Forum modelarskie RC , projektowanie CAD
http://forum.aerodesignworks.eu/

Termiczne rozmowy Szybowca z pilotem
http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=69&t=439
Strona 3 z 5

Autor:  slawekmod [ 3 wrz 2012, o 14:18 ]
Tytuł:  Re: Termiczne rozmowy Szybowca z pilotem

Stan, nie jesteś żadnym intruzem,skąd takie pomysły?? Trzeba ostudzić atmosferę. Zapewniam że nie będzie żadnych kłótni. Czasem wymiana zdań jest nerwowa ale po to tu jesteśmy żeby dyskutować. Znam dwa inne fora na których takie akcje są na porządku dziennym więc kłótnie niech się odbywają na nich a nie tutaj.

Autor:  Luke [ 3 wrz 2012, o 15:00 ]
Tytuł:  Re: Termiczne rozmowy Szybowca z pilotem

Bardzo ciekawy temat. Szczególnie dla mnie, ponieważ latam szybowcami już parę lat, ale ciągle wyważenie oblatywanego modelu jest dla mnie wielkim problemem. Zwykle też popełniam błąd zbyt przedniego wyważenia (czasem mniej niż 30%). Robię tak z premedytacją, gdyż model wydaje mi się łatwiejszy w pilotażu. Ale odbywa się to pewnie kosztem doskonałości.
Z zainteresowaniem przyglądam się więc tej dyskusji.
No i miałbym prośbę do Stana: Czy mógłbyś w kilku zdaniach opisać proces wyważania swoich modeli. Mam na myśli takie proste, praktyczne wskazówki krok po kroku. Masz zbudowany model np. First od Blejzyka i co dalej? Od jakiewgo wyważena rozpoczynasz? Na co zwracasz uwagę przy próbnych lotach z ręki? Jak korygujesz ustawienia modelu - czy zmieniasz jedynie wyważenie czy też ingerujesz w kąty zaklinowania?
Byłbym wdzięczny za taki tutorial.
Pozdrawiam!

Autor:  Stan [ 3 wrz 2012, o 22:39 ]
Tytuł:  Re: Termiczne rozmowy Szybowca z pilotem

Luke, opisze z wielka przyjemnoscia, mam Blejzyka First i mamy ich duzo tu w Australi. Pieknie latajacy szybowiec.
Wyjezdzam tylko na jeden dzien, jutro wracam.

Załączniki:
IMG_1104.JPG
IMG_1104.JPG [ 120.16 KiB | Przeglądany 11520 razy ]
IMG_1103.JPG
IMG_1103.JPG [ 108.18 KiB | Przeglądany 11520 razy ]

Autor:  Stan [ 5 wrz 2012, o 12:23 ]
Tytuł:  Re: Termiczne rozmowy Szybowca z pilotem

Szybowiec First;
Po zbudowaniu (zlozeniu) pomierzylem kat zaklinowania i wynik byl 0 stopni. Wywazenie jest zalecane z tego co pamietam 85mm od krawedzi natarcia. Wrazenia po pierwszych oblotach:
Model szybki do lotow w kazdych warunkach i kazdym wietrze. Idealny na zbocze.
A ja chcialem model do latania w termice i pierwsza zmiana jaka mi przyszla do glowy to podkladka
pod skrzydlo zeby zmienic kat natarcia na okolo 1.5 stopnia.
pierwsze rzuty z reki, i powinno to wygladac jak ponizej:

Przyklad – szybowiec ciezki na nos. Zeby utrzymac ten szybowiec w locie poziomym, czyli utrzymywac ciezki nos w odpowiedniej poziomej pozycji musimy ustawic trymerem sterwysokosci do gory. Zwiekszajac predkosc i powrot do do porzedniego ustawienia szybowiec idzie w gore, a nastepnie zaczyna pompowac. Wniosek- przy zwiekszaniu predkosci zwiekszamy efektywnosc juz wychylonego w gore steru wysokosci. Zaczynamy wywazanie; dla przykladu wyciagamy 10gr olowiu, pamietamy ze ster wysokosci mamy juz do gory.Po wyrzuceniu modelu powinnismy zmniejszyc wychylenie SW i bacznie obserwowac lot. Bardzo istotny jest ostanie kilka metrow. Model zwalnia i opada gwaltownie do ziemi.Wyjmujemy nastepne gramy olowiu i powtarzamy lot, zmnieszamy wychylenie SW itd. Az do momentu super duper bezblednego szybowania z jednakowa predkoscia i bardzo delikatnym przyziemnieniu. Idealne scenario jest jak SW jest w osi stabilizatora. Teraz dopiero model zaczyna latac i nie ma znaczenia czy SC jest w 35% czy tez 45%. To co my liczymy, zapas stabilnosci, neutralny punkt itd. sa to tylko wstepne teoretyczne wartosci do pierwszych ustawien modelu. Te prawdziwe znajdujemy dopiero podczas prob. Dokladnie taka sama sytuacja jest ze statecznikiem plywajacym tyle ze jest on bardziej efektywny.

Wracajac teraz do mojego szybowca FIRST (pierwszy). SC mam 95mm od krawedzi natarcia, wyjeta podkladka z pod skrzydla, ale kadlub wyginalem na goraco i kat zaklinowania mam 1,3 stopnia. Lata to pieknie, rozmawia ze mna w termice i goraco polecam.

Autor:  Luke [ 5 wrz 2012, o 14:36 ]
Tytuł:  Re: Termiczne rozmowy Szybowca z pilotem

Stan, ta podkładka poszła pod spływ czy natarcie?
Do mnie naprawdę trzeba bardzo łopatologicznie :lol:

[quote="Stan"]Szybowiec First;
Po zbudowaniu (zlozeniu) pomierzylem kat zaklinowania i wynik byl 0 stopni. Wywazenie jest zalecane z tego co pamietam 85mm od krawedzi natarcia. Wrazenia po pierwszych oblotach:
Model szybki do lotow w kazdych warunkach i kazdym wietrze. Idealny na zbocze.
A ja chcialem model do latania w termice i pierwsza zmiana jaka mi przyszla do glowy to podkladka
pod skrzydlo zeby zmienic kat natarcia na okolo 1.5 stopnia.

quote]

Autor:  Stan [ 5 wrz 2012, o 22:30 ]
Tytuł:  Re: Termiczne rozmowy Szybowca z pilotem

Zeby zwiekszyc kat natarcia (bylo 0 stopni) podkladka poszla pod natarcie.
Luke, napisz czym latasz, moze jakies zdjecia-bedzie latwiej rozmawiac

Autor:  Luke [ 6 wrz 2012, o 15:58 ]
Tytuł:  Re: Termiczne rozmowy Szybowca z pilotem

W tym momencie latam Mewą z Modellotu (1,5 m. kadłub laminat skrzydło styro kryte fornirem), ale moje problemy z wyważaniem dotyczyły też wcześniejszym modeli szybowców.
Oczywiście wszystkie jakoś latały, ale niekoniecznie z najlepszym wyważeniem.
Nie pozostaje mi nic innego, jak jeszcze raz podejść do tematu wyważania mojej Mewy, mając tym razem na uwadze wskazówki Stana.

Autor:  Stan [ 7 wrz 2012, o 03:59 ]
Tytuł:  Re: Termiczne rozmowy Szybowca z pilotem

Luke, prosze nie zapomnij ze twoja Mewa z profilem RG15 bardziej pasuje na zbocze lubi i musi latac szybciej niz modele termiczne, mozesz sprubowac do lotow termicznych obie lotki(serva) wlozyc na dwa oddzielne kanaly i zrobic klapo-lotki i obie lotki ustawic w dol 2-3 mm. moze z plynna regulacja do ustawienia optymalnych osiagow. Mozesz tez sprobowac do szybkich lotow np. 1-2mm do gory.
W obu przypadkach tz. lotki w gore i do dolu moze potrzebny bedzie rozny mix- trim steru wysokosci. Powinno sie dac to wszystko zaprogramowac.

Autor:  awiator [ 15 maja 2015, o 09:31 ]
Tytuł:  Re: Termiczne rozmowy Szybowca z pilotem

Szkoda,że temat ucichł.Bardzo ciekawa wymiana doświadczeń,tym bardziej że pogoda sprzyja lataniu w termice :(

Autor:  milo [ 16 maja 2015, o 09:51 ]
Tytuł:  Re: Termiczne rozmowy Szybowca z pilotem

Temat ucichł, to fakt :( . Sam zauważyłeś pewnie, że bardzo trudno przekazać swoje doświadczenia za pomocą słowa pisanego ;) . Wykorzystanie termiki w lotach szybowcowych to bardzo szeroka umiejętność i wiedza z wielu dziedzin. Większość modelarzy, termikowców, robi to odruchowo. Bardzo dużo lotów, w różnych warunkach, w różnym terenie daje nam odpowiednie doświadczenie, nie ma jednej recepty. To moje zdanie i mogę tylko podzielić się swoimi doświadczeniami, obserwacjami....ale o tym to już chyba pisałem wcześniej ;) .
Ze swojej strony mogę obiecać, że postaram się w najbliższych dniach coś opisać, jak ja to robię, moje nieudolne wysiłki wykorzystania noszeń termicznych do lotów modelami szybowców.

Strona 3 z 5 Strefa czasowa UTC+2godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/