Forum modelarskie RC , projektowanie CAD
http://forum.aerodesignworks.eu/

Miksowanie lotek ze sterem kierunku
http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=53&t=757
Strona 1 z 1

Autor:  jarek1 [ 2 cze 2013, o 20:56 ]
Tytuł:  Miksowanie lotek ze sterem kierunku

Niedawno rozmawiałem z pewnym doświadczonym modelarzem który nieco zmącił mój pogląd na ten temat i chciałbym poznać Wasze zdanie w tej sprawie. Lepiej lata się mając "wszystko" w jednym drążku, czy oddzielnie sterując lotkami i sterem?

Autor:  milo [ 2 cze 2013, o 21:08 ]
Tytuł:  Re: Miksowanie lotek ze sterem kierunku

Nie wiem czy lepiej, napewno wygodniej, przynajmniej dla mnie. Latam szybowcami w obu trybach, pozwala mi na to moja aparatura. Na termice, start, lądowanie z miksem, akro to tylko bez miksu. Oczywiście opinii jest tyle ilu modelarzy. Miksowanie lotek ze sterem wysokości wymaga wielu lotów próbnych i w miarę precyzyjnego ustawienia, ale moim zdaniem oplaca się

Autor:  tabul [ 3 cze 2013, o 22:45 ]
Tytuł:  Re: Miksowanie lotek ze sterem kierunku

Wydaje mi się, a nawet jestem pewien, że miksowanie lotek ze sterem kierunku jest niepotrzebne i nieprawidłowe :o . Sterem kierunku nadaje się w początkowej fazie zakrętu jedynie "bodziec" a potem gdy szybowiec czy samolot jest już przechylony, sterem kierunku utrzymuje sie prawidłowość zakrętu tak aby nie było wyślizgu ani ześlizgu. Gdyby ster kierunku był stale wychylony w kierunku skrętu szybowiec i samolot będą narażone na ciekawe zdarzenia (wyślizg, utrata prędkości, korkociąg, i inne nieprawidłowości). W głębszym i nie tylko... przechyleniu, następuje tzw. zamiana sterów i to zarówno SK i SW. Ja tak latałem i nadal latam modelami. Gdy uczyłem się latać (SG-38) pierwsze zakręty 45 i 90 st. musiałem wykonywać tylko lotkami, bo to było najbezpieczniejsze. Ci koledzy którzy latają lub latali "modelami" w skali 1:1 wiedzą zapewne o co chodzi (chyłomierz poprzeczny -kulka, albo tasiemka na owiewce z przodu kabiny) :lol:

Autor:  milo [ 3 cze 2013, o 22:57 ]
Tytuł:  Re: Miksowanie lotek ze sterem kierunku

...."Kulka w środku".... do dzisiaj słysżę glos instr w głowie. Tadek, masz rację, ale.....ale w szybowcu w skali 1:1 siedzisz w kabinie, czujesz tyłkiem jak szybowiec leci, masz przed oczami horyzont, nitkę, wyślizg, ześlizg itd. Model widzisz z daleka, nie czujesz, nie wiesz jak w zakręcie, krążeniu rozkładają się siły. Dlatego napisałem, że nie wiem czy słuszny jest ten miks, ale wygodny. Jak dobrze skonfigurowany w nadajniku to naprawdę jest wygodnie i przyjemnie. W miksie lotki-SK ustawia się zdecydowanie mniejsze wychylenia SK niż sam ster, zawsze można dopomóc samym SK.....jeżeli nie próbowałeś, to spróbuj.

Autor:  tabul [ 3 cze 2013, o 23:12 ]
Tytuł:  Re: Miksowanie lotek ze sterem kierunku

Nie będę próbować, bo nie jestem takim specem od aparatury...dopiero trzy lata bawię sie RC. Ja patrze jak np. krąży model... i gdy widzę, że pomimo przechyłu dość leniwie się "obraca" daję mu delikatnie kopa sterem kierunku i jest wtedy posłuszny :)

Autor:  jarek1 [ 19 cze 2013, o 20:59 ]
Tytuł:  Re: Miksowanie lotek ze sterem kierunku

Dziękuję za wypowiedzi :). Ten doświadczony modelarz o którym pisałem zaobserwował, że mój model w locie przy wchodzeniu w zakręt opuszcza nos, a jak się dowiedział, że mam włączony mikser SK-lotki stwierdził, że to na pewno przez to i że nie powinno się wychylać jednocześnie lotek i SK. Zawsze mi się wydawało, że przy wychylonych lotkach musi być też odpowiednio wychylony SK, aby zapobiegać ześlizgowi, no ale może się mylę. Przy najbliższej okazji, która niestety nie nastąpi szybko, spróbuję latać bez miksera i sam będę miał porównanie.

Autor:  milo [ 19 cze 2013, o 22:07 ]
Tytuł:  Re: Miksowanie lotek ze sterem kierunku

Do czego służy ster kierunku?.....Należy na początku odpowiedzieć sobie na to pytanie. Ster kierunku służy do nadania prędkosci kątowej podczas wykonywania zakrętu. Służy również do korygowania kursu podczas lotu po prostej....o akro nie będę wspominał. Można latać bez SK.....kładziemy model lotkami w przechył i SW zaciągamy, następuje zamiana sterów, SW działa poniekąd jak SK, ale to tylko w dość gwałtownym lataniu, duże przechyły itd. Nie da się zrobić dobrego zakrętu, eleganckiego, samymi lotkami lub samym sterem kierunku. To że model opuszcza nos w czasie zakrętu może być spowodowane różnymi względami, miksem lotki-SK również. Robiąc zakręt za pomocą lotek i steru kierunku, przechylamy model lotkami o odpowiedni kąt, jednocześnie wychylamy SK w tą sama stronę nadając mu odpowiednią prędkość kątową.....lotkami przytrzymujemy przechylenie, a ster kierunku po wejściu w zakręt wycofujemy do neutrum i w czasie zakrętu lub krążenia delikatnie poprawiamy prędkość kątową w stronę krążenia lub odwrotnie, pracując cały czas SW i lotkami....kurka trudno to opisać. Dając miks lotki-sk ułatwiamy sobie troszeczkę pracę, powtarzam UŁATWIAMY, nie zastępujemy.....podczas termiki jest to nieocenione. Może ten doświadczony modelarz nie próbował....nie wiem. Miks lotki-sk wymaga dośc precyzyjnych ustawień i wielu prób.....jeszcze raz napiszę.
To tak w bardzo wielkim skrócie.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+2godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/