Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 29 mar 2024, o 10:13

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 125 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Następna
Autor Wiadomość
Post: 21 maja 2016, o 10:37 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Poskładany model 3D w trzech rzutach:
Załącznik:
99.png
99.png [ 146.33 KiB | Przeglądany 16204 razy ]
Załącznik:
100.png
100.png [ 104.43 KiB | Przeglądany 16204 razy ]
Załącznik:
101.png
101.png [ 131.62 KiB | Przeglądany 16204 razy ]

I widok izometryczny


Załączniki:
102.png
102.png [ 258.42 KiB | Przeglądany 16204 razy ]
103.png
103.png [ 366.27 KiB | Przeglądany 16204 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 14 wrz 2016, o 09:52 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Temat nie umarł, powoli do przodu ;)
Dorobiłem kilka drobiazgów, zrobiłem offsety dla większości elementów. Dokonałem też małej zmiany - łączniki skrzydeł. Zamiast rurki węglowej będzie stalowy łącznik. Rurka - Ø6x1 [mm]. W porównaniu do pręta stalowego ma 139% wytrzymałości przy 80% jego masy (oczywiście przy założeniu tego samego materiału). Dużo problemu przy tym nie było - wystarczyło zrobić odpowiednie mniejsze wycięcia. Szerokość skrzyń bagnetowych zostawiam już takie jak pod większą rurkę.
Załącznik:
104.png
104.png [ 34.12 KiB | Przeglądany 16105 razy ]

Zastanawiam się obecnie nad napędem steru kierunku - czy robić na popychaczu czy pull-pull. Czy jest jakaś przewaga linek nad popychaczem? Ma ktoś doświadczenia z takim napędem?

Mam też większe "zmartwienie". Mewa będzie posiadała napęd i chcę go umieścić pod właściwym kątem. W literaturze znalazłem tylko taką informację u Wiesława Schiera :
"Zespół napędowy powinien być tak usytuowany, aby przedłożona oś silnika przechodziła nieco ponad środkiem ciężkości. W praktyce wystarczy, aby oś silnika przecinała się z przykadłubową cięciwą skrzydła mniej więcej w punkcie wyważenia." [Uniwersalny szybowiec "Delfin 500"]
Teoretycznie to oczywiste, bo jeżeli przedłużona oś będzie zbyt nisko pod środkiem ciężkości - wywoła duży moment zadzierający model (i odwrotnie w przeciwnym wypadku). U mnie byłoby to mniej więcej tak:
Załącznik:
105.png
105.png [ 18.73 KiB | Przeglądany 16105 razy ]

Jedyne co mnie niepokoi to skłon silnika pod kątem ≈17°! :shock: To bardzo dużo. Robił ktoś już podobne rzeczy? Może ktoś wie gdzie znajdę więcej informacji na ten temat? Jakaś dodatkowa literatura? Bo przecież jak raz zamocuję silnik, to późniejsza zmiana nachylenia powiedzmy o 5° będzie bardzo uciążliwa :twisted:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 15 wrz 2016, o 18:20 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 paź 2011, o 23:03
Posty: 455
Lokalizacja: Świnoujście
Molej, a nie lepiej potraktować Mewę jak górnopłat? Od 0,5-1,5 stopnia w bok i do 3 stopni w dół jak podaje papcio S. ;)

_________________
pozdrawiam Piotr

http://www.amc-jantar.pl
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 19 wrz 2016, o 16:42 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Wykłonu silnika nie będę stosować - masa śmigła i wirujących części silnika jest zbyt mała aby generowała moment wpływający dość znacznie na kierunek lotu (w silniku spalinowym to już coś innego).

Jeśli rozważamy układ napędowy przy górnopłacie to będzie to miej więcej tak wyglądało:
Załącznik:
106.png
106.png [ 11.87 KiB | Przeglądany 16024 razy ]

I tutaj teoretycznie wszystko się zgadza. Jeśli analogicznie zastosuję to w Mewie, będzie wyglądało to tak:
Załącznik:
107.png
107.png [ 12.87 KiB | Przeglądany 16024 razy ]

Ze względu na przesunięcie, siła ciągu F będzie generowała moment zadzierający o wartości tym większej, im większa jest odległość A (przy założeniu stałego ciągu). Może okazać się tak, że przy mocniejszym "gazowaniu" model będzie wykonywać pętle pomimo max. oddanego SW.

Tak na prawdę, środek ciężkości modelu nie będzie na cięciwie tylko niżej - masa silnika i akumulatora napędowego stanowią duży procent całości i będą nisko umieszczone. Jeśli przyjmę położenie środka ciężkości jak na rysunku poniżej to kąt pochylenia będzie wyglądał tak:
Załącznik:
108.png
108.png [ 11.3 KiB | Przeglądany 16024 razy ]

W tym układzie, skłon silnika wynosi 11°. Zmiana położenia środka ciężkości o 10 mm (w pionie) daje zmiany kąta rzędu 1,9°.
Gdybym znał umiejscowienie środka ciężkości, mógłbym teoretycznie określić kąt pod jakim ustawić silnik. Można oszacować masy części płatowca oraz wyposażenia i go policzyć...
Bazuję tylko na jednej informacji która w teorii wydaje się mieć podstawy. Czy tak będzie w praktyce? Gdzie jeszcze można poszukać?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 21 wrz 2016, o 17:06 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 paź 2011, o 23:03
Posty: 455
Lokalizacja: Świnoujście
Molej na temat wyznaczania środka ciężkości znalazłem coś takiego w książce ,,Projektowanie i konstrukcje modeli szybowców" Adam Sztorc i Henryk Weryho oraz w ,,Zdalnie sterowane modele szybowców " W Niestoj
sorki za jakość ale zdjęcia robione z komórki :(
Załącznik:
resized_IMG_20160921_150530.jpg
resized_IMG_20160921_150530.jpg [ 63.05 KiB | Przeglądany 15987 razy ]

Załącznik:
resized_IMG_20160921_150545.jpg
resized_IMG_20160921_150545.jpg [ 76.49 KiB | Przeglądany 15987 razy ]

Załącznik:
resized_IMG_20160921_152449.jpg
resized_IMG_20160921_152449.jpg [ 43.09 KiB | Przeglądany 15987 razy ]

Załącznik:
resized_IMG_20160921_152521.jpg
resized_IMG_20160921_152521.jpg [ 61.69 KiB | Przeglądany 15987 razy ]

Załącznik:
resized_IMG_20160921_152644.jpg
resized_IMG_20160921_152644.jpg [ 85.6 KiB | Przeglądany 15987 razy ]

_________________
pozdrawiam Piotr

http://www.amc-jantar.pl
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 23 wrz 2016, o 14:01 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Wyznaczyłem (założyłem) położenia ŚC dla poszczególnych elementów i z równania momentów (przed i za ŚC) ustaliłem położenia np. akumulatora, serw. Następnie dla poszczególnych kolejnych par, wyznaczyłem ich wspólny ŚC (w pionie).
Załącznik:
109A.png
109A.png [ 6.36 KiB | Przeglądany 15945 razy ]

Zrobiłem tak dla kolejnych par i otrzymałem położenie środka ciężkości dla całego modelu.
Trochę to "nieporęczne" a łatwiejszy (szybszy) sposób pokazał piter216 - wielkie dzięki :D

Więc raz jeszcze wklepałem w arkusz odpowiednie wartości (odległości). Środek układu - przyjąłem w nosku profilu przykadłubowego. Środki ciężkości dla poszczególnych elementów:
Załącznik:
109.png
109.png [ 46.26 KiB | Przeglądany 15945 razy ]

Tabela z masami i odległościami:
Załącznik:
110.png
110.png [ 18.04 KiB | Przeglądany 15945 razy ]

I położenie szacowanego środka ciężkości dla modelu:
Załącznik:
111.png
111.png [ 14.02 KiB | Przeglądany 15945 razy ]

Daje to kąt ≈13,5°. W modelu zastosuję 13°.
Po zbudowaniu modelu i weryfikacji mas oraz położeń ŚC, zaktualizuję obliczenia i zobaczę jak zmieni się położenie środka ciężkości.

Taki arkusz kalkulacyjny to bardzo prosta i przydatna rzecz. Można w łatwy sposób oszacować czy np. serwo do napędu steru wysokości umieścić w ogonie czy trzeba walczyć z masą za środkiem ciężkości.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 19 paź 2016, o 09:59 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Wprowadziłem małą zmianę w mocowaniu statecznika poziomego. Zamiast tulejek będą mini łożyska. Poniżej zdjęcie poglądowe:
Załącznik:
112.jpg
112.jpg [ 98.63 KiB | Przeglądany 15842 razy ]


Łożyska będą zamiast tych tulei:
Załącznik:
112a.png
112a.png [ 218.18 KiB | Przeglądany 15842 razy ]

Na tym poziomie to tylko kilka kliknięć w projekcie i gotowe :D

Jeśli chodzi o napęd, zastosuję silnik z przedłużonym wałem aby kołpak nie szpecił pięknej sylwetki szybowca. Jest to powiedzmy kompromis, bo wiadomo że wystające łopaty urokowi "Mewie" nie dodadzą ;) Są dostępne silniki z długim wałem ale jak dla moich potrzeb są zbyt duże. Dodatkowo brak dostępnej charakterystyki uniemożliwia wstępne przyjęcie łopat i określenie osiągów. Użyję więc typowego silnika i wykonam do niego łoże przedłużające. Tak będzie wyglądało usytuowanie silnika:
Załącznik:
113.png
113.png [ 41.04 KiB | Przeglądany 15842 razy ]

A tak wyglądać będą elementy łoża (poglądowo):
Załącznik:
114.png
114.png [ 26.22 KiB | Przeglądany 15842 razy ]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 20 paź 2016, o 20:18 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 paź 2011, o 23:03
Posty: 455
Lokalizacja: Świnoujście
molej dane silnika z długim wałem masz tu ;)
Załącznik:
099C322310LS_time_1426675604.pdf [110.48 KiB]
Pobrany 608 razy


A kupić je możesz np. w nastiku
http://www.nastik.pl/xpower-xc35225-lon ... -3339.html

_________________
pozdrawiam Piotr

http://www.amc-jantar.pl
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 25 paź 2016, o 18:36 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
O tym silniku myślałem ale ciąg 2,03 kg i 46A to do Mewy trochę za dużo. W arkuszu od Ciebie widzę, że proponują mniejsze śmigła, np. 11"x8,5" (mniejszy ciąg/prąd) ale ciągle nie wiadomo ile dokładnie. Przez stwierdzenie "brak dostępnej charakterystyki" chodziło mi o dane potrzebne do ręcznego "wklepania" silnika do kalkulatora napędu aby zobaczyć szacunkowe parametry zespołu (choćby prędkość zaśmigłową). Tymczasem patrzę w tej chwili na w eCalc'u - no i oczywiście jest :o Nie wiem jak szukałem wcześniej :oops:
Niemniej dzięki Piter za informacje :D

Prace idą powoli, w międzyczasie zrysowałem napis Mewy na szybowiec:
Załącznik:
115.jpg
115.jpg [ 38.33 KiB | Przeglądany 15750 razy ]

Aby ustawić płaty pod odpowiednim wzniosem i kątem oraz symetrycznie, zrobiłem specjalne szablony
Załącznik:
116.jpg
116.jpg [ 46.15 KiB | Przeglądany 15750 razy ]

Szablony będą ustawione na desce montażowej podczas wklejania bagnetów do kadłuba. Kadłub do tego momentu będzie posiadał stopki. Poglądowo rysunek zastosowania:
Załącznik:
117.jpg
117.jpg [ 52.3 KiB | Przeglądany 15750 razy ]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 paź 2016, o 13:42 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Szablony do pozycjonowania skrzydeł będą z baslo-sklejki 3 mm. Mam już na niej porozkładane elementy:
Załącznik:
118.png
118.png [ 72.39 KiB | Przeglądany 15716 razy ]

Aby "nie tracić" ;) pociąłem szablony jak poniżej:
Załącznik:
119.png
119.png [ 30.49 KiB | Przeglądany 15716 razy ]

Jednakże ciągle elementy nie mieściły się, więc raz jeszcze "pokroiłem":
Załącznik:
120.png
120.png [ 40.39 KiB | Przeglądany 15716 razy ]

I upchałem na formatkę:
Załącznik:
121.png
121.png [ 101.26 KiB | Przeglądany 15716 razy ]

Trochę motania było, ale jak zobaczyłem ile wcisnąłem na "wolne pola" - nie mogło być tak łatwo ;) 8-)
Załącznik:
121a.png
121a.png [ 61.04 KiB | Przeglądany 15716 razy ]

Następnie zabrałem się za odpowiednie usytuowanie silnika:
Załącznik:
122.png
122.png [ 78.96 KiB | Przeglądany 15716 razy ]

Wygląda ok, ale robię sprawdzenie w 3D
Załącznik:
123.jpg
123.jpg [ 124.21 KiB | Przeglądany 15716 razy ]

I to jest bardzo przydane. Można zobaczyć czy nie ma kolizji, jak elementy będą położone względem siebie. U mnie widać kolizję silnika z owiewką - trzeba będzie ją zmodyfikować. To później, najpierw wręga silnika. Gdybym ją od razu uwzględnił, byłoby łatwiej ją wpasować. Najpierw umieściłem w odpowiednim miejscu dużo większą wręgę:
Załącznik:
124.jpg
124.jpg [ 115.23 KiB | Przeglądany 15716 razy ]

Docinając ją odpowiednio na modelu 3D doszedłem do takiego kształtu:
Załącznik:
125.jpg
125.jpg [ 91.17 KiB | Przeglądany 15716 razy ]
Załącznik:
126.jpg
126.jpg [ 95.94 KiB | Przeglądany 15716 razy ]

Z silnikiem będzie wyglądać tak:
Załącznik:
127.jpg
127.jpg [ 112.86 KiB | Przeglądany 15716 razy ]
Załącznik:
128.jpg
128.jpg [ 116.94 KiB | Przeglądany 15716 razy ]

Sama wręga będzie miała taki kształt:
Załącznik:
128a.png
128a.png [ 12.99 KiB | Przeglądany 15716 razy ]

Będzie zamocowana do podłużnic jak i do poszycia.

Dodatkowo zmodyfikowałem wręgi noska aby uniknąć kolizji:
Załącznik:
129.jpg
129.jpg [ 103.97 KiB | Przeglądany 15716 razy ]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 125 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group