Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://forum.aerodesignworks.eu/ |
|
Budowa skrzydeł - konstrukcja tradycyjna http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=69&t=39 |
Strona 4 z 4 |
Autor: | milo [ 27 paź 2011, o 21:43 ] |
Tytuł: | Re: Budowa skrzydeł - konstrukcja tradycyjna. |
Wklejanie zawiasów. Jak ja to robię? Przed wklejeniem zawiasu, wyciągam oryginalny sztyft i zastępuję go tymczasowym, sztyftem wygiętym z drutu o podobnej średnicy. Od tego momentu, będzie wiele okazji, aby lotkę montować i demontować. Takie rozwiązanie pozwala na wielokrotne powielanie tych operacji. Załącznik: Zawiasy wklejone. Po ustabilizowaniu lotki względem płata, delikatnie połapałem zawiaski CA. Załącznik: Po związaniu kleju, wszystkie zawiasy zostały dokładnie poprzyklejane klejem poliuretanowym. Przestrzenie między zawiasami a konstrukcją płata wypełnione balsą. Załącznik: Shot at 2011-10-27 Zasadniczo skrzydło jest ukończone. Zostało jeszcze, wklejenie orczyka lotki, wklejenie haczyka trzymającego płat przy kadłubie i pokrycie folią. I jeszcze chyba najważniejsza rzecz, rzecz która albo upiękrzy nasz wysiłek, albo wręcz przeciwnie, kolorystyka płata. Czyli jakimi kolorami folii okleimy nasz płat. Ale o tym już w następnym odcinku. Cdn. |
Autor: | milo [ 28 paź 2011, o 21:07 ] |
Tytuł: | Re: Budowa skrzydeł - konstrukcja tradycyjna. |
Klej związał zawiasy z resztą płata, czas na próbny montaż lotki, dorobienie dźwigni, popychacza i sprawdzenie wszystkiego w ruchu. Załącznik: Shot at 2011-10-28 Budowę uważam za zakończoną. Pozostało pokrycie folią, ale o tym pisze Sławek w innym dziale, nie będę powielał opisu, zresztą nie czuję się mocny w tym temacie. Chciałbym jednak podzielić się z Wami pewnymi uwagami na ten temat. Moje spostrzeżenia zapewne są bardzo subiektywne, ale wynikają z moich obserwacji. Rzecz dotyczy kolorystyki skrzydeł w modelach szybowców /lub motoszybowców/. Szybowce zasadniczo lataja w ten sposób, że widzimy je od spodu. Oczywiście w czasie zakrętów widać górną powierzchnię płata. Jednak w czasie lotów na termice, bardzo ważną rzeczą jest widzialność modelu od spodu, który szybuje na dużej wysokości. Nie będę pisał o wyższości jednych kolorów nad innymi, takich dyskusji jest sporo na innych forach modelarskich. Jak zapewne zauważyliście, moje szybowce są zazwyczaj w białym kolorze. Kiedyś ktoś na lotnisku zapytał mnie, "dlaczego są białe". Staram się upodobnić swoje konstrukcje do prawdziwych szybowców, tych nowych. One są białe, dlaczego? Bo są z laminatu. Laminat nie lubi temperatury /chodzi o światło słoneczne/, dlatego szybowce laminatowe są w przeważającej mierze malowane na biało. Pomijam tutaj moje upodobanie do tego koloru, ale tak jest w dużym lotnictwie. Przedstawiam na koniec dwa zdjęcia płatów, tej samej konstrukcji, w tej samej technologii, do dwóch różnych modeli. Na zdjęciach widać "37" i "38". Te pierwsze już nie latają, był kret, drugie latają. Załącznik: Shot at 2011-10-28 Te od 37 były elegancko widoczne, nawet jak model był na dużej wysokości, ale taka sama kolorystyka spodu i góry, sprawiała, że pilotujący model miał kłopoty ze zorientowaniem szybowca, czy jest na plecach czy normalnie leci. Te od 38 są ogólnie mało widoczne na większej wysokości, brak kontrastu. Dodałem do nich dodatkowe elementy kolorystyczne, ale szczerze niewiele to pomogło. Załącznik: Shot at 2011-10-28 Widok na górna powierzchnię skrzydeł. Jeżeli mogę coś doradzić, to oklejajcie płaty kontrastowo, góra np biała, spód czerwony , pomarańczowy, niebieski, jaki tylko chcecie, i najlepiej całą powierzchnię dolną albo jej znaczną część. To tyle co chciałem przekazać. Może ktoś przeczyta te moje ględzenia, coś zapamięta, może wykorzysta to przy budowie swojego modelu. Będę bardzo szczęśliwy. Teraz trzeba zrobić tak samo lewy płat . Powodzenia. Jak coś jest jeszcze mało jasne to pytajcie, odpowiem. |
Autor: | milo [ 7 lut 2012, o 13:59 ] | |||||
Tytuł: | Re: Budowa skrzydeł - konstrukcja tradycyjna. | |||||
W tym wątku "opowiedziałem" o budowie płata z pojedyńczym wzniosem. Otrzymałem sygnały, że przydało by sie opisać budowę skrzydła z podwójnym wzniosem. Cóż, różnica niewielka, ale trzeba sobie dobrze zaplanować ten moment. Krótki opis. Myślę, że zdjęcia wyjaśnią wszystko do końca. Opis na przykładzie płata do "39" z innego wątku, ale idea ta sama. Budując płat z podwójnym wzniosem zachodzi potrzeba wygenerowania tego wzniosu w pewnym miejscu płata. Dzielę konstrukcyjnie skrzydło na dwie części, pierwsza , centropłat, wznios uzuskany jest u jego nasady, na łączniku skrzydeł. Opisane wcześniej. Druga, końcówka, dostaje wznios za pomocą łącznika sklejonego z kilku warstw sklejki. Staram się grubość łącznika dobrać do szerokości listwy dźwigara, będzie wklejony między górny a dolny dźwigar, ułatwia to sklejenie obu części płata. Obie styczne ze sobą części płata, nie mają wypełnień międzydźwigarowych między skrajnymi żeberkami. Tam wklejam łącznik sklejkowy. Łącznik ten jest odpowiednio wycięty, z odpowiednimi kątami wzniosu.
|
Autor: | milo [ 2 kwie 2013, o 19:15 ] | ||
Tytuł: | Re: Budowa skrzydeł - konstrukcja tradycyjna. | ||
Dołączam pedeefa z żeberkiem płata, którego budowę opisałem w wątku....wiem, wiem późno, ale może komuś się przyda W razie wątliwości proszę pytać.
|
Autor: | milo [ 22 lut 2014, o 21:29 ] | ||
Tytuł: | Re: Budowa skrzydeł - konstrukcja tradycyjna. | ||
Formatka na żeberka do płata budowanego w tym wątku. Nie wiem dokladnie ile jest zeberek balsowych, ale napewno wystarczy dodatkowo formatka na cztery żeberka ze sklejki 2 mm. Może komuś się przyda
|
Strona 4 z 4 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |