Forum modelarskie RC , projektowanie CAD
http://forum.aerodesignworks.eu/

IS-2 Mucha ter
http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=80&t=1230
Strona 7 z 8

Autor:  Paweł [ 26 lis 2015, o 17:08 ]
Tytuł:  Re: IS-2 Mucha ter

Wszyscy gratulują to ja też nie będę gorszy ;) No... Mucha nie siada normalnie ;)

Autor:  milo [ 6 gru 2015, o 15:18 ]
Tytuł:  Re: IS-2 Mucha ter

Dziękuję wszystkim za gratulacje :) , to dopiero początek mojej przygody z Muchą ter, myślę, że bardzo obiecującej i pouczającej ;) .
Oprócz lotów opisanych wyżej, wykonałem jeszcze dwie serie, już mniej podekscytowany :lol:, z większym "chłodem" i bez tzw. "spinki" :lol: .
Pozmieniałem trochę konfigurację modelu. Zasadniczo zmiany dotyczyły zakresu wychyleń sterów i ustawienia neutrum sw. Polowałem na nieco lepszą pogodę, jednak wszystkie loty wykonywałem przy wietrznej pogodzie, stąd wnioski moje są dość ogólne i nie oddające w pełni tego jak model się zachowuje. Mucha lata dość .... dziwnie, wyczuwam jednak brak dostatecznej stateczności kierunkowej. Lot jest nerwowy, bardzo łatwo ulega wpływom bocznych podmuchów, potrzebna ciągła praca sterami. Podobnie na holu ;) . Przydało by się polatać we "flaucie", wtedy można poświrować :) z ustawieniami itp. Te objawy nie są dyskwalifikujące , ale wyjątkowo upierdliwe, cenię sobie lot w którym nie muszę zbytnio używać sterów :D . Zrobiłem w sumie ok 25 lotów, zaczynam się przyzwyczajać. No cóż, wiosenne loty pokażą wszystko.
Dodałem jeden element na końcu holu - zdjęcie - miałem obawy, że kółeczko będzie haczyło o podwozie.
Muszka otrzymała zestaw odpowiednich naklejek i numer ogonowy, zgodnie z moją tradycją :) . No i zdjęcia z sesji pod aeroklubowym hangarem :) .

Załączniki:
DSCN2962.jpg
DSCN2962.jpg [ 162.09 KiB | Przeglądany 11356 razy ]
DSCN2960.jpg
DSCN2960.jpg [ 199.98 KiB | Przeglądany 11356 razy ]
DSCN2959.jpg
DSCN2959.jpg [ 173.56 KiB | Przeglądany 11356 razy ]

Autor:  Andrzej Klos [ 6 gru 2015, o 23:47 ]
Tytuł:  Re: IS-2 Mucha ter

Czesc Milo,

Model ma bardzo małe obciążenie powierzchni i takie modele często latają nerwowo przy większym wietrze.
Poza tym, powiększyłeś powierzchnie skrzydeł ale nie wiem czy powiększyłeś odpowiednio powierzchnie stateczników wysokości i kierunku.
Są na to proste wzory, które podałem tutaj:

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/37183- ... 20m/page-8

Czasami w takim wypadku warto nieco powiększyć długość kadłuba, tzn odległość od środka aerodynamicznego na średniej cięciwie skrzydła i stateczników.

Poza tym, tak jak pisałem poprzednio, profil Aquila nie będzie zbyt dobrze penetrował przy większych prędkościach.

Czolem
Andrzej

Autor:  milo [ 7 gru 2015, o 11:22 ]
Tytuł:  Re: IS-2 Mucha ter

Andrzej Klos pisze:
Sa na to proste wzory, ktore podalem tutaj:

A ja tutaj:
viewtopic.php?f=61&t=225

Oczywiście model został przeliczony ;) . Nie pamiętam jakie już A /wsp stateczności podłużnej/ jest, ale znając swoje upodobania w granicach 0,42/0,45. Pisałem wcześniej, że model odziedziczył w pewnym stopniu proporcje oryginału i faktem jest iż posiada krótkie ramię usterzenia poziomego - zwiększyłem odpowiednio pow poziomego. Faktem jest również, że powierzchnia statecznika pionowego jest delikatnie mówiąc, skromna. Powinienem zrobić tak jak piszesz, wydłużyć nieco część ogonową kadłuba i powiększyć pion. Model lata, zobaczymy jak się będzie sprawował w ciągu dalszej eksploatacji ;) .

Autor:  pepcio [ 7 gru 2015, o 21:35 ]
Tytuł:  Re: IS-2 Mucha ter

Powiększ ster kierunku razem ze statecznikiem. To nie jest dużo pracy a efekt na pewno będzie widoczny. Ja miałem co prawda inną, ale podobną historię ze spaliniakiem ;) Strasznie rzucał ogonem po dodaniu gazu. Dorobiłem płetwę i wszystko się uspokoiło ;)

Autor:  milo [ 8 wrz 2016, o 20:05 ]
Tytuł:  Re: IS-2 Mucha ter

Dzisiaj polatałem w zupełnie bezwietrznej pogodzie, bez termiki, bez innych turbulencji. Testowałem model. Mogę stwierdzić, że szybowiec jest trudny w pilotażu, bardzo szybko wpada w korek/spiralę, dość stromą. Krążenie jest, jakby to powiedzieć, jest "kwadratowe", właściwie sk nie istnieje. Do tego dochodzą problemy ze startem na holu, szybko i bardzo łatwo traci kierunek lotu..... lekka kicha ;) .
Po powrocie z lotniska, a właściwie już w czasie drogi powrotnej z pola, zadecydowałem, że czas na przebudowę modelu. Powiększenie statecznika pionowego, powiększenie steru kierunku i zmiana haka do holowania, będzie taki sam jak w Kobuzie. Doskonale się sprawdza a jego zaletą jest szybka możliwość zmiany położenia. Niebawem pokażę zdjęcia jak szybowiec wygląda po przeróbkach.

Autor:  milo [ 9 wrz 2016, o 17:40 ]
Tytuł:  Re: IS-2 Mucha ter

Przerobiłem pion. Zostało pomalować statecznik i pokryć folią ster kierunku.
Jeden komplet formatek Muchy trafił w między czasie do jednego z kolegów z forum. Te zmiany są tam zawarte. Myślę, że za dwa, trzy dni oblatam szybowiec po przeróbce.

Załączniki:
DSCN3429.jpg
DSCN3429.jpg [ 141.26 KiB | Przeglądany 11038 razy ]
DSCN3430.jpg
DSCN3430.jpg [ 169.71 KiB | Przeglądany 11038 razy ]

Autor:  pepcio [ 9 wrz 2016, o 20:31 ]
Tytuł:  Re: IS-2 Mucha ter

Na pewno to pomoże! Ja bym poszedł jeszcze dalej." Uchlastał" ogon i przedłużył o 50 mm. ;)

Autor:  milo [ 9 wrz 2016, o 21:41 ]
Tytuł:  Re: IS-2 Mucha ter

pepcio 11 pisze:
" Uchlastał" ogon i przedłużył o 50 mm. ;)


To nie wchodzi w rachubę, zbyt dużo komplikacji. Może w następnej wersji ;) .

Autor:  milo [ 10 wrz 2016, o 19:53 ]
Tytuł:  Re: IS-2 Mucha ter

Pojechałem po bandzie z tym pionem w Muszce ;) . Ster kierunku oczywiście w folii, ale statecznik pionowy..... postanowiłem okleić folią reklamową, przyprasować . Ostatecznie ważne jest jak będzie latał niż wygląd, dodatkowo ostatnie podrygi dobrej pogody..... jest tak jak jest. W okresie jesienno-zimowym zrobi się tak jak należy ;), po oblocie . Pojechałem na lotnisko, niby wiedziałem o imprezie, ale niestety nie było wolnego miejsca. Odbywa się motoparalotniowy puchar Polski, cała płyta zajęta. Może jutro :) .

Załączniki:
DSCN3432.jpg
DSCN3432.jpg [ 241.65 KiB | Przeglądany 10997 razy ]

Strona 7 z 8 Strefa czasowa UTC+2godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/