Pozwolę sobie na kilka komentarzy ze swojej strony.
Jabu pisze:
A teraz chcemy tworzyć zupełni coś innego? Możemy nasze klasy wprowadzić - możemy wszystko tylko proponuje żeby to było przemyślane, w większości jest tak że dyskutujemy nad klasa w której nie istnieją modele albo pojedyncze czyli nikt więcej ? Co komu się podoba.
Nie, nie tworzymy czegoś nowego. Tak jak wcześniej napisał Tomek....
mgr pisze:
Chodzi o to by posprzątać forum, zebrać informacje z kilku miejsc w jedno.
By temat był przyswajalny i łatwo dostępny.
Opieramy się na regulaminach dotychczas obowiązujących. Będą te same klasy, czyli:
OTVR
Elektrorubber
Texaco
RetroPL
Nową klasą będzie "Elektric Glider". Moim zdaniem i nie tylko, podobnie myśli paru innych kolegów, bardzo dobrze przemyślaną klasą. Jest duża szansa że ta klasa przyciągnie nowych modelarzy. Prosty, wręcz pragmatyczny regulamin dobrze rokuje na przyszłość. Podobnie w klasie "Elektrorubber" dopuszczenie Altimetra i odejście od dedykowanych napędów powinno dodatnio wpłynąć na rozwój klasy.
Jesteśmy w bardzo dobrej sytuacji, tak myślę. Tomek dość sporym wysiłkiem skonstruował i zbudował Altimetr. W kilku go testowaliśmy, działa bez zarzutu. Urządzenie w prosty sposób można adoptować do wymagań poszczególnych klas. Z tego co widzę i czytam, stosowanie Altimetra staje się powoli normą. A co najważniejsze jest dostępny, właściwie od ręki /jeżeli się mylę to Tomasz mnie poprawi
/.
piciu pisze:
Od samego początku przy tworzeniu regulaminów zostało popełnionych wiele błędów. Dopuszczenie folii jako materiału pokryciowego oraz napędów elektrycznych wykracza daleko poza pojęcie modeli RETRO.
Kto w latach 30 i 40 ub. wieku myślał o takich technologiach budowy modeli ? Tak samo napęd elektryczny ( nikogo nie chcąc urazić ) ma się nijak do tego typu modeli.
Pokrywanie modeli papierem japońskim to wiedza która ginie. Wiele razy na naszym lotnisku słyszałem że "modele fajne, super latają, ale ta japonka, cellon, nie mam warunków, nie umiem....smród i te sezonowanie" Moim zdaniem to dobra decyzja. Osobiście nie mam problemu z pokrywaniem modeli papierem japońskim, ale wolę folię i myślę że wielu kolegów również. Podobnie z napędem elektrycznym. Wiedza o napędach spalinowych ginie, powoli ale systematycznie zanika. Pisał Marcin wcześniej, nie będę się powtarzał. Wystarczy zobaczyć ilu zawodników startowało w klasach silnikowych/spalinowych a ilu w silnikowych/elektrycznych. Oczywiście nie pomniejszam ani nie podwyższam ważności jednych czy drugich.
Czy ktoś w latach 30-tych, 40-tych czy 50-tych myślał że będą w 21 wieku szaleńcy chcący budować ich modele, będą chcieli nimi latać, rozgrywać zawody, może nawet kłócić się o nie.... Nie sądzę.
marcinotwock pisze:
Chodzi mi o to, żeby oczywiście trzymać się ŚCISLE przepisów SAM jeśli chodzi o klasy powiedzmy międzynarodowe i budować modele dostosowane do tych zasad jeśli ktoś planuje start w takich zawodach ale a jak wiemy poszczególne kraje mają swoje krajowe klasy, w które my się im nie wtrącamy, nie narzucamy zmian itp. Więc my mając swoje krajowe, dobrze przemyślane na dłuższy czas przepisy
Pełna zgoda, tak chcemy zrobić.
Ogólnie regulaminy te nowe żadnych rewolucji nie wprowadzają. Po za nową klasą "EG" i dopuszczeniem Alta w gumówkach /tak jest w regulaminie MŚ Węgry 2024/ i kilku zmianach w ogólnej części to to samo. Wicherek będzie, mam nadzieję dobrze przedyskutowany, regulamin oczywiście.
_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007pozdrawiam
milo