Forum modelarskie RC , projektowanie CAD
http://forum.aerodesignworks.eu/

MM-1 "Tukan bis"
http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=4&t=1993
Strona 7 z 7

Autor:  milo [ 7 maja 2023, o 15:24 ]
Tytuł:  Re: MM-1 "Tukan bis"

Cad to cad, wszystkie elementy naszych Tukanów są wymienne. Kwestią czasu było tylko założenie Tomka płatów do mojego i tak dzisiaj zrobiłem :P . Pomimo, że mój jest cięższy, na Clarku wyraźnie prędkości zmniejszyły się a co za tym idzie pilotaż przyjemniejszy. Lądowanie bajka, można na celność latać :D . Nic nie zmieniałem w ustawieniach, ot takie sobie projektowanie ;) i budowanie. Rysuje się już mały system model-wersja-zastosowanie. Zobaczymy co "pokaże" Ritz i robimy zestaw ;) .
Na zdjęciach Tukan przed lotami.

Załączniki:
DSCN6366.jpg
DSCN6366.jpg [ 208.13 KiB | Przeglądany 7799 razy ]
DSCN6367.jpg
DSCN6367.jpg [ 265.5 KiB | Przeglądany 7799 razy ]

Autor:  milo [ 18 maja 2023, o 13:31 ]
Tytuł:  Re: MM-1 "Tukan bis"

Zaczynam budowę trzeciej wersji płata dla Tukana Bis. Po analizie eksploatacyjnej dotychczasowych wersji wprowadziliśmy kilka zmian. Najważniejszą jest zmiana profilu skrzydeł na Ritz 3-30-12. Polecił nam go kolega budujący makiety. Po za tym lotka nie kończy się na końcówce płata, zostawiliśmy kilka centymetrów pełnego skrzydła, a do ostatniego żeberka będzie przykręcona płyta ze sklejki 3 mm, lekko powiększona. To ze względu na częste uszkodzenia lotki i końcówki skrzydła podczas lądowań i w transporcie. Zmniejszyliśmy też przekrój listw dźwigara na 8x2. To najważniejsze zmiany. Zasadniczo budowa wygląda tak samo jak poprzednich wersji, także następnym wpisem będzie pokazanie gotowego skrzydła, prawdopodobnie.
CDN

Załączniki:
DSCN6368.jpg
DSCN6368.jpg [ 127.08 KiB | Przeglądany 7550 razy ]
DSCN6369.jpg
DSCN6369.jpg [ 189.96 KiB | Przeglądany 7550 razy ]

Autor:  milo [ 16 cze 2023, o 12:35 ]
Tytuł:  Re: MM-1 "Tukan bis"

Budowa nowych skrzydeł na profilu Ritz zakończona. Dzisiaj model zostanie oblatany.
Waga poszczególnych kompletów płatów:
-profil naca 2412 560 gram
-profil Clark 590 gram
-profil Ritz 570 gram
Różnice małe, teraz zobaczymy jak Tukan lata na tym ostatnim.
Poniżej zdjęcia gotowego modelu, po podłączeniu i regulacji lotek. Uprzedzając uwagi, na skrzydłach pojawią się jakieś elementy barwne, pewnie czarne ;) , ale to później.

Załączniki:
DSCN6387.jpg
DSCN6387.jpg [ 254.79 KiB | Przeglądany 7301 razy ]
DSCN6388.jpg
DSCN6388.jpg [ 262.6 KiB | Przeglądany 7301 razy ]

Autor:  milo [ 17 cze 2023, o 10:39 ]
Tytuł:  Re: MM-1 "Tukan bis"

Wczoraj popołudniu oblatałem Tukana z płatami z profilem Ritz. Wrażenia? Lata podobnie do wersji z clarkiem, wyraźnie mniejsza prędkość minimalna, bardzo przyjemny pilotaż. Nieco lepiej radzi sobie z wiatrem. Model ze skrzydłami na tym profilu nie ma tendencji po zmniejszeniu prędkości do walenia się na skrzydło, Z tych powodów start i lądowanie łatwe i bezproblemowe. Można też pokręcić akrobację. Miks klapolotek wyraźnie zwiększa prędkość opadania, lądowanie łatwiej zaplanować i wydatnie skrócić. Jeżeli miałbym pokusić się o ranking wersji Tukana w kontekście łatwości i przyjemności pilotażu to na pierwszym miejscu jest wersja z profilem Clark, prawie ex aequo z profilem Ritz, i zdecydowanie najmniej przyjemny wręcz wredny ;) profil naca2412.
Lotki napędzane serwami Dualsky AS82mg.
Jest co testować i próbować. Myślę, że niebawem opracujemy i zaczniemy budowę wersji , powiedzmy "seryjnej" ;) z myślą o zestawie.

Autor:  mgr [ 25 cze 2023, o 18:01 ]
Tytuł:  Re: MM-1 "Tukan bis"

Dziś odbył się mój dziewiczy lot mojego Tukana bis na CLARK-u.
Tj. w końcu zebrałem się na odwagę i osobiście polatałem modelem.

Przygotowywałem się do tego od początku sezonu, przede wszystkim więcej latając, niż 3 razy do roku :lol:
Odkurzyłem także symulator i polatałem w nim samolotami...

Dziś, szybka decyzja, zapakowałem modele i pojechałem do Elbląga.
Na miejscu spotkałem się z milo, po rozgrzewce Kobuzem odbyłem lot Tukanem.

Nie wiem czy po prostu dobrze się przygotowałem, czy zwyczajnie strach ma wielkie oczy ;)
Po pierwszym locie aż sam sobie się dziwiłem czego tak z tym zwlekałem... Chyba to te wspomnienie ubicia Tukana pierwszej generacji :oops: :roll:
W każdym bądź razie Tbis na CLARK-u, jest super. Zero problemów ze startem, zero problemów z zakrętami, zero problemów z lądowaniem.
Oczywiście nie zawsze trafiłem gdzie chciałem, to kwestia wprawy ;) ale model ani razu mnie nie zestresował, nie zaskoczył ani nie zrobił niczego dziwnego.
To ogromy plus.

Na koniec wykonałem nawet 3 hole. 8-) Holowałem Kobuza milo 8-)

Strona 7 z 7 Strefa czasowa UTC+2godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/