Forum modelarskie RC , projektowanie CAD
http://forum.aerodesignworks.eu/

Szybowiec "Mewa" 1936 r.
http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=80&t=1320
Strona 3 z 13

Autor:  molej [ 19 mar 2016, o 13:39 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec "Mewa" 1936 r.

Za pomocą xflr5 oraz dzięki dużej pomocy Andrzeja Klosa (wielkie dzięki! :) ) udało się dobrać najbardziej optymalne kąty zaklinowania płata i statecznika. Są to odpowiednie +1,0° oraz -0,5°.
Przerobiłem więc zamocowanie poziomego oraz zabrałem się za kadłub
Załącznik:
59.png
59.png [ 142.24 KiB | Przeglądany 11921 razy ]

Autor:  molej [ 20 kwie 2016, o 15:36 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec "Mewa" 1936 r.

Rozrysowałem płat. Profil LHK512. Zgodnie z sugestią Andrzeja Klos'a zastosowałem zwichrzenie geometryczne -1,0° od "mewiego" załamania do końcówki skrzydła. Dzięki temu, uzyskam korzystniejszy rozkład siły nośnej wzdłuż płata - bliżej kadłuba (dzięki Andrzej za wykresy :D ).
Dźwigar główny 8x3 [mm] (8x2 na końcówce), pomocniczy 5x2 [mm]. Żeberka z balsy 2 [mm], pokrycie z "półtorówki"
Załącznik:
60.png
60.png [ 27.03 KiB | Przeglądany 11867 razy ]
Załącznik:
61.png
61.png [ 39.37 KiB | Przeglądany 11867 razy ]

I zbliżenie na żeberka
Załącznik:
62.png
62.png [ 18.04 KiB | Przeglądany 11867 razy ]

Autor:  molej [ 23 kwie 2016, o 16:48 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec "Mewa" 1936 r.

Wymyśliłem nowy sposób na wykonanie w miarę cienkiej krawędzi spływu. Czy wyjdzie dobrze - czas pokaże. Eksperymentowanie jak najbardziej wskazane ;)

Więc tak, grubość krawędzi spływu ≈1,5 [mm]. Aby była wystarczająco mocna nie może być z samej balsy tylko z dwóch listew wzmacnianych tkaniną szklaną. Tak też robią koledzy szlifując jedną część na ostro. Ja będę skrzydło składał odwrócone, więc ciężko mi podeprzeć spływ aby był po właściwym kątem.

Potrzebujemy dwóch listew balsowych odpowiedniej szerokości i tyle klinów (żółte) ile jest żeber
Załącznik:
63.png
63.png [ 2.47 KiB | Przeglądany 11820 razy ]

Po prawej dwie listewki balsowe wzmocnione tkaniną (fioletowy kolor) i posmarowane klejem na nie pełnej szerokości (biały kolor - klej). Klejenie na desce z dociskiem na szerokości klejonej. Od przodu wciskam odpowiednie kliny - tyle ile żeber, każdy w kształcie końcówki żebra
Załącznik:
64.png
64.png [ 2.96 KiB | Przeglądany 11820 razy ]

Jak całość wyschnie nakładam na końcówki żeberek
Załącznik:
65.png
65.png [ 16.39 KiB | Przeglądany 11820 razy ]

Za pomocą kilku szablonów (fioletowe) ustalam odpowiednie ułożenie listwy spływu dociskając ją od góry (czyli od dołu :lol: bo składam skrzydło w pozycji odwróconej)
Załącznik:
66.png
66.png [ 20.33 KiB | Przeglądany 11820 razy ]

Później szlifuję listwę spływu do pożądanego kształtu. Miejsce gdzie jest tkanina na końcu spływu zawsze oznacza jej środek - ułatwienie przy szlifowaniu. Na końcu docinam do kliny do żeber i wklejam nakładki na żebra.
Oczywiście powyższa metoda ma sens jedynie przy wypalaniu elementów. Przy ręcznym docinaniu byłoby dużo ciężej.

Jaki będzie efekt końcowy - na pewno opiszę ;)

Autor:  milo [ 24 kwie 2016, o 14:17 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec "Mewa" 1936 r.

Dobry pomysł :) ....trochę skomplikowane z dużą ilością etapów gdzie można dać przysłowiowego "wióra", ale próbuj :) .
Jeżeli mogę coś doradzić, to zamianę tkaniny na włókno węglowe. Tak zrobiłem w Kobuzie. Już nie pamiętam jaka gramatura węgla była, ale po ucięciu odpowiednio długiego paska, podzieliłem go na dwie części, wzdłuż, na desce .... rozpłaszczyłem ;) , aby miał jak największą szerokość, i tak przygotowany kawałek wlaminowałem w listwę spływu. Była ona już przyklejona do żeber, fazowana. Po wyschnięciu żywicy na 66A, przykleiłem drugą listwę, również fazowaną. Cała operacja była wykonana na desce, spływ odpowiednio wygięty do obrysu i dociśnięty. Powiem, że w żadnym moim modelu nie mam tak stabilnej i mocnej krawędzi spływu. Idealnie utrzymuje kształt i nie powichrowała się podczas prasowania. Oczywiście po sklejeniu była jeszcze szlifowana, kształtowana.
Przyznam się, że nie lubię spływów robić, bardzo łatwo można popsuć efekt ;) .

Autor:  molej [ 27 kwie 2016, o 09:11 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec "Mewa" 1936 r.

Jak będę miał węgiel - zastosuję go. Robiłem z tkaniny ~50tki listwę spływu statecznika poziomego - wyszło bardzo dobrze.
Jeśli chodzi Twój opis - dobrze, o ile to możliwe, w jednym procesie kleić wzmocnienie. Czyli na mokrą tkaninę do razu górną część listwy spływu - lepiej złapie i mniejsza masa.

W "Mewie"zaprojektowałem skrzynki łączników płata. Ze względu na duży wznos, nie można zastosować jednej rurki. Tak poglądowo (w widoku z boku) będzie to rozwiązane na dwóch wręgach nośnych
Załącznik:
67.png
67.png [ 49.88 KiB | Przeglądany 11758 razy ]

A tutaj części składowych (wszystko sklejka 2 [mm])
Załącznik:
68.png
68.png [ 33.63 KiB | Przeglądany 11758 razy ]

No i bardziej obrazowo ;) , sprawdzenie w 3D czy wszystko jest jak należy. Na środku element ograniczający ruch bagnetów:
Załącznik:
69.png
69.png [ 60.68 KiB | Przeglądany 11758 razy ]

I kolejne elementy
Załącznik:
70.png
70.png [ 62.83 KiB | Przeglądany 11758 razy ]

Zamknięcie skrzynki z boku
Załącznik:
71.png
71.png [ 53.93 KiB | Przeglądany 11758 razy ]

I górne oraz dolne pasy. Dodatkowo, po sklejeniu, górna i dolna półka wzmocniona będzie tkaniną (ściskanie/rozciąganie) a końcówka skrzynki owinięta będzie nicią. W skrzynce będzie pochwa z rurki laminatowej której nie ma w modelu
Załącznik:
72.png
72.png [ 84.15 KiB | Przeglądany 11758 razy ]

Bardzo podobnie postępuję z drugą skrzynką
Załącznik:
73.png
73.png [ 94.71 KiB | Przeglądany 11758 razy ]

I żebro nasadowe. Za pomocą dwóch prowadnic wewnątrz skrzynek oraz otworów w profilu mam nadzieję jednoznacznie ustalić wznios i kąt natarcia płata
Załącznik:
74.png
74.png [ 114.46 KiB | Przeglądany 11758 razy ]

A tak wygląda cały segment
Załącznik:
75.png
75.png [ 127.94 KiB | Przeglądany 11758 razy ]
Załącznik:
77.png
77.png [ 146.8 KiB | Przeglądany 11758 razy ]
Załącznik:
76.png
76.png [ 162.41 KiB | Przeglądany 11758 razy ]

Autor:  molej [ 29 kwie 2016, o 16:13 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec "Mewa" 1936 r.

Dokończyłem wręgi kadłuba
Załącznik:
78.png
78.png [ 42.45 KiB | Przeglądany 11711 razy ]

Robię tylko połówki. Łatwiej wprowadzać modyfikacje. Po zakończeniu zrobię lustrzane odbicie i ustawie offsety.
Górny i dolny zarys - balso-sklejka
Załącznik:
79.png
79.png [ 18.16 KiB | Przeglądany 11711 razy ]

Szczegóły wręg
Załącznik:
80.png
80.png [ 40.82 KiB | Przeglądany 11711 razy ]

I składanie 3D celem sprawdzenia i wprowadzenia poprawek. Kilka się znalazło i poprawiłem to co przeoczyłem w 2D
Załącznik:
81.png
81.png [ 141.24 KiB | Przeglądany 11711 razy ]
Załącznik:
82.png
82.png [ 208.52 KiB | Przeglądany 11711 razy ]
Załącznik:
83.png
83.png [ 341.74 KiB | Przeglądany 11711 razy ]

Autor:  molej [ 30 kwie 2016, o 16:25 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec "Mewa" 1936 r.

Wręgi na nos:
Załącznik:
84.png
84.png [ 15.98 KiB | Przeglądany 11698 razy ]

I po złożeniu
Załącznik:
85.png
85.png [ 265.94 KiB | Przeglądany 11698 razy ]
Załącznik:
86.png
86.png [ 230.06 KiB | Przeglądany 11698 razy ]

Później przestrzenie uzupełnione balsą i szlifowane do zadanego obrysu.

Autor:  molej [ 4 maja 2016, o 13:31 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec "Mewa" 1936 r.

Czas na kabinę. Muszę przyznać, że ten szybowiec z profilu to strasznie ładnie wygląda :D :D :D
Załącznik:
87.png
87.png [ 88.43 KiB | Przeglądany 11654 razy ]

Sklejkowe obramowanie kabiny (2 [mm])
Załącznik:
88.png
88.png [ 13.65 KiB | Przeglądany 11654 razy ]

No i sprawdzenie w 3D czy pasuje
Załącznik:
89.png
89.png [ 251.9 KiB | Przeglądany 11654 razy ]
Załącznik:
90.png
90.png [ 287.47 KiB | Przeglądany 11654 razy ]
Załącznik:
91.png
91.png [ 189.61 KiB | Przeglądany 11654 razy ]

Pasuje! ;)

Autor:  molej [ 9 maja 2016, o 16:46 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec "Mewa" 1936 r.

Teraz kopyto pod owiewkę kabiny (pomniejszone o grubość vivak'u). Rozrysowane elementy 2D:
Załącznik:
91a.png
91a.png [ 19.11 KiB | Przeglądany 11610 razy ]

I złożone w 3D oraz przymiarka do kadłuba do kadłuba:

Załączniki:
92.png
92.png [ 152.28 KiB | Przeglądany 11610 razy ]
93.png
93.png [ 222.68 KiB | Przeglądany 11610 razy ]
94.png
94.png [ 371.27 KiB | Przeglądany 11610 razy ]

Autor:  molej [ 13 maja 2016, o 08:12 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec "Mewa" 1936 r.

Dzięki kopytu owiewki, łatwiej było mi wykonać balsowe obramowanie kabiny. A więc standardowo, rozrysowałem w 2D:
Załącznik:
94a.png
94a.png [ 11.92 KiB | Przeglądany 11553 razy ]

I dla sprawdzenia złożyłem w 3D. Na modelu obramowania kabiny brakuje bocznego elementu w przedniej części (tego który będzie dogięty do krzywizny - widać wyraźnie na załączniku 96.png). Musiałbym go zamodelować od razu jako wygięty ale złożenie w 3D ma na celu tylko sprawdzenie czy części do siebie pasują. W tym wypadku szkoda mi na to czasu

Załączniki:
95.png
95.png [ 265.26 KiB | Przeglądany 11553 razy ]
96.png
96.png [ 182.9 KiB | Przeglądany 11553 razy ]
97.png
97.png [ 126.26 KiB | Przeglądany 11553 razy ]
98.png
98.png [ 225.27 KiB | Przeglądany 11553 razy ]

Strona 3 z 13 Strefa czasowa UTC+2godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/