Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 28 mar 2024, o 18:12

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 34 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4  Następna
Autor Wiadomość
Post: 28 maja 2014, o 22:36 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 2964
Lokalizacja: Warszawa
Koniec na dzisiaj tej nierównej walki z Kobuzem


Załączniki:
kobuz112.JPG
kobuz112.JPG [ 113.73 KiB | Przeglądany 15087 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 maja 2014, o 20:23 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 2964
Lokalizacja: Warszawa
Lekko nie jest.


Załączniki:
kobuz112cc.JPG
kobuz112cc.JPG [ 704.72 KiB | Przeglądany 15059 razy ]
kobuz112ccc.JPG
kobuz112ccc.JPG [ 798.09 KiB | Przeglądany 15059 razy ]
kobuz1121.JPG
kobuz1121.JPG [ 122.74 KiB | Przeglądany 15059 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 maja 2014, o 20:29 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 3 kwie 2013, o 13:14
Posty: 571
Lokalizacja: Warszawa
To ja pójdę surowce wtórne pozbierać.... Co będę tak siedział i się gapił.... :shock: ..... :lol:

_________________
Pozdrawiam :)
Paweł
SAM 18-016


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 maja 2014, o 20:58 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 2964
Lokalizacja: Warszawa
Żeby były lepsze opracowania to można by zrobić bardziej makietowo ale niestety, opierając się na takich rysunkach jak widać na pierwszym screenie ten numer nie przejdzie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 gru 2014, o 20:16 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3694
Lokalizacja: Elbląg
Proponujemy odkurzyć temat. Narysowanie Kobuza, krok po kroku, od obrysowania jpg-a lub pdf-a do finalnego modelu, było by super jakby poleciał :) . Założenia są takie. Model ma być chociaż półmakietą, nie będziemy starać się idealnie odwzorować przekrojów kadłuba, mają przypominać oryginał, podobnie z proporcjami płata i usterzeń. Model konstrukcyjny, wielkość właściwie nie jest istotna, ale dla zasady zaproponuję ok 2 m rozpiętości.
Tyle na początek, będziemy korzystać z tego szkicu
download/file.php?id=1198&mode=view
Do postów będą załączane zrzuty i pliki dxf. Zapraszamy do współudziału i dzielenia się swoimi doświadczeniami.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 gru 2014, o 21:33 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
1 Przygotowanie
Na początek plany – musimy się zastanowić czy nam odpowiadają. Pomijam ich dokładność czy inne parametry.
Chodzi mi o to czy dobrze nam się z nich będzie obrysowywało elementy. Plany są w dwóch JPG-ach.
Osobiście wolał bym jeden. Jako, że grafikiem nie jestem - użyję Paint-a.
Uruchamiamy painta (wciskamy klawisz Windows i do tego ‘R’ wpisujemy mspaint i enter lub Start->Akcesoria->Paint).
Otwieramy nasz rysunek, z menu Obraz wybieramy Atrybuty. Przełączamy się na piksele i podwajamy wartość w polu szerokość.
Załącznik:
1.jpg
1.jpg [ 119.06 KiB | Przeglądany 14898 razy ]

Otwieramy nowe okno Painta i w nim otwieramy drugi rysunek.
Z menu Edycja wybieramy zaznacz wszystko, a następnie Kopiuj. Przełączamy się na pierwszy rysunek i wybieramy Edycja-> Wklej.
Teraz przesuwamy drugi rysunek tak aby łączył się w odpowiednim miejscu z pierwszym.
Idealnie być nie musi, nie ma na łączeniu żadnych strategicznych rysunków.
Załącznik:
2.jpg
2.jpg [ 119.62 KiB | Przeglądany 14898 razy ]

Możemy jeszcze spróbować zmiany kolorów. Dla każdego rysunku zadziała to pewnie inaczej, ale w tym wypadku się sprawdza. Wybieramy z menu Obraz-> Odwróć kolory.
Załącznik:
3.jpg
3.jpg [ 86.25 KiB | Przeglądany 14898 razy ]

Zrobiłem tak dlatego iż, łatwiej będzie się obrysowywać taki rysunek.
A to dlatego, że w dużym przybliżeniu, łatwiej nam znaleźć najjaśniejszy punkt niż najciemniejszy.
Dzięki temu łatwiej będzie określić środki linii na rysunku.

2 Skalowanie
Tak spreparowany rysunek zapisujemy jako JPG. Otwieramy TurboCada tworzymy nowy rysunek.
Z menu Insert wybieramy Picture a następnie ‘From File’. Zmieniamy filtr na pliki *.JPG.
Zaznaczamy plik i klikamy otwórz, teraz trzeba wybrać miejsce w którym wstawimy nasz rysunek.
Klikamy gdzieś w polu roboczym i ruszając myszą określamy rozmiar obrazka.
Nie za duży, nie za mały będziemy go jeszcze skalować.
Załącznik:
4.jpg
4.jpg [ 201.52 KiB | Przeglądany 14898 razy ]

Teraz będziemy skalować rysunek do żądanego wymiaru. Powiedzmy, że zrobimy to wg, wymiaru płata.
Załącznik:
5.jpg
5.jpg [ 180.16 KiB | Przeglądany 14898 razy ]

Rysujemy prosta linię, zaznaczamy ją, by poznać wymiar (Pole SizeX). 227mm – trochę mało, powiedzmy, że chcemy by płat miał 990mm.
Wpisujemy więc tą wartość w to pole (SizeX). Zobaczcie iż od razu zmieniło nam się pole ScaleX.
Załącznik:
6.jpg
6.jpg [ 180.29 KiB | Przeglądany 14893 razy ]

Przyjęło ono wartość 4,3639 oznacza to iż o taką właśnie wartość zwiększamy naszą linie.
Wykorzystamy tą wartość do przeskalowania całego rysunku.
Także albo zapisujemy ją na boku, albo kopiujemy (Zaznaczamy liczby i wciskamy CTRL+C [Kopiuj]).
Wartość skali zapisana, więc anulujemy aktualne zadanie - wciskamy ESC.

Oddalamy się (SCROLL) aby widzieć cały rysunek, zaznaczamy go klikając myszą gdzieś poza rysunkiem i przesuwamy cały czas mając wciśnięty prawy klawisz myszy, gdy ramka obejmie całość puszczamy PKM.
Załącznik:
7.jpg
7.jpg [ 145.74 KiB | Przeglądany 14893 razy ]

Teraz zapamiętaną wcześniej wartość skali wpisujemy w pole ScaleX oraz ScaleY i wciskamy ENTER. Całość się powiększy.
Załącznik:
8.jpg
8.jpg [ 144.96 KiB | Przeglądany 14893 razy ]

Możemy kontrolnie zaznaczyć nasza linię aby zweryfikować operacje. Linia powinna mieć 990mm w osi X.
Załącznik:
6_5.jpg
6_5.jpg [ 188.25 KiB | Przeglądany 14893 razy ]

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Ostatnio zmieniony 30 gru 2014, o 21:52 przez mgr, łącznie zmieniany 2 razy

Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 gru 2014, o 21:36 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 2964
Lokalizacja: Warszawa
Mogę Wam przesłać pliki CAD kadłuba itp z tym że jako pomoc nie do publikacji.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 gru 2014, o 21:59 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
3 Obrys
Zaczynamy od postawienia kilku linii konstrukcyjnych, które pomogą nam podczas obrysowywania i dalszego rysowania.
Wybieramy rysowanie linii konstrukcyjnych. Z menu Insert->Construction->Vertical line
Załącznik:
10.jpg
10.jpg [ 148.6 KiB | Przeglądany 14891 razy ]

Stawiamy nasze linie w miejscach wręg zaznaczonych na planach.
Załącznik:
11.jpg
11.jpg [ 179.4 KiB | Przeglądany 14891 razy ]

Dodajemy konstrukcyjną linię poziomą i wybieramy krzywą Bezier-a, którą to będziemy obrysowywać kadłub.
Jak widać skan planu jest dość przekoszony – to nic obrysy przerzucimy o odpowiedni kąt by wszystko było w porządku.
Dodam iż aby było ciekawiej każdy element jest obrócony o inny kąt… wiadomo błędy drukarskie, maszyny etc.
Z menu wybieramy Insert->Curve->Bezier lub jak w moim przypadku z palety tools w sekcji Curve
Załącznik:
12.jpg
12.jpg [ 180.22 KiB | Przeglądany 14891 razy ]

Stawiamy punkty kontrolne, na początek nie za dużo.
Ja zacząłem od miejsc gdzie są wręgi bądź też dziwne załamania. Wyszło tak:
Załącznik:
13.jpg
13.jpg [ 189.62 KiB | Przeglądany 14891 razy ]

Dziób i kilka drobiazgów do poprawy. Teraz skorzystamy z faktu iż użyliśmy krzywej Bezier-a.
Zaznaczamy nasz obrys i z menu właściwości wybieramy EditTool.
Załącznik:
14.jpg
14.jpg [ 188.43 KiB | Przeglądany 14891 razy ]


Krzywa wejdzie w tryb edycji.
Niebieskie punkty to punkty kontrolne (Node-y), zielone punkty modyfikują krzywą w obrębie punktu kontrolnego do którego należą.
Załącznik:
15.jpg
15.jpg [ 190.78 KiB | Przeglądany 14891 razy ]

Zatem poprawiamy nasz obrys do pożądanego kształtu, używając zielonych punktów.
Jeśli jednak mamy za mało punktów kontrolnych aby uzyskać pożądany efekt w miejscu linni gdzie go nam brakuje klikamy PKM i z lokalnego menu wybieramy ‘Add node’.
Jeśli chcemy punkt usunąć klikamy na niego. Punkt wchodzi w tryb edycji pozycji, wciskamy ESC.
Zmiana pozycji została anulowana ale punkt dalej jest zaznaczony, na pasku właściwości mamy aktyną ikonę ‘Delete Node’ – używamy jej.
Załącznik:
16.jpg
16.jpg [ 186.35 KiB | Przeglądany 14891 razy ]

Kadłub obrysowany.

Pliki:
Załącznik:
kobuz_cały_neg.jpg
kobuz_cały_neg.jpg [ 616.38 KiB | Przeglądany 14891 razy ]

Załącznik:
Kobuz_L1_dxf.DXF [49.68 KiB]
Pobrany 918 razy

Załącznik:
Kobuz_L1.TCW [31.5 KiB]
Pobrany 870 razy


Edit: Poprawiłem pliki. Aby rysunek podkładowy był wyświetlany trzeba go umieścić w ścieżce: 'C:\Podklady\Kobuz'
Taki katalog należy sobie utworzyć. Plik DXF możemy też wyedytować ręcznie i zmienić ścieżkę na inną.
Informacja o ścieżce do obrazu jest na końcu pliku. Ścieżkę należy zaktualizować na inna.
Plik DXF możemy otworzyć np. w Notatniku - to zwykły plik tekstowy.

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 31 gru 2014, o 08:59 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
4. Wręgi
Rozpoczynamy obrysowanie wręg.
Rysujemy linię, która przechodzi przez środek wręgi na tym etapie widzimy już, że nie jest idealnie prostopadła.
Załącznik:
1.jpg
1.jpg [ 158.58 KiB | Przeglądany 14864 razy ]


To nic, potem obrócimy całość. Wybieramy krzywą bezier-a. Będziemy rysować na 2 punkty.
Rozpoczynamy od góry, zaznaczamy dół i wybieramy z paska właściwości ‘Close’.
Powstały obrys, zaznaczamy i wybieramy EditTool.
Załącznik:
2.jpg
2.jpg [ 159.76 KiB | Przeglądany 14864 razy ]


Rozpoczynamy dopasowywanie obrysu do wręgi.
Załącznik:
3.jpg
3.jpg [ 152.2 KiB | Przeglądany 14864 razy ]



Jedna gotowa, teraz możemy ją ‘wyprostować’. Potrzebujemy poznać jaki jest aktualny kąt przekręcenia.
Możemy narysować prostą linię i zmierzyć kąty pomiędzy nimi.
Możemy też w miejscy linii określającej środek zacząć ponownie w tym samym miejsc rysować nową linie.
Gdy tylko złapiemy dolną krawędź, TC wyświetli nam pod jakim jest kątem.
Operacje przerywamy wciskając ESC. Znamy kąt, możemy obracać.
Załącznik:
4.jpg
4.jpg [ 157.58 KiB | Przeglądany 14864 razy ]


Zaznaczamy obrys. Jeśli chcemy zaznaczyć kilka elementów trzymamy wciśnięty SHIFT.
Zaznaczamy obrys oraz oś pionową. Zmienimy teraz punkt referencyjny.
Punkt ten (na każdym obiekcie żółta kropka), jest punktem do którego odnoszą się koordynaty położenia oraz wszelkie obracania etc.
Aby zmienić ten punkt – przenieść w inne miejsce obiektu.
Wciskamy klawisz ’d’. Ustawiamy go w górnym położeniu i obracamy w lewo o 0,4 stopnia gdyż taki był błąd w tym miejscu planu.

Na obrysie kadłuba w miejscu tej wręgi rozpoczynamy rysowanie linii.
Rysowania nie dokończymy chodzi tylko o poznanie wymiaru. Gdy najedziemy na dolną krawędź, wciskamy TAB, kopiujemy wymiar (CTRL+C), Anulujemy tryb edycji ESC, i wybieramy nadrzędzie Select (SPACJA).
Załącznik:
5.jpg
5.jpg [ 138.41 KiB | Przeglądany 14864 razy ]


Mamy wymiar, zaznaczamy naszą wręgę i wpisujemy nasz wymiar w pole SizeY, zmienia nam się pole ScaleY, wartość z tego pola wpisujemy w ScaleX i wciskamy ‘Enter’.
Mamy zmniejszoną wręgę do wymiaru w kadłubie. Zmieniamy punkt referencyjny (wciskamy D i przenosimy na górę.)
Załącznik:
6.jpg
6.jpg [ 178.21 KiB | Przeglądany 14864 razy ]


Przenosimy wręgę na obrys kadłuba.
Załącznik:
7.jpg
7.jpg [ 186.45 KiB | Przeglądany 14864 razy ]


W ten sam sposób przenosimy resztę.
Załącznik:
8.jpg
8.jpg [ 190.95 KiB | Przeglądany 14864 razy ]


Edit:
Dodałem pliki
Załącznik:
Kobuz_L2_dxf.DXF [91.25 KiB]
Pobrany 877 razy

Załącznik:
Kobuz_L2.TCW [33 KiB]
Pobrany 825 razy

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 31 gru 2014, o 12:08 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
5 Bryła
Teraz opiszę dlaczego użyłem do obrysu wręg krzywej Bezier-a i tylko 2 punktów.
Otóż, na planie zdefiniowanych przekrojów jest trochę mało.
Najłatwiejszym sposobem na wyciągnięcie dodatkowych przekrojów jest wyjęcie ich z bryły 3D.

Tylko jak to zrobić nie posiadając wersji Professional z funkcją Loft.
Okazuje się, że jest sposób tylko trzeba zadbać o kilka spraw podczas rysowania.
Jak pewnie zauważyliście każdy obiekt, gdy wchodzimy w tryb edycji, ma jakieś punkty kontrolne.
Zauważcie też, że do tej pory nie korzystaliśmy z polylinii, robiłem to celowo, gdyż polylinia ma punkt kontrolny na każdym załamaniu – ma ich wiele i nie da się ich za bardzo kontrolować.

Jeśli już rysować z polylinii to z jednej. Czyli rysujemy kształt bazowy a następne uzyskujemy poprzez jego transformatę.
A wszystko po to by uzyskać bryłę 3D.
Rozpoczniemy od ukrycia podkładu. Z menu Options wybieramy Layers.
Załącznik:
1.jpg
1.jpg [ 44.42 KiB | Przeglądany 14848 razy ]


Wybieramy New, klikamy w miejscu nazwy, nazywamy go: Podklad i wciskamy Enter.
Zatwierdzamy okno wciskając OK. Zdefiniowaliśmy nową warstwę.
Teraz trzeba przenieść na nią nasz rysunek. Robimy to zaznaczając go i wybierając z listy warstwę.
Załącznik:
2.jpg
2.jpg [ 148.04 KiB | Przeglądany 14848 razy ]


Zanim ukryjemy podkład, narysujemy jeszcze linię kabiny, oraz zeskalujemy pierwszą wręgę.
Rysujemy zwykłą polylinię, może ona wychodzić poza obrys – zaraz zetniemy ją na wymiar.
Załącznik:
3.jpg
3.jpg [ 146.15 KiB | Przeglądany 14848 razy ]


Wybieramy narzędzie Trim. Zaznaczamy obrys.
Załącznik:
4.jpg
4.jpg [ 141.64 KiB | Przeglądany 14848 razy ]


Zaznaczona linia będzie linią cięcia. Teraz klikamy na elementy wystające poza obrys, aby przyciąć je idealnie do obrysu.
Załącznik:
5.jpg
5.jpg [ 147.01 KiB | Przeglądany 14848 razy ]


Dodajemy jeszcze jedną wręgę na początku skalując wręgę będącą najbliżej. Chowamy podkład.
Trzeba go zaznaczyć i kliknąć na ikonkę oka, na liście warstw (Na zrzucie poniżej kursor jest w tym miejscu).
Załącznik:
6.jpg
6.jpg [ 191.62 KiB | Przeglądany 14848 razy ]


Przełączamy narzędzie selekt w tryb operacji 3D.
Załącznik:
7.jpg
7.jpg [ 128.56 KiB | Przeglądany 14848 razy ]


Zaznaczamy po kolei wszystkie wręgi i obracamy w osi Y o 90 stopni.
Załącznik:
8.jpg
8.jpg [ 134.5 KiB | Przeglądany 14848 razy ]


Teraz wykorzystamy fakt, że nasze wręgi są stworzone w ten sam sposób i posiadają tą samą ilość punktów kontrolnych -> dzięki temu działa nam funkcja PRISM.
Wybieramy ją z menu:
Załącznik:
9.jpg
9.jpg [ 150.92 KiB | Przeglądany 14848 razy ]


I od początku do końca robimy połączenia między wręgami.
Załącznik:
10.jpg
10.jpg [ 124.51 KiB | Przeglądany 14848 razy ]

Łączymy tak wszystkie elementy, widać iż między nimi powstaje nowy element ‘loft’ w kolorze czarnym.
Załącznik:
11.jpg
11.jpg [ 136.12 KiB | Przeglądany 14848 razy ]


Wybieramy funkcje Slice, tniemy kabinkę. Loft po pocięciu zamieni się na TC Surface. Zaznaczamy wybieramy właściwości w zmieniamy kolor (PEN) na niebieski.
Na koniec renderujemy całość. Gdy zapyta nas o skonfigurowanie źródeł światła, wybieramy by zrobił to sam za nas
Załącznik:
12.jpg
12.jpg [ 120.82 KiB | Przeglądany 14848 razy ]


Pliki:
Załącznik:
Kobuz_L3_dxf.DXF [750.85 KiB]
Pobrany 868 razy

Załącznik:
Kobuz_L3.TCW [41.5 KiB]
Pobrany 819 razy

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 34 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group