Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://forum.aerodesignworks.eu/ |
|
Troche “skomplikowanej” teorii RC holowania http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=69&t=369 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Stan [ 21 cze 2012, o 02:27 ] |
Tytuł: | Troche “skomplikowanej” teorii RC holowania |
Zaczne od duzego lotnistwa gdzie szybowiec jest podczepiony z tylu do ogonowego zaczepu np.Wilgi. Pilot szybowca jest odpowiedzialny za bezpieczenstwo holu. Wiemy rowniez ze pilot szybowca siedzac w nim odbiera wszystkie informacje-feedback patrzac, sluchajac, czujac itd. reaguje natychmiast kontrolujac wlasciwe polozenie szybowca za holownikiem. Teraz wracamy do malego lotnistwa i pilota szybowca. Stojac na ziemi I nie majac bezposrednich informacji przekazywanych do mozgu - feedback z szybowca, latamy nie precyzyjnie, tanczymy na holu. Gdybysmy byli podczepieni do zupelnie tylnego wyczepu RC holownika rowniez RC holownik byl by zmuszany do tanca (miotania sie po niebie) I kazdy lot konczyl by sie tragicznie. Zapewne tez juz wiemy ze samoloty obracaja sie we wszystkich kierunkach wokol SC i to jest glowny powod dlaczego w RC holowniku wyczep jest przesuniety blisko SC, a nie montowany przy stateczniku. Innymi slowy zmniejszamy ramie, moment obrotowy, a przez to i sily przenoszone przez hol-szybowiec zaklucajace stabilny lot rc holownika sa minimalne. Ogolnie przyjete polozenie wyczepu jest za SC i blisko krawedzi splywu. Rowniez pilot szybowca powinien pozwolic byc holowanym i kontrolowac TYLKO poziom skrzydel- -czym mniej uzywamy steru wysokosci i kierunku tym lepiej. Holownik powinien byc lub powinien miec: Potezny zapas mocy Stabilny i wyprobowany uklad platowca latajacy w kazdej pogodzie Niezawodny duzy silnik Stosunkowo duza rozpietosc skrzydla-widzalnosc, holujemy na duze wysokosci I na koniec z doswiadczenia i statystyk: hol ze stromym katem wznoszenia, szybki i krotki w czasie- -To hol bezpieczny http://www.youtube.com/watch?v=mYxCujULWZ0 Prawda ze to bardzo proste. Przepraszam za gramatyke, slownictwo ,bledy ale juz z kangurzalem |
Autor: | Stema [ 21 cze 2012, o 17:46 ] |
Tytuł: | Re: Troche “skomplikowanej” teorii RC holowania. |
Krótko i treściwie, a wiele wyjaśnia. |
Autor: | Paweł W. [ 23 cze 2012, o 23:54 ] |
Tytuł: | Re: Troche “skomplikowanej” teorii RC holowania. |
Dorzucę co nieco od siebie, z własnego doświadczenia. Szybki hol niestety nie zawsze się sprawdza - byłem dwa razy świadkiem jak na szybkim holu szybowiec (Minimoa ok. 4m) wpadała we flatter lotek. Zamiast w szybkość lotu poszedłbym właśnie - tak jak wspomniał przedmówca - w małe obciążenie powierzchni holownika i duże wznoszenie przy mniejszej prędkości postępowej. Takie mieliśmy z tatą założenia robiąc holówkę na bazie Telemastera i założenia spełniły się wyśmienicie. Dodatkowo dodam jeszcze że warto w holówce iść w stronę ciągu statycznego a nie prędkości strumienia zaśmigłowego, a więc duże śmigło i mały skok - po prostu zmniejsza się ryzyko przeciągnięcia zespołu, holówce nie zabraknie "gazu". No i koniecznie - dość gruby, SZTYWNY!!! (w sensie broń Boże z amortyzatorem np. gumą) hol - grubsza linka jest po prostu widoczna w locie i obaj piloci mogą łatwo skorygować jej napięcie podczas lotu, czy to hamując czy przyspieszając. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |