Forum modelarskie RC , projektowanie CAD
http://forum.aerodesignworks.eu/

Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych.
http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=57&t=142
Strona 5 z 6

Autor:  TomekW [ 26 mar 2012, o 13:02 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych

Zmobilizowałem ostatki silnej woli ( wiadomo - przesilenie wiosenne :lol: ) i nakleiłem keson na drugim skrzydle Sroki. Udało się nawet zniwelować lekkie zwichrzenie płata o którym wspominałem :D
Załącznik:
DSCF7515.JPG
DSCF7515.JPG [ 92.19 KiB | Przeglądany 14206 razy ]

Autor:  TomekW [ 11 gru 2012, o 23:00 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych

Witam wszystkich . Tych którzy tu zaglądają z nadzieją że może jednak , a nuż .... I tych którzy zaglądają tylko po to , żeby upewnić się , że jednak nie ;)
Sroka wraca na warsztat i mam nadzieję , że wiosną przyszłego roku budowę uda się pomyślnie ukończyć . " Plan jest prosty i nie wykonalny " - jak kiedyś stwierdził sześcioletni synek mojego kolegi - modelarza ( skąd u dzieci takie filozoficzne przemyślenia ? ) :o

W kadłubie wkleiłem lipowe klocki do których zamocowana będzie płoza główna .
Załącznik:
DSCF7807.JPG
DSCF7807.JPG [ 669.43 KiB | Przeglądany 14070 razy ]


Okleiłem częściowo spód kadłuba sklejką 0,6 mm . Kleję metodą " na zakładkę " tak jak kesony skrzydła przy użyciu kleju Poxipol , korzystając z super wyrafinowanego oprzyrządowania :lol: co by kadłub zanadto się nie skrzywił w tzw. międzyczasie .
Załącznik:
DSCF7808.JPG
DSCF7808.JPG [ 521.99 KiB | Przeglądany 14070 razy ]


Efekt może nie powalający , ale jak dla mnie może być .
Załącznik:
DSCF7809.JPG
DSCF7809.JPG [ 723.71 KiB | Przeglądany 14070 razy ]


Robota prosta aczkolwiek czasochłonna - przyklejenie jednego elementu pokrycia sklejkowego zajmuje ok. 15 minut .
Mam nadzieję , że kadłub usztywni się na tyle , że będę mógł przystąpić do montażu napędów steru wysokości i kierunku .

Autor:  TomekW [ 30 gru 2012, o 23:00 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych

Dokończyłem oklejanie spodu kadłuba . Przed ostatecznym pokryciem kadłuba sklejką muszę wykonać napędy steru kierunku i wysokości oraz zamontować elektronikę . Póki co zamontowałem na stałe dźwignię napędu SW , serwa kierunku i wysokości umieściłem w części kabinowej . Napęd wysokości sztywnym popychaczem z rurki węglowej 8 mm . SK będzie mieć napęd linkowy .
Załącznik:
DSCF7835.JPG
DSCF7835.JPG [ 528.6 KiB | Przeglądany 13997 razy ]

Według własnego "widzimisię " umiejscowiłem ( na razie prowizorycznie ) zaczep do holu , nie wiem gdzie był w oryginalnym szybowcu , nie doszukałem się nigdzie . Wręgi 1, 2, i 3 połączyłem sklejkową półeczką przenoszącą obciążenia z zaczepu . Na niej będzie umieszczony odbiornik ,oraz serwo wypinania zaczepu . Nad zaczepem planuje umieścić akumulatory w swego rodzaju pojemniku - do wykonania pod wymiar pakietu dopiero jak dotrą akumulatory.
Załącznik:
DSCF7836.JPG
DSCF7836.JPG [ 556.22 KiB | Przeglądany 13997 razy ]

Jeszcze zdjęcie dające pełniejszy obraz rozmieszczenia elementów wyposażenia .
Załącznik:
DSCF7839.JPG
DSCF7839.JPG [ 568.07 KiB | Przeglądany 13997 razy ]

