Forum modelarskie RC , projektowanie CAD
http://forum.aerodesignworks.eu/

Budowa skrzydeł - konstrukcja tradycyjna
http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=69&t=39
Strona 2 z 4

Autor:  milo [ 7 paź 2011, o 14:45 ]
Tytuł:  Re: Budowa skrzydeł - konstrukcja tradycyjna.

Jak wkleić żeberko? No cóż, mam w swoim warsztacie porobione szablony na różne kąty, z grubego kartonu. Zawsze są pod ręką, czy będzie chodziło o łącznik w płacie, wklejenie żeberka itp.
Załącznik:
p1050375f.jpg
p1050375f.jpg [ 275.74 KiB | Przeglądany 9574 razy ]

Shot at 2011-10-07

A tak stosuję w/w szabloniki w praktyce. Zdaję sobie sprawę, że metoda jest dość niedoskonała, ale przy odrobinie precyzji i uwagi zdająca egzamin.
Załącznik:
p1050376c.jpg
p1050376c.jpg [ 273.49 KiB | Przeglądany 9574 razy ]

Shot at 2011-10-07

Właśnie odebrałem paczkę z Odolanowa - jak się okazało mam za mało balsy i sosny na te płaciki - w sobotę i niedzielę ruszam z "kopyta" z dalszym opisem.
CDN

Autor:  milo [ 7 paź 2011, o 18:11 ]
Tytuł:  Re: Budowa skrzydeł - konstrukcja tradycyjna.

Górny dźwigarek wklejony. Klej soudal, a w części gdzie jest pochewka żywica.
Załącznik:
p1050378m.jpg
p1050378m.jpg [ 271.23 KiB | Przeglądany 9573 razy ]

Shot at 2011-10-07

Postaram się odpowiedzieć na pytanie Piotrka.
Przyjmijmy, że nasz bagnet będzie wchodził w płat 150 mm, odległość między dźwigarami wynosi 20 mm - wewnątrz. Zakładamy wznios 2 stopnie. Rysujemy na kartce prostokąt o wymiarach 150 mm x 20 mm. Wyznaczamy środek, rysujemy oś profilu. Żebro nasadowe i oś profilu tworzą kąt prosty. Do tego miejsca przykładamy kątomierz i odkładamy 2 stopnie. Kreślimy nową oś, oś rurki. Na rysunku jest rurka fi 6 mm. Nanosimy ją na oś. To co jest nad rurką i pod nią musimy dorobić - zaznaczone na rys długopisem. Do rurki doklejamy tyle listewek aby wyszło nam jak na rysunku, oczywiście na szerokość rurki, w tym przypadku listewki 6 x .... . W celu uzyskania pożądanego kształtu szlifujemy wszystko pilnikami, kontrolując wymiar.
Załącznik:
pochewka.jpg
pochewka.jpg [ 19 KiB | Przeglądany 9573 razy ]

Shot at 2011-10-07

Pewnie niedoskonale tłumaczę, może rysunek odręczny wyjaśni to bardziej.

CDN.

Autor:  milo [ 7 paź 2011, o 21:31 ]
Tytuł:  Re: Budowa skrzydeł - konstrukcja tradycyjna.

Dźwigar przyklejony. Ruszamy dalej.
Przed przyklejeniem górnego kesonu musimy wykonać przekładki międzydźwigarowe. Robimy je z balsy 1,5 mm i przyklejamy do przedniej krawędzi dźwigarów.
Załącznik:
p1050379e.jpg
p1050379e.jpg [ 226.47 KiB | Przeglądany 9573 razy ]

Shot at 2011-10-07

Proszę zwrócić uwagę na kierunek słojów w balsie. Ten element zamyka keson od tyłu, oraz łączy poszczególne pasy dźwigara tworząc profil "ceowy". Zasadniczo przekładki powinny być między dźwigarami, jest to odstępstwo od "zasady", ale myślę, że dopuszczalne, utrata wytrzymałości płata jest moim zdaniem niewielka, a w sposób kapitalny upraszcza nam budowę płata. To rozwiązanie mam we wszystkich swoich modelach, sprawdza się.
Przekładki wycinamy z niewielkim naddatkiem, później będą zeszlifowane.
Przyklejone zostały również przednie części żeber z balsy 2 mm.

CDN.

Autor:  milo [ 8 paź 2011, o 21:02 ]
Tytuł:  Re: Budowa skrzydeł - konstrukcja tradycyjna.

Przekładki przyklejone.
Załącznik:
p1050384i.jpg
p1050384i.jpg [ 1.3 MiB | Przeglądany 9573 razy ]

Shot at 2011-10-08

Czekają c na wyschnięcie kleju w przekładkach, przyklejamy dźwigarek lotki i przylotkowy. Ale wcześniej dorabiamy z grubej balsy /4-6 mm/ żeberko zamykające lotkę od strony kadłuba. Prawie zawsze zachodzi potrzeba doszlifowania i dopasowania tego miejsca. Gruba balsa daje nam swobodę w pasowaniu tego elementu.
Załącznik:
p1050385t.jpg
p1050385t.jpg [ 70.33 KiB | Przeglądany 9573 razy ]

Shot at 2011-10-08

No i przyklejone w/w dźwigarki, listwa balsowa 8x1,5. Do ustabilizowania miejsc klejenia stosuje igły do strzykawek, rozwiązanie tańsze od igieł modelarskich, a równie pewne.
Załącznik:
p1050386u.jpg
p1050386u.jpg [ 87.45 KiB | Przeglądany 9573 razy ]

Shot at 2011-10-08

Miałem sygnały, że moje "tłumaczenie", jak wykonać pochewki bagnetu w skrzydłach jest, powiem delikatnie, mało zrozumiałe. Spróbuję jeszcze raz. Na zdjęciach są nie zwymiarowane elementy, to tylko, aby pokazać samą ideę tego rozwiązania.

Tniemy odp kawałek rurki i dwie listewki sosnowe. Sklejamy je razem.
Załącznik:
p1050380i.jpg
p1050380i.jpg [ 73.93 KiB | Przeglądany 9573 razy ]

Shot at 2011-10-08

Po wyschnięciu żywicy, rysujemy na bokach kreski, odpowiadające naszemu projektowi.
Załącznik:
p1050381a.jpg
p1050381a.jpg [ 89.7 KiB | Przeglądany 9573 razy ]

Shot at 2011-10-08

Miejsca zakreskowane są do usunięcia, heblujemy, szlifujemy, ścinamy, metoda dowolna, aby precyzyjnie.
Załącznik:
p1050382p.jpg
p1050382p.jpg [ 76.15 KiB | Przeglądany 9573 razy ]

Shot at 2011-10-08

A tak powinien wyglądać ten element po obrobieniu.
Załącznik:
p1050383s.jpg
p1050383s.jpg [ 72.12 KiB | Przeglądany 9573 razy ]

Shot at 2011-10-08

Wiem, że brzydko, ale może bardziej jasno. Gdyby coś jeszcze nie tak, to pytajcie.

CDN.

Autor:  milo [ 10 paź 2011, o 22:17 ]
Tytuł:  Re: Budowa skrzydeł - konstrukcja tradycyjna.

Krawędź natarcia, zamknięcie kesonu od przodu. Wycinamy z deski balsowej 3 mm listwę, w tym przypadku szerokości 6 mm. Przykładamy do przedniej części płata, zaznaczamy miejsca styku z żeberkami. Za pomocą płaskiego iglaka robimy nacięcia na przednie części żeber. Nie robimy tych nacięć przy pomocy piłki, listwa prawie napewno popęka.
Załącznik:
p1050388v.jpg
p1050388v.jpg [ 68.82 KiB | Przeglądany 9573 razy ]

Shot at 2011-10-10

Smarujemy klejem żeberka i listwę i przyklejamy. Oczywiście dociskamy wszystko, metoda dowolna, aby skuteczna. Klej Soudal.
Załącznik:
P1050389.JPG
P1050389.JPG [ 313.26 KiB | Przeglądany 9573 razy ]

Shot at 2011-10-10

Po wyschnięciu listwy, przycinamy i przyklejamy pokrycie z balsy 1,5 mm w części przykadłubowej - dolnej. Jest to bardzo ważne miejsce płata, wszystkie uszkodzenia w wyniku nieudanego lądowania lub innych przypadków odbijają się szczególnie źle w tym miejscu. Solidność wskazana. Kleimy Soudalem. Mała porada. Smarujemy klejem wyżej wspomnianym, po kilku minutach delikatnie nanosimy na spoinę cyjanoakryl. Kiedyś widziałem na Discovery w progranie o modelach ten sposób. Taki angol o tym mówił. Myślełem, że brdury gada, ale spróbowałem, rewelacja. Metoda sprawdza się z klejami typu Wikol, czyli poliwinylowymi.
Załącznik:
p1050390.jpg
p1050390.jpg [ 73.12 KiB | Przeglądany 9573 razy ]


Na koniec wklejamy części spływowe żeber z balsy 2 mm.
Załącznik:
p1050391x.jpg
p1050391x.jpg [ 257.53 KiB | Przeglądany 9573 razy ]

Shot at 2011-10-10

CDN.

Autor:  milo [ 12 paź 2011, o 17:10 ]
Tytuł:  Re: Budowa skrzydeł - konstrukcja tradycyjna.

Krawędź natarcia, zamknięcie kesonu z przodu, gotowe, wyszlifowane do obrysu. Przekładki również zeszlifowane, wyrównane z powierzchnią górnego dźwigara. Dodatkowo wkleiłem kawałki balsy, aby wzmocnić połączenie przednich części żeber - z balsy 2 mm - z pochewką łącznika. Tutaj kleiłem żywicą. Jeszcze ostateczna kontrola wszystkich połączeń, ewentualne podszlifowanie i wieczorem najtrudniejsza faza budowy skrzydeł, przyklejenie górnego pokrycia kesonu. Na drugim zdjęciu, płat widziany od strony kadłuba.

Załączniki:
P1050392.jpg
P1050392.jpg [ 68.92 KiB | Przeglądany 10366 razy ]
P1050393.jpg
P1050393.jpg [ 60.24 KiB | Przeglądany 10366 razy ]

Autor:  milo [ 12 paź 2011, o 20:21 ]
Tytuł:  Re: Budowa skrzydeł - konstrukcja tradycyjna.

Czas na przyklejenie górnej części kesonu. Dlaczego napisałem, że to najtrudniejszy etap budowy płata? Jest to największa część do przyklejenia, nie mamy mozliwości poprawy ewentualnych niedoróbek, a co najwazniejsze, trzeba nałożyć szybko i równomiernie dużą ilość kleju, aby wszystko ładnie przykleiło się. A potem trzeba wszystko odpowiednio docisnąć, wszystko musi precyzyjnie przylegać do żeber , dźwigarów, i krawędzi natarcia. Kiedyś stosowałem żywicę, ale trzeba długo czekać na związanie. Kleje wikolopodobne są dobre, ale cieniej nałożone podsychają i spoina może być słaba. Idealnym klejem do taj operacji jest , moim zdaniem, klej poliuretanowy 66A Soudala. W czasie schnięcia pieni się i dokładnie wypełnia wszystkie spoiny. Zaletą jest też to, że nie trzeba się spieszyć aż tak bardzo z aplikacją na klejone elementy. Jeszcze czas wiązania, 2-3 godziny i mamy mocną i trwałą spoinę.

CDN

Załączniki:
P1050394.jpg
P1050394.jpg [ 56.83 KiB | Przeglądany 10359 razy ]
P1050395.jpg
P1050395.jpg [ 92.01 KiB | Przeglądany 10359 razy ]

Autor:  milo [ 12 paź 2011, o 21:08 ]
Tytuł:  Re: Budowa skrzydeł - konstrukcja tradycyjna.

Ta operacja w sposób zasadniczy wpływa na wytrzymałość całego płata. Kesony muszą być przyklejone , tak jak pisałem, do dźwigarów, krawędzi natarcia i żeberek. Szczerze mówiąc nidgy nie pomyślałem o takim rozwiązaniu, o jakim pisałeś. Chyba niesprawdziło by się. Jak po przyklejeniu do dźwigara, posmarować klajem żeberka? Krawędź natarcia, no jeszcze da radę. Często stosuję metodę oklejania całego, dużego płata na dwa etapy, szczególnie jak ma podwójny wznios. Wydaje mi się, że raczej taki sposób - jaki opisałeś - nie będzie dobry.

Autor:  milo [ 12 paź 2011, o 23:17 ]
Tytuł:  Re: Budowa skrzydeł - konstrukcja tradycyjna.

Minęły 3 godziny, skrzydełko ściągnięte z deski. Poobcinałem zastygnięty klej na dźwigarze i krawędzi natarcia. Płacik sztywny i prościutki. Teraz mozolna praca, naklejanie nakładek na żeberka, naklejenie górnego pokrycia w części przykadłubowej, jarzmo serwa, krawędź natarcia i spływu - góra - i oczywiście zakończenie płata. Nie wytrzymałem, pierwsza przymiarka do równocześnie remontowanego kadłuba "37".

Załączniki:
P1050396.jpg
P1050396.jpg [ 74.06 KiB | Przeglądany 10341 razy ]

Autor:  milo [ 13 paź 2011, o 18:48 ]
Tytuł:  Re: Budowa skrzydeł - konstrukcja tradycyjna.

Krawędź spływu.
Przyklejoną , dolną listwę balsową krawędzi spływu, szlifujemy na "ostro" od końca żeberek do końca płata.
Załącznik:
p1050398i.jpg
p1050398i.jpg [ 56.66 KiB | Przeglądany 9573 razy ]

Shot at 2011-10-18

Wycinamy z deski balsowej górną listwę spływu - przypominam 25 mm szerokości. Zaznaczamy na żeberkach, na ich górnej części, miejsce do którego ma sięgać listwa. Tutaj po raz kolejny wydaje mi się, że klej 66A poliuretanowy będzie najlepszym rozwiązaniem. Smarujemy miejsce klejenia, kładąc wcześniej płat na streczu lub innej folii / zapobiegnie to niepożądanemu sklejeniu listwy z deską/. Przykładamy górną listwę, tak aby krawędź wewnętrzna pokrywała się z kreskami wcześniej zrobionymi na żeberkach, stabilizujemy taśmą papierową /zapobiega przesunięciu się listwy/, strecz i dociskamy "wielozadaniowym" kątownikiem aluminiowym za pomocą ścisków.
Załącznik:
p1050399j.jpg
p1050399j.jpg [ 86.5 KiB | Przeglądany 9573 razy ]

Shot at 2011-10-13
Załącznik:
p1050400.jpg
p1050400.jpg [ 285.09 KiB | Przeglądany 9573 razy ]

Shot at 2011-10-13

Przed tą czynnością wkleiłem kawałek klocka bukowego w części nasadowej płata. Będzie tam wkręcony haczyk do mocowania płatów. Klej - żywica.
Załącznik:
p1050397u.jpg
p1050397u.jpg [ 237.71 KiB | Przeglądany 9573 razy ]

Shot at 2011-10-13

CDN.

Strona 2 z 4 Strefa czasowa UTC+2godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/