Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://forum.aerodesignworks.eu/ |
|
Szybowiec w stylu "Retro" - wstęp http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=61&t=944 |
Strona 4 z 5 |
Autor: | Paweł [ 8 lut 2014, o 15:19 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec w stylu "Retro" - wstęp |
Mówiąc o prostej konstrukcji kadłuba miałem na myśli technologię jego wykonania taką, jak tu: http://www.retroplane.net/eoloretro/page1.htm czyli płaska jedna z poziomych powierzchni kadłuba. Oczywiście, tak wcześniej rozważaliśmy, konstrukcja oparta byłaby na dwóch kratownicach, bez stosowania pełnych wręg. Zaletą byłoby uzyskanie "w jednym etapie" całkowicie zmontowanego kadłuba. Poza tym płaska górna część kadłuba ułatwiłaby właściwe zaklinowanie płata. W proponowanym przez Stefana kształcie kadłub miałby sześciokątny przekrój - chyba, że źle odczytałem szkic. Stąd moje "wahania". Co do płata "M" to nie byłoby chyba trudne osiągnięcie jego kształtu. Są sposoby naprawdę prostego jego wykonania. Ale o tym będziemy pewnie jeszcze dyskutować. Lotki oczywiście będą przewidziane - też bardzo proste technologicznie - co do wykonania. |
Autor: | Stema [ 8 lut 2014, o 17:13 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec w stylu "Retro" - wstęp |
Myślę, że 6-kąt czy 5-kąt to nie wielka różnica w budowie, a pod skrzydło też narysowałem płaską półkę. Załącznik: Górę kadłuba od wręgi spływowej można wykonać w ten sam sposób jak zamierzałeś Pawle rozwiązać jego dół. ED: jestem za rozwiązaniem kształtu wręg 1. ED 2: milo pisze: A co z profilem? Poziomego? Jestem za płasko wypukłym. |
Autor: | Stema [ 9 lut 2014, o 19:06 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec w stylu "Retro" - wstęp |
Zachęcony Milo Twoimi zmianami w przedniej części kadłuba pomyślałem, że można iść trochę dalej. Łatwiej w budowie oczywiście nie będzie, ale przecież tu dyskutują doświadczeni Modelarze. Załącznik: Załącznik: ED: dodałem rysunek, bo podumałem również, zdopingowany, nad statecznikami. To i tak musi być policzone, ale poddaję pod rozwagę. |
Autor: | tabul [ 9 lut 2014, o 22:24 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec w stylu "Retro" - wstęp |
Wydaje mi się, ze statecznik poziomy posiada profil nosny, |
Autor: | TomekW [ 10 lut 2014, o 07:56 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec w stylu "Retro" - wstęp |
Brak czasu nie pozwoli mi na budowę tego modelu, więc może nie powinienem się w ogóle wypowiadać, ale jak Paweł napisał na początku, model miał być prosty w budowie. A tym czasem co mamy? Popatrzcie na ostatni rysunek kadłuba - idea prostoty legła w gruzach, jeszcze krok i będziemy budować Komara - niewiele już te kadłuby się różnią . Nawet nie chcę myśleć co będzie, jak na warsztat ktoś weźmie skrzydła. |
Autor: | milo [ 10 lut 2014, o 09:36 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec w stylu "Retro" - wstęp |
Tomek, bardzo słuszna uwaga. Moim zdaniem o przekroju kadłuba nie ma co dyskutować..... prostokąt, może z delikatnym zarysem trójkątnym na spodzie kadłuba, w miejscu gdzie będzie płoza. Taki przekrój zapewni przede wszystkim prostotę budowy, pojemny i mocny kadłub. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby modyfikować przekroje i obrysy kadłuba we własnym zakresie i pokazywać to na forum, czy to w postaci projektu czy też gotowego modelu. W tym modelu stawiamy na prostotę i podobieństwo do retromodeli. |
Autor: | Paweł [ 3 mar 2014, o 11:01 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec w stylu "Retro" - wstęp |
Nadszedł chyba czas na przeprowadzenie kilku obliczeń. Robiąc to opierałem się na sposobie liczenia przedstawionym przez milo tutaj: http://www.forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=61&t=225 Powierzchnia skrzydła - 37,08 dm kw. - ramię statecznika poziomego - 6,63 dm - ramię statecznika pionowego - 6,62 dm - położenie SC - 72,5 - 87,5 mm od krawędzi natarcia płata - przyjęty współczynnik stateczności kierunkowej - 0,04 Do obliczeń powierzchni stateczników pionowego i poziomego użyłem wskazówek zawartych w książce Miniaturowe lotnictwo. Przeprowadzone obliczenia pokazały, że w ADW retro, przy zachowaniu dotychczasowych rysunków i lekkiej korekcie wymiarów, otrzymujemy: - powierzchnia statecznika poziomego - 6,04 dm kw. - powierzchnia statecznika pionowego - 2,24 dm kw. - współczynnik stateczności podłużnej - 0,54 Zmiany wymiarów przedstawiam na rysunku. Dotyczą one statecznika poziomego i odległości pomiędzy krawędzią spływu skrzydła a natarcia statecznika poziomego. Załącznik: W przypadku statecznika pionowego - szerokość przy podstawie 155 mm, wysokość 150 mm, odległość od krawędzi spływu skrzydła - 500 mm. Z przedstawionych wymiarów pionowego jego powierzchnia wychodzi ok.2,4 dm kw. |
Autor: | milo [ 3 mar 2014, o 21:10 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec w stylu "Retro" - wstęp |
No to mamy początek za sobą . Jeżeli będziemy poruszać się w wartościach wsp "A" od 0,5 do 0,55, model będzie prosty i przyjemny w pilotowaniu ....Powierzchnia pionu jest też ok. Należy troszeczkę poupraszczać obrysy poziomego, moim zdaniem delikatnie wyprostować spływ i natarcie , no i narysować płat w 1:1, wziąłbym się za żeberka i projekt struktury skrzydeł. Proponuję zastosować profil Naca 6412. |
Autor: | Stema [ 7 mar 2014, o 00:38 ] |
Tytuł: | Re: Szybowiec w stylu "Retro" - wstęp |
Pomyślałem, że modeli jak ten tu opracowywany było bardzo wiele w tamtym czasie. Może ten powinien mieścić się w regułach wyglądu i stylu, ale czymś się jednak wyróżniać tak, aby było widać "z daleka", że to retro na wzór tamtej epoki? Wszystkie zastosowane przeze mnie rozwiązania były wtedy znane i używane w modelach tamtych czasów, ale czy zostały w jakimś modelu użyte razem w ten sposób nie wiem. Co sądzicie o tym pomyśle? Załącznik: Załącznik:
|
Strona 4 z 5 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |