Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://forum.aerodesignworks.eu/ |
|
SZD-19 Zefir 2 http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=80&t=1762 |
Strona 2 z 7 |
Autor: | pepcio [ 14 lut 2019, o 12:10 ] |
Tytuł: | Re: SZD-19 Zefir 2 |
Dziękuję za cenne uwagi. Po to się ma kolegów na forum aby z ich uwag korzystać. Mordkę przedłużyłem o 50 mm, przekrój wrócił do szerokości 80 mm z pokryciem balsą. Zmienił się korzystniej. Bardziej podobny jest teraz do oryginału. Usterzenie poziome wykonam według sugestii moleja. Załącznik: Przemyślałem napęd klap jednym serwem i wykonam w ten sposób. Załącznik: Prosty, niezawodny i do tego demontowalny. Na zasadzie wsuwanych języczków z blaszki w nacięte kołeczki sprzężone z klapami. Nie wiem jednak jak poradzić sobie z konstrukcją (kształtem klapy) tak, aby podczas normalnego lotu nie było zaburzeń na spodzie profilu (zielone pole). Pomyślałem, żeby nakleić tam zwykłą, cienką w miarę szeroką, płócienną tasiemkę. Nie chcę komplikować konstrukcji. Klapa otwiera się tylko do dołu. Załącznik: Tak będzie pomalowany: Załącznik:
|
Autor: | molej [ 15 lut 2019, o 11:28 ] |
Tytuł: | Re: SZD-19 Zefir 2 |
pepcio 11 pisze: Nie wiem jednak jak poradzić sobie z konstrukcją (kształtem klapy) tak, aby podczas normalnego lotu nie było zaburzeń na spodzie profilu (zielone pole). Raz jeszcze zaproponuję Ci wykonanie zawiasu na dolnej części klapy:Załącznik: Nie ma wtedy problemu z zakrywaniem szczeliny. Jeśli nakleisz płócienną tasiemkę tak jak pokazałeś - to zapewne nie będzie ona wchodziła do klapy ale wystawała na zewnątrz.Trwały zawias można wykonać z dobrej jakości taśmy bezbarwnej. Najpierw kleisz taśmę na spodniej warstwie, wywijasz klapę i kleisz od wewnątrz: Załącznik: Trzeba również zwrócić uwagę na zachowanie serw podczas podłączania zasilania. Jeśli robią w pierwszej chwili obrót i wracają do pozycji neutralnej - trzeba zweryfikować to na serwie klap aby nie okazało się, że chce ją wyrywać (miałem tak w Canguro). pepcio 11 pisze: Przemyślałem napęd klap jednym serwem i wykonam w ten sposób. Wiem że to tylko szkic, ale zwróć uwagę na długości dźwigni. Jeśli będzie tak jak na szkicu (dźwignia napędu klap w centralnej części kadłuba dłuższa 5-krotnie niż ramię serwa) to przy obrocie serwa na poziomie 80°, na klapach będziesz miał tylko 16°!Informacyjnie - sprawdzałem kiedyś zakres obrotu serwa Corona CS-939MG. Standardowy ≈82°, ustawienie pkt. końcowych w aparaturze (End Point) ≈116°, przy dodaniu jeszcze podwójnych wychyleń (Dual Rates) ≈124°. pepcio 11 pisze: ...napęd klap... Na zasadzie wsuwanych języczków z blaszki w nacięte kołeczki sprzężone z klapami. Koniecznie trzeba pamiętać aby oś obrotu mechanizmu w kadłubie pokrywała się z osią obroty klapy - inaczej nie będzie działać. Te blaszki muszą być stosunkowo grube, aby skuteczniej kasować luzy (oraz były wytrzymałe). Obawiałbym się sztywności takiego układu. W mojej opinii lepiej zrobić "kołyskę" w kadłubie - poglądowo tak by wyglądała:Załącznik: Górne-środkowe elementy utwierdzone w kadłubie, w klapach kołki (może lekko stożkowe) wchodzące w odpowiednie otwory.To tylko idea rozwiązania. Czy całość przeniesienia napędu będzie lżejsza i pewniejsza od dodatkowego serwa które waży 12,5g? Moim zdaniem nie, ale to będzie Twój model i Twoje wybrane rozwiązania konstrukcyjne. Tak czy inaczej chętnie wyrażę swoje zdanie, dobiorę długości dźwigni dla zadanych wychyleń lub innych rzeczy PS. Czy dwie podłużnice w kadłubie będą wystarczające? Robiłeś taki kadłub/miałeś w rękach? Czy sztywność i wytrzymałość będzie wystarczająca? Nie twierdzę że nie ale warto o tym pomyśleć przed położeniem pokrycia |
Autor: | Stema [ 15 lut 2019, o 12:17 ] |
Tytuł: | Re: SZD-19 Zefir 2 |
