Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 18 gru 2018, o 18:02

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
Post: 3 mar 2018, o 22:35 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2017, o 13:15
Posty: 26
Lokalizacja: Milanówek
Mało osób chyba słyszało o Kogutku więc zapraszam...

Projektantem i wykonawcą Kogutka był pan inż. Władysław Zalewski. Samolot został zbudowany w jego domu w Milanówku a sam Zalewski wiele części wykonał własnoręcznie.
Szukając śladów i historii o samolocie udało mi się dotrzeć do P. Witkowskiego, który jako dziecko często bywał w domu p. Zalewskich i był niejako świadkiem powstania samolotu...

Zalewski jako 17-letni student Szkoły Mechaniczno-Technicznej Wawelberga i Rotwanda w Warszawie, rozpoczął projektowanie i budowę dwupłatowego samolotu wzorowanego na samolocie Farman III, który przed paru miesiącami, 16 września, pilotowany przez Francuza Georgesa Leganeux, wykonał pierwsze pokazowe loty w Warszawie. Budowę Zalewski rozpoczął w domu w którym mieszkał a następnie wraz z bratem kontynuował w tzw. „Letnim Teatrze”. W 1911 roku budowa maszyny była poważnie zaawansowana, ale do ukończenia jej nie doszło ze względu na brak środków finansowych potrzebnych na opłacenie wykonawstwa zaprojektowanego przez Zalewskiego silnika.
Kiedy budowa samolotu WZ-I przeciągała się z powodu braku środków Władysław Zalewski wiosną 1912 roku podjął budowę latającego urządzenia znacznie tańszego, mianowicie jednopłatowego szybowca WZ-II, którego koszt budowy wyniósł zaledwie 24 ruble. Na szybowcu tym Zalewski wykonywał krótkie loty ślizgowe z piaszczystych wzniesień w okolicy Grudowa k/Milanówka. Start odbywał się za linami ciągnionymi przez dwoje ludzi. Następnymi urządzeniami do latania zbudowanymi w Milanówku przez Zalewskiego wspólnie ze szkolnym kolegą Zbigniewem Babińskim, były dwa szybowce dwupłatowe, stanowiące kopie opisanej w dostępnych publikacjach maszyny Amerykanina Octave’a Chanute’a. Na jednym z nich próby lotów podejmował zaledwie 14-letni Kazimierz Wasiutyński.
Załącznik:
Szybowiec- zalewski.jpg
Szybowiec- zalewski.jpg [ 22.7 KiB | Przeglądany 1268 razy ]

Po wojnie, nauczony wcześniejszymi doświadczeniami planowaną budowę swego pierwszego powojennego samolotu Władysław Zalewski poprzedził skonstruowaniem i zbudowaniem 5-cylindrowego silnika gwiazdowego WZ-18 o mocy 18 KM. Został on wykonany w latach 1923-1926 częściowo w Szkole Mechaników 1 Pułku Lotniczego w Warszawie a częściowo w domu konstruktora w Milanówku. Gdy silnik ten był gotów, Zalewski rozpoczął w 1925 roku projektowanie i budowę samolotu WZ-XI „Kogutek”, wykorzystując w jego konstrukcji m.in. części z niedokończonego nigdy samolotu WZ-I z 1913 roku.
Budowa zakończyła się w 1927 r. "Kogutek I" zapisał się w historii lotnictwa jako pierwsza polska konstrukcja wyposażona w ro­dzimy silnik w niepodległej Polsce !
Samolot został oblatany przez p. Z. Babińskiego, który wykonał nim od razu przelot do Warszawy. Był to ostatni dzień I Krajowego Konkursu Awionetek, na który ”Kogutek” spóźnił się i startował poza konkursem.
Wg opinii był bardzo łatwy w pilotażu i miał dobrą stateczność. W 1928 r. Babiński wykonał na ”Kogutku” pierwszy rajd turystyczny po Polsce przelatując ponad 600 km. Samolot nosił znaki rejestracyjne SP-AEF. W lutym 1934 r. został skasowany i przekazany do Muzeum Przemysłu i Techniki w Warszawie.
Więcej informacji o samolocie
O autorze projektu W. Zalewskim
Załącznik:
fot079.jpg
fot079.jpg [ 38.96 KiB | Przeglądany 1268 razy ]
Załącznik:
fot077.jpg
fot077.jpg [ 49.63 KiB | Przeglądany 1268 razy ]
Załącznik:
preview_zalew-1.jpg
preview_zalew-1.jpg [ 43.71 KiB | Przeglądany 1268 razy ]

I na koniec mój malutki Kogutek
Załącznik:
DSCF5056.JPG
DSCF5056.JPG [ 76.39 KiB | Przeglądany 1268 razy ]
Załącznik:
DSCF5079.JPG
DSCF5079.JPG [ 67.12 KiB | Przeglądany 1268 razy ]
Załącznik:
DSCF5230.jpg
DSCF5230.jpg [ 33.74 KiB | Przeglądany 1268 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Andrzej


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 4 mar 2018, o 09:05 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18 lip 2015, o 00:13
Posty: 80
Lokalizacja: Brisbane, Australia
Wygląda dobrze, podaj wymiary. Oblatany?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 4 mar 2018, o 12:25 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2017, o 13:15
Posty: 26
Lokalizacja: Milanówek
Rozpiętość Kogutka to 84cm, zbudowałem go w 2014 roku i wtedy też został oblatany.

Jak na tak mały model radził sobie całkiem dobrze, teraz wisi sobie w pracowni.
Może kiedyś zbuduję większego :mrgreen:

_________________
Pozdrawiam
Andrzej


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 10 maja 2018, o 17:25 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 7 maja 2013, o 18:28
Posty: 245
Lokalizacja: Katowice
No ...całkiem fajnie lata

_________________
...Kto nie ma wyczucia prędkości i wydoskonalonej precyzji ruchów niewiele zwojuje....

Pozdrawiam: Tadeusz


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group