Forum modelarskie RC , projektowanie CAD
http://forum.aerodesignworks.eu/

Orlik Olimpijski
http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=80&t=1296
Strona 6 z 8

Autor:  milo [ 24 mar 2016, o 20:51 ]
Tytuł:  Re: Orlik Olimpijski

Niby tylko takie jakieś tam "easy" a jaka dyskusja :) .... i to nad krojem literki "S" w znakach. Super :D , chyba o to chodzi :) .
Pozwolę sobie zabrać głos w dyskusji. Zacznę od tego, że to "easy", niech Tomek zostawi tak jak jest, ale temat do przerobienia na przyszłość. Od dawna śledzę fotki, rysunki naszych starych szybowców. Co zauważyłem.... otóż na początku lat 30-tych wiązałbym raczej krój liter i cyfr znaków z lotniskami/szybowiskami gdzie sprzęt się znajdował, później z wytwórnią. Tutaj raczej doszukiwał bym się mody niż jakiegoś przepisu. Należy pamiętać, że nasze szybowce były często remontowane. Remonty były wykonywane na lotniskach/szybowiskach, najczęściej, a tam rządził mechanik/stolarz...czyli dowolność ;) . Wątpię raczej czy można wyprowadzić jakieś stałe wzory. Na pewno można mówić o stałej czcionce w przypadku maszyn nowych fabrycznie.
Te dwucyfrowe numery, to numery konkursowe, nadawane szybowcom na zawodach - jeszcze całkiem niedawno malowałem takie na szybowcach podczas zawodów ;) . To dla komisji sędziowskiej i rywali.... :lol: . Polecam lekturę książek, jakie szybowce, jakie zawody, kto pilotem i jaki numer, te informacje podaje A. Glass ;) .
Ogólnie temat bardzo szeroki i bardzo zagadkowy.

Autor:  mgr [ 30 mar 2016, o 20:55 ]
Tytuł:  Re: Orlik Olimpijski

Prac ciąg dalszy.
Kopyto, szlifowałem, potem znów malowałem i jeszcze raz szlifowałem.
Skończyłem na czymś takim:
Załącznik:
WP_20160330_20_28_20_Pro_40.jpg
WP_20160330_20_28_20_Pro_40.jpg [ 498.01 KiB | Przeglądany 11277 razy ]

Jest nieźle, jest gładko, owiewka wyszła ok, stan do zaakceptowania:
Załącznik:
WP_20160330_20_39_13_Pro_40.jpg
WP_20160330_20_39_13_Pro_40.jpg [ 581.99 KiB | Przeglądany 11277 razy ]


Aczkolwiek, idealnie było by położyć jeszcze jedną warstwę lakieru i pewnie wypolerować... no cóż, trochę mi się nie chciało ;) :lol:

Dalej ruszyłem z płozami. Tył pierwsze podejście:
Załącznik:
WP_20160323_20_19_37_Pro_40.jpg
WP_20160323_20_19_37_Pro_40.jpg [ 274.25 KiB | Przeglądany 11277 razy ]

Trochę nie ta proporcja... skończyłem na takiej długości:
Załącznik:
WP_20160330_20_37_42_Pro_40.jpg
WP_20160330_20_37_42_Pro_40.jpg [ 421.88 KiB | Przeglądany 11277 razy ]

Płoza mocowana na 2 wkręty.
Załącznik:
WP_20160330_20_37_53_Pro.jpg
WP_20160330_20_37_53_Pro.jpg [ 2.03 MiB | Przeglądany 11277 razy ]


Aktualnie pracuję nad płozą przednią. Jest to jej druga wersja, poprzednia była zwyczajnie krzywa.
Płoza to rdzeń ze sklejki lotniczej 2mm, po bokach okładziny z balsosklejki 3mm.
Na spód przykleję sklejkę 0,8.
Załącznik:
WP_20160330_20_27_42_Pro_40.jpg
WP_20160330_20_27_42_Pro_40.jpg [ 467.19 KiB | Przeglądany 11277 razy ]

Autor:  mgr [ 1 kwie 2016, o 21:09 ]
Tytuł:  Re: Orlik Olimpijski

Pomału do przodu.
Płoza gotowa, SW oklejony folią, sterowanie podłączone i ustawione :D
Załącznik:
WP_20160401_21_03_11_Pro_40.jpg
WP_20160401_21_03_11_Pro_40.jpg [ 394.28 KiB | Przeglądany 11236 razy ]

Załącznik:
WP_20160401_21_03_18_Pro_40.jpg
WP_20160401_21_03_18_Pro_40.jpg [ 272.68 KiB | Przeglądany 11236 razy ]

Załącznik:
WP_20160401_21_03_27_Pro_40.jpg
WP_20160401_21_03_27_Pro_40.jpg [ 330.04 KiB | Przeglądany 11236 razy ]

Autor:  mgr [ 10 kwie 2016, o 18:58 ]
Tytuł:  Re: Orlik Olimpijski

Dziś na chwilę wróciłem do Orlika, przerwa była celowa.
W pierwszym podejściu modelu nie dało się wyważyć :evil: trochę się zirytowałem.

W międzyczasie załatwiłem odpowiednią ilość ołowiu....
Wyważanie akumulatorami nie dało rezultatu z uwagi na bardzo małą ilość wolnego miejsca w kabinie.

Ostatecznie Orlik wyważył się z Lipo 3S 1500mAh oraz 100 gramami ołowiu w dziobie :oops: :(
No niestety przekroczę kilogram w wadze do lotu. Teraz schnie żywica na którą wkleiłem odważnik... potem czas na ramkę kabiny.

Autor:  mgr [ 28 kwie 2016, o 18:18 ]
Tytuł:  Re: Orlik Olimpijski

Oblot.... :D
Czas na oblot, odbędzie się on jutro jeśli pogoda pozwoli na lotnisku w Elblągu.

Wszystko jest zamontowane i gotowe.
Waga do lotu to 1116 gram. Daje to obciążenie powierzchni na poziome 37 g/dm2.

Zakładałem mniej, niestety krótki nos, zrobił swoje.
Ostatecznie Orlik wyważył się z pakietem 3S 1500mAh, oraz 140 gramami ołowiu.
Ołów już przebolałem, przeszło mi... :lol: :lol: Ciekawi mnie jak On będzie latał :D

Załącznik:
WP_20160427_19_24_34_Pro_40.jpg
WP_20160427_19_24_34_Pro_40.jpg [ 415.6 KiB | Przeglądany 11143 razy ]

Załącznik:
WP_20160428_18_00_20_Pro_40.jpg
WP_20160428_18_00_20_Pro_40.jpg [ 246.53 KiB | Przeglądany 11143 razy ]

Załącznik:
WP_20160428_18_01_55_Pro_40.jpg
WP_20160428_18_01_55_Pro_40.jpg [ 187.53 KiB | Przeglądany 11143 razy ]


Wyposażenie:
Zasilanie: 3A UBEC HK,
SK: HS-81
SW: HS-81
Lotki: TowerPro SG-92R
Odbiornik: FrSky D4R-II (4 kanały)

Autor:  mgr [ 29 kwie 2016, o 17:16 ]
Tytuł:  Re: Orlik Olimpijski

Dziś odbył się oblot Orlika.

Na wstępie dziękuję koledze milo za jego wykonanie i wszystkie rady :)

Zaczynając od początku, pogoda była doskonała, ciepło, słonecznie, delikatny wiaterek.
Problematyczne było tylko to, że wiatr zmieniał kierunek, poza tym warunki idealne.

Orlik na murawie lotniska.
Załącznik:
WP_20160429_12_23_13_Pro_40.jpg
WP_20160429_12_23_13_Pro_40.jpg [ 441.05 KiB | Przeglądany 11110 razy ]


W zasadzie pierwsze 1,5 godziny odbywały się regulacje modelu i rzuty z ręki.
Które to wyglądały mniej więcej tak:


Po lekkim dowarzaniu (+12 gram) oraz zmianie zaklinowania statecznika (wyszło 1 czy 1,5 stopnia na plusie (podkładki pod natarciem)), sytuacja się poprawiła


Pierwszy hol:


Jeden z następnych:


Ogólnie Orlik lata szybko, wymaga uwagi i prędkości.
Nie jest to model dla początkujących, sam też nie uważam się za eksperta... wręcz stwierdzam, że jest on dla mnie za trudny.
Miałem problem podczas swobodnego lotu po rzucie z ręki... pewnie to przez brak wystarczającej prędkości.

Start z holu też nie należy do najłatwiejszych.
Właśnie na holu po którejś próbie zaliczyłem eleganckiego krecika.
Wyglądało to spektakularnie. Zaraz po starcie z holu, na ok 10 metrach, model skręcił nie udało mi się go opanować,
wypiął się z holu i przydzwonił w glebę. Myślałem, że rozerwało skrzydła ale po oględzinach okazało się, że konstrukcja jest cała.
Zniszczeniu uległy tylko bagnety (Rurki węglowe fi 10mm zew. 2mm wew)

Załącznik:
WP_20160429_16_05_41_Pro_40.jpg
WP_20160429_16_05_41_Pro_40.jpg [ 251.9 KiB | Przeglądany 11110 razy ]

Załącznik:
WP_20160429_16_06_08_Pro_40.jpg
WP_20160429_16_06_08_Pro_40.jpg [ 144.34 KiB | Przeglądany 11110 razy ]

Załącznik:
WP_20160429_16_06_15_Pro_40.png
WP_20160429_16_06_15_Pro_40.png [ 1.46 MiB | Przeglądany 11110 razy ]

Autor:  pepcio [ 29 kwie 2016, o 21:04 ]
Tytuł:  Re: Orlik Olimpijski

Gratuluję!!!!!!!!!!!
NIC SIĘ NIE STAŁO!
Ostatni film to mnie zatkało! :lol:
Te wypięcie na około 10 m i w bok, to mi coś przypomniało. ;) Skutki były dużo "ciekawsze". Widać, że ten ORLIK to porządna konstrukcja.

Autor:  milo [ 29 kwie 2016, o 22:13 ]
Tytuł:  Re: Orlik Olimpijski

Jako "oblatywacz" Orlika pokuszę się o kilka słów podsumowania. Model lata, lata dość dobrze. Zastosowany profil - SD7084 - ma bardzo dobre osiągi, dużą doskonałość, świetnie radzi sobie z czołowym wiatrem. Przekłada się to na cały model. Orlik jest szybki, ma dużą doskonałość, lata się bardzo fajnie i z poczuciem komfortu. Są pewne niedomagania: małe wychylenia sk i jego niska skuteczność - sprawdziłem to w kominie. Model nie jest prosty w pilotażu, jest dość trudny....dlaczego. Postaram się w kilku słowach opisać. Już w pierwszym locie wysokim zauważyłem, że nawet delikatna utrata prędkości powoduje "zwalenie" się na skrzydło, reakcja w drugą stronę sterami powoduje to samo....w drugą stronę. Podobnie w krążeniu, w locie z wiatrem. Jest bardzo cienka granica między lotem normalnym, stabilnym, a przeciągnięciem i utratą siły nośnej na płatach. Zastanawiałem się długo co jest przyczyną. Tomek opisał nasze zmiany, jednak wszystkie szły w kierunku zwiększenia prędkości lotu. Podejrzewam, że płacimy "frycowe" - podobne objawy mam w terce - Panu Re. Cięciwa końcówki płata w Orliku wynosi 110 mm. Podczas zmniejszania prędkości następuje oderwanie strug powietrza na końcu płata, utrata siły nośnej i "zwalenie" się na skrzydło. To było też powodem uszkodzenia modelu na holu. Model na dużych kątach, ciągnięty przez hol, zerwanie strug na końcówkach, utrata siły nośnej, utrata sterowności na lotkach, przechył, do tego mała wysokość a wszystko w błyskawicznym tempie i gotowe ;) .
Modele easy niestety dziedziczą wszystkie minusy swoich pierwowzorów....krótkie ramię poziomego, krótka kabina, wąskie płaty.....co do płatów to można jakoś jeszcze wybrnąć, ale kadłub, zmiana proporcji może dać jakiegoś "potworka" lub "bohomaza". Pisałem kiedyś już, gdzieś.....modele easy nie są wcale takie "easy", ale damy radę :) .
Tak czy inaczej, gratuluję modelu, moim zdaniem idealnego do bardziej zaawansowanego latania, bardziej wymagającego dla pilota, nie wybaczający błędów. Moim zdaniem dobrze by latał na żaglu :) . Pierwszy dzień lotów Orlika i nawet krasz test był :lol: Teraz czas na dalsze loty, testy.

Autor:  Stema [ 29 kwie 2016, o 22:25 ]
Tytuł:  Re: Orlik Olimpijski

Gratuluję oblotu.
Ostry ten Orlik wyszedł, a może nakleić mu jakieś turbulatory na część końcową skrzydeł?

Autor:  mgr [ 29 kwie 2016, o 23:37 ]
Tytuł:  Re: Orlik Olimpijski

pepcio 11 pisze:
Gratuluję!!!!!!!!!!!

Stema pisze:
Gratuluję oblotu.


Dziękuję :) trochę już ochłonąłem po oblocie :), obejrzałem filmy ponownie, muszę przyznać, że jestem zadowolony :D
Stema pisze:
Ostry ten Orlik wyszedł, a może nakleić mu jakieś turbulatory na część końcową skrzydeł?


Zobaczymy, będziemy próbować, jest nad czym pracować.
Model ma potencjał i jest wymagający, ciekawe wyzwanie :D :D

Strona 6 z 8 Strefa czasowa UTC+2godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/