Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 28 mar 2024, o 13:16

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2
Autor Wiadomość
Post: 15 maja 2016, o 16:19 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
kakabe pisze:
... laminowanie tylko fragmentu kadłuba nie jest dobrym rozwiązaniem (kadłub pękł dokładnie w miejscu gdzie kończył się laminat)!!!

Pęknięcie powstało na zmianie przekroju (wytrzymałości). Paradoksalnie, im więcej laminatu tym mniejsza wytrzymałość na zmianie przekrojów
Załącznik:
000.jpg
000.jpg [ 81.83 KiB | Przeglądany 19981 razy ]

Wszystko zależy, jak się takie przejście wyprowadzi. Nie można kończyć kładzenie tkaniny "pionowo, na ostro" tylko należy wyprowadzić łagodne przejście - zasada podobna jak na załączniku poniżej:
Załącznik:
001.jpg
001.jpg [ 134.54 KiB | Przeglądany 19981 razy ]

Jak widać, ostre, pionowe zakończenie daje tylko 20% wytrzymałości ale już wprowadzenie delikatnych łukowatych podebrań zwiększa wytrzymałość aż do 80%.
Możliwe więc, że przy prawidłowo zaprojektowanym wzmocnieniu byłoby ono wystarczające.

Polecam zapoznać się z tym tematem.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 15 maja 2016, o 18:42 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 maja 2016, o 21:19
Posty: 177
Lokalizacja: Olsztyn
Masz rację - zakończenie laminowania zrobiłem na "ostro" sądząc że tkanina 25 g / m2 nie wymaga zeszlifowania końcówki :D
Od tamtego czasu wszystkie moje modele z elaporu laminuje w całości i a jeśli jakieś miejsca wzmacniam to dodatkową tkaninę nakładam na warstwę która pokryłem całą powierzchnię.
W ten sposób zalaminowałem już kilka modeli
Przestałem stosować żywice L285 do laminowania pianki bo była mało elastyczna.
EZE-KOTE jest bardzo elastyczna i doskonale trzyma się powierzchni pianki
A te dodatkowe kilka gram masy jaką dokładam do wagi modelu jak dla mnie nie stanowi problemu.
Dziękuję za ciekawe linki :)

_________________
Pozdrawiam - Krzysztof


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 16 maja 2016, o 14:11 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 wrz 2012, o 08:17
Posty: 1219
Lokalizacja: Wrocław
kakabe pisze:
...zakończenie laminowania zrobiłem na "ostro" sądząc że tkanina 25 g / m² nie wymaga zeszlifowania końcówki...

Dobrze sądziłeś, tkanina jest cienka i nie ma sensu szlifowanie jej aby zrobić fazę. Pisząc "pionowo, na ostro" nie chodziło mi bynajmniej o takie zakończenie tkaniny na kadłubie:
Załącznik:
00.png
00.png [ 13.53 KiB | Przeglądany 19962 razy ]

Bo tutaj tak naprawdę przy szlifowaniu "dotkniemy" pianki i wprowadzamy karb osłabiający konstrukcję.

Miałem na myśli to, że jak kładziemy np. 3 warstwy tkaniny na wzmocnienie przodu modelu to nie kończymy ich "pionowo, na ostro":
Załącznik:
01.png
01.png [ 8.81 KiB | Przeglądany 19962 razy ]

Tylko każdą tkaninę kończymy nieco dalej od poprzedniej
Załącznik:
02.png
02.png [ 9.98 KiB | Przeglądany 19962 razy ]

Jeśli kładziemy jedną warstwę to albo krawędź tkaniny dajmy pod skosem albo zróbmy wycięcie na końcówce (analogicznie jak pkt.c Rys. 6-13 we wcześniejszym poście).
Jeśli Ty pokrywasz cały model piankowy i dodatkowa masa nie ma dla Ciebie znaczenia - to dobrze bo trwałość modelu będzie większa :D


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 16 maja 2016, o 20:18 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 maja 2016, o 21:19
Posty: 177
Lokalizacja: Olsztyn
molej pisze:
Jeśli Ty pokrywasz cały model piankowy i dodatkowa masa nie ma dla Ciebie znaczenia - to dobrze bo trwałość modelu będzie większa :D

Pokrywając model tkaniną o gramaturze 18 i 25 gram masa wzrasta nieznacznie.
W tej chwili laminuję Twin Stara II. Na wylaminowanie całego kadłuba zużyłem około 40ml EZE-KOTE - dwie warstwy preparatu :) do tego tkanina - dwa pasy 250 x 1000 mm o gramaturze 25 g/m² = 13 g.
Koledzy którzy wykorzystują ten model do lotów FPV dokładają mu zdecydowanie więcej "ciężarków" i model lata ;)

Jeszcze raz dziękuję za przekazane informację dotyczące wzmacniania. To o czym kolega pisze sam stosuję w swoich modelach - nigdy nakładając kilka warstw tkaniny nie kończę ich w tym samym miejscu.

_________________
Pozdrawiam - Krzysztof


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 15 lut 2022, o 21:20 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15 lis 2020, o 14:49
Posty: 42
Lokalizacja: Przeciszów (Oświęcim)
Witam.
Wrzucam materiał nt. laminowanie pianek znaleziony na PFMRC (widziałem je też na innym forum), nie jestem jego autorem, przymierzam się tylko do wypróbowania tej technologii:
********************
"LAMINOWANIE.

Ponieważ poczuwam się do bycia autorem tej technologii laminowania, więc ją trochę wam przybliżę. Stosuję ją z powodzeniem od kilku lat, na wszelkiego rodzaju modelach ze styropianu (np. Tiger Moth GWS-a), oraz modelach Multiplexa z EPP (Easy Star, Easy Glider, Cularis, TwinJet)

Wykonane tą techniką laminowanie jest bardzo wytrzymałe, nie pęka przy silnych uderzeniach i mało wymagające podczas wykonania.

MATERIAŁY:
Zaopatrujemy się w dowolne płótno z tworzywa sztucznego (np. stylon)- po podgrzaniu musi się topić, a nie zwęglać.
Można nabyć je w sklepie lub poszukać w domowych szpargałach.
Super są np. flagi które rozdawał znany browar z okazji Mundialu.
Ponadto kupujemy klej polimerowy marki "Dragon" - dostępny w tubkach lub większych plastikowych butelkach np. w OBI.
Ponadto przydatny jest spirytus - do rozcieńczania kleju i poprawek podczas laminowania

WYKONANIE:
Klej trochę rozcieńczam spirytusem (około 1/4 objętości dodatek spirytusu) - lepiej się rozprowadza.
Smaruję EPP/styropian cienką warstwą kleju i równomiernie go rozprowadzam. W razie potrzeby polewam spirytusem, jeśli klej zasycha lub jest za gęsty. Potem smaruję klejem płótno po jednej stronie lub jak jest cienkie to bez smarowania przyklejam do posmarowanego EPP/styro. Naciągam i wyrównuję, żeby usunąc spod spodu powietrze lub nierówności kleju.
Potem na zewnątrz znów polewam płótno spirytusem i smaruję klejem, rozprowadzając równą, ale bardzo cienką warstwą. nadmiar kleju nie jest wskazany! Lepiej położyć dwie warstwy w dłuższym odstępie czasu, niż jednorazowo grubą warstwę.
Klej robi się w miarę suchy po jakichś 20-30 minutach, w tym czasie pilnujemy, żeby płótno nie odeszło od EPP (szczególnie na krzywiznach).
Dociskamy ewentualne bąble lub nierówności.
Po około dobie zalaminowanie jest suche i mocno się trzyma, ale jest wciąż elastyczne (w zasadzie nadaje się już do latania). Zupełną twardość osiąga dopiero po około tygodniu (wtedy jest pancerne)

Jeśli potrzebujemy nałożyć warstwy zachodzące na siebie, to drugą warstwę nakładamy conajmniej po godzinie od pierwszej, a jeśli ma być po prostu kilka warstw na sobie, to kolejną najlepiej nakładać dopiero po dobie - po prostu gruba warstwa kleju długo schnie, więc lepiej "suszyć" całkowicie cienkie warstwy.

Jeśli podczas laminowania mamy jakieś "gluty" lub nierównomierności to polewamy je spirytusem i rozsmarowujemy równomiernie po całej powierzchni.

Takie laminowanie nie pęka od uderzenia, a po mocnym krecie najwyżej się zgina - po wrzuceniu do gorącej wody mięknie i prostuje się razem z EPP i nie wymaga specjalnego naprawiania.

Kadłuby z EPP wzmacniam dodatkowo prętami w włókna szklanego (węgiel nie bardzo lubi się z antenami odbiorników), o średnicy 1...1,5mm (w zależności od wielkości modelu)

Ostrym nożykiem robię nacięcia w EPP na głębokość ok 2mm. Potem cienkim śrubokrętem typu "krzyżak" rozszerzam te nacięcia i wkraplam do środka średni klej CA i wciskam tam pręty szklane przy pomocy dużego, płaskiego śrubokręta. Potem tym samym śrubokrętem "zamykam" EPP nad prętami (na tyle, na ile się da) a potem przyciskam miejsce klejenia kawałkiem grubej folii, na którą wcześniej chucham (osiada na niej para wodna). Folia wyrównuje miejsce klejenia a klej który wylał się z rowka na zewnątrz tworzy równą gładką powierzchnię.

Przy klejeniu wzdłuż całego kadłuba i na dużych krzywiznach zaczynamy od największej krzywizny (zwykle od dziobu) klejąc solidnie najpierw sam początek, a potem odcinkami po 10-15cm i wykorzystując resztę pręta jako dźwignię przy układaniu pręta w rowku. W miejscu gdzie zaczynamy możemy nie nacinac EPP do końca, ale koniec pręta wbić w EPP - w ten sposób końcówka pręta nie wyskoczy z rowka.

Jeśli po klejeniu CA mamy jednak grudki lub nierówności, można je wyrównać drobnym pilnikiem do metalu. jeśli będziemy tak wzmocniony kadłub laminować, można gładką powierzchnie kleju przetrzeć papierem ściernym.

Ogon wzmacniam zwykle 4-ma prętami, jak najbardziej oddalonymi od siebie (wtedy mamy większą sztywność, a pręty mogą być cieńsze). Pręty najlepiej dawać długie wzdłuż całego kadłuba: od dziobu aż po ogon.

Tak wzmocnione modele (pręty + laminowanie przodu) są niemalże niezniszczalne i wytrzymują najgorsze katastrofy, a wagi przybywa naprawdę niewiele. Dodatkową zaletą jest sztywniejsza konstrukcja, wytrzymująca silniejszy wiatr czy większe prędkości. EPP z czasem staje się coraz bardziej miękki i takie wzmocnienie jest przydatne.

GENERALNE ZASADY RAZ JESZCZE:
Jest to technika dla osób cierpliwych
-używamy płótna z tworzywa sztucznego, bawełniane będzie się łamać i będzie słabsze
-nakładamy klej cienką warstwą
-dobrze suszymy każdą warstwę oddzielnie
-dobrze jest przed laminowaniem wzmocnić EPP prętami z włókna szklanego
-naprawiamy laminowanie przez włożenie do gorącej wody

Do laminowania EPP nie używamy żywic - słabo trzymają się EPP, a ponadto są kruche i laminowanie pęka po silniejszym krecie. Laminowanie "Dragonem" gnie się ale nie pęka!
_________________

Zbigniew Bigaj

Sprawdzone:

https://pfmrc.eu/topic/78068-laminowani ... ent-726129

******************

Mam nadzieje z autor się nie obrazi.

_________________
"Fortuna favet fortibus"


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group