SP-2068 miał takie malowanie: Załącznik: Po mistrzostwach latał bez "15" Załącznik:
|
Autor: | pepcio [ 15 lut 2019, o 12:59 ] |
Tytuł: | Re: SZD-19 Zefir 2 |
Dzięki Stefan. To był chyba jednak intensywny pomarańcz. Malowanie lotek i klap "wyczaiłem" z tego rysunku. Załącznik: Zgadzam się z molejem co do rozwiązania dźwigni klap. Tak zrobię. Dźwignia oczywiście ma być dużo krótsza jak na szkicu. Pomysł z tą kołyską nie do końca jest dla mnie klarowny. Jestem otwarty na to rozwiązanie, ale mógłbyś przy okazji to konkretniej rozrysować? Chodzi mi o połączenie z klapami. Co do sztywności kadłuba to mogę dodać dodatkowe sosnowe podłużnice 3x3 i w newralgicznych miejscach wykrzyżować. Takie tylko dwie podłużnice mam w "Bocianie'. Deseczki balsowe 3 mm dość mocno trzymają sztywność. Na razie nie rozleciał się. |
Autor: | Stema [ 15 lut 2019, o 14:19 ] |
Tytuł: | Re: SZD-19 Zefir 2 |
pepcio 11 pisze: Dzięki Stefan. To był chyba jednak intensywny pomarańcz. ... Prawdziwy odcień wstawiłem w zdjęciach na poprzedniej stronie. Natomiast wstawię Ci lepszy egzemplarz planów abyś się nie męczył. Załącznik: ED: Pisałeś, że budujesz Zefira 2A (były zbudowane na MS w Argentynie), a korzystasz z planów Zefir 2 zbudowane na MS w Niemczech. Ponadto przeczytaj gdzie były malowane znaki na skrzydłach. Na tym forum są wysokie wymagania. |
Autor: | pepcio [ 15 lut 2019, o 14:41 ] |
Tytuł: | Re: SZD-19 Zefir 2 |
Oj! Stefan Wiadomo,że znaki rejestracyjne powinny znajdować się na dole lewego skrzydła i na górze prawego. Mogłem to wykreskować na szkicu aby wyglądało, że jest to pod spodem. Na pewno nie odstawię takiej lipy jak to: Załącznik: 1464_rd.jpg [ 33.38 KiB | Przeglądany 7496 razy ] |
Autor: | molej [ 15 lut 2019, o 15:08 ] |
Tytuł: | Re: SZD-19 Zefir 2 |
pepcio 11 pisze: Pomysł z tą kołyską nie do końca jest dla mnie klarowny. Lepiej jak w klapie będzie otwór na sworzeń a nie odwrotnie: Załącznik: Na poniższym zrzucie jest tylko część klapy: Załącznik: Po wychyleniu klapy: Załącznik: To tylko idea, poszczególne wymiary, kształty i rozwiązania będą dopasowane do kadłuba, skrzydeł itp. Na pewno dolna część kołyski (ta do serwa) musi być inna gdyż przy obrocie będzie problem. Może wyglądać np. tak: Załącznik: Też załączam plany, lekko "podkręcone": Załącznik: pepcio 11 pisze: Na pewno nie odstawię takiej lipy jak to: Zabawnie wyglądają te znaki na skrzydłach Ale jeśli ktoś kto projektował okładkę nigdy nie widział szybowców - może tego nie zauważyć
Załącznik: 1464_rd.jpg [ 33.38 KiB | Przeglądany 7493 razy ] |
Autor: | pepcio [ 15 lut 2019, o 16:27 ] |
Tytuł: | Re: SZD-19 Zefir 2 |
Bardzo dziękuję. Teraz jest jasne. Podoba mi się to. Pięknie to rozrysowałeś. Jest do zrobienia. Na pewno wielu z tego skorzysta. Małe pytanka. Do cięciwy 200 jaką szerokość klapy zrobić? Myślę ,że 40 mm na długości prostokątnej płata powinno wystarczyć. Kołek umieścić w połowie szerokości klapy? Załącznik:
|
Autor: | Stema [ 15 lut 2019, o 23:26 ] |
Tytuł: | Re: SZD-19 Zefir 2 |
pepcio 11 pisze: Oj! Stefan Wiadomo,że znaki ... Przepraszam. Po wysłaniu tego tekstu pomyślałem, że nie powinienem tego napisać. Ten model będzie Ci pięknie latał. |
Autor: | pepcio [ 16 lut 2019, o 15:45 ] |
Tytuł: | Re: SZD-19 Zefir 2 |
Znalazłem ciekawy sposób konstrukcji skrzydła. Jest część środkowa i dopinane końcówki .Do przemyślenia. Można byłoby wtedy taki wózek wkleić do płata na stałe i tyko łączyć końcówkę z serwem. Tutaj serwo jest w płacie. Trochę podpatruję i wykonam dodatkowe podłużnice w kadłubie. Załącznik: Przekrój kadłuba i jego wymiary pozostają w tym stanie. Wykonałem szablony z tektury do "ręcznego lasera". Szybowiec powstawał w czasie kiedy nikt nie słyszał o laserze to i model zostanie wycięty klasycznie. Załącznik:
|
Strona 2 z 7 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |