Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 28 mar 2024, o 19:45

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 41 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5  Następna
Autor Wiadomość
Post: 25 lis 2020, o 15:42 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
AmperTomek pisze:
Teraz rozkminiam kalkulator Sailplane Calc Cruciform Tail Metric May 2016, wprowadziłem wszystkie dane i męczę się z interpretacją wyników.

Nie przejmuj się jeżeli w zakładce "Tail Sizing Chcecks" nie wszystkie kryteria będą referencyjne. Przy moich modelach tylko Horizontal/Vertical Tail Sizing Criteria były właściwe (współczynnik stateczności kierunkowej). Niektóre były o rząd wielkości mniejsze niż referencyjne a modele i tak latały poprawnie. Przykładowe wyniku dla Canguro tutaj.
Zwróć też uwagę jaki wyliczy Ci środek środek ciężkości. Przy Canguro arkusz podał wartość zbliżoną do 50% średniej cięciwy aerodynamicznej!! co było oczywiście głupotą. Jeszcze większą zrobiłem ja próbując tak go wyważyć :oops: :twisted:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 25 lis 2020, o 16:10 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2020, o 22:27
Posty: 86
Lokalizacja: Olkusz - Małopolska
U mnie to wygląda tak:
Załącznik:
tab.JPG
tab.JPG [ 71.89 KiB | Przeglądany 7327 razy ]

EDIT:
I wyniki w ADW:
Załącznik:
ADW.JPG
ADW.JPG [ 105.31 KiB | Przeglądany 7316 razy ]

_________________
Pozdrawiam Tomek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 25 lis 2020, o 19:01 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Całkiem rozsądne wartości. Czy możesz załączyć plik xlsx?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 25 lis 2020, o 19:43 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2020, o 22:27
Posty: 86
Lokalizacja: Olkusz - Małopolska
Oczywiście, nie mam nic do ukrycia, i wdzięczny jestem Waszym zainteresowaniem i pomocą.


Załączniki:
Sailplane Calc Cruciform Tail Metric May 2016 Guppy 3.xlsx [177.47 KiB]
Pobrany 313 razy

_________________
Pozdrawiam Tomek
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 lis 2020, o 13:35 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
O nic Cię nie posądzam ;) Nawet nie przyszło mi to przez myśl. Chcę tylko przeanalizować wyniki aby wiedzieć dlaczego moje, zawsze aż tak odbiegały od wartości referencyjnych :roll:
Forum jest do wymiany doświadczeń, wyrażania własnej perspektywy - fajnie że robisz nowy projekt. Można pomóc a i czegoś nowego się nauczyć :D


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 lis 2020, o 14:24 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Przypomniałem sobie, że ten arkusz obliczeniowy mocno "punktuje" wznos skrzydeł, zwłaszcza podwójny. Przy mniejszych wznosach, wartości o nazwach:
    "Dihedral Sizing Criteria - Spiral Stability (B=)"
    "Dihedral Sizing - Roll Control (VvB=)"
    "Equivalent Dihedral Angle (EDA=)"
nie są w referencyjnych zakresach (co nie oznacza że modele latają nieprawidłowo.

Wracając do Twojego projektu - przy zastosowaniu lotek nie robiłbym podwójnego wzniosu. Nie jest potrzebny i spowoduje gorszą "reakcję na lotki". Podwójny wznios stosuje się zazwyczaj w modelach bez lotek.

I jeszcze dwa słowa dot. arkusza:
    1. W zakładce Vertical Stabilizer, punkt [0,0] określa początek statecznika pionowego (krawędź natarcia). Od tego punku, kadłub znajduje się po lewej stronie.
    2. W zakładce Wing określa się odległości krawędzi natarcia od krawędzi spływu skrzydła w dwóch komórkach:
    - Distance from Wing Trailing Edge to Stab Leading Edge - statecznik poziomy
    - Distance from Wing Trailing Edge to Fin Leading Edge - statecznik pionowy
    W arkuszu, poprzez rysunki i ustawienie komórek jest to nieco mylące.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 1 gru 2020, o 12:43 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2020, o 22:27
Posty: 86
Lokalizacja: Olkusz - Małopolska
Tak, dokładnie, arkusz bardzo mocno punktuje ten drugi wznios - dlatego wprowadziłem tą wartość: 17 stopni.
Cytuj:
Wracając do Twojego projektu - przy zastosowaniu lotek nie robiłbym podwójnego wzniosu. Nie jest potrzebny i spowoduje gorszą "reakcję na lotki". Podwójny wznios stosuje się zazwyczaj w modelach bez lotek.
Skoro tak piszesz, to z ulgą zostawię pierwszy wznios dla całego płata - 3 stopnie. Jest to logiczne - lepsze działanie lotek, a po za tym łatwiejsze w wykonaniu.

Oto nowe wyniki, wznios jednakowy dla całego płata: 3 stopnie (poprawiłem także dane o których wspomina słusznie molej):


Załączniki:
Przechwytywanie.PNG
Przechwytywanie.PNG [ 35.72 KiB | Przeglądany 7167 razy ]

_________________
Pozdrawiam Tomek
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 3 gru 2020, o 20:08 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2020, o 22:27
Posty: 86
Lokalizacja: Olkusz - Małopolska
Przyznam, że na początku pracy projektowej popełniłem różne błędy, dlatego radzę zachować chociaż odpowiednią kolejność działań: D :

1. Gdy już masz określone wymiary główne zarysu modelu, to przejdź do obliczeń, korzystaj z gotowych narzędzi - kalkulatory lub program podane w tym poście i wiele innych
2. Nie wzoruj się na innych planach co do określenia wymiarów dźwigarów, łączników płatów, grubości wręg, żeberek itd bo to bywa zgubne
3. Staraj się uzyskać jak najlepsze wyniki parametrów referencyjnych
4. Dopiero po zakończeniu obliczeń możesz przystąpić do rysowania szczegółowego
5. Na obrysie skrzydła rysujemy osie - cięciwy - planujemy ich rozstaw na całej rozpiętości płata
6. Skalujemy profil dopasowując go do danej cięciwy - całość rysujemy na płacie skrzydła - to ułatwia sprawę choćby wrysowania wycięć pod dźwigar
7. Pamiętamy, że grubość kesonu, wymiar dźwigara, listwy natarcia i spływu jest stały (chyba, że zakładamy jego stopniowanie)
8. Przy wykonywaniu rysunku elementów do wycięcia nieodzowną funkcją w AutoCad jest: obwiednia - bez jej znajomości nawet nie zaczynaj.
9. Przy rysowaniu kadłuba - rzuty z boku, góry oraz przekroje - korzystaj z funkcji rysowania elips i okręgów!

Gdybym to wszystko wiedział miesiąc temu, zaoszczędziłbym mnóstwo czasu :evil: !


Załączniki:
Komentarz: Ogonek
1.PNG
1.PNG [ 67.7 KiB | Przeglądany 7151 razy ]
Komentarz: Szczegóły... moja kobieta zareagowała: o takie same śrubki miałeś w obojczyku...
2.PNG
2.PNG [ 39.03 KiB | Przeglądany 7151 razy ]
Komentarz: Duuużo miejsca na graty w kabinie
3.PNG
3.PNG [ 43.58 KiB | Przeglądany 7151 razy ]
Komentarz: widać dobór napędu :) drogie te zabawki
4.PNG
4.PNG [ 41 KiB | Przeglądany 7151 razy ]
Komentarz: Stopniowanie duszy dźwigara
5.PNG
5.PNG [ 48.57 KiB | Przeglądany 7151 razy ]
Komentarz: Początek drugiej sekcji płata
6.PNG
6.PNG [ 39.57 KiB | Przeglądany 7151 razy ]
Komentarz: wentylacja silnika jest istotna - dlatego te ażury
7.PNG
7.PNG [ 41.01 KiB | Przeglądany 7151 razy ]

_________________
Pozdrawiam Tomek
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 9 gru 2020, o 15:09 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
AmperTomek pisze:
Gdybym to wszystko wiedział miesiąc temu, zaoszczędziłbym mnóstwo czasu :evil: !
Przy kolejnym modelu będziesz wiedział więcej. Tak jak przy następnym i kolejnym. Ważne aby nabierać doświadczenia i nie poddawać się przeciwnościom i niepowodzeniom.

Do Twoich uwag dorzucę jeszcze informację, aby wszystkie "splajny" (spline) zamienić na polilinie przed cięciem.

AmperTomek pisze:
Dla nowego modelu 3,4m do obliczeń wytrzymałościowych zakładam wagę 1400 g co stanowi spory zapas.
Moim zdaniem waga Twojego modelu będzie bliżej 2kg. Masa samego wyposażenia to będzie ponad 400g.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 gru 2020, o 00:46 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2020, o 22:27
Posty: 86
Lokalizacja: Olkusz - Małopolska
molej pisze:
Do Twoich uwag dorzucę jeszcze informację, aby wszystkie "splajny" (spline) zamienić na polilinie przed cięciem.

Tak, na koniec tego wątku zrobię podsumowanie gdzie zamieszczę i tą uwagę.

Dodatkowo: Zamykaj każdy gotowy kształt i sprawdzaj w właściwościach, czy jest napisane: ''zaknięte: TAK''. W przeciwnym razie w programie do wypalania (używam LIghtBurn) nie będzie można wykonać ofsetu, trzeba będzie ponownie zamykać krzywe. To nie jest problem, ale czasem przy imporcie dxf-a program gubi zupełnie otwarte krzywe - i to już nie jest takie fajne.

molej pisze:
Moim zdaniem waga Twojego modelu będzie bliżej 2kg. Masa samego wyposażenia to będzie ponad 400g.

Tak, zważyłem wszystko - całe wyposażenie łącznie z serwami, przedłużkami, śrubami, zawiasami itd, wyszło 430g.
Co do wagi reszty, to trudno polemizować, ale zważyłem cały materiał - wszystkie formatki, listwy, rurki, sklejkę i wyszło 1105g, więc ta waga 2 kg wydaje mi się trochę przesadzona. Oczywiście dojdzie klej, oklejanie folią, no ale z tego materiału warzonego dużo odpadnie.

Sprawdziłem jeszcze raz na francuskim arkuszu doboru dźwigarów, i te 2 kg w stosunku do 1,4 robi różnicę i to sporą.
Wprowadziłem mój profil i całe skrzydło do programu XFLR5, maksymalny Cz = 1,1; powróciłem do arkusza dźwigarów; poprawiłem dane, zmieniła się prędkość maksymalna Vmax = 43 km/h, Vmin = 20km/h, i dla mojego sosnowego dźwigara 10x3mm mogę przyjąć masę całkowitą szybowca maksymalnie 1,6 kg, przy założonym współczynniku przeciążenia n=6,5 G.
Teoretycznie przy prawie bezwietrznej pogodzie z masą 1,6 kg będę mógł wykonać beczkę :D :D

_________________
Pozdrawiam Tomek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 41 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group