Forum modelarskie RC , projektowanie CAD
http://forum.aerodesignworks.eu/

ADW-2 "Tukan"
http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=61&t=1522
Strona 3 z 7

Autor:  Paweł [ 15 mar 2017, o 18:06 ]
Tytuł:  Re: ADW-2 "Tukan"

Tak sobie Koledzy myślę, żeby dać się rozwinąć projektowi i ogólnej koncepcji. Wszystkie uwagi są oczywiście (mówię teraz za siebie, swoje spostrzeżenia) bardzo cenne. Ale (choć zapewne zdania nowo pisanego nie powinno się tak zaczynać) może trzeba dać szansę projektowi? A co to da lub zmieni? No zwykłą naukę i zadania do rozwiązania na przyszłość, dla "następnych". A co będzie, jeśli TUKAN okaże się projektem i (w wyniku tego projektu) świetnym modelem do holowania, nazwijmy to, "małogabarytowych", szybowców? Bez wnikania w głębsze rozważania i dyskusje, dajmy szansę rozwinąć się zagadnieniu. Obserwujmy, przemyślmy. Później się zobaczy. "Zespół" konstrukcyjny z pewnością nie "zamiecie" ewentualnych problemów pod "coś tam" ;) . Czemu nikt nie pyta o rozwiązania dotyczące zaczepu, jego "alarmowego" wypinania itp. Wybaczcie, ale naprawdę ludzi interesuje to, czy model będzie się sprawował dobrze w powietrzu i czy jest możliwość np. przymusowego rozpięcia holu. Powstaje nowa konstrukcja, która, jeśli będzie miała ułomności, z pewnością się będzie rozwijała i w następnych wersjach będzie się doskonaliła.

Tam przynajmniej mniemam ;)

Autor:  milo [ 15 mar 2017, o 18:40 ]
Tytuł:  Re: ADW-2 "Tukan"

Paweł pisze:
Powstaje nowa konstrukcja, która, jeśli będzie miała ułomności, z pewnością się będzie rozwijała i w następnych wersjach będzie się doskonaliła.

Dokładnie, też apeluję o cierpliwość ;) .

Stema pisze:
ED: Rozważył bym czy nie wyposażyć Tukana w sloty ?

Traktuję ten wpis jako żart :lol: .

pepcio 11 pisze:
Z własnego doświadczenia wiem ,że start modelem silnikowym z przednim kółkiem jest łatwiejszy i stabilniejszy. Moim zdaniem trzeba rozważyć profil dla klap, bo bez nich może być problem.

Model nie będzie miał przedniego kółka, i raczej klap też nie. Na naszym trawiastym lotnisku trójpodporowe podwozie raczej nie sprawdzi się. Co do klap, zawsze można zrobić drugi komplet płatów jako wersję rozwojową Tukana.

Autor:  kakabe [ 18 mar 2017, o 17:49 ]
Tytuł:  Re: ADW-2 "Tukan"

milo - jesteś jak "sadysta dentysta" :P (ten z piosenki Fronczewskiego). Rozpoczynasz wątek na temat budowy modelu i "znikasz" :roll: Apelujesz o cierpliwość, ale tak na prawdę podkręcasz atmosferę :lol:
Moja ciekawość osiąga już prawie apogeum. Zlituj się nade mną bo zjadę na zawał serca :D

Autor:  mgr [ 18 mar 2017, o 19:58 ]
Tytuł:  Re: ADW-2 "Tukan"

Może ja opowiem trochę o skrzydle :)
Prace nad Tukanem rozpoczęliśmy typowo dyskusją i arkuszem obliczeń ;)
Załącznik:
1.jpg
1.jpg [ 75.62 KiB | Przeglądany 14749 razy ]

Profil płata to NACA 2412, zabrałem się od razu za rysowanie. Poszło szybko, skrzydło proste żeberka to balsa 2mm oraz sklejka lotnicza 2mm.
Sklejka na żebrach 1,4,6,13. 1,4 oparcie bagnetu. 6,13 dlatego, że planujemy z racji grubego profilu oraz sporej cięciwy, montować serwa bezpośrednio w żebrach. Bez ramek itp.
Konstrukcja skrzydła typowa, dźwigary to sosna 2x8, keson balsa 1,5mm. Natarcie właściwe balsa 4mm, za nią balsa 2mm jako zamknięcie kesonu.
Załącznik:
2.jpg
2.jpg [ 158.13 KiB | Przeglądany 14749 razy ]

Skrzydło montowane do góry nogami, stąd stopki. Przy takim montażu zawsze miałem problem z krawędzią spływu, tutaj zastosowałem pewien sposób który ma to ułatwić. Otóż stopki są w linii spływu płata i natarcia lotki, oznacza to, że one wyznaczają linię natarcie spływu, więc listewkę będziemy kleić do ich linii. To samo od spodu, stąd ta mini stopka na spodzie żebra.
Załącznik:
4.jpg
4.jpg [ 137.69 KiB | Przeglądany 14749 razy ]


Po projekcie powstały formatki
Załącznik:
formatka.png
formatka.png [ 87.92 KiB | Przeglądany 14749 razy ]

A po formatkach plany wykonawcze.
Załącznik:
3.jpg
3.jpg [ 154.44 KiB | Przeglądany 14749 razy ]


Na koniec rzut okiem na wcześniej wspominane pakiety. ZIPPY compact 5,8Ah 60C.
Na zdjęciu podłączone do ładowarki, bo przyjechały ku mojemu zdziwieniu z wielkimi czerwonymi naklejkami, że naładowane są tylko do 30%, od razu wrzuciłem je w tryb storage.
Załącznik:
WP_20170202_17_01_52_Pro.jpg
WP_20170202_17_01_52_Pro.jpg [ 402.33 KiB | Przeglądany 14749 razy ]

Autor:  kakabe [ 18 mar 2017, o 21:32 ]
Tytuł:  Re: ADW-2 "Tukan"

Tomek, jeśli można coś sugerować - wydłużenie płata jest zbyt duże. Trenerki w obecnej chwili nie przekraczają 6,5 ratio czyli Twoja cięciwa powinna mieć około 290 - 300 mm. Oczywiście to tylko moje zdanie poparte pomiarami modeli sprzedawanych i latającymi w realu ;) Profil NACA 2412 będzie dość "szybki", rozważałbym profil 2413 lub 2414 jeśli ma być to holownik :)
Co do klap - przy tej rozpiętości i przeznaczeniu proponowałbym zastosowanie klap!!! Jeśli mimo wszystko chcecie zastosować tylko lotki to w opcji startowej musicie uwzględnić klapolotki bo zabraknie wam pasa startowego ;)

Pytanie - dlaczego chcesz montować skrzydło '"do góry nogami"??? Czemu utrudniasz sobie "życie"???
Przy tej rozpiętości modelu powinności zastosować rurę o przekroju co najmniej 25 mm :)
Zapomnijcie o bagnetach 5 mm bo w "trenerkach" zupełnie nie zdają egzaminu ;)

Autor:  mgr [ 18 mar 2017, o 22:03 ]
Tytuł:  Re: ADW-2 "Tukan"

kakabe pisze:
Wydłużenie płata jest zbyt duże ....
Trenerki w obecnej chwili nie przekraczają 6,5 ratrio czyli Twoja cięciw powinna mieć około 290 - 300 mm

Nie ma co ukrywać, że ta nasza holówka ma zacięcie szybowcowe, nawet w wyglądzie :lol: :lol:
Mi to w sumie nie przeszkadza, jeśli model będzie lepiej szybował, będzie można oszczędzać prąd wracając lotem ślizgowym ;) :lol:

kakabe pisze:
Co do klap - przy tej rozpiętości i przeznaczeniu proponował bym zastosowanie klap !!!!
Jeśli mimo wszystko chcecie zastosować tylko lotki to w opcji startowej musicie uwzględnić klapolotki bo zabraknie wam pasa startowego ;)

Projekt skrzydła przewiduje klapy, decyzja będzie u budującego, czy je odetnie i uzbroi w serwo czy nie.

kakabe pisze:
Pytanie - dlaczego chcesz montować skrzydło '"do góry nogami"...????
Czemu utrudniasz sobie "życie" ...???

Nie wiem, jest to dla mnie bardzo naturalnie i wygodne, 80% skrzydeł które dotychczas zbudowałem zrobiłem właśnie w ten sposób nie jest to dla mnie żadne utrudnienie.

Autor:  kakabe [ 18 mar 2017, o 22:14 ]
Tytuł:  Re: ADW-2 "Tukan"

Tomek - oczywiście to Wasza autorska produkcji i nic nikomu do niej :D Ale to ma nie być szybowiec tylko holownik!!! Tak jak Wy projektujecie wszystko pod kątem szybowców, ja mam zboczenie pod kątem trenerów :D
Co do montażu skrzydła, faktycznie - jak komu wygodnej, można i do góry nogami. Ale w dalszym ciągu nic nie piszesz na temat mocowania płatów??? Jak przewidujecie
połączenie płatów - z rysunków nie wynika aby była zastosowana rura.

PS. Model wcale nie musi lepiej szybować tylko szybciej będzie latał :D Podejście do lądowania będzie szybsze ;) Trenerki w zasadzie nie "szybują" :D

Autor:  mgr [ 18 mar 2017, o 22:34 ]
Tytuł:  Re: ADW-2 "Tukan"

kakabe pisze:
Ale w dalszym ciągu nic nie piszesz na temat mocowania płatów....????Jak przewidujecie
połączenie płatów - z rysunków nie wynika aby była zastosowana rura ....

Tak jak zauważyłeś we wcześniejszym poście, bagnet to pręt ze stali sprężystej 5mm, osadzony w rurkach 6/5.1mm.
kakabe pisze:
P.S.
Model wcale nie musi lepiej szybować tylko szybciej będzie latał .... :D

No tak, to zależy jakie wyjdzie obciążenie powierzchni, będzie albo w jedną stronę albo w drugą stronę.
Jak będzie z tym problem, można wtedy zrobić płat z mniejszym wydłużeniem, zyskamy na powierzchni i zmniejszymy jej obciążenie. :)

Autor:  kakabe [ 18 mar 2017, o 22:47 ]
Tytuł:  Re: ADW-2 "Tukan"

mgr pisze:
Tak jak zauważyłeś we wcześniejszym poście, bagnet to pręt ze stali sprężystej 5mm, osadzony w rurkach 6/5.1mm.

Uważam że to wielki błąd waszej konstrukcji!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zadziała jak scyzoryk!!!!!
Ale przekonacie się o tym po oblocie ;)
Proporcjonalnie do wielkości przekroju żebra stosuje się "bagnet"... rurę :D
Coś mi się wydaje, że próbujecie naginać prawa fizyki :D

Autor:  mgr [ 18 mar 2017, o 23:05 ]
Tytuł:  Re: ADW-2 "Tukan"

kakabe pisze:
Zadziała jak scyzoryk ...!!!!!

Czy możesz sprecyzować co dokładnie masz na myśli? :)
Chodzi o to, że za cienkie, za duża odległość między dźwigarami?
Czy o to, że będzie pracować podczas lotu i się złoży pod obciążeniem ?

Strona 3 z 7 Strefa czasowa UTC+2godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/