Forum modelarskie RC , projektowanie CAD
http://forum.aerodesignworks.eu/

EXCEL 2000 - konwersja spaliny na elektryka.
http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=4&t=1882
Strona 1 z 2

Autor:  pepcio [ 8 cze 2020, o 19:15 ]
Tytuł:  EXCEL 2000 - konwersja spaliny na elektryka.

Umieściłem ten temat w elektrykach gdyż postanowiłem zrobić kapitalny przegląd - remont mojego trenerka wyrzucając z niego silnik spalinowy. ;) Jest to wietnamski zestaw. Chcę dla odmiany spróbować czegoś innego. :lol: Jestem zielony w tym temacie, więc na pewno będę pytał. :oops: Po za tym, nie mam warunków aby przechowywać a tym bardziej przewozić model który jest tłusty od oleju. Do tej pory model latał na silniku spalinowym O.S. Max46AX. Miałem nim jedną kraksę. :oops: Doraźnie wyremontowany latał dalej. Teraz jednak zrobię mu gruntowny przegląd. Na początek wziąłem się za skrzydło. Przede wszystkim usunąłem pękającą folię na której porządnie wyblakły kolory od paliwa i oleju. Nie było to takie trudne. Przyglądając się tej azjatyckiej konstrukcji jestem zaskoczony starannością wykonania. Całkiem przyzwoity użyty materiał (balsa twarda i średnia). Klejone jakimś wikolo podobnym klejem. Jedno żeberko uszkodziłem podczas gwałtownego zrywania folii. Parę miejsc do poklejenia i praktycznie można kłaść na nim nową folię. :)
Załącznik:
Model.jpg
Model.jpg [ 67.2 KiB | Przeglądany 19374 razy ]
Załącznik:
PA090025.JPG
PA090025.JPG [ 713.28 KiB | Przeglądany 19374 razy ]
Załącznik:
PA090029.JPG
PA090029.JPG [ 670.89 KiB | Przeglądany 19374 razy ]
Załącznik:
P6080205.JPG
P6080205.JPG [ 647.59 KiB | Przeglądany 19374 razy ]
Załącznik:
P6080206.JPG
P6080206.JPG [ 578.92 KiB | Przeglądany 19374 razy ]
Załącznik:
P6080208.JPG
P6080208.JPG [ 518.79 KiB | Przeglądany 19374 razy ]


Załączniki:
P6080207.JPG
P6080207.JPG [ 504.16 KiB | Przeglądany 19374 razy ]

Autor:  pepcio [ 21 cze 2020, o 16:09 ]
Tytuł:  Re: EXCEL 2000 - konwersja spaliny na elektryka.

Skrzydło oklejone. Czas brać się za kadłub.
Załącznik:
P6200209.JPG
P6200209.JPG [ 276.81 KiB | Przeglądany 19086 razy ]


Ostatnie spojrzenie na wersję spalinową.
Załącznik:
P6200212.JPG
P6200212.JPG [ 519.19 KiB | Przeglądany 19086 razy ]


Po usunięciu starego pokrycia przegląd serwisowy. Tu i ówdzie trzeba podkleić, wzmocnić. Trochę godzin miał wylatane to i ślady eksploatacji ujawniły się. Dodatkowo przyszła płetwa przy stateczniku pionowym. Model przy dodawaniu gazu trochę kręcił pupą. Powinno wyeliminować to zjawisko.
Załącznik:
P6210214.JPG
P6210214.JPG [ 535.15 KiB | Przeglądany 19086 razy ]


Żeby łatwiej było grzebać przy zasilaniu powstanie dodatkowy wziernik.
Załącznik:
P6210215.JPG
P6210215.JPG [ 446.96 KiB | Przeglądany 19086 razy ]


Mordka dostanie osłonę z otworami wentylacyjnymi.
Załącznik:
P6210216.JPG
P6210216.JPG [ 391.47 KiB | Przeglądany 19086 razy ]

Autor:  molej [ 3 lip 2020, o 09:42 ]
Tytuł:  Re: EXCEL 2000 - konwersja spaliny na elektryka.

pepcio 11 pisze:
Dodatkowo przyszła płetwa przy stateczniku pionowym. Model przy dodawaniu gazu trochę kręcił pupą. Powinno wyeliminować to zjawisko.

Sądzę iż nawet bez dodatkowej płetwy, przy silