Forum modelarskie RC , projektowanie CAD
http://forum.aerodesignworks.eu/

SZD-19 Zefir 2
http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=80&t=1762
Strona 1 z 7

Autor:  pepcio [ 11 lut 2019, o 21:39 ]
Tytuł:  SZD-19 Zefir 2

Cały czas mi ten szybowiec chodzi po głowie. :lol: Piękna sylwetka kadłuba z "foczymi" kształtami. Zefir 3 ze statecznikiem pionowym już nie ma tej finezji. Na razie wstępnie go rozrysowałem. Przy tych proporcjach może poleci. :?: Myślę, że starczy mi samozaparcia aby i ten projekt sfinalizować ;) . Na razie muszę nadrobić zaległą "Muchę" i w tym sezonie trochę polatać. Ostatnio zdrowie mi mocno zaszwankowało i musiałem się pozbierać. :(
Załącznik:
Zefir 2 A.jpg
Zefir 2 A.jpg [ 176.52 KiB | Przeglądany 14822 razy ]

Mało jest zdjęć w internecie. To znalazłem w Fotograficznym Rejestrze Szybowców:
Załącznik:
zefir2_sp2433_sankowski_026.jpg
zefir2_sp2433_sankowski_026.jpg [ 155.17 KiB | Przeglądany 14822 razy ]

Korci mnie aby w formie eksperymentu wykonać klapy na całej długości prostokątnej części płata. Nie wiem jaki profil skrzydła zastosować . Nie wszystkie profile tolerują klapy.
Przy skośnym stateczniku pionowym kombinuję, aby dać dodatkowo dźwignię aby prawidłowo pracował ster. Przełożenie pod kątem prostym.
Załącznik:
Zefir 2 .jpg
Zefir 2 .jpg [ 125.04 KiB | Przeglądany 14784 razy ]

Autor:  molej [ 13 lut 2019, o 16:00 ]
Tytuł:  Re: SZD-19 Zefir 2

Bardzo mi się podoba ten szybowiec i też się do niego przymierzałem :D
pepcio 11 pisze:
Przy tych proporcjach może poleci.
Po wrzuceniu danych w arkusz kalkulacyjny i założonej masie 1200g, podstawowe parametry:
  • Pow. płata: 39,2 dm²
  • Obc. pow.: 30,5 g/dm²
  • Wydłużenie 11,4
  • Wsp. stateczności podłużnej A: 0,62

Wg mnie, trochę zbyt duży statecznik poziomy. Ze skali, te 600mm statecznika to więcej niż część prostokątna płata - będzie wyglądać nienaturalnie. Gdyby zrobić statecznik o rozp. 470 mm i cięciwach 125/85 mm wsp. stat. podłużnej A wyniesie 0,44 - jak dla mnie wystarczająco.
Jeśli chcesz to przeskaluję Ci rysunek tak, abyś poglądowo miał zachowane proporcje wymiarów.

pepcio 11 pisze:
Korci mnie aby w formie eksperymentu wykonać klapy na całej długości prostokątnej części płata. Nie wiem jaki profil skrzydła zastosować . Nie wszystkie profile tolerują klapy.
Klapy do lądowania - super sprawa :D Z doświadczenia, mogę polecić SD7037 na części prostokątnej oraz SD7032 na końcówce. Dodatkowo pokusiłbym się o zwichrzenie geometryczne - modelu zapewne nie wprowadzisz w korkociąg 8-)
pepcio 11 pisze:
Przy skośnym stateczniku pionowym kombinuję, aby dać dodatkowo dźwignię aby prawidłowo pracował ster.
Zastanów się czy by nie ukryć cały napęd w kadłubie coś jak poniżej:
Załącznik:
Zefir 2 .jpg
Zefir 2 .jpg [ 47.89 KiB | Przeglądany 14756 razy ]
Dźwignie można wykonać z laminatu (płytki drukowane), krótki popychacz z pręta z "zetkami". Jak prawidłowo się wykona można praktycznie wyeliminować luzy. Jak będziesz chciał, to rozrysuję Ci dokłądnie elementy w zależności od ilości miejsca w kadłubie.

Autor:  milo [ 13 lut 2019, o 17:36 ]
Tytuł:  Re: SZD-19 Zefir 2

Piękny szybowiec i z bacznością będę obserwował :) .
Moim zdaniem waga 1,2 kg do lotu przyjęta przez moleja jest nie do osiągnięcia. Raczej stawiał bym coś pod 1,5 kg a może i więcej. Klapy są dobrym pomysłem tylko czy się opłaca ;) . Jeżeli dwa serwa dodatkowo w płatach to mamy większy ciężar. Z moich doświadczeń wynika ok 20 gram więcej, w dodatku za SC. Kiedyś analizowałem klapy w easy /Jaskółka/ i wydaje mi się sensownym rozwiązaniem jedno serwo w kadłubie, tylko transmisja napędu ;) ... Współczynnik A 0.44 jest ok, też bym w taki celował. Napęd sk to ten sam problem co w Foce, jestem w trakcie wymyślania takowego i skłaniam się ku rozwiązaniu Mirka. Mam wielkie obawy aby chować napęd całkowicie w kadłubie, brak dostępu.

