Forum modelarskie RC , projektowanie CAD
http://forum.aerodesignworks.eu/

ADW-2 "Tukan"
http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=61&t=1522
Strona 4 z 7

Autor:  kakabe [ 18 mar 2017, o 23:23 ]
Tytuł:  Re: ADW-2 "Tukan"

Tomasz :)
Bagnet 5 mm raczej nie występuje w trenerkach jako łącznik skrzydła!!! Zważywszy że profil ma jakieś 30 mm grubości to i nie ma potrzeby minimalizowania bagnetów. W moim 50 letnim doświadczeniu nigdy nie spotkałem się z takim rozwiązaniem (bagnet 5 mm). Gdy dojdzie do sytuacji ekstremalnej to bagnet 5 mm rozetnie płat jak scyzoryk. Dlatego stosujemy jako połączenia płatów rury 20 - 30 mm. Tomasz - to nie jest krytyka tylko sugestia na poziomie projektowania aby nie tracić kasy i czasu :D :D

EDIT:
Tomek
Gdy uderzycie w ziemię to bagnet 5 mm w obudowie 6,5 mm potnie wszystkie żebra i zniszczy cala konstrukcję!!! I nie jest to tylko wydumane moje zdanie ale fakt !!!!
Tomasz - przy takiej rozpiętości (1900 mm) pierwsze trzy żebra od kadłuba powinny być z balsosklejki.
Łączenie kadłub - skrzydła powinny być z rury 20 mm i rury wspomagającej około 12 mm.
Ja mogę się mylić ale firmy produkujące modele raczej chyba się nie mylą :D
No cóż - chcecie projektować holownik który ma cechy szybowca. No nie da się tak!!!

Autor:  mgr [ 18 mar 2017, o 23:54 ]
Tytuł:  Re: ADW-2 "Tukan"

kakabe pisze:
Tomasz - to nie jest krytyka tylko sugestia na poziomie projektowania aby nie tracić kasy i czasu :D :D

Jasne, rozumiem to doskonale, zwyczajnie dyskutujemy :)
kakabe pisze:
Zważywszy że profil ma jakieś 30 mm grubości to i nie ma potrzeby minimalizowania bagnetów....
W moim 50 letnim doświadczeniu nigdy nie spotkałem się z takim rozwiązaniem ... ( bagnet 5 mm)
Gdy dojdzie do sytuacji ekstremalnej to bagnet 5 mm rozetnie płat jak scyzoryk ....
Dlatego stosujemy jako połączenia płatów rury 20 - 30 mm

Ok, odległość między dźwigarami to 23mm.
Żebro pierwsze i czwarte - o które opiera się w zasadzie pochwa bagnetu to sklejka lotnicza 2mm.
Aby zaszło zjawisko które opisujesz musiało by nastąpić zmiażdżenie tego żebra, lub w środku płata wysunięcie się pochwy z żebra nr.4 i oparcie o dźwigar, miażdżąc balsowe żebra nr. 2 oraz nr. 3.

Przy większej średnicy możemy być bliżej dźwigarów, tą przestrzeń można wypełnić żywicą - ok, chyba rozumiem.
Natomiast nie wyobrażam sobie, co by się musiało dziać by nastąpiło zmiażdżenie sklejkowego (lotnicza 2mm) żebra nr. 1 lub 4.

Trochę mi zeszło z odpowiedzią ;)
kakabe pisze:
Tomek
Gdy uderzycie w ziemię to bagnet 5 mm w obudowie 6,5 mm potnie wszystkie żebra i zniszczy cala konstrukcję !!!
I nie jest to tylko wydumane moje zdanie ale fakt !!!!
Tomasz - przy takiej rozpiętości ( 1900 mm ) pierwsze trzy żebra od kadłuba powinny być z balsosklejki
Łączenie kadłub - skrzydła powinny być z rury 20 mm i rury wspomagającej okolo12 mm
Ja mogę się mylić ale firmy produkujące modele raczej chyba się nie mylą ...:))))
No cóż - chcecie projektować holownik który ma cechy szybowca ..............
No nie da się tak ....!!!!


Ok, potwierdza się chyba moje rozumowanie, nadmienię tylko, początkowe żebro i nr.4 to sklejka lotnicza 2mm, nie balsa ani balsosklejka.

Autor:  milo [ 19 mar 2017, o 00:03 ]
Tytuł:  Re: ADW-2 "Tukan"

kakabe pisze:
Bagnet 5 mm raczej nie występuje w trenerkach jako łącznik skrzydła !!!

Zapewne, spróbujemy takiego rozwiązania ;) . Tanie, mocne i proste, wielokrotnie sprawdzone, oczywiście mówię w swoim imieniu.
kakabe pisze:
Gdy dojdzie do sytuacji ekstremalnej to bagnet 5 mm rozetnie płat jak scyzoryk ....

Co masz na myśli , pisząc "ekstremalna sytuacja". Jeżeli myślisz o cyrklu/krecie to nic nie uratuje modelu. Co by nie było w tym płacie.
kakabe pisze:
Dlatego stosujemy jako połączenia płatów rury 20 - 30 mm

Rozumiem. Zobaczymy jak sprawdzi się pręt w/w.
Nie jestem inżynierem, nie umiem obliczać wytrzymałości elementów konstrukcji. Takie rozwiązanie jest potwierdzone moimi doświadczeniami. Bardzo dużo moich modeli ma tak zrobione, eksploatowane są i były na prawdę w bardzo ekstremalnych warunkach i nigdy mnie nie zawiodło. Kiedyś była dyskusja na temat tego rozwiązania na forum obok /pfm/, mój szybowiec, teraz moto "Kumak". Wieszczona mu była katastrofa w pierwszym locie. Kumcio lata, był w Bieszczadach, latał na zboczu, kręcił akrobację, bardzo dynamiczną, ma za sobą kreta z wysokości ok 40 m - Tomek był świadkiem :lol: - utrata sterowności, ciężkie lądowania na zboczach....żadna z tych sytuacji nie spowodowała rozerwania płata..... łącznik owszem, ulegał wygięciu, ale nigdy nie pękł.
Jeszcze kilka dni cierpliwości, kończymy rysowanie, formatki pójdą do cięcia, zbuduje się, oblata, się zobaczy ;) .

Autor:  kakabe [ 19 mar 2017, o 00:15 ]
Tytuł:  Re: ADW-2 "Tukan"

Tomek - Milo
Zupełnie nie chcę negować waszych konstrukcji i waszych rozwiązań!!! Moje uwagi są oparte na moich doświadczeniach!!!
Które nie muszą opierać się na waszych doświadczeniach ;)
Poleci prototyp i dopiero podyskutujemy :D

Autor:  pepcio [ 19 mar 2017, o 10:40 ]
Tytuł:  Re: ADW-2 "Tukan"

Cytuj:
Zupełnie nie chcę negować waszych konstrukcji i waszych rozwiązań!!! Moje uwagi są oparte na moich doświadczeniach!!!
Które nie muszą opierać się na waszych doświadczeniach ;)
Poleci prototyp i dopiero podyskutujemy :D


Właśnie!
Zobaczymy. Może wyjdzie z tego holownik a nie motoszybowiec. Ja natomiast mam plan awaryjny jakby projekt nie wypalił. Proponowałbym zbudować coś takiego na podstawie tych planów. Idealny także pod elektrykę (wymiary można nieznacznie powiększyć). Dodatkowo można go wyposażyć w klapy. Model sprawdzony z klasycznym mocnym mocowaniem płatów.
Załącznik:
P3197099.JPG
P3197099.JPG [ 145.97 KiB | Przeglądany 14229 razy ]

Na podstawie tych planów zbudowałem swoją konstrukcję, która lata wyśmienicie. Odstępstwo to płat jednolity.
Załącznik:
P7200690.JPG
P7200690.JPG [ 212.8 KiB | Przeglądany 14229 razy ]

Autor:  kakabe [ 19 mar 2017, o 12:05 ]
Tytuł:  Re: ADW-2 "Tukan"

Modele Jasińskiego są dokładnie dopracowane i bardzo dobrze latają :D Razem z Wieśkiem Dzikiem sprzedali sporo szybowców.
Doskonale pamiętam marzec 1987 r. kiedy to Wiesiek Dzik wraz z bratem uruchomił chyba pierwszy sklep modelarski w Polsce na ul. Siennej w Warszawie :D Byłem ich częstym klientem a i sam przywoziłem z zagranicy modele, które sprzedawali w swoim sklepie.
Nie wiem czy obecnie ale kiedyś wystawiali się na targach modelarskich w Niemczech :)

Papcio 11 - gdzie można znaleźć plany tego modelu??? Już się w nim "zakochałem"... :D

Autor:  piter216 [ 19 mar 2017, o 12:45 ]
Tytuł:  Re: ADW-2 "Tukan"

Podsyłam plik z tabelami doboru rur na łączniki płatów w zależności od przeznaczenia modelu i rozpiętości może się przyda ;)
Załącznik:
Dimensionierung_ dobór rur.pdf [416.84 KiB]
Pobrany 426 razy

Autor:  pepcio [ 19 mar 2017, o 16:14 ]
Tytuł:  Re: ADW-2 "Tukan"

Plan jest wypięty z "Modelarza" nr 3/1999. Na dole planu jest info.

Autor:  kakabe [ 19 mar 2017, o 16:34 ]
Tytuł:  Re: ADW-2 "Tukan"

Dzięki za info :) Problem w tym że nie posiadam tego numeru :(
Pepcio 11 może jakiś skan aby można było "złapać" proporcje? Nigdy bym nie przypuszczał że Jasiński zaprojektował "trenerka" :shock:
Zawsze projektował i produkował szybowce wyczynowe.

Autor:  TomekW [ 20 mar 2017, o 12:28 ]
Tytuł:  Re: ADW-2 "Tukan"

Na planie jako konstruktor widnieje T. Jasiński - przypadkowa zbieżność nazwisk moim zdaniem. K. Jasiński raczej nie ma z tą konstrukcją nic wspólnego.
Miało być o Tukanie a z tematu robi się śmietnik.

Strona 4 z 7 Strefa czasowa UTC+2godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/