Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://forum.aerodesignworks.eu/ |
|
SZD-19 Zefir 2 http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=80&t=1762 |
Strona 1 z 7 |
Autor: | pepcio [ 11 lut 2019, o 21:39 ] |
Tytuł: | SZD-19 Zefir 2 |
Cały czas mi ten szybowiec chodzi po głowie. Piękna sylwetka kadłuba z "foczymi" kształtami. Zefir 3 ze statecznikiem pionowym już nie ma tej finezji. Na razie wstępnie go rozrysowałem. Przy tych proporcjach może poleci. Myślę, że starczy mi samozaparcia aby i ten projekt sfinalizować . Na razie muszę nadrobić zaległą "Muchę" i w tym sezonie trochę polatać. Ostatnio zdrowie mi mocno zaszwankowało i musiałem się pozbierać. Załącznik: Mało jest zdjęć w internecie. To znalazłem w Fotograficznym Rejestrze Szybowców: Załącznik: Korci mnie aby w formie eksperymentu wykonać klapy na całej długości prostokątnej części płata. Nie wiem jaki profil skrzydła zastosować . Nie wszystkie profile tolerują klapy. Przy skośnym stateczniku pionowym kombinuję, aby dać dodatkowo dźwignię aby prawidłowo pracował ster. Przełożenie pod kątem prostym. Załącznik:
|
Autor: | molej [ 13 lut 2019, o 16:00 ] |
Tytuł: | Re: SZD-19 Zefir 2 |
Bardzo mi się podoba ten szybowiec i też się do niego przymierzałem pepcio 11 pisze: Przy tych proporcjach może poleci. Po wrzuceniu danych w arkusz kalkulacyjny i założonej masie 1200g, podstawowe parametry:
Wg mnie, trochę zbyt duży statecznik poziomy. Ze skali, te 600mm statecznika to więcej niż część prostokątna płata - będzie wyglądać nienaturalnie. Gdyby zrobić statecznik o rozp. 470 mm i cięciwach 125/85 mm wsp. stat. podłużnej A wyniesie 0,44 - jak dla mnie wystarczająco. Jeśli chcesz to przeskaluję Ci rysunek tak, abyś poglądowo miał zachowane proporcje wymiarów. pepcio 11 pisze: Korci mnie aby w formie eksperymentu wykonać klapy na całej długości prostokątnej części płata. Nie wiem jaki profil skrzydła zastosować . Nie wszystkie profile tolerują klapy. Klapy do lądowania - super sprawa Z doświadczenia, mogę polecić SD7037 na części prostokątnej oraz SD7032 na końcówce. Dodatkowo pokusiłbym się o zwichrzenie geometryczne - modelu zapewne nie wprowadzisz w korkociąg pepcio 11 pisze: Przy skośnym stateczniku pionowym kombinuję, aby dać dodatkowo dźwignię aby prawidłowo pracował ster. Zastanów się czy by nie ukryć cały napęd w kadłubie coś jak poniżej:Załącznik: Zefir 2 .jpg [ 47.89 KiB | Przeglądany 14756 razy ] |
Autor: | milo [ 13 lut 2019, o 17:36 ] |
Tytuł: | Re: SZD-19 Zefir 2 |
Piękny szybowiec i z bacznością będę obserwował . Moim zdaniem waga 1,2 kg do lotu przyjęta przez moleja jest nie do osiągnięcia. Raczej stawiał bym coś pod 1,5 kg a może i więcej. Klapy są dobrym pomysłem tylko czy się opłaca . Jeżeli dwa serwa dodatkowo w płatach to mamy większy ciężar. Z moich doświadczeń wynika ok 20 gram więcej, w dodatku za SC. Kiedyś analizowałem klapy w easy /Jaskółka/ i wydaje mi się sensownym rozwiązaniem jedno serwo w kadłubie, tylko transmisja napędu ... Współczynnik A 0.44 jest ok, też bym w taki celował. Napęd sk to ten sam problem co w Foce, jestem w trakcie wymyślania takowego i skłaniam się ku rozwiązaniu Mirka. Mam wielkie obawy aby chować napęd całkowicie w kadłubie, brak dostępu. |
Autor: | pepcio [ 13 lut 2019, o 20:51 ] |
Tytuł: | Re: SZD-19 Zefir 2 |
Dzięki za podpowiedzi. Statecznik poziomy rzeczywiście mogę pomniejszyć. W oryginale w wersji A akurat właśnie powiększano. Nie wiem jak z wielkością pionowego. Może też go trochę pomniejszę. Po rozrysowaniu kadłuba na kartce okazało się, że będzie to prosty model w budowie . W zasadzie tylko balsa i sklejka w centropłacie. Wzdłuż dwie listewki sosnowe. Wymiary lekko poleciały. Przekrój kadłuba będzie chudszy (65 mm). To co na rysunku to kształt bez pokrycia. Co do klap będę myślał o napędzie jednym serwem umieszczonym w kadłubie. Załącznik:
|
Autor: | Miras103 [ 13 lut 2019, o 21:18 ] |
Tytuł: | Re: SZD-19 Zefir 2 |
Czy przekroje kadłuba na twoich rysunkach są zmienione celowo, bo w materiałach, które znalazłem w necie wyglądają nieco inaczej ? Tu podpatrzyłem plany: http://www.samolotypolskie.pl/uploads/P ... efir_2.jpg Pozdrawiam Mirek |
Autor: | pepcio [ 13 lut 2019, o 22:01 ] |
Tytuł: | Re: SZD-19 Zefir 2 |
Tak. Oczywiście, że tak. Szybowiec był klasy otwartej o dużym wydłużeniu skrzydła. Przekrój kadłuba w kształcie pełnego jaja bardzo ładnie wtedy do niego pasował. W przypadku naszych modeli "easy" już nieproporcjonalnie wyglądają skrzydła. Przekroje kadłuba też nie do końca są zgodne z oryginałem. Tutaj chcę zmniejszyć ciężar. Może go trochę wyprowadzę do chudego jajka. Model jest po prostu upodobniony do oryginału. To nawet nie jest ćwierć makieta. W locie ma wyglądać fajnie i przede wszystkim cieszyć oko. Taka jest idea tego działu. |
Autor: | Miras103 [ 14 lut 2019, o 00:38 ] |
Tytuł: | Re: SZD-19 Zefir 2 |
Ok, rozumiem, to celowe zmiany. Życzę powodzenia w budowie, tego ciekawego modelu. Mirek |
Autor: | Paweł [ 14 lut 2019, o 08:12 ] |
Tytuł: | Re: SZD-19 Zefir 2 |
Mirku, a nie zbytnio "skróciłeś" mordkę? Tak optycznie to wychodzi, że powinno być ciut ponad dwie cięciwy. Chyba że to też celowe . |
Autor: | molej [ 14 lut 2019, o 11:05 ] |
Tytuł: | Re: SZD-19 Zefir 2 |
milo pisze: Jeżeli dwa serwa dodatkowo w płatach to mamy większy ciężar. (...) wydaje mi się sensownym rozwiązaniem jedno serwo w kadłubie, tylko transmisja napędu Też kiedyś analizowałem temat ale u mnie wygrało rozwiązanie z dwoma serwami. Mniejsze luzy, brak niedogodności z podłączaniem i rozłączaniem napędu. Nie wystają popychacze ze skrzydła czy kadłuba. Wystarczy dodatkowy przewód sygnałowy do serwa klapy - wszak zasilanie idzie już do lotki a wtyczkę do lotki i tak musimy podłączyć. Zawias na klapie na dolnej krawędzi (taśmy klejącej) i lotka wychylana tylko do dołu o przynajmniej 60° - coś podobnego jak tutaj. milo pisze: Mam wielkie obawy aby chować napęd całkowicie w kadłubie, brak dostępu. Jeśli dobierzemy odpowiednie długości dźwigni, nie trzeba będzie żadnych regulacji. I tak nie będzie dostępu do dźwigni kątowej. Ale to kwestia preferencji.Paweł pisze: Mirku, a nie zbytnio "skróciłeś" mordkę? Tak optycznie to wychodzi, że powinno być ciut ponad dwie cięciwy. Im mniejsza odległość od płata do noska, tym więcej trzeba będzie balastu. Zwłaszcza w wersji czysto szybowcowej. Jeśli nie będziesz wydłużał kadłuba - rozważ przesunięcie płata nieco do tyłu.
|
Autor: | Stema [ 14 lut 2019, o 12:09 ] |
Tytuł: | Re: SZD-19 Zefir 2 |
pepcio 11 pisze: ... Mało jest zdjęć w internecie. To znalazłem w Fotograficznym Rejestrze Szybowców ...] To przecudny szybowiec. Załącznik: Załącznik: Załącznik: Załącznik:
|
Strona 1 z 7 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |