie bardzo upierdliwe podczas ich edycji (dla mnie zbyt dokładne). Gratuluję wspaniałego tutoriala!

_________________
Keep on windsurfing!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 20 sty 2015, o 22:25 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1122
Lokalizacja: Gdańsk
Cytuj:
Gratuluję wspaniałego tutoriala!

Dzięki :), fajnie, że ktoś to czyta :lol:

Cytuj:
W krzywych Spline segment składa się z 1 węzła i 4 punktów kontrolnych.

Takie też informacje znalazłem w Helpie TC, oraz internecie, jednak wydaje mi się, że nie jest to udostępnione w wersji Deluxe.
W Deluxe nie widać żadnych modyfikatorów węzła w Spline - takich jak w Bezier.
EDIT:
Znalazłem - modyfikatory pojawiają się gdy Spline nie jest zamknięty.


Poniżej moje obserwacje.

8 Spline vs. Bezier
Na rysunku poniżej mamy obraz krzywych, wyrysowanych na takich samych punktach.
Po lewej stronie jest Spline jako Spline By control Points poniżej Spline By Fit Points.
Po prawej Bezier.
Załącznik:
49.jpg
49.jpg [ 125.85 KiB | Przeglądany 9511 razy ]


Różnicę generalnie widać dobrze, Bezier jest bardziej smukły.
Przejścia są łagodniejsze. Podstawowa różnica między nimi to sposób ich kontrolowania.
Załącznik:
50.jpg
50.jpg [ 127.9 KiB | Przeglądany 9511 razy ]


Screen powyżej przestawia linie w trybie edycji (Wybrany na nich EditTool).
Obie krzywe możemy kontrolować przez węzły.
Bezier jest bardziej rozbudowany i pozwala dodatkowo kontrolować węzeł.

Aby kontrolować krzywą zaznaczamy ją i wybieramy Edit Tool (PKM i Edit Tool lub zaznaczamy i z paska właściwości wybieramy EditTool)
Jeśli chcemy dodać węzeł, klikamy PKM w miejscu których chcemy go dodać i z menu kontekstowego wybieramy Add Node.
Załącznik:
52.jpg
52.jpg [ 137.86 KiB | Przeglądany 9511 razy ]



Aby usunąć węzeł lub zmienić jego pozycje, po prostu na niego klikamy – zaczniemy zmieniać pozycje.
Możemy w tym momencie wcisnąć ESC – przerwiemy zmianę pozycji ale węzeł pozostanie zaznaczony.
Możemy teraz na nim wybrać PKM i z menu kontekstowego wybrać Delete Node lub z paska właściwości odpowiednią ikonką go skasować.

8.1 Opcje Spline
Poza dodaniem punktów kontrolnych (węzłów), możemy także wpłynąć na algorytm.
Załącznik:
51.jpg
51.jpg [ 155.06 KiB | Przeglądany 9511 razy ]


Zaznaczamy spline, i wybieramy właściwości (PKM i właściwości lub CTRL+F).
W zakładce Curve, możemy skonwertować Spline na Beziera i vice versa.
Możemy także zmodyfikować opcje algorytmu.
Możemy podać liczbę od 1 do 9, wpłynie to ja wysmuklenie linii. Tak jak widać na screenie wyżej.
Zaznaczony spline to default (wartość 3), spline pomarańczowy ma tą wartość na 5.

8.2 Bezier
Gdy krzywą Bezier-a potraktujemy narzędziem EditTool, w celu modyfikacji węzłów zobaczymy dodatkowe węzły (zielone).
Załącznik:
53.jpg
53.jpg [ 120.31 KiB | Przeglądany 9511 razy ]


Modyfikować możemy w bardzo prosty sposób ugięcie i jego kierunek, wystarczy wybrać zielony węzeł i go przemieszczać.
Załącznik:
54.jpg
54.jpg [ 118 KiB | Przeglądany 9511 razy ]



Domyślnie, węzły zachowują symetrię po obu stronach. Możemy to zmienić wybierając odpowiednią opcje we właściwościach krzywej. Odpowiada za to bardzo intuicyjnie nazwana opcja „Keep the curve smooth”
Załącznik:
55.jpg
55.jpg [ 29.34 KiB | Przeglądany 9511 razy ]


Wyłączenie tej opcji powoduje iż każdą stronę węzła kontrolujemy niezależnie.
Załącznik:
56.jpg
56.jpg [ 115.9 KiB | Przeglądany 9511 razy ]



Wracając do oryginalnego pytania. Myślę, że nie ma idealnej odpowiedzi.
Zmieniać typy możemy w każdej chwili.
Myślę iż możemy traktować je zamiennie, po prostu którym narzędziem, szybciej, uzyskamy pożądany efekt.
Grunt aby było powtarzalne i szybkie. Przykładowo dla Orlika Spline zachowują się jakby były do tego stworzone, przy Kobuzie króluje Bezier.

Koniec końców i tak wszystko będzie polylinią.

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
__________________________________
Lubisz moje projekty? Chciałbyś więcej? Możesz wesprzeć mnie kawą ;)
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 21 sty 2015, o 09:20 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 5 paź 2012, o 20:47
Posty: 126
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
No i właśnie takiego opisu potrzebowało to forum. Bardzo dobra robota dzięki Ci za to :) Bardzo dużo rzeczy mi to wyjaśniło.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 21 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group