Autor:  pepcio [ 13 lut 2019, o 20:51 ]
Tytuł:  Re: SZD-19 Zefir 2

Dzięki za podpowiedzi. Statecznik poziomy rzeczywiście mogę pomniejszyć. W oryginale w wersji A akurat właśnie powiększano. Nie wiem jak z wielkością pionowego. Może też go trochę pomniejszę. Po rozrysowaniu kadłuba na kartce okazało się, że będzie to prosty model w budowie ;) . W zasadzie tylko balsa i sklejka w centropłacie. Wzdłuż dwie listewki sosnowe. Wymiary lekko poleciały. Przekrój kadłuba będzie chudszy (65 mm). To co na rysunku to kształt bez pokrycia. Co do klap będę myślał o napędzie jednym serwem umieszczonym w kadłubie.
Załącznik:
DSCN9606.JPG
DSCN9606.JPG [ 308.94 KiB | Przeglądany 14745 razy ]

Autor:  Miras103 [ 13 lut 2019, o 21:18 ]
Tytuł:  Re: SZD-19 Zefir 2

Czy przekroje kadłuba na twoich rysunkach są zmienione celowo, bo w materiałach, które znalazłem w necie wyglądają nieco inaczej ?
Tu podpatrzyłem plany:
http://www.samolotypolskie.pl/uploads/P ... efir_2.jpg
Pozdrawiam Mirek

Autor:  pepcio [ 13 lut 2019, o 22:01 ]
Tytuł:  Re: SZD-19 Zefir 2

Tak. Oczywiście, że tak. Szybowiec był klasy otwartej o dużym wydłużeniu skrzydła. Przekrój kadłuba w kształcie pełnego jaja bardzo ładnie wtedy do niego pasował. W przypadku naszych modeli "easy" już nieproporcjonalnie wyglądają skrzydła. Przekroje kadłuba też nie do końca są zgodne z oryginałem. Tutaj chcę zmniejszyć ciężar. Może go trochę wyprowadzę do chudego jajka. Model jest po prostu upodobniony do oryginału. To nawet nie jest ćwierć makieta. W locie ma wyglądać fajnie i przede wszystkim cieszyć oko. Taka jest idea tego działu. ;)

Autor:  Miras103 [ 14 lut 2019, o 00:38 ]
Tytuł:  Re: SZD-19 Zefir 2

Ok, rozumiem, to celowe zmiany.
Życzę powodzenia w budowie, tego ciekawego modelu.
Mirek

Autor:  Paweł [ 14 lut 2019, o 08:12 ]
Tytuł:  Re: SZD-19 Zefir 2

Mirku, a nie zbytnio "skróciłeś" mordkę? Tak optycznie to wychodzi, że powinno być ciut ponad dwie cięciwy. Chyba że to też celowe ;).

Autor:  molej [ 14 lut 2019, o 11:05 ]
Tytuł:  Re: SZD-19 Zefir 2

milo pisze:
Jeżeli dwa serwa dodatkowo w płatach to mamy większy ciężar. (...) wydaje mi się sensownym rozwiązaniem jedno serwo w kadłubie, tylko transmisja napędu
Też kiedyś analizowałem temat ale u mnie wygrało rozwiązanie z dwoma serwami. Mniejsze luzy, brak niedogodności z podłączaniem i rozłączaniem napędu. Nie wystają popychacze ze skrzydła czy kadłuba. Wystarczy dodatkowy przewód sygnałowy do serwa klapy - wszak zasilanie idzie już do lotki a wtyczkę do lotki i tak musimy podłączyć.
Zawias na klapie na dolnej krawędzi (taśmy klejącej) i lotka wychylana tylko do dołu o przynajmniej 60° - coś podobnego jak tutaj.
milo pisze:
Mam wielkie obawy aby chować napęd całkowicie w kadłubie, brak dostępu.
Jeśli dobierzemy odpowiednie długości dźwigni, nie trzeba będzie żadnych regulacji. I tak nie będzie dostępu do dźwigni kątowej. Ale to kwestia preferencji.
Paweł pisze:
Mirku, a nie zbytnio "skróciłeś" mordkę? Tak optycznie to wychodzi, że powinno być ciut ponad dwie cięciwy.
Im mniejsza odległość od płata do noska, tym więcej trzeba będzie balastu. Zwłaszcza w wersji czysto szybowcowej. Jeśli nie będziesz wydłużał kadłuba - rozważ przesunięcie płata nieco do tyłu.

Autor:  Stema [ 14 lut 2019, o 12:09 ]
Tytuł:  Re: SZD-19 Zefir 2

pepcio 11 pisze:
...
Mało jest zdjęć w internecie. To znalazłem w Fotograficznym Rejestrze Szybowców
...]


To przecudny szybowiec. :D

Załącznik:
Foto.JPG
Foto.JPG [ 134.48 KiB | Przeglądany 14707 razy ]

Załącznik:
Kabina.JPG
Kabina.JPG [ 86.81 KiB | Przeglądany 14707 razy ]

Załącznik:
maxresdefault.jpg
maxresdefault.jpg [ 73.48 KiB | Przeglądany 14707 razy ]

Załącznik:
Przekroje.JPG
Przekroje.JPG [ 132.02 KiB | Przeglądany 14707 razy ]

Strona 1 z 7 Strefa czasowa UTC+2godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/