Autor:  TomekW [ 4 lut 2013, o 20:12 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych

Pakiet zasilający gotowy , będzie umieszczony w sklejonym " na miarę " pojemniku pomiędzy pierwszą a drugą wręgą, mocowany " na wcisk " . Zaczep do holowania wklejony już na stałe , wyregulowany , napęd z serwa popychaczem stalowym 2 mm .
Załącznik:
DSCF7885.JPG
DSCF7885.JPG [ 542.88 KiB | Przeglądany 13906 razy ]

Załącznik:
DSCF7889.JPG
DSCF7889.JPG [ 607.37 KiB | Przeglądany 13906 razy ]

Zastanawiam się , czy przestrzeni nad pojemnikiem baterii nie wykorzystać jako komory balastowej do ew. regulacji wyważenia .
Ponieważ na popychacz steru wysokości użyłem popularnych rurek z węgla jednokierunkowego , wzmocniłem go owijając nicią kewlarową przesączoną rzadkim klejem CA .
Załącznik:
DSCF7888.JPG
DSCF7888.JPG [ 564.11 KiB | Przeglądany 13906 razy ]

Autor:  pablo [ 4 lut 2013, o 21:48 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych

jaki klej stosowałeś do klejenia kesonów sklejkowych

Autor:  TomekW [ 4 lut 2013, o 23:45 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych

Użyłem kleju dwuskładnikowego Poxipol - technikę oklejania opisałem dość dokładnie .

Autor:  pablo [ 4 lut 2013, o 23:52 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych

POXIPOL troszke twardy na moje oko i waży

Autor:  TomekW [ 6 lut 2013, o 16:08 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych

pablo pisze:
POXIPOL troszke twardy na moje oko i waży


Co w takim razie proponowałbyś na przyszłość ?

Autor:  TomekW [ 23 lut 2013, o 14:20 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych

Wykonałem ( nareszcie ! ) linkowy napęd steru kierunku .
Ze względu na to , że serwo napędu jest umieszczone z boku , napęd jest realizowany poprzez umieszczoną centralnie dźwignię pośrednią .
Załącznik:
DSCF7921.JPG
DSCF7921.JPG [ 578.5 KiB | Przeglądany 13737 razy ]

Załącznik:
DSCF7920.JPG
DSCF7920.JPG [ 558.2 KiB | Przeglądany 13737 razy ]

Tu mój patent na prowadzenie linek - oczka z nitów powszechnie używanych np. w ubraniach.
Nie mam doświadczenia ,więc sprawa otwarta jak to się sprawdzi w praktyce .
Załącznik:
DSCF7919.JPG
DSCF7919.JPG [ 590.91 KiB | Przeglądany 13737 razy ]

Na koniec połączenie ze sterem .
Załącznik:
DSCF7918.JPG
DSCF7918.JPG [ 580.44 KiB | Przeglądany 13737 razy ]

Kadłub jest w zasadzie gotowy do pokrywania sklejką -teraz zacznie się zabawa ;)
Napęd wymaga jeszcze minimalnych regulacji , choć działa na tyle dobrze , że w zasadzie można by je sobie darować.

Autor:  MarekJ [ 23 lut 2013, o 14:59 ]
Tytuł:  Re: Szybowiec Sroka - polska konstrukcja z lat trzydziestych

Oczka są dobrym pomysłem. Można też stosować prowadzenie w rurce od bowdena, szczególnie jeśli linki muszą się krzyżować (nie ocierają się wtedy o siebie). Ale tak naprawdę, to żadne prowadzenie nie jest konieczne. Linki są na tyle napięte, że nic im nie grozi.
Dźwignię pośrednią dobrze jest zawsze stosować w dużych modelach. Nie obciążamy wtedy układu mechanicznego serwa, całą siłę naprężenia linek bierze na siebie właśnie ta dźwignia.
Kawał dobrej roboty modelarskiej, tylko podziwiać.

Strona 5 z 6 Strefa czasowa UTC+2godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/