Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 28 mar 2024, o 14:02

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 61 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna
Autor Wiadomość
Post: 14 lut 2019, o 12:10 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 lut 2013, o 21:44
Posty: 739
Lokalizacja: Elbląg
Dziękuję za cenne uwagi. Po to się ma kolegów na forum aby z ich uwag korzystać. Mordkę przedłużyłem o 50 mm, przekrój wrócił do szerokości 80 mm z pokryciem balsą. Zmienił się korzystniej. Bardziej podobny jest teraz do oryginału. Usterzenie poziome wykonam według sugestii moleja.
Załącznik:
20190214_104056.jpg
20190214_104056.jpg [ 450.48 KiB | Przeglądany 7516 razy ]

Przemyślałem napęd klap jednym serwem i wykonam w ten sposób.
Załącznik:
DSCN9612.JPG
DSCN9612.JPG [ 200.18 KiB | Przeglądany 7507 razy ]

Prosty, niezawodny i do tego demontowalny. ;) Na zasadzie wsuwanych języczków z blaszki w nacięte kołeczki sprzężone z klapami. Nie wiem jednak jak poradzić sobie z konstrukcją (kształtem klapy) tak, aby podczas normalnego lotu nie było zaburzeń na spodzie profilu (zielone pole). :( Pomyślałem, żeby nakleić tam zwykłą, cienką w miarę szeroką, płócienną tasiemkę. Nie chcę komplikować konstrukcji. Klapa otwiera się tylko do dołu.
Załącznik:
DSCN9613.JPG
DSCN9613.JPG [ 182.58 KiB | Przeglądany 7507 razy ]

Tak będzie pomalowany:
Załącznik:
Zefir 2 A -.jpg
Zefir 2 A -.jpg [ 135.05 KiB | Przeglądany 7493 razy ]

_________________
Cudowne widoki
...piękna kobieta w tańcu, koń pełnej krwi w galopie , fregata pod pełnymi żaglami i... szybowiec na niebie pod cumulusami.

Pozdrawiam Mirek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 15 lut 2019, o 11:28 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
pepcio 11 pisze:
Nie wiem jednak jak poradzić sobie z konstrukcją (kształtem klapy) tak, aby podczas normalnego lotu nie było zaburzeń na spodzie profilu (zielone pole).
Raz jeszcze zaproponuję Ci wykonanie zawiasu na dolnej części klapy:
Załącznik:
01.jpg
01.jpg [ 21.63 KiB | Przeglądany 7476 razy ]
Nie ma wtedy problemu z zakrywaniem szczeliny. Jeśli nakleisz płócienną tasiemkę tak jak pokazałeś - to zapewne nie będzie ona wchodziła do klapy ale wystawała na zewnątrz.
Trwały zawias można wykonać z dobrej jakości taśmy bezbarwnej. Najpierw kleisz taśmę na spodniej warstwie, wywijasz klapę i kleisz od wewnątrz:
Załącznik:
02.jpg
02.jpg [ 19.32 KiB | Przeglądany 7476 razy ]

Trzeba również zwrócić uwagę na zachowanie serw podczas podłączania zasilania. Jeśli robią w pierwszej chwili obrót i wracają do pozycji neutralnej - trzeba zweryfikować to na serwie klap aby nie okazało się, że chce ją wyrywać (miałem tak w Canguro).

pepcio 11 pisze:
Przemyślałem napęd klap jednym serwem i wykonam w ten sposób.
Wiem że to tylko szkic, ale zwróć uwagę na długości dźwigni. Jeśli będzie tak jak na szkicu (dźwignia napędu klap w centralnej części kadłuba dłuższa 5-krotnie niż ramię serwa) to przy obrocie serwa na poziomie 80°, na klapach będziesz miał tylko 16°!
Informacyjnie - sprawdzałem kiedyś zakres obrotu serwa Corona CS-939MG. Standardowy ≈82°, ustawienie pkt. końcowych w aparaturze (End Point) ≈116°, przy dodaniu jeszcze podwójnych wychyleń (Dual Rates) ≈124°.
pepcio 11 pisze:
...napęd klap... Na zasadzie wsuwanych języczków z blaszki w nacięte kołeczki sprzężone z klapami.
Koniecznie trzeba pamiętać aby oś obrotu mechanizmu w kadłubie pokrywała się z osią obroty klapy - inaczej nie będzie działać. Te blaszki muszą być stosunkowo grube, aby skuteczniej kasować luzy (oraz były wytrzymałe). Obawiałbym się sztywności takiego układu. W mojej opinii lepiej zrobić "kołyskę" w kadłubie - poglądowo tak by wyglądała:
Załącznik:
03.jpg
03.jpg [ 93.97 KiB | Przeglądany 7476 razy ]
Górne-środkowe elementy utwierdzone w kadłubie, w klapach kołki (może lekko stożkowe) wchodzące w odpowiednie otwory.
To tylko idea rozwiązania. Czy całość przeniesienia napędu będzie lżejsza i pewniejsza od dodatkowego serwa które waży 12,5g? Moim zdaniem nie, ale to będzie Twój model i Twoje wybrane rozwiązania konstrukcyjne. Tak czy inaczej chętnie wyrażę swoje zdanie, dobiorę długości dźwigni dla zadanych wychyleń lub innych rzeczy :D

PS. Czy dwie podłużnice w kadłubie będą wystarczające? Robiłeś taki kadłub/miałeś w rękach? Czy sztywność i wytrzymałość będzie wystarczająca? Nie twierdzę że nie ale warto o tym pomyśleć przed położeniem pokrycia ;)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 15 lut 2019, o 12:17 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 kwie 2012, o 19:55
Posty: 489
Lokalizacja: Warszawa
SP-2068 miał takie malowanie:
Załącznik:
20.jpg
20.jpg [ 120.27 KiB | Przeglądany 7469 razy ]

Po mistrzostwach latał bez "15"
Załącznik:
_szd-19-2-zefir-2_src_1.jpg
_szd-19-2-zefir-2_src_1.jpg [ 80.9 KiB | Przeglądany 7462 razy ]

_________________
Pozdrawiam.
Stefan.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 15 lut 2019, o 12:59 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 lut 2013, o 21:44
Posty: 739
Lokalizacja: Elbląg
Dzięki Stefan. To był chyba jednak intensywny pomarańcz. Malowanie lotek i klap "wyczaiłem" z tego rysunku.
Załącznik:
SZD-19_Zefir_2.jpg
SZD-19_Zefir_2.jpg [ 431.46 KiB | Przeglądany 7459 razy ]

Zgadzam się z molejem co do rozwiązania dźwigni klap. Tak zrobię. Dźwignia oczywiście ma być dużo krótsza jak na szkicu. Pomysł z tą kołyską nie do końca jest dla mnie klarowny. Jestem otwarty na to rozwiązanie, ale mógłbyś przy okazji to konkretniej rozrysować? Chodzi mi o połączenie z klapami.
Co do sztywności kadłuba to mogę dodać dodatkowe sosnowe podłużnice 3x3 i w newralgicznych miejscach wykrzyżować. Takie tylko dwie podłużnice mam w "Bocianie'. Deseczki balsowe 3 mm dość mocno trzymają sztywność. Na razie nie rozleciał się.

_________________
Cudowne widoki
...piękna kobieta w tańcu, koń pełnej krwi w galopie , fregata pod pełnymi żaglami i... szybowiec na niebie pod cumulusami.

Pozdrawiam Mirek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 15 lut 2019, o 14:19 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 kwie 2012, o 19:55
Posty: 489
Lokalizacja: Warszawa
pepcio 11 pisze:
Dzięki Stefan. To był chyba jednak intensywny pomarańcz.
...

Prawdziwy odcień wstawiłem w zdjęciach na poprzedniej stronie.
Natomiast wstawię Ci lepszy egzemplarz planów abyś się nie męczył. :D

Załącznik:
Zefir 2 Plan Z.JPG
Zefir 2 Plan Z.JPG [ 133.54 KiB | Przeglądany 7450 razy ]


ED:
Pisałeś, że budujesz Zefira 2A (były zbudowane na MS w Argentynie), a korzystasz z planów Zefir 2 zbudowane na MS w Niemczech.
Ponadto przeczytaj gdzie były malowane znaki na skrzydłach. Na tym forum są wysokie wymagania. :D

_________________
Pozdrawiam.
Stefan.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 15 lut 2019, o 14:41 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 lut 2013, o 21:44
Posty: 739
Lokalizacja: Elbląg
Oj! Stefan :oops:
Wiadomo,że znaki rejestracyjne powinny znajdować się na dole lewego skrzydła i na górze prawego. Mogłem to wykreskować na szkicu aby wyglądało, że jest to pod spodem. Na pewno nie odstawię takiej lipy jak to:
Załącznik:
1464_rd.jpg
1464_rd.jpg [ 33.38 KiB | Przeglądany 7445 razy ]

_________________
Cudowne widoki
...piękna kobieta w tańcu, koń pełnej krwi w galopie , fregata pod pełnymi żaglami i... szybowiec na niebie pod cumulusami.

Pozdrawiam Mirek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 15 lut 2019, o 15:08 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
pepcio 11 pisze:
Pomysł z tą kołyską nie do końca jest dla mnie klarowny.

Lepiej jak w klapie będzie otwór na sworzeń a nie odwrotnie:
Załącznik:
04.jpg
04.jpg [ 125.88 KiB | Przeglądany 7442 razy ]

Na poniższym zrzucie jest tylko część klapy:
Załącznik:
05.jpg
05.jpg [ 140.52 KiB | Przeglądany 7442 razy ]

Po wychyleniu klapy:
Załącznik:
06.jpg
06.jpg [ 110.78 KiB | Przeglądany 7442 razy ]

To tylko idea, poszczególne wymiary, kształty i rozwiązania będą dopasowane do kadłuba, skrzydeł itp. Na pewno dolna część kołyski (ta do serwa) musi być inna gdyż przy obrocie będzie problem. Może wyglądać np. tak:
Załącznik:
07.jpg
07.jpg [ 77 KiB | Przeglądany 7442 razy ]


Też załączam plany, lekko "podkręcone":
Załącznik:
SZD-19_Zefir_2-mod.jpg
SZD-19_Zefir_2-mod.jpg [ 1.16 MiB | Przeglądany 7442 razy ]

pepcio 11 pisze:
Na pewno nie odstawię takiej lipy jak to:
Załącznik:
1464_rd.jpg
1464_rd.jpg [ 33.38 KiB | Przeglądany 7442 razy ]
:lol: :lol: :lol: Zabawnie wyglądają te znaki na skrzydłach :lol: :lol: :lol: Ale jeśli ktoś kto projektował okładkę nigdy nie widział szybowców - może tego nie zauważyć ;)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 15 lut 2019, o 16:27 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 lut 2013, o 21:44
Posty: 739
Lokalizacja: Elbląg
Bardzo dziękuję. Teraz jest jasne. Podoba mi się to. Pięknie to rozrysowałeś. Jest do zrobienia. Na pewno wielu z tego skorzysta. Małe pytanka. Do cięciwy 200 jaką szerokość klapy zrobić? Myślę ,że 40 mm na długości prostokątnej płata powinno wystarczyć. Kołek umieścić w połowie szerokości klapy?
Załącznik:
06.jpg
06.jpg [ 132.54 KiB | Przeglądany 7436 razy ]

_________________
Cudowne widoki
...piękna kobieta w tańcu, koń pełnej krwi w galopie , fregata pod pełnymi żaglami i... szybowiec na niebie pod cumulusami.

Pozdrawiam Mirek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 15 lut 2019, o 23:26 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 kwie 2012, o 19:55
Posty: 489
Lokalizacja: Warszawa
pepcio 11 pisze:
Oj! Stefan :oops:
Wiadomo,że znaki ...

Przepraszam.
Po wysłaniu tego tekstu pomyślałem, że nie powinienem tego napisać.

Ten model będzie Ci pięknie latał. :!:

_________________
Pozdrawiam.
Stefan.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 16 lut 2019, o 15:45 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 lut 2013, o 21:44
Posty: 739
Lokalizacja: Elbląg
Znalazłem ciekawy sposób konstrukcji skrzydła. Jest część środkowa i dopinane końcówki .Do przemyślenia. ;) :?: Można byłoby wtedy taki wózek wkleić do płata na stałe i tyko łączyć końcówkę z serwem. Tutaj serwo jest w płacie. Trochę podpatruję i wykonam dodatkowe podłużnice w kadłubie.
Załącznik:
SZD_Zefir_II_oz10886.pdf [774.92 KiB]
Pobrany 357 razy

Przekrój kadłuba i jego wymiary pozostają w tym stanie. Wykonałem szablony z tektury do "ręcznego lasera". Szybowiec powstawał w czasie kiedy nikt nie słyszał o laserze to i model zostanie wycięty klasycznie. :lol:

Załącznik:
20190216_163729.jpg
20190216_163729.jpg [ 203.78 KiB | Przeglądany 7387 razy ]

_________________
Cudowne widoki
...piękna kobieta w tańcu, koń pełnej krwi w galopie , fregata pod pełnymi żaglami i... szybowiec na niebie pod cumulusami.

Pozdrawiam Mirek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 61 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group