Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 28 mar 2024, o 21:47

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
Post: 3 gru 2012, o 19:40 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 3 gru 2012, o 17:54
Posty: 12
Lokalizacja: Katowice
Witam, piszę do Was z takim oto pytaniem. Jako, że obliczenia wytrzymałościowe nie są dla mnie obce, chcę zbudować Wilgę na podstawie planów znalezionych w internecie, ale korzystając chcę poznać tajniki tworzenia konstrukcji latających. Celem zrozumienia analizuję pobrany plan i jednocześnie weryfikuję go wytrzymałościowo. Jednakże, napotkałem pewien problem, który zatrzymał mnie na etapie weryfikacji zarysu skrzydła. Chciałbym prosić was o pomoc albo podanie jakieś dobrej pozycji literaturowej, gdzie znajdę odpowiedź na pytanie, jak właściwie wyznaczyć prawidłowy zarys wręgi skrzydła?

PS. nie za bardzo wiedziałem gdzie zamieścić ten temat.

_________________
Na początku było nic. I rzekł Bóg: „Niechaj stanie się światłość” i dalej nic nie było, tylko te­raz można to zobaczyć. - T. Pratchett


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 3 gru 2012, o 20:03 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 2964
Lokalizacja: Warszawa
Wręga skrzydła- w lotnictwie właściwsze określenie to żebro. Wręgi natomiast jest w kadłubie.
Polecam programy Profili2 ze strony www.profili2.com . W wersji trial nie można wygenerować niestety żeberka do pliku DXF, inne programy to Airfoil czy Xfoil.
Wyznaczać profil- raczej nie polecam, wszyscy korzystają z gotowych wzorców np. z wyżej wymienionych programów. Każdy z profili ma swoje zastosowanie, np. szybowcowego profilu nie zastosujesz do modelu akrobacyjnego itp itd.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 3 gru 2012, o 20:14 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 3 gru 2012, o 17:54
Posty: 12
Lokalizacja: Katowice
Hm, no ale postać tego żebra(kurcze, przeszukiwałem mnóstwo forów, głównie grup lokalnych i wszędzie poprawiali żebra na wręgi :D) jest na podstawie aerodynamiki i działania sił wyznaczana, więc jakiś "algorytm" powinien być- nie mówie o gotowym skrypcie "wpisz długość skrzydła i kolor oczu, a wygeneruje Ci zarys". Obliczeń się nie boje(łopatki wirników same też nie powstają ;) )więc zapewne metodą wnikliwej analizy i syntezy dojdę do tego HOW DO THEY DO IT, jednakże może polecisz mi jakieś pozycje odnośnie projektowania szybowców? Kolega polecił mi książkę Adama Sztorca - Projektowanie i konstruowanie modeli szybowców, jednak nigdzie nie jest dostępne, dlatego szukam alternatywy.

Ale z propozycji programów skorzystam, skoro trial nie zapisuje do dxf to może step albo iges jest kompatybilny?

_________________
Na początku było nic. I rzekł Bóg: „Niechaj stanie się światłość” i dalej nic nie było, tylko te­raz można to zobaczyć. - T. Pratchett


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 3 gru 2012, o 20:20 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 2964
Lokalizacja: Warszawa
Żeberka są w skrzydłach, wręgi w kadłubie. Jeżeli chcesz wyważać otwarte drzwi to nie ma sprawy. Polecam program Xfoil w którym możesz "przedmuchać" profile czyli określić ich parametry aerodynamiczne. Poczytaj min. to http://www.piotrp.de/MIX/profile.htm Tu masz jedną z niewielu polskich książek na temat profili stosowanych w modelach rc ( bardziej szybowcowe) http://allegro.pl/profile-modeli-lataja ... 12228.html
O budowie szybowców rc tego samego autora polecam ZDALNIE STEROWANE MODELE SZYBOWCÓW - NIESTOJ


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 3 gru 2012, o 21:35 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29 maja 2012, o 07:48
Posty: 31
Lokalizacja: Warszawa/Grójec
Mam wszystkie książki których tytuły padły w tym temacie :D Nie ma w nich dokładnie tego czego szuka Adam, to znaczy wyznaczenia profilu biorąc pod uwagę jednocześnie aerodynamikę i mechanikę. Są jedynie przedstawione ogólne zasady odnośnie wpływu profilu na aerodynamikę, np. profil z większym ugięciem ma większy współczynnik siły nośnej. Przy projektowaniu swojego szybowca zauważyłem że praktycznie im cieńszy profil zastosuję tym lepiej jeżeli chodzi o aerodynamikę (w samolocie może być inaczej), jednak jak wiadomo im cieńsze skrzydło tym mniej wytrzymałe. Ostatecznie zastosowałem profil i cięciwę skrzydła takie żeby skrzydło miało minimalną grubość przy wystarczającej wytrzymałości.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 4 gru 2012, o 19:26 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 2964
Lokalizacja: Warszawa
Właśnie chodziło mi o wskazanie publikacji na temat podstaw.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group