Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 19 kwie 2024, o 08:56

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 41 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5  Następna
Autor Wiadomość
Post: 16 lis 2020, o 16:17 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2020, o 22:27
Posty: 86
Lokalizacja: Olkusz - Małopolska
Tak, rysunek zamieściłem na pierwszej stronie wątku - jako pierwszy, żebro na samym dole przedstawia oryginał - otwór obok dźwigara.
Zastosuję łącznik stalowy / szklany - w zależności od siły wiatru wg kolegów.

_________________
Pozdrawiam Tomek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 16 lis 2020, o 17:39 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3701
Lokalizacja: Elbląg
download/file.php?id=23052&mode=view
Chodzi mi o ten szkic. Jest coś 5,5 mm "drut fortepianowy" czyli sprężynowy, łącznik. Nie wiem czy dobrze wyczytałem, ale to chyba z org planów ;) . Osobiście tak bym zostawił. Będzie "mega" wytrzymałe. Wymiary anglosaskie, także 6 mm łącznik, w metrycznych, i jest z dużym zapasem. A te kilkanaście gram więcej w SC /stal jako łącznik/ jest żadną "ceną" za spokój w czasie latania. Nie chcę namawiać, zmuszać, wywierać presję, Twój model, Ty będziesz go eksploatował, ale uwierz mi, przerabiałem TO, to są moje doświadczenia ;) .

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 16 lis 2020, o 19:50 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 lip 2020, o 10:40
Posty: 166
Lokalizacja: Katowice
Ale ten rys. to dotyczy modelu o rozpiętości 1,6 m ? A Tomek go chce przeskalować do 3,4m przynajmniej ja tak zrozumiałem ...

_________________
Pozdrawiam Roman


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 16 lis 2020, o 20:00 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2020, o 22:27
Posty: 86
Lokalizacja: Olkusz - Małopolska
Nie,ten rysunek dotyczy innego modelu - Gnome - o rozpiętości 3010 mm
Przepraszam, namieszałem - to jest rysunek łącznika sekcji I z II skrzydła.
Łącznik skrzydła natomiast to bagnet stalowy fi 3/8'' co daje prawie 10 mm, i na dodatek ma skrzynkę pełną ze sklejki 3 mm, jak poniżej:


Załączniki:
1.JPG
1.JPG [ 68 KiB | Przeglądany 7237 razy ]

_________________
Pozdrawiam Tomek
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 16 lis 2020, o 21:16 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3701
Lokalizacja: Elbląg
Ok, dzięki za odpowiedź. Nie było tematu. Przepraszam, że to ja namieszałem.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 lis 2020, o 11:15 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 lip 2020, o 10:40
Posty: 166
Lokalizacja: Katowice
eee... to Tomek namieszał ;) :roll:

Znalazłem w sieci plan Guppy mk 2 - kieszeń jest alu 5/4 mm dł. 79 mm ale to się odnosi do rozpiętości 1600 mm.
Więc tutaj przy przeskalowaniu trzeba zastosować większe :) O ile ?

Można porównawczo wziąć/ dobrać z podobnej rozpiętości i klasy modelu albo policzyć :roll:

np. tu :
- http://voiletech.free.fr/Modelismeplane ... ngeron.htm

Oj czuje że nie pomogłem :roll: :mrgreen:

_________________
Pozdrawiam Roman


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 lis 2020, o 23:07 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2020, o 22:27
Posty: 86
Lokalizacja: Olkusz - Małopolska
Rewelacyjne narzędzie - i o to chodziło Roman, dzięki :D

_________________
Pozdrawiam Tomek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 lis 2020, o 14:05 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
Dodam dwa słowa od siebie...
Łączniki węglowe - zgadzam się z przedmówcami. Najlepiej zastosować inny materiał, ew. hybryda.
Jeśli chodzi o przeskalowanie modelu + przy ponad dwukrotnym zwiększeniu rozpiętości, oryginalny profil niekoniecznie będzie odpowiedni. Można zweryfikować takie rzeczy za pomocą programów (np. xflr5), lub porównując do innych, sprawdzonych modeli o podobnych parametrach. Nie wiem w jaką masę celujesz, ale modele o rozpiętości 3,5 metra ważące 1,2 kg będą lepiej "latały" na innych profilach niż te ważące 3 kg - trzeba wziąć to pod uwagę w wyborze profilu!
Chodzi mi o świadomy wybór, aby nie okazało się po budowie, że użyty profil np. o mniejszej grubości, spowodował iż otrzymaliśmy pocisk zamiast wolo-latającego modelu na jaki się nastawialiśmy.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 lis 2020, o 20:58 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2020, o 22:27
Posty: 86
Lokalizacja: Olkusz - Małopolska
Po zapoznaniu się z paroma nowymi słówkami w języku francuskim wypełniłem tabelkę z doboru dźwigarów i łącznika skrzydła.
Wasze uwagi były słuszne - mój pierwszy zamysł był na pancernik. Wszystko rewiduje opierając się na wynikach obliczeń.

Mój Guppy2 1,7m gotowy do lotu waży 471g (silnik 30g, LiPo 105g). Dla nowego modelu 3,4m do obliczeń wytrzymałościowych zakładam wagę 1400 g co stanowi spory zapas. powierzchnia całego skrzydła: 89,5 dcm2, przeciążenie: 5,7G. I to są wartości wyjściowe do dalszych rozważań.

Ame du longeron - duszę dźwigara jak to nazywają Francuzi - czyli przekładki - w pierwszej sekcji płata robię z balsy 1,5mm, w drugiej ich nie będzie wcale.
Sam dźwigar jest dobrze dobrany: 3x10 mm sosna: wytrzymałość drewna na ściskanie 30 MPa. W drugiej sekcji jak policzyłem: można zastosować dźwigar z balsy o tych samych wymiarach.
------------------------------------------------------------------------
Co do łącznika płatów, podaję wyniki:

fi 6mm stal sprężysta wytrzyma przeciążenia 5,2 G (waga 33g)
fi 8mm szkło wytrzyma przeciążenia 5,4 G (waga 15g)
fi 6mm szkło wytrzyma przeciążenia 2,3 G (waga 8g) -

i ten nieszczęsny węgiel:

fi 6mm wytrzyma przeciążenia 6,5 G (waga 7g) - aż się prosi zastosować.

Zastosuje rurkę fi 8 mm, a co do niej wsadzę ostatecznie - nie wiem, ale zacznę loty na łączniku stalowym
------------------------------------------------------------------------
Kalkulator do doboru serw:
Załącznik:
stery.xls [14 KiB]
Pobrany 314 razy

------------------------------------------------------------------------
Lin do wielu innych kalkulatorów :

http://tailwindgliders.com/Files.html

(tylko nie pobierajcie do serw, bo mają jednostki anglosaskie)
------------------------------------------------------------------------
Teraz rozkminiam kalkulator Sailplane Calc Cruciform Tail Metric May 2016, wprowadziłem wszystkie dane i męczę się z interpretacją wyników.
Ponad to zainstalowałem dzisiaj xflr5, ale prawdę mówiąc na tym etapie prac nie chciałbym zmieniać profilu skrzydła.
oto wynik pracy w Autocad:


Załączniki:
1.pdf [152.09 KiB]
Pobrany 296 razy
2.pdf [79.48 KiB]
Pobrany 290 razy
3.pdf [150.07 KiB]
Pobrany 292 razy

_________________
Pozdrawiam Tomek


Ostatnio zmieniony 25 lis 2020, o 15:15 przez molej, łącznie zmieniany 1 raz
Scalenie 5 postów
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 lis 2020, o 22:30 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 8 lis 2013, o 09:39
Posty: 278
Lokalizacja: Plewiska
Przepraszam ale powrócę do tych porównań materiałów bo coś czuję...
Co znaczy w tym wszystkim węgiel? Tomku co przez to rozumiesz? Absolutnie nie mam zamiaru nic umniejszać zaznaczam na wstępie bo wiemy co się dzieje wokoło. Zero nagonki.

_________________
Pozdrawiam Krzysztof
Piłeś- nie pisz!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 41 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group