Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 28 mar 2024, o 15:25

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 41 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna
Autor Wiadomość
Post: 10 lis 2020, o 01:26 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2020, o 22:27
Posty: 86
Lokalizacja: Olkusz - Małopolska
Wiele dni i godzin szukania planów w plikach dwg lub pdf wektorowych. Te ostatnie w AutoCad 2020 można łatwo importować do dwg.
Podaję linka do planów szybowców RC o rozpiętości powyżej 3 metrów:
https://outerzone.co.uk/advanced/search ... 115&S2=180
wyszukiwanie plików tylko CAD (wszystkie plany latających):
https://outerzone.co.uk/advanced/list_p ... d_file.asp
i pdf wektorowe:
https://outerzone.co.uk/advanced/list_p ... vector.asp

Po następnych wielu dniach i nocach wytypowałem takie cuda:
1. Inspira – rozpiętość 4500 mm, plik dwg
2. Gnome 3010 mm, plik dwg
3. Corvus 3800 mm plik pdf wektor (tylko skrzydło z 2011r. Kadłub do kupienia...)
4. Cirrus 3000 mm pdf raster (osobny plan na drewniany kadłub)
5. Aquila Airtronics 3000 mm pdf raster
6. Mistral 3810mm pdf raster

_________________
Pozdrawiam Tomek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 10 lis 2020, o 01:37 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2020, o 22:27
Posty: 86
Lokalizacja: Olkusz - Małopolska
Skupiłem się na 3 pierwszych z listy. Pobawiłem się w Cadzie, porysowałem pełne rzuty. Analizowałem jak to można wykonać, i doszedłem do wniosku, że dla nabrania lepszej wprawy budowy modeli wrócę do pomysłu przeskalowania Guppy II, bo cytując klasyka: Nic tak nie cieszy, jak szybowiec samemu zaprojektowany... no wiem, nie projektuje... ale rysuję wszystko od nowa – to też cieszy.
Po następnych nocach i dniach (wciąż za mało) spędzonych na czytaniu porad w zakresie projektowania, konstrukcji, wytrzymałości; i wrzuceniu danych do tabelki EXCEL otrzymałem:
Rozpiętość: 3414, cięciwa 1 sekcji 300 mm, wydłużenie płata 13,4 – wolałbym 10.
Rozpiętość statecznika poziomego zwiększam do uzyskania wydłużenia równego 5.
Współczynnik A = 0,47.
Zagęszczam wręgi; 3 pierwsze co 36 mm – sklejka 3mm, następne co 72,5 mm– balsa 3 mm. Dźwigar początkowo tak jak na rysunku:

- profil HN 1033 nałożyłem na ten z pierwotnego planu - wręga na dole rysunku, i nie wiem który lepszy, czy oryginał HN 1036, czy raczej bardziej smukły HN 1033 (kolor żółty)?
Pręt fi 10 mm, L= 300 mm wystarczy? Może być węglowy? Kieszeń z żywicy?
Keson jak na dole rysunku.


Załączniki:
Przechwytywanie.JPG
Przechwytywanie.JPG [ 62.11 KiB | Przeglądany 14692 razy ]

_________________
Pozdrawiam Tomek
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 10 lis 2020, o 09:01 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
Spoko pomysł, Ja Cię wspieram :) Każdy musi jakoś zacząć.
Rysuj, buduj i zdobywaj doświadczenie droga długa ale ciekawa, sam jestem myśle cały czas na jej początku.

A wracając do tematu, jeśli nie masz nic przeciwko to przeniósłbym ten wątek z Powitalni do innego działu.

Co do modelu profil zostaw jak pierwotnie.
Jeśli chciałbyś je porównać i świadomie wybrać, to albo XFLR5 albo buduj 2 skrzydła żeby rzetelnie ocenić który lepszy.
Dźwigar jeśli dobrze rozumiem rysunek:
Sosna 3x10, w środku pełna przekładka balsa 10mm, obudowany obustronie sosną 3mm.
Tu bym chyba rozważył całość ponownie, toć to nie bunkier a szybowiec ;)

Może brakuje rzutu całości, bo ta część prostokątna będzie przechodzić w trapez.
Na razie może błędnie wnioskuję, że chcesz ten schemat utrzymać do końca...
Ciężko będzie Ci tą sosnę szlifować na wymiar ;)
Ja bym stopniował materiał, w żebrach też.
Chcesz zacznij od sklejki 3 potem balsa 3, potem zrobił bym juz balsę 2mm.

Bagnet węglowy, dużo osób go stosuje, ja mam złe doświadczenia ale może to była kwestia konstrukcji skrzydła czy złego rodzaju rurki węglowej.
Kieszeń z rękawa szklanego i żywicy - jak najbardziej.
Proponuję do tego dodatkowe okręgi, by zwiększyć powierzchnię styku.

I na koniec, pamiętaj, że to tylko moje zdanie.
Nie neguję niczego co proponujesz, Ty jako projektant masz pełną władzę nad projektem.
Więc śmiało pytaj dalej i wcale nie musisz się z nami zawsze zgadzać - ale to już pewnie wiesz ;) :lol:

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 10 lis 2020, o 17:11 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2020, o 22:27
Posty: 86
Lokalizacja: Olkusz - Małopolska
Dziękuję :D :D

Oczywiście wątek trzeba przenieść (ja nie umiem :D )

Taki mam zamiar - stopniować materiał w płacie skrzydła. ta sklejka na bokach dźwigara tylko na początku - pierwsze wręgi.
Poproszę molej o HN 1036 dxf aby skorygować oryginalny profil.

Poniżej przykład


Załączniki:
Przechwytywanie.JPG
Przechwytywanie.JPG [ 83.07 KiB | Przeglądany 14675 razy ]

_________________
Pozdrawiam Tomek
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 10 lis 2020, o 18:50 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
AmperTomek pisze:
Poproszę molej o HN 1036 dxf aby skorygować oryginalny profil.

Ja nie molej ale proszę profil tu:
Załącznik:
HN-1036.dxf [17.38 KiB]
Pobrany 502 razy

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 10 lis 2020, o 22:13 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2020, o 22:27
Posty: 86
Lokalizacja: Olkusz - Małopolska
Super, wielkie dzięki :D :D :D

oto cały płat:


Załączniki:
Przechwytywanie1.JPG
Przechwytywanie1.JPG [ 95.12 KiB | Przeglądany 14652 razy ]
Przechwytywanie.JPG
Przechwytywanie.JPG [ 74.16 KiB | Przeglądany 14652 razy ]

_________________
Pozdrawiam Tomek
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 11 lis 2020, o 11:13 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
Wygląda fajnie.
A powiedz jak planujesz w końcu z tym bagnetem.
Na żebrach dobrze by było wygenerować wznios, wstawić odpowiednio otwory.
Wg. ostatniego rysunku, bagnet jest między dźwigarami, jednak na rzucie pierwszego żebra, nie widać otworu a wypełnienie balsą 5mm.
Czegoś nie widzę ?

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 11 lis 2020, o 11:56 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 paź 2020, o 22:27
Posty: 86
Lokalizacja: Olkusz - Małopolska
Wczoraj to narysowałem, rysunki wciąż pracują, przybywa uszczegółowień.
Dodatkowo w sekcji 2 skrzydła widać stopniowanie materiału - żebra 2mm i wypełnienie dźwigara z 10 przejście na 6 i ostatecznie 3 mm.
Załącznik:
1.JPG
1.JPG [ 31.9 KiB | Przeglądany 14626 razy ]
Załącznik:
2.JPG
2.JPG [ 68.59 KiB | Przeglądany 14626 razy ]
Załącznik:
3.JPG
3.JPG [ 65.72 KiB | Przeglądany 14626 razy ]


EDIT:
tak to wygląda, i nie wiem, czy nie lepiej będzie pręt przesunąć i umieścić obok dźwigara, dzięki temu w żebrach były by otwory na całej długości pręta.
Teraz mam otwory tylko w 2 pierwszych żebrach. Reszta to pusta przestrzeń do wypełnienia żywicą z wypełniaczem - pokruszonym włóknem szklanym.
Załącznik:
4.JPG
4.JPG [ 82.27 KiB | Przeglądany 14376 razy ]

_________________
Pozdrawiam Tomek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 11 lis 2020, o 12:38 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3694
Lokalizacja: Elbląg
Z tego co widzę to cięciwa płata to 300 mm. Łącznik powinien wchodzić w płat min ok 1/2 L, czyli 150 mm. Przy pręcie węglowym fi 10 będzie to trudne, a pewnie też niemożliwe. Zaznaczam, że moim zdaniem łącznik powinien być między dźwigarami aby pracował tak jak trzeba. Widzę dwa wyjścia.
1. Nie robić wzniosu w części centro, wtedy łącznik pewnie uda się zmieścić. Ewentualnie dać minimalny wznios, powiedzmy 0,5 st, tyle ile jest miejsca.
2. Inny łącznik, np stalowy, ewentualnie główny i pomocniczy. Pozwoli to zmniejszyć średnice elementów.
Mam podobne doświadczenia z węglowymi łącznikami co Tomek. Nie wiem, może zły węgiel był, ale nigdy nie widziałem jak ulega uszkodzeniu łącznik stalowy /najwyżej wygięcie/, a jak łamały się węglowe wiele razy, powtórzę: łamały w czasie lotu. Musisz to przemyśleć.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 11 lis 2020, o 12:41 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
Hmm, może wypowiedzą się jeszcze inni Ja bym zrezygnował z tej sosny po bokach.
Zrobić pełne żebra, z otworami na bagnet, osobiście bym przedłużył bagnet aż do R4 - ale to tylko moje odczucie.
Ew. dodatkowe żebro między R3 i R4 i tam zakończyć.
Potem od strony wewnętrznej kesonu wklejasz elementy zamykające - masz profil C, zalewasz to żywicą z mikrobalonem, jak chcesz to zewnętrznej strony kesonu zamykasz i masz skrzynkę.
Jak chcesz to zalać żywicą to po co balsa do środka?

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 41 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group