Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 28 mar 2024, o 18:48

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 34 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4  Następna
Autor Wiadomość
Post: 1 sty 2015, o 23:04 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 lut 2013, o 11:19
Posty: 12
Lokalizacja: Augustów
Jeśli mogę się wtrąciś to sugerowałbym używanie funkcji "Lofting" zamiast "prism", zrobiłem na tym pliku bryłę kadłuba tym sposobem łącząc odpowiednio wręgi (liczac od ogona) 1-2, 2-3 i potem wszystkie pozostałe razem. Przy takim sposobie bryła kadłuba jest troszkę bardziej podobna do orginału, nie patrzcie na dziób bo zrobiłem go w sekundzie dodając na samym początku kadłuba koło o jakmś malutkim promieniu, więc jest to zrobione na zasadzie "aby było". Opisanym powyżej sposobem wyszło coś takiego:

Załącznik:
Komentarz: 1
kobuz.jpg
kobuz.jpg [ 269.14 KiB | Przeglądany 9429 razy ]


Upps, mój błąd, nie doczytałem że jest to robione tak, ponieważ w deluxe nie ma tej funkcji, wybaczcie :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 1 sty 2015, o 23:45 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
ppompka pisze:
Upps, mój błąd, nie doczytałem że jest to robione tak, ponieważ w deluxe nie ma tej funkcji, wybaczcie :)


Spoko ;) Bardzo chętnie dowiedział bym się co fajnego oferuje wersja PRO.
Jeśli masz jakieś spostrzeżenia co jeszcze rozwiązać lepiej, zapraszam do dyskusji ;)


6 Poprawki
Wykonamy kilka poprawek aby nasz model był bardziej realistyczny.
Mierzymy długość kadłuba, zapisujemy gdzieś na boku jej wartość.
Wybieramy poziomą linię konstrukcyjną i stawiamy ją w miejscu początku obrysu na rzucie z góry.
Załącznik:
1.jpg
1.jpg [ 134.63 KiB | Przeglądany 9426 razy ]


Następnie wybieramy, równoległą linię konstrukcyjną. Insert->Construction->Parallel.
Po wybraniu narzędzie określamy do jakiej linii ma ona być równoległa, myszą określamy kierunek, w naszym wypadku dół obrazka.
Wciskamy TAB, w polu długości podajemy wcześniej zapisaną na boku długość kadłuba.
Rysujemy linię wg, osi z rysunku, później cały obrys wyprostujemy.
Załącznik:
2.jpg
2.jpg [ 189.75 KiB | Przeglądany 9426 razy ]


Wybieramy krzywą Bezier-a, i obrysowujemy kadłub, skupiamy się raczej na jednej połówce.
Jak dojdziemy do końca klikamy z paska właściwości Close. Dopasowujemy połówkę obrysu.
Gdy wszystko gotowe wybieramy funkcję Trim. Z menu Modify->Object Trim.
Zaznaczamy linię która definiuję oś.
Według tej linii będziemy ciąć a następnie wskazujemy nie dopasowaną część krzywej Bezier-a.
Wybieramy z menu Edit-> Copy Entities->Mirror Copy.
Zaznaczamy dopasowaną część i wskazujemy w miejscu osi (najlepiej idealnie na osi) linię według której, stworzymy lustrzane odbicie.
Załącznik:
3.jpg
3.jpg [ 187.54 KiB | Przeglądany 9426 razy ]


Zaznaczamy obrys, określamy tak jak przy wręgach, o jaki kąt jest przesunięty jako punk centralny ustawiamy początek obrysu:
Załącznik:
4.jpg
4.jpg [ 127.6 KiB | Przeglądany 9426 razy ]


Poprawiamy pozycję (obracamy o kąt który brakuje do 270 stopni). Tak poprawiony obrys przenosimy pod obrys widoku z boku.
Załącznik:
5.jpg
5.jpg [ 206.25 KiB | Przeglądany 9426 razy ]


Wybieramy narzędzie selekt (spacja), przełączamy w tryb operowania 3D. Obracamy nasz obrys o 90 stopni w osi Y i przesuwamy na obrys widoku z boku. Warto zmienić kolor.

Załącznik:
6.jpg
6.jpg [ 133.05 KiB | Przeglądany 9426 razy ]

Linia niebieska to obrys z boku. Zmieniamy widok na widok z góry. (Albo na taki, w którym widok z góry będzie widoczny).
Weryfikujemy nasz rysunek
Załącznik:
7.jpg
7.jpg [ 128.38 KiB | Przeglądany 9426 razy ]


Linia niebieska to obrys z góry, czarne linie to obiekty wygenerowane funkcją Prism.
Widzimy, że jest całkiem nieźle, tylko w niektórych miejscach wręgi, wychodzą poza obrys.
Poprawiamy lub zostawiamy – decyzja należy do nas.
Jeśli poprawiamy to: W miejscu wręgi ściągamy wymiar z rzutu z góry.

Załącznik:
8.jpg
8.jpg [ 134.07 KiB | Przeglądany 9426 razy ]


Zaznaczamy wręgę i ściągnięty wymiar wpisujemy w polu SizeX. Wręga nam się ze skaluje.
Przed zmianą wręg, usunąłem obiekty TC Surface, Loft wygenerowane funkcją Prism.
Po skończonej zabawie z wręgami utworzyłem je ponownie.

Mamy zgrany obiekt, zgodnie z wręgami, rzutem z boku i góry.

Pliki
Załącznik:
Kobuz_L4_1.TCW [42 KiB]
Pobrany 549 razy

Załącznik:
Kobuz_L4_1.DXF [771.92 KiB]
Pobrany 575 razy

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 3 sty 2015, o 20:32 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 4 lut 2012, o 22:56
Posty: 86
Lokalizacja: Elbląg
mgr - dzięki, że to robisz, będę to śledził ! (uczył się powoli).
...i już daj coś dalej !!!
Pozdrawiam Gdańsk z Elbląga.
Yszek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 3 sty 2015, o 23:09 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
Yszek pisze:
...i już daj coś dalej !!!

A proszę ;) tylko teraz już będzie wolniej, gdyż w domu mam już mniej wolnego czasu a i budować trzeba. :D


6.1 Brakujące elementy
Rysujemy brakujące elementy. Zaczynamy od statecznika pionowego oraz steru kierunku.
Załącznik:
1.jpg
1.jpg [ 154.23 KiB | Przeglądany 9376 razy ]


Użyłem głównie polylinii. Spływ SK, narysowałem krzywą Bezier-a. Którą potem rozbiłem (funkcja Explode [Shift+Alt+E]) aż do zwykłej linii. Całość połączyłem w polylinie (Z menu Modify->Join Polyline). Natarcie pionowego – rysujemy prostą linię wg. obrysu.
Załącznik:
2.jpg
2.jpg [ 157.69 KiB | Przeglądany 9376 razy ]


Następnie rysujemy koło jego średnicę dopasowujemy do kształtu, mi wyszło ze średnicą 50mm.
Załącznik:
3.jpg
3.jpg [ 143 KiB | Przeglądany 9376 razy ]


Następnie wytniemy sobie ten kawałek który nas interesuje. Wybieramy z menu Modify->Split.
Załącznik:
4.jpg
4.jpg [ 150.19 KiB | Przeglądany 9376 razy ]


Wybieramy obiekt który będziemy dzielić. A następnie klikamy na miejsca styku z linią natarcia.
Załącznik:
5.jpg
5.jpg [ 120.38 KiB | Przeglądany 9376 razy ]


Resztę koła usuwamy (Zaznaczamy i wciskamy klawisz Delete).
Załącznik:
6.jpg
6.jpg [ 127.01 KiB | Przeglądany 9376 razy ]


Następnie wybieramy funkcje Trim (Z menu Modify). Zaznaczamy nasz łuk jako linia cięcia a następnie wskazujemy nie potrzebą część natarcia.
Załącznik:
7.jpg
7.jpg [ 118.69 KiB | Przeglądany 9376 razy ]


Zaznaczamy łuk, wciskamy i trzymamy klawisz Shift, zaznaczamy linię natarcia. (Shift pozwala nam zaznaczać bądź odznaczać kilka obiektów naraz). Wybieramy z menu Modify->Join Polyline. A następnie na pasku właściwości klikamy na ikonkę Finish.
Załącznik:
8.jpg
8.jpg [ 134.35 KiB | Przeglądany 9376 razy ]


Całe natarcie jest jedną polylinią. Generalnie można by też użyć do tego krzywej Beziera, jednak miałem na celu pokazanie kilku przydatnych funkcji w praktyce.

Narysujemy jeszcze jedną linię. Linia ta będzie określała miejsce oraz cięciwę płata. Rysujemy gdzieś na boku prostą linię: długość 200mm. Odległość od dzioba, najłatwiej wziąć z obrysu z góry – ładnie jest tam widoczna linia natarcia skrzydeł w przeciwieństwie do rzutu z boku.
Zatem rysujemy linią na rzucie z góry, obracamy ją o 90 stopni i przenosimy na rzut z boku. Początek stawiamy na dziobie, do końca dokładamy wcześniej narysowaną linię określającą cięciwę płata.
Załącznik:
9.jpg
9.jpg [ 172.57 KiB | Przeglądany 9376 razy ]



Widać jeszcze musimy ustawić ją w osi pionowej, najlepiej użyć do tego pola DeltaY. Możemy podawać w nie wartości dodatnie oraz ujemne.

Pliki:
Załącznik:
Kobuz_L5.TCW [43 KiB]
Pobrany 502 razy

Załącznik:
Kobuz_L5_dxf.DXF [778.26 KiB]
Pobrany 548 razy

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 4 sty 2015, o 21:34 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
7 Projekt
Bryłę do dalszej pracy mamy gotową.

Przyszedł czas by zadbać o to by nasz model poleciał. Wykonujemy więc niezbędne obliczenia.
(na podstawie: http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=61&t=225)

Założenia naszego projektu:
Płat o obrysie trapezowym z prostopadłą do osi kadłuba krawędzią natarcia (wykorzystamy płat od mAkro):
Profil: SD-6060
Cięciwa 200mm/140mm
Rozpiętość połówki: 990mm
Załącznik:
1.jpg
1.jpg [ 120.7 KiB | Przeglądany 9352 razy ]


S.C. wychodzi nam w zakresie 55,6 – 69,4 od krawędzi natarcia.
Jak widać po obliczeniach – przekładając je na rysunek musimy powiększyć statecznik poziomy.
Aby sprawdzić co z pionowym, trzeba by pomierzyć jego powierzchnię.
Możemy zrobić to w dość prosty sposób. Z menu Tools->Mesurement->Area.
Załącznik:
2.jpg
2.jpg [ 168.37 KiB | Przeglądany 9352 razy ]


I obrysowujemy nasz pionowy. Zauważcie, że po wybraniu opcje Mesurement->Area otworzyło nam się okno w zakładce tools.
W nim będzie wyświetlony wynik pomiarów.
Załącznik:
3.jpg
3.jpg [ 133.13 KiB | Przeglądany 9352 razy ]


Otrzymaliśmy wynik:
WORKSPACE COORDINATES:
Area = 26618,9722 Square mm

Zaznaczony przez nasz obszar zajmuje 26618 milimetrów kwadratowych. Daje nam to 2,6 decymetrów kwadratowych. Czyli mamy zapasu 0,81 dm2 w stosunku do obliczeń.

Na rysunek, naniosłem profil w odpowiednie miejsce. Następnie skopiowałem go i ustawiłem w tym samym miejscu.
Wybrałem narzędzie selekt, przełączyłem je w operowanie 3D, jeden profil przesunąłem w osi Z o 60mm, drugi o -60mm.
Oba obiekty połączyłem funkcja prism, generując między nimi strukturę na kształt profilu.
Załącznik:
4.jpg
4.jpg [ 114.4 KiB | Przeglądany 9352 razy ]


Załączniki:
Kobuz_L6_dxf.DXF [1.08 MiB]
Pobrany 554 razy
Kobuz_L6.TCW [48 KiB]
Pobrany 500 razy

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 6 sty 2015, o 19:41 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
8 Finalne wręgi
Wręgi będą ze sklejki 2mm.
Linie konstrukcyjne określające położenie wręgi ustalają jej środek.
Zaznaczamy nasz obrys profilu wraz z otworami, przenosimy punkt obrotu na linię spływu
(przy zaznaczonych elementach wciskamy klawisz ‘d’ i wybieramy linię spływu), podnosimy centropłat o 1,5 stopnia.
Właśnie ustaliliśmy kąt natarcia.

Wyznaczmy miejsca gdzie będą wręgi. Będę chciał (próbował), by centropłat był montowany na wręgach.
Co za tym idzie pierwszą wręgę wyrysuję a miejscu kołków ustalających pozycje. Między wręgą a kołkiem przyjmę 2 mm odstępu, akurat na listewkę – podkładkę.
Robię tak dlatego iż istnieje ryzyko iż otwór, połączy się z otworem na wręgę podczas wypalania laserem.
Wybieramy pionową wręgę konstrukcyjną, dojeżdżamy do obwodu otworu na kołek,
jeśli mamy włączone przyciąganie na środku koła ukaże nam się kwadracik, a linia sama przeskoczy na środek koła.
Klikamy w tym miejscu (nie ruszając już myszą) lewym klawiszem myszy.
Załącznik:
1.jpg
1.jpg [ 114.17 KiB | Przeglądany 9316 razy ]



Nasze koło ma 3mm, chcemy 2 mm przerwy zatem potrzebujemy 4,5 mm odstępu między liniami. 4,5 a nie 3,5 dlatego iż wręga ma 2mm a linia ma wyznaczać jej środek.
Wybieramy równoległą linię konstrukcyjną z menu Insert->Constaction->Parallel. Podajemy na dole offset 4,5mm.
Załącznik:
2.jpg
2.jpg [ 113.77 KiB | Przeglądany 9316 razy ]


Wybieramy linię względem której nasza nowa linia ma być równoległa i klikamy po odpowiedniej jej stronie.
Robimy tak z dwoma kołkami, zmieniamy offset na 6mm i rysujemy linie i równoległą do niej przy rurce na bagnet.
Pomocnicze linie konstrukcyjne w środkach otworów usuwamy.
Załącznik:
3.jpg
3.jpg [ 138.56 KiB | Przeglądany 9316 razy ]

Stawiamy kolejne linie konstrukcyjne w miejscu gdzie chcemy wręgi.
Załącznik:
4.jpg
4.jpg [ 152.92 KiB | Przeglądany 9316 razy ]



Mamy więc lokalizacje wręg, mamy też obrys 3D naszego kobuza, wygenerowany funkcją prism.
Czas wyciąć z bryły przekroje w miejscach które nas interesują. Zatem zaczynamy.
Zacznę od 2 wręgi. Bryłę będziemy ciąć funkcją Slice. Funkcja ta przecina bryłę a nie wykraja kawałek.
Aby to osiągnąć musimy zatem zrobić 2 cięcia.
Obok linii konstrukcyjnej stawiamy 2 równoległą w odległości np. 0,1 mm po tych liniach będziemy określać miejsce cięcia.
Załącznik:
5.jpg
5.jpg [ 128.31 KiB | Przeglądany 9316 razy ]


Z menu Modify->3D bolean Operations, wybieramy Slice
Załącznik:
6.jpg
6.jpg [ 142.13 KiB | Przeglądany 9316 razy ]



Wybieramy obiekt który będziemy ciąć, a następnie określamy 2 punkty po których przeprowadzimy cięcie.
Dzięki linią konstrukcyjnym i włączonej funkcji snap (przyciąganie), łatwo wybierzemy linię cięcia.
Załącznik:
7.jpg
7.jpg [ 129.75 KiB | Przeglądany 9316 razy ]


Tniemy raz i drugi raz uzyskując wycinek, który poddamy dalszej obróbce.
Załącznik:
8.jpg
8.jpg [ 135.61 KiB | Przeglądany 9316 razy ]


Zaznaczamy nasz wycinek, i wybieramy funkcje exlode (SHIFT+ALT+E) (z Menu Format->Explode).
Wybieramy polylinię w miejscu naszej wręgi. W opisywanym przypadku po prawej stronie.
Załącznik:
9.jpg
9.jpg [ 135.6 KiB | Przeglądany 9316 razy ]


Włączamy operacje 3D, w narzędziu selekt. I obracamy naszą polylinię w osi Y o 90 stopni.
Załącznik:
10.jpg
10.jpg [ 144.69 KiB | Przeglądany 9316 razy ]


Mamy naszą wręgę. W ten sam sposób wycinamy i obracamy pozostałe wręgi.


Pliki:
Załącznik:
Kobuz_L7.TCW [70 KiB]
Pobrany 441 razy

Załącznik:
Kobuz_L7_dxf.DXF [1.34 MiB]
Pobrany 496 razy

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 7 sty 2015, o 23:10 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
9 Centropłat
W miejscu wręgi w centropłacie, rysujemy pionową linię między obrysem profilu.
Będzie to linia pomocnicza dzięki której określimy sobie środek profilu w tym miejscu.
Środek linii generalnie określa nam się sam jeśli mamy włączone przyciąganie (SNAP) do tego punktu.
Jeśli chodzi o Snap-y generalnie jest kilka trybów:
Załącznik:
0.jpg
0.jpg [ 7.75 KiB | Przeglądany 9276 razy ]


Zaczynając od lewej:
• No Snap – przyciąganie wyłączone.
• Vertex – Koniec/ początek linii, narożnik wieloboku, koniec / początek koła lub krzywej
• Middle Point – środek obiektu
• Divide point – podzielenie. Możemy ustalić na ile części obiekt ma być dzielony i na każdej z tych części będzie działał snap. Ustawień dokonujemy w oknie konfiguracji. Zauważcie, że na dole ekranu w są dwa napisy SNAP i GEO. Jeśli klikniemy w SNAP prawym klawiszem myszy otworzy nam się okno konfiguracji snap-ów.
Załącznik:
0_1.jpg
0_1.jpg [ 57.42 KiB | Przeglądany 9276 razy ]

Tutaj właśnie możemy w polu Divide By ustalić na ile odcinków ma być obiekt dzielony. (Możemy też ustalać priorytety wg. jakich TC będzie nam proponował przyciąganie)
• Center – środek koła, elipsy
• Center od extends - Środek obiektu
• Quadrant point – pozycja 0,90,180,270 stopni na obiektach typu elipsa, koło, łuk
• Intersection – przecięcie lini
• Grid – przyciąganie do siatki.
• Nearest On Graphic – przyciąganie do najbliższego obiektu
To tyle z najważniejszych.

Wracając do naszej linii:
Załącznik:
1.jpg
1.jpg [ 126.21 KiB | Przeglądany 9276 razy ]


Wybieramy rysowanie linii, przesuwamy kursor w okolice środka linii, widzimy pojawiający się mały kwadracik na środku linii rysujemy 1 milimetrową prostopadłą linie.
Koniec tej linii będzie naszym punktem wyjścia by wyrysować prostokąt, który będzie otworem mocowania centropłata.
Ja użyłem polylinii, nie wybierając punktów a wpisując je ręcznie.
Po wybraniu polylinii, rysowanie zaczynam od naszego znacznika, wciskamy TAB wpisujemy 4mm – 90 stopni wciskamy Enter i tak dalej, 2 mm 0 stopni, 8mm 270 stopni, 2 mm 180 stopni i na koniec wybieramy close.
Załącznik:
2.jpg
2.jpg [ 127.74 KiB | Przeglądany 9276 razy ]


Teraz pytanie gdzie narysował nam się ten prostokąt.
Załącznik:
3.jpg
3.jpg [ 205.68 KiB | Przeglądany 9276 razy ]


Generalnie tam gdzie trzeba tylko oś Z miała wartość 0 podczas rysowania.
Musimy więc wybrać narzędzie selekt (spacja) zaznaczyć element, przełączyć się w tryb 3D i nadać wartość w osi Z.
Centropłat jest odsunięty o 60 mm w jedną i 60 mm w drugą stronę.
Załącznik:
4.jpg
4.jpg [ 193.72 KiB | Przeglądany 9276 razy ]


Teraz jest tam gdzie trzeba.
Ustawiamy widok z góry (w naszym przypadku na to widok z boku), zaznaczamy element wciskamy CTRL+C , CTRL +V aby duplikować nasz obiekt, ustawiamy go na oryginale… i weryfikujemy położenie.
Domyślnie powinien być dobrze ustawiony na osi Z = 0.
Mi dziś z nie znanych przyczyn ustawił się prawidłowo nawet na osi Z z wartością -60.
Załącznik:
5.jpg
5.jpg [ 198.12 KiB | Przeglądany 9276 razy ]


Tak jak poprzednio wycinamy wręgę w tym miejscu.
Czyli rysujemy pomocnicza linię konstrukcyją, wybieramy 3D Slice, zaznaczamy obiekt do cięcia tniemy 2 razy po liniach.
Rozbijamy funkcją Explode obiekt, rozbijamy też wcześniej połączony prostokąt.
Zaznaczmy powstałą polylinię w miejscu wręgi wraz z jedną ścianką prostokąta od centropłata i obracamy całość po uprzednim przełączeniu w 3D o 90 stopni.

Załącznik:
6.jpg
6.jpg [ 197.73 KiB | Przeglądany 9276 razy ]

Załącznik:
7.jpg
7.jpg [ 143.75 KiB | Przeglądany 9276 razy ]



Mamy wręgę z mocowaniem symetrycznym i na pewno w tym miejscu gdzie trzeba.

Pliki:
Załącznik:
Kobuz_L8_dxf.DXF [1.5 MiB]
Pobrany 477 razy

Załącznik:
Kobuz_L8.TCW [87.5 KiB]
Pobrany 437 razy

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 sty 2015, o 22:33 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 2964
Lokalizacja: Warszawa
Zabrałem się za swoje muzeum i pokroiłem kobuziaste skrzydło na fragmenty. Profil SD6060, lotki szczelinowe. Rozp.3500mm.


Załączniki:
kobuz z platami 350000 3d1.JPG
kobuz z platami 350000 3d1.JPG [ 896.52 KiB | Przeglądany 9127 razy ]
kobuz z platami 350000 3d.JPG
kobuz z platami 350000 3d.JPG [ 304.12 KiB | Przeglądany 9127 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 sty 2015, o 20:45 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 2964
Lokalizacja: Warszawa
Okazało się że przy wzniosie 1st na stronę jako łącznik zmieści się rura o średnicy 20mm wchodząca w każdy płat na głębokość około 27cm. Więcej się nie da. Całkowita długość łącznika to około 70cm. Zrobię chyba łącznik pomocniczy węglowy 14mm w tylnej części płatów.


Załączniki:
skrzydło kobuza 35001.JPG
skrzydło kobuza 35001.JPG [ 663.5 KiB | Przeglądany 9062 razy ]
skrzydło kobuza 3500.JPG
skrzydło kobuza 3500.JPG [ 344.06 KiB | Przeglądany 9066 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 3 lut 2015, o 20:22 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
10 Bez 3D
Dzisiejszy odcinek, będzie o tym czy można zrobić to wszystko bez brył 3D.
Czyli w sumie porozmawiamy o kolejnych ograniczeniach TurboCad Deluxe.

Standardowy układ wygląda tak jak opisałem wcześniej.
Czyli robimy obrys wręg w ten sam sposób na 2 lub 3 węzły dzięki czemu zadziała nam PRISM i stworzymy bryłę.
Z bryły wycinamy wręgi gdzie potrzebujemy i gotowe.

Gotowe, no ale…
Załącznik:
1.jpg
1.jpg [ 125.27 KiB | Przeglądany 9010 razy ]


Nasza wręga wygląda jak powyżej. Jest to dość duże powiększenie: 361%.

Wszystko zależy od nas: Zatem czy jest to problem.?
I tak i nie, ale dało mi to do myślenia. Postanowiłem zrobić mały eksperyment.
Zanim przejdę do szczegółów, kilka słów jak zminimalizować ten efekt. Otóż, zanim zaczniemy łączyć wręgi funkcją PRISM.
Załącznik:
2.jpg
2.jpg [ 139 KiB | Przeglądany 9010 razy ]


Każde narzędzie ma swoje opcje. Możemy je ustawiać w trakcie rysowania, albo też i przed. Zmiana przed, ustawi nam niejako domyślne ustawienie. Na dowolnym narzędziu z pasków narzędzi, klikamy po prostu Prawy Klawisz Myszy.

Dla PRISM otrzymamy:
Załącznik:
3.jpg
3.jpg [ 26.94 KiB | Przeglądany 9010 razy ]


Wybierzmy zakładkę TC Surface Options. Są to opcje obiektu powstałego po użyciu tejże funkcji.
Maksymalna wartość to 90. Wpływa ona on wygląd wygenerowanej bryły.

14 Linii.
Załącznik:
4.jpg
4.jpg [ 115.6 KiB | Przeglądany 9010 razy ]


50 linii.
Załącznik:
5.jpg
5.jpg [ 115.83 KiB | Przeglądany 9010 razy ]


90 Linii:
Załącznik:
6.jpg
6.jpg [ 115.31 KiB | Przeglądany 9010 razy ]



Zaznaczenie opcji smooth, poprawia jedynie render.
Załącznik:
7.jpg
7.jpg [ 111.97 KiB | Przeglądany 9010 razy ]


Sekcje bryły są takie same.

Funkcja w zasadzie robi zwykłą interpolacje. W zasadzie mamy wszystko by zrobić sobie wręgę sami.
Nie musimy jej wycinać.

Wyrysujemy wręgę dla tego pustego miejsca.
Załącznik:
8.jpg
8.jpg [ 132.59 KiB | Przeglądany 9010 razy ]


W jego obrębie mamy 2 inne wręgi. Ich kształt powstał z obrysowania planu.
Z nich też wyciągaliśmy bryłę 3D.
Jako bazę weźmiemy wręgę po lewej. Lepiej będzie zmniejszać obiekt niż go powiększać – to tak dla zachowania kształtu.
Rysujemy linię w obrysie kadłuba, będzie to oś wręgi i użyjemy jej do zdjęcia wymiaru w tym miejscu.
Załącznik:
9.jpg
9.jpg [ 137.07 KiB | Przeglądany 9010 razy ]



Zaznaczamy naszą linię (oś nowej wręgi), kopiujemy wartość w polu SizeY (zaznaczamy i wciskamy CTRL+C).
Zaznaczamy wręgę wpisujemy wartość w pole SizeY (zaznaczamy i wklejamy CTRL+V) – na rysunku pkt. 1.
Załącznik:
10.jpg
10.jpg [ 142.61 KiB | Przeglądany 9010 razy ]


Po tej operacji zmieniła się wartość w polu ScaleY, tą wartość kopiujemy i wklejamy w pole ScaleX.
Robimy to aby proporcjonalnie o tą samą wartość przekształcić element. (na rysunku wartość pkt.2 do pkt.3)

Teraz weryfikujemy, z obrysu poziomego. W miejscu wręgi zdejmujemy wymiar. Wklejamy go w pole SizeX naszej wręgi.

Poniżej porównanie. Czarny element to wycięty z bryły 3D, niebieski zrobiony ręcznie.

Załącznik:
11.jpg
11.jpg [ 144.47 KiB | Przeglądany 9010 razy ]

Załącznik:
12.jpg
12.jpg [ 124.56 KiB | Przeglądany 9010 razy ]


Reasumując, różnice są ale nie wielkie. Od nas samych zależy czy nam to przeszkadza czy nie.
Roboty w obu wersjach jest mniej więcej tyle samo :)

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 34 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group