II Otwarte Mistrzostwa Polski modeli Oldtimer 2022 Biuletyn #1
Wyciąg z regulaminu poszczególnych klas. W klasach OTVR szybowce,Texaco i Electrorubber- stosujemy przepisy europejskie, z jedną poprawką: w konkursie można latać naszymi polskimi konstrukcjami zaprojektowanymi przed 31.12.1957. Do oceny technicznej należy przedstawić plan modelu w formacie nie mniejszym niż A-3, oryginał lub ksero czasopisma z którego został plan zaczerpnięty, wydruk strony internetowej w przypadku modeli do których plany zostały zaczerpnięte z internetu.
Klasa OTVR szybowce Rozpiętość skrzydeł do 3500 mm, masa maksymalna 5000 gram. Model może startować z holu ciągnionego o maksymalnej długości: 100 metrów,, lub z holu gumowego: 20 metrów gumy+80 metrów żyłki lub innej linki, taki hol może być naciągany tylko do 170 metrów. Czas lotu modelu szybowca max. 5 minut. Nie dopuszczalne jest używanie haków mechanicznych sterowanych serwem czy też innych mechanicznych układów wyczepiających: tylko zwykły hak. Sterowanie odbywa się za pomocą steru wysokości i kierunku. Latamy cztery loty konkursowe, do klasyfikacji końcowej brane są trzy najlepsze loty. W razie kiepskich warunków pogodowych, ilość kolejek może ulec zmianie.
Electrorubber Modele w tej klasie muszą być wykonane w skali 1;1 w stosunku do oryginału, obciążenie kompletnego modelu do lotu to: 20 gram na 1 dm2 powierzchni skrzydła. Do napędu można zastosować tylko dwa rodzaje silników: - AEO C –20 KV 1550 silnik bezszczotkowy , z napędem bezpośrednim- bez przekładni, śmigło, o maksymalnej średnicy 203,2 mm(= 8 cali). - silnik szczotkowy Graupner Speed 300/6V,z przekładnią 1 : 5 i śmigłem o maksymalnej średnicy: 254 mm(=10 cali) Śmigła mogą być stałe jak i składane. Pakiety zasilające: maks. 6 cel NiMh/NiCD lub LiPo 2 cele. Pojemność pakietów dowolna. Regulator dowolny. Model może startować z ręki jak i z ziemi- do wyboru przez zawodnika. Maksymalny czas pracy silnika: 60 sekund, a maksymalny czas lotu 7 minut. Silnik można używać tylko przez pierwsze 60 sekund lotu, po tym czasie silnik nie może być uruchomiony. Włączenie silnika po upływie 60 sekund, a przed lądowaniem- skutkuje anulowaniem czasu lotu. W trakcie Mistrzostw wykonujemy cztery kolejki lotu, do klasyfikacji końcowej liczą się trzy najlepsze loty.
TEXACO Modele klasy TEXACO dzieli się na podklasy ze względu na zastosowany napęd: Modele tej klasy nie muszą być zbudowane w skali 1;1 w stosunku do pierwowzoru. W klasie tej mogą startować wszystkie modele skonstruowane przed końcem 31. 12. 1951/ polskie do 31.12.1957/ Mogą być zbudowane w skali większej jak i mniejszej. Przy budowie modelu tej klasy musi być zachowana wierność odtworzenia kształtów, przekrojów i profili powierzchni nośnych. Ograniczenia: - obciążenie powierzchni nośnej nie może być mniejsze niż 30,5 g/dm 2 - masa modelu max. 5000 gram; - powierzchnia nośna max. 150 dm 2 Do napędu modeli tej klasy można użyć dowolnego silnika spalinowego o pojemności do 10, 647 cm3 (0,65 c u.in .) W klasie TEXACO czas pracy silnika jest uzależniony od ilości paliwa. Zbiornik paliwa musi być umieszczony w widocznym miejscu, zbiornik może być większy niż przysługująca do masy modelu ilość paliwa, pojemność wężyka paliwa łączącego zbiornik z gaźnikiem- też się liczy do ogólnej ilości paliwa. Zbiornik musi być kalibrowany zgodnie z ilością przyznanego paliwa wynikającej z masą modelu. Ważenie modeli i kalibracja zbiorników/instalacji paliwowej, następuje na odprawie technicznej przed rozpoczęciem konkurencji lotów klasy Texaco. O momencie wypuszczenia modelu- decyduje sędzia startowy. Start modelu do lotu konkursowego może nastąpić tylko z ziemi. W przypadku modeli z silnikiem o pojemności do 2,5 cm3 można startować z ręki. Pomiar lotu modelu rozpoczyna się od momentu wypuszczenia modelu przez pomocnika lub zawodnika. Niespełnienie wymogów lub ustaleń określonych wyżej wymienionymi przepisami skutkuje dyskwalifikacją startującego zawodnika i wyłączeniem z zawodów. Maksymalny czas lotu modelu ustala się na 1200 sekund / 20 minut/. Po tym czasie przerywa się pomiar, model musi wylądować w strefie lotniska. Lądowanie poza lotniskiem skutkuje zerowym wynikiem za lot. Nawet jak będzie to maksymalny czas lotu. Minimalna ilość lotów nie może być mniejsza niż 2. Na ocenę końcową danego zawodnika składa się suma czasów wszystkich lotów.
Przepisy klasy: Retro-PL - dopuszcza się konstrukcje zagraniczne które powstały przed:31.12.1955, polskie powstałe przed 31.12.1957. - czas pracy silnika ogranicza się do 45 sekund, - dopuszczone są tylko popularne silniki - NIEDOZWOLONE jest używanie silników WYCZYNOWYCH - pojemność silników do 2,5 cm3 - start z ręki, lub z kół do wyboru przez zawodnika - całkowity czas lotu 6 minut - lądowanie na terenie lotniska w wyznaczonej strefie, lądowanie poza wyznaczoną strefą: 0 pkt. Sterowanie za pomocą steru kierunku i wysokości. Musi istnieć możliwość wyłączenia silnika po osiągnięciu 45 sekund od momentu startu.
Puchar Wicherka Klasa która wzbudza najwięcej uwag. Przepisy klasy w skrócie: Modele wykonane zgodnie z pierwotnymi planami W10 - widocznym w załączeniu. Modele można skalować, z zachowaniem proporcji,profili i wszystkich pozostałych cech Wicherka. Sterowanie tylko za pomocą: steru wysokości i kierunku. Można delikatnie zmniejszyć wznios skrzydeł. Silnik max 2,5ccm, lub dowolny elektryk zasilany pakietem 2S, czas pracy silnika: 45 sekund, całkowity czas lotu 6 minut. W przypadku modelu z napędem spalinowym, takim Wicherkiem można startować w klasie Retro-PL
Krótko o klasie modeli na uwięzi Retro C/L Tę klasę rozegramy towarzysko, celem jej rozpropagowania. Poniżej kilka podstawowych danych technicznych klasy RETRO -C/L - maksymalna pojemność silnika 3,5 cm3 - długość linek w przedziale 11-18 m - modele zagranicznej konstrukcji do 31.12. 1954 - modele naszej rodzimej konstrukcji do 31.12.1957 - modele nie muszą być w skali 1;1, mogą być skalowane - program lotów: start, lot stabilny na wysokości 2 m, stożek, przewrót, pętla, lądowanie- figury do dowolnego wyboru. To tak pokrótce prezentują się przepisy modeli.
Załączniki: |
Komentarz: Wicherek 10 PLAN
273024865_3203367813233626_2093815358700386478_n.jpg [ 65.49 KiB | Przeglądany 6917 razy ]
|
Komentarz: Tabela ilości paliwa dla klasy TEXACO
159553738_2959030574334019_8465910125283931384_n.jpg [ 68.34 KiB | Przeglądany 6917 razy ]
|
_________________ Pozdrawiam Kostek
Ostatnio zmieniony 9 lut 2022, o 10:47 przez awiatik, łącznie zmieniany 1 raz
|