Forum modelarskie RC , projektowanie CAD
http://forum.aerodesignworks.eu/

Szybowiec OM-42 1954
http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=87&t=2103
Strona 3 z 3

Autor:  milo [ 15 lis 2023, o 11:18 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec OM-42 1954

Cały czas coś doklejam, wypełniam, szlifuję. Zasadniczo nie ma co pokazywać. Zamontowałem serwa /SG92R/ i poprowadziłem/przykleiłem bowdeny. Trzeba trochę tą operację przemyśleć i dobrze zaplanować, a to ze względu na cieniutki kadłub przed usterzeniami, jest mało miejsca, no i samo umiejscowieniem sterów.
Szybowiec właściwie kompletny - nie mówię o wyposażeniu. Zostały do przyklejenia paski sklejki 0,6 mm w nasadzie płata, podobnie centro/wieżyczka na kadłubie i inne drobiazgi.
Zdjęcia kompletnego modelu, moim zdaniem jest na co popatrzeć :D .
CDN

Załączniki:
DSCN6499.jpg
DSCN6499.jpg [ 185.44 KiB | Przeglądany 2380 razy ]
DSCN6500.jpg
DSCN6500.jpg [ 167.67 KiB | Przeglądany 2380 razy ]
DSCN6501.jpg
DSCN6501.jpg [ 199.7 KiB | Przeglądany 2380 razy ]
DSCN6502.jpg
DSCN6502.jpg [ 200.88 KiB | Przeglądany 2380 razy ]
DSCN6503.jpg
DSCN6503.jpg [ 184.15 KiB | Przeglądany 2380 razy ]

Autor:  milo [ 21 lis 2023, o 14:56 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec OM-42 1954

Pomalowałem pokrycie sklejkowe przodu kadłuba na czerwono. Model będzie głównie pokryty folią Kavana, czerwoną, kod RAL lakieru, który moim zdaniem pasuje do barwy w/w foli to RAL 3028. Wieżyczka pokryta sklejką 0,6 mm, podobnie nasada płata. Kilka fotek kompletnego modelu.
CDN

Załączniki:
DSCN6504.jpg
DSCN6504.jpg [ 241.26 KiB | Przeglądany 2257 razy ]
DSCN6505.jpg
DSCN6505.jpg [ 259.66 KiB | Przeglądany 2257 razy ]
DSCN6506.jpg
DSCN6506.jpg [ 271.6 KiB | Przeglądany 2257 razy ]
DSCN6507.jpg
DSCN6507.jpg [ 270.52 KiB | Przeglądany 2257 razy ]

Autor:  milo [ 3 gru 2023, o 22:43 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec OM-42 1954

Zrobiłem zamknięcie przodu kadłuba z góry. Klapka z dwóch warstw sklejki 0,4 mm sklejonych na łuku kadłuba. Mocowanie to dwa neodymy i dwie blaszki stalowe, takie z profili GK.. Wymieniłem ukośne rozpórki wzmacniające tylną część kadłuba z balsowych na sosnowe. Dodałem między nimi paski sklejki 0,6 mm, rozpórki zostały połączone. Sztywność kadłuba zwiększyła się, ale szału nie ma ;) . Trudno, nic więcej nie zrobię aby ową sztywność poprawić. Dopracowałem przejście pionu w kadłub. Model zasadniczo zbudowany, zostały jakieś drobne szlify no i pokrycie folią. Kompletny szybowiec z wyposażeniem a przed folią waży 710 gram, czyli realne jest zmieszczenie się w 800 gramach do lotu, albo coś w pobliżu. Próbowałem jak się wyważa. Tutaj może być trochę słabo, bo trzymany szybowiec na wyliczonym SC 85/100 mm od KN pochyla się na mordkę. Przy powierzchni nośnej ok 40 dm^2 i założonej masie / 800 g/ daje ok 20 g/dm^2 obciążenia, będzie "gazeta" :D , ale pierwsze loty wszystko zweryfikują.
CDN

Załączniki:
DSCN6508.jpg
DSCN6508.jpg [ 164.89 KiB | Przeglądany 1216 razy ]
DSCN6509.jpg
DSCN6509.jpg [ 158.11 KiB | Przeglądany 1216 razy ]
DSCN6510.jpg
DSCN6510.jpg [ 176.23 KiB | Przeglądany 1216 razy ]
DSCN6511.jpg
DSCN6511.jpg [ 194.35 KiB | Przeglądany 1216 razy ]
DSCN6512.jpg
DSCN6512.jpg [ 186.04 KiB | Przeglądany 1216 razy ]

Autor:  milo [ 17 gru 2023, o 13:59 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec OM-42 1954

Jeden płacik oklejony, na drugi zabrakło folii. No cóż, trzeba jutro zamówić i dokończyć. Bardzo mozolnie i ciężko okleja się takie konstrukcje, ale efekt chyba nawet dobry. Kilka liczb dotyczących modelu. Skrzydła przed pokryciem ważyły równo po 97 gram, oklejony waży 123 gramy. Wstępne przymiarki do wyważenia pokazały, że szybowiec będzie wyważał się pakietem itp. Jak będzie potrzebny ołów to znikome ilości. OM-42 dostanie jeszcze standardowe napisy i naklejki i może jeszcze jakieś grafiki dekoracyjne, oczywiście białe. Mój "red baron" jak go przezwałem ;) może w tym tygodniu poleci, zobaczymy.
CDN

Załączniki:
DSCN6514.jpg
DSCN6514.jpg [ 165.78 KiB | Przeglądany 1088 razy ]
DSCN6516.jpg
DSCN6516.jpg [ 180.85 KiB | Przeglądany 1088 razy ]

Autor:  milo [ 20 gru 2023, o 12:47 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec OM-42 1954

OM-42 oblatany. Zimno, wiatru prawie zero i co najważniejsze, świeciło słońce.
Ostatecznie waga modelu do lotu wyniosła 815 gram, co dało obciążenie powierzchni nośnej ok 20,5 g/dm^2. Wyważenie około 95-100 mm od kn. Silnik Ray 2826 1000 kV, pakiet 2S 1,3 Ah, regulator 20 A, śmigło składane 10x6 na kołpaku "turbo". Serwa SG92R.
Wiele obaw przed lotami i wiele zaskoczeń po lotach. Główna obawa to ten pion nienaturalnie umiejscowiony na spodzie kadłuba. Czy wytrzyma, jak będzie się lądowało. Było ok, obawy płonne. Zaskoczenia? Mała prędkość opadania, moim subiektywnym zdaniem, w moim hangarze szybowiec o najmniejszej wspomnianej wartości. Ogólnie lata bardzo wolno, po utracie prędkości przechyla się na skrzydło i wchodzi w spiralę z której dość łatwo się wyprowadza. Do tej pory myślałem, że Kos był najwolniejszym i z najmniejszą prędkością opadania moim modelem, to się zmieniło. Różnica jest zauważalna. Jednak są i minusy. Są takie momenty, że brakuje sk, trzeba chwilę dłużej trzymać ster wychylony aby uzyskać oczekiwany efekt. Zauważalne jest to w locie z wiatrem i nisko nad ziemią w strefie większej turbulencji. Napęd też nie zachwyca. Wątpię czy na wspomnianej wyżej konfiguracji uda mi się wykorzystać limit 100 m do wyłączenia przez altimeter napędu. Raczej wykorzystam limit 30 s ;) . Testy się rozpoczęły. Można wsadzić pakiet 3S, zobaczymy. Tyle na początek, potencjał jest i myślę że będzie wszystko ok.
Wrażenia bardzo dobre, jestem zadowolony, baza do dalszych prób jest, ale to pewnie na wiosnę.
Zdjęcia z płyty lotniska przed oblotem.
CDN

Załączniki:
DSCN6518.jpg
DSCN6518.jpg [ 254.69 KiB | Przeglądany 1030 razy ]
DSCN6519.jpg
DSCN6519.jpg [ 339.23 KiB | Przeglądany 1030 razy ]

Autor:  milo [ 25 lut 2024, o 15:29 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec OM-42 1954

W końcu przestało padać, wyszło słońce, szybka decyzja: jadę na lotnisko polatać oemem. Zmieniłem trochę konfigurację modelu. Zamontowałem trochę mocniejszy silnik /Turnigy 2830 1100kV/, śmigło 10 cali i mocniejszy regulator 30A. Przeanalizowałem wyważenie i zastosowałem większy pakiet lipo 3S 1200mAh /Kavan/. Teraz zasadniczo wyważa się zasilaniem. W szybowcu zamontowałem Altimeter w przedostatniej wersji /wyświetlacz z programowaniem wysokości wyłączenia silnika/ z zaprogramowaną wysokością 100 m.
Lekki wiatr, temperatura ok 10 st C. Jedziemy. "Nowy" napęd wyraźnie efektywniejszy. Wejście na pułap 100 m w zależności od stanu naładowania pakietu między 25-35 sekund. Wykonałem 6 lotów na zadaną wysokość, kilka lotów w maksymalnym czasie /5 min 30 sek/. Była to zasługa pojawiającej się termiki, kominów które bardzo obrazowo pokazywały krążące ptaki :P .
Bardzo przyjemne latanie, świetnie wrażenia po długiej przerwie zimowej :D . Altimeter działa wyśmienicie, wszystkie tryby bez problemów. Nie mogę się doczekać zamówionego u Tomka alta w wersji PRO /programowanie wysokości i czasu pracy silnika/, paczuszka gdzieś sobie leży w sortowni, jutro prawdopodobnie będzie u mnie :D . Jeżeli dobra pogoda się utrzyma, jutro pędzę na lotnisko testować, polatać :) .

Załączniki:
DSCN6539.jpg
DSCN6539.jpg [ 317.21 KiB | Przeglądany 626 razy ]
DSCN6540.jpg
DSCN6540.jpg [ 302.58 KiB | Przeglądany 626 razy ]
DSCN6541.jpg
DSCN6541.jpg [ 152.93 KiB | Przeglądany 626 razy ]

Strona 3 z 3 Strefa czasowa UTC+2godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/