Forum modelarskie RC , projektowanie CAD http://forum.aerodesignworks.eu/ |
|
Horten Gotha (Ho 229) http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=4&t=1979 |
Strona 1 z 5 |
Autor: | jarek_aviatik [ 22 gru 2021, o 17:30 ] |
Tytuł: | Horten Gotha (Ho 229) |
Samolot w układzie latającego skrzydła, skonstruowany przez braci Horten. Wpisał się w projekt 3x1000 (zasięg: 1000 km, prędkość: 1000 km/h, udźwig uzbrojenia do 1000 kg) Krótki opis można jak zwykle znaleźć w Internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Horten_Ho_229 Wstyd się przyznać, ale projektuję ten model już kilka lat. Najpierw był problem z doborem profilu. Znalazłem nawet super arkusz kalkulacyjny autorstwa Marko Stamenovica - super narzędzie, i wiele włożonej pracy przez Marko, ale model poddany analizom najpierw 2D, a potem 3D nie prezentował dobrych charakterystyk. Nie można się również wzorować na profilach oryginalnych - dostępne w publikacji: HORTEN Ho-229 SPIRIT OF THURINGIA. To chyba najlepsza monografia na temat tego samolotu. Załącznik: Rysunek z HORTEN Ho-229 SPIRIT OF THURINGIA. Można by odwzorować (i tak zrobiłem) z powyższego rysunku, ale również bez rewelacji. Dlaczego? Wszystko przez Liczbę Reynoldsa. Dla dużych Re charakterystyki są dobre, ale nie dla małych, czyli dla modelu. Ostatecznie padło na profil EPPLER 625, który został przeze mnie zmodyfikowany To co widać, to analiza 3D modelu bez końcówek skrzydeł. Z końcówkami będzie miał rozpiętość 2m. Masa - myślę, że max 6 kg, liczyłem na 5,5 kg. Kolejna mozolna praca, to wyznaczenie zwichrzenia skrzydła. Oryginał miał ok 1,7 stopnia, ale prędkość maks ponad 940 km/h. Tu aby model miał jakiekolwiek znośne charakterystyki wyszło zwichrzenie nieliniowe (8,2 stopnia) - rozkład jak poniżej. Szybowce braci Horten miały zwichrzenia tej wielkości. Załącznik: Ostatecznie udało się zaprojektować w miarę aerodynamicznie Załącznik: Załącznik: Teraz tworzenie planów. Tutaj też mała porażka - nie jestem zbyt dobry w projektowaniu 3D. Początki były w SketchUp (dostałem na prezent), ale za dużo błędów przy przenoszeniu do CAM na frezarkę CNC. Projektuję na nowo we FreeCAD (trochę to trwało zanim go w jakimś tam stopniu opanowałem) Fusion jakoś mi nie leży. Tak wygląda z zewnątrz: Załącznik: A tak wnętrze: Załącznik: Aby zachować zwichrzenie planuję bazować żebra na dwóch rurkach węglowych o średnicy 8 mm, podpartych na "grzebieniu" Próbowałem też frezowania - wygląda nie najgorzej, ale to z opcji "Kuczupa" (trochę się rozjechały wymiary przy migracji pomiędzy różnymi programami) Załącznik: Budowę planuję rozpocząć w lato przyszłego roku. Kończę wówczas projekt, i myślę, że pliki do frezowania będą też gotowe. |
Autor: | mgr [ 22 gru 2021, o 17:57 ] |
Tytuł: | Re: Horten Gotha (Ho 229) |
Zapowiada się bardzo ciekawie, kibicuję i czekam na więcej |
Autor: | jarek_aviatik [ 27 gru 2021, o 14:51 ] |
Tytuł: | Podwozie przednie |
Podwozie przednie No jest go trochę. Koło przednie wypełnia w pionie całą przestrzeń "kadłubową" Załącznik: Zrobiłem wstępnie coś takiego, ale na koło o średnicy 4 cale (niemakietowo), powinno być o średnicy 120 mm, ale trudno kupić, idzie koło o średnicy 5 cali (127 mm) Będę robił nowy widelec. Załącznik: Załącznik: Tak działa kinematyka Wygląd podwozia z kołem o średnicy 101 mm Załącznik: Załącznik: Z większym kołem Załącznik:
|
Autor: | mar_io [ 27 gru 2021, o 18:01 ] |
Tytuł: | Re: Horten Gotha (Ho 229) |
Piękny model, kibicuję To podwozie rozumiem że jest prototyp? dla 6kg modelu to raczej musisz użyć troszkę trwalszych materiałów. Mnie to wygląda na wydruk z PLA. |
Autor: | jarek_aviatik [ 27 gru 2021, o 19:21 ] |
Tytuł: | Re: Horten Gotha (Ho 229) |
To jest prototyp, i faktycznie wydruk z impact PLA. Nie jest takie "niesolidne" testowałem go - obciążenia statycznego wytrzymało 20 kg. Najsłabszym elementem jest widelec. Wersja drukowana nie wytrzyma zbyt wielu cykli lądowań. Ale i tak jest do zmiany bo będzie większa średnica koła. Najprawdopodobniej wydrukuję formę do widelca i zrobię go z rowingu i żywicy. Będzie trochę zabawy, bo forma będzie trójelementowa. "Cylinder" będzie drukowany - tak jak ten na zdjęciu, w środku ma tulejkę mosiężną. |
Autor: | mar_io [ 27 gru 2021, o 21:31 ] |
Tytuł: | Re: Horten Gotha (Ho 229) |
Takie rozwiązanie może się sprawdzić, ciekawe jest to nietypowa konstrukcja także przecierasz szlaki:). Pozdrawiam i kibicuję. |
Autor: | jarek_aviatik [ 28 gru 2021, o 19:37 ] |
Tytuł: | Re: Horten Gotha (Ho 229) |
Dzięki, Nie przecieram szlaków. Lata takich modeli kilka. W Niemczech nawet z dwiema turbinami, dość słusznej rozpiętości. |
Autor: | pepcio [ 30 gru 2021, o 11:41 ] |
Tytuł: | Re: Horten Gotha (Ho 229) |
To ma być "jet" czy napęd tunelowy? Przy takiej masie sam jestem ciekawy tego zespołu napędowego. Z otwartym podwoziem to paskudztwo. Z zamkniętym już całkiem ,całkiem nieźle wygląda . Uzupełnij profil bo zaraz admin się upomni. |
Autor: | jarek_aviatik [ 30 gru 2021, o 18:39 ] |
Tytuł: | Re: Horten Gotha (Ho 229) |
Napęd EDF. Co do podwozia - no cóż, takie miał. |
Autor: | Torres [ 2 sty 2022, o 12:37 ] |
Tytuł: | Re: Horten Gotha (Ho 229) |
Witaj. Z ciekawością będę śledził projekt |
Strona 1 z 5 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |