Ok.....ale na początek....nie "panujemy" sobie na forum i nie ma głupich pytań, są głupie odpowiedzi
Z tego co czytałem to model niewielki. Jaki obrys skrzydeł? Polecam lekturę "biblii" projektowania szybowców "Zdalnie kierowane modele szybowców" Pana W.Niestoja.
Skrzydło o obrysie prostokątnym pracuje w całym zakresie prędkości tak samo, nie występują obszary, nie występuja w sposób bardzo widoczny, oderwania się strug powietrza podczas spadku prędkości /liczba Re/. Dodatkowo budowa takiego płata jest relatywnie prosta i szybka.
Skrzydło o obrysie trapezowym ma jedną podstawową przewagę nad opisanym wyżej.....mniejszy opór indukowany, czyli model szybszy itd. Ale mamy przy małych cięciwach problem z opływem końcówek ...znów ta liczba Re
. Kompromisem jest płat o obrysie prostokątno-trapezowym.....Nie wiem czy jest idealny zalecany obrys na zbocze, wszystko zależy od możliwości modelarza, umiejętności. Oczywiście budowa płata trapezowego, eliptycznego jest o wiele bardziej skomplikowana i pracochłonna.
Pomijam tutaj względy wizualne, modę itp.....Gdzieś czytałem, że przy modelach do 180-200 cm rozp obrys nie ma znaczenia, to tylko moda....osobiście sie z tym nie zgadzam. Miałem dwa szybowce, prawie takie same, jeden z płatem prostokątnym, drugi z prostokątno-trapezowym....większe osiągi miał ten drugi, niewiele , ale jednak.
Z moich doświadczeń wynika, że najważniejszy jest odpowiedni profil płata, reszta to sprawa drugoplanowa. Musisz sam zadecydować....może ktoś jeszcze sie wypowie, moja wiedza i doświadczenia kończą się w tym momencie.
_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007pozdrawiam
milo