Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 28 mar 2024, o 16:50

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Post: 9 lis 2011, o 00:13 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 wrz 2011, o 15:44
Posty: 119
Lokalizacja: Łódź
Dobry wieczór.
Czy któryś z kolegów mógłby podać wzory na obliczenie stateczoności poprzecznej i kierunkowej modeli szybowców? Z tego co wiem znajdują się one w książce Niestoja "Zdalnie sterowane modele szybowców". Jeszcze nie udało mi się do niej dotrzeć, a chciłbym porównać współczynniki w/w stateczności mojego modelu z innymi. Tylko proszę nie odsyłajcie mnie do google. Już tam byłem.
Pewnie innym użytkownikom też by się przydały.
Jeżeli to nie ten dział, to proszę o przeniesienie.

_________________
Pozdrawiam, Marcin.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 9 lis 2011, o 00:37 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 5 paź 2011, o 15:06
Posty: 314
Lokalizacja: Elbląg
OT - na twoje pytanie odpowie pewnie Milo. A tak a propo, to chyba właśnie jest sygnał do zrobienia działu konstrukcyjno-projektowego szybowców :)

_________________
Piotrek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 9 lis 2011, o 07:38 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 2964
Lokalizacja: Warszawa
Mam tą książkę. Napisz konkretnie co Ci potrzebne, założeniom aerodynamicznym i stateczności jest poświęcone kilka działów. Jeżeli chodzi Ci o takie rzeczy jak ramię statecznika itp to mogę porobić dobrej jakości zdjęcia i wysłać na mail.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 9 lis 2011, o 09:52 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3694
Lokalizacja: Elbląg
Napewno dzisiaj coś wyskrobię w temacie stateczności, ale wieczorem, zarobiony jestem. Poczekajcie jeszcze parę godzin ;)

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 9 lis 2011, o 10:29 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 sie 2011, o 20:51
Posty: 558
Lokalizacja: Elbląg
ja znalazłem takie info:
Załącznik:
p1050036u.jpg
p1050036u.jpg [ 62.99 KiB | Przeglądany 13871 razy ]

Załącznik:
p1050037k.jpg
p1050037k.jpg [ 62.85 KiB | Przeglądany 13871 razy ]

Załącznik:
p1050038o.jpg
p1050038o.jpg [ 32.24 KiB | Przeglądany 13871 razy ]

o wielkości "A" niech się wypowie milo ze swojego doświadczenia

jeszcze to:
Załącznik:
p1050039k.jpg
p1050039k.jpg [ 68.23 KiB | Przeglądany 13871 razy ]

_________________
Fw190 NPN, PZL Dromader NPN, SuperSportster, Dart XL fpv, copterx 450 black angel
Radiomaster tx12multi


Ostatnio zmieniony 21 sie 2014, o 20:31 przez molej, łącznie zmieniany 1 raz
Zdjęcia przeniesiono na serwer


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 9 lis 2011, o 12:30 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 wrz 2011, o 15:44
Posty: 119
Lokalizacja: Łódź
Tak sobie myślę, że jak mi zrobią w pracy z dostępem do forum, to co zrobili z allegro i youtube, tzn. odetną - to chyba zmienię robotę.

A wracając do tematu, wielkie dzięki. Choć z fragmentów tekstu, które zeskanował ali1983 wynika, że współczynnika stateczności kierunkowej (zależnej od wzniosu płata) modelarz nie oblicza. Jest to wartości stała dla konkretnego wzniosu płata. U mnie wznios płata wynosi 8 st - mogę więc przyjąć w obliczeniach pow. statecznika pionowego wartość współczynnika 0,04. -wg .tekstu ze skanu.
Ale, jest też napisane, że współczynnik stateczności podłużnej jest ustalony doświadczalnie (pierwszy skan), a przecież istnieje wzór na współczynnik A (też zresztą podany przez ali1983).
A jeszcze stateczność poprzeczna?
Krótko mówiąc znajomość współ. stateczności kierunkowej jest potrzebna do obliczenia pow. statecznika pionowego i porównania, czy nie za dużo, nie za mało.
Znajomość współ. stateczności poprzecznej jest potrzebna do określenia czy mój szybowiec nie będzie nadstateczny, tzn. czy nie będzie się bujał ze skrzydła na skrzydło w locie.

Przydałby się zbiór takich podstawowych wzorów.
PS. Gdyby któryś z Was wiedział, gdzie można kupić książkę Niestoja "Zdalnie sterowane modele szybowców" proszę dać znać.

_________________
Pozdrawiam, Marcin.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 9 lis 2011, o 15:54 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 paź 2011, o 11:07
Posty: 316
Lokalizacja: Radawiec Mały
Błędnie zakładasz że wznios płata to 8 stopni . Tyle wynosi nazwijmy to kąt uniesienia końcówki płata . Wznios płata to będzie kąt pomiędzy płaską (poziomą ) częścią płata a linią łączącą środek płata z jego końcówką i będzie on faktycznie mniejszy niż 8 stopni.

_________________
Nie ma takiego modelu który wyszedł by cało z każdej kraksy , ale są takie kraksy z których cało nie wyjdzie żaden model ....

Pozdrawiam Tomek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 9 lis 2011, o 16:46 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 wrz 2011, o 15:44
Posty: 119
Lokalizacja: Łódź
Racja, nie zwróciłem na to uwagi. W takim razie - jeżeli dobrze zrozumiałem Twoje wyjaśnienia i dobrze policzyłem - kąt wzniosu płata wyniesie 7,1 st. W świetle tego co można odczytać ze zeskanowanego tekstu to i tak mogę przyjąć współczynnik stateczności kierunkowej 0,04.

_________________
Pozdrawiam, Marcin.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 9 lis 2011, o 17:08 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3694
Lokalizacja: Elbląg
Widzę, że Ali wyczerpał temat, ale tylko teoretycznie,
Mam w swoim "dorobku konstruktorskim" parę modeli szybowców, oblatanych, które do dzisiejszego dnia są w użyciu. Subiektywnie mogę powiedzieć, że latają ładnie i stabilnie. Chciałbym podzielić się z Wami swoimi, powtórzę jeszcze raz, swoimi, obserwacjami na temat tych współczynników.
Na początku zadajmy sobie kilka pytań. Jaki szybowiec chcemy zbudować, spokojny czy do szaleństwa, akrobacji. Gdzie będziemy latać, na zboczu, na termice, czy model będzie służył do szkolenia czy do wieczornego spokojnego byjania się nad ziemią. Zadajmy sobie wreszcie chyba podstawowe pytanie, jakie mamy możliwości warsztatowe i pilotarzowe.
Półka w mojej piwnicy, tam gdzie buduję modele, ugina się pod ciężarem stateczników poziomych i pionowych, które nie spełniły moich oczekiwań. Niektórzy z forumowiczów widzieli.
Jest to efektem moich prób, eksperymentów i zbytniej ufności w wiedzę zawartą w książkach.
Lubię szybowce spokojne, z dużym zapasem stateczności i sterowności, które czasami pokazują swój pazurek, ale tylko czasami.
Wartości wsp A podane w książce Pana Niestoja, są uwarunkowane od wsp Cm, czyli moment profilu wzgl krawędzi natarcia. Pomijając całą teorię, można powiedziec, że im bardziej wklęsły profil od spodu tym większy statecznik poziomy. Na początku mojego wymyslania modeli przyjmowałem wartości A z książki. Nie byłem zadowolony z własności lotnych modeli. Nerwowy lot, na termice ciągła praca sterami, przy większej turbulencji kłopoty ze statecznością, zarówno podłużną jak i kierunkową. Jedynym wyjściem było.... było wykonanie nowych usterzeń. Efekt? Zupełnie inny model, przyjemny, można rozkoszować się widokiem w locie, stabilnym i majestatycznym.
Jakie przyjmować wartości A? W swoich modelach, po tych wszystkich przygodach, zakładam A w granicach 0,55-0,65. Raczej nie schodzę poniżej 0,55. Budowa nowych poziomych pochłania materiał i czas, zresztą już nie mam miejsca na ich składowanie :lol:
Co do powierzchni usterzenia pionowego, jeszcze nigdy nie udało mi się wstępnie zaprojektować go o takiej wielkości jak wynika z obliczeń, zawsze jest większy. Obliczenia każą mi zmiejszyć jego powierzchnię. Ale nie robię tego, zostawiam cały statecznik, taki jaki jest, przewymiarowany i to czasami dość sporo. Statecznik pionowy powiększam w stosunku do obliczeń o 0,3/0,7 dm^2. Ta moja metoda sprawdza się i nie ma bujania, o którym pisał Marpiso.
Cały proces konstruowania modelu to złożony, wymaga pewnej intuicji, doświadczenia, obserwacji, podpatrywania innych - nie bujmy się tego, tak samo jak pytania " dlaczego..." Mam świadomość, że wielu spraw, ważnych dla przyszłego projektu, nie poruszyliśmy. Choćby wznios, proporcje innych elementów szybowca. Dyskutujmy więc, pytajmy, wymieniajmy swoje doświadczenia.

edit
marpiso daj adres na pw to wyślę Ci książke Niestoja, kupiłem ją w Wilczych za 5 zł od takiego dziadka, oddam za tyle samo plus przesyłka.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 9 lis 2011, o 18:05 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 wrz 2011, o 15:44
Posty: 119
Lokalizacja: Łódź
Wysłałem :D dziękuję.

Projekt mojego szybowca ma duży statecznik pionowy (2,6 dm^2) i ostatnio naszły mnie wątpliwości czy nie jest za wielki, mimo relatywnie krótkiego kadłuba. Z tego co wiem (a wiem niewiele), to nie ma przykrych konsekwencji przy nadmiarze stateczności kierunkowej. Przy stateczności poprzecznej już są wiec postanowiłem trochę więcej dowiedzieć się o statecznościach.

PS.wczoraj skleiłem żeberka do dolnego pokrycia kesonu. No mówię Wam - wspaniale wygląda. :D
PS 2. prawie w ogóle nie widać kleju.

_________________
Pozdrawiam, Marcin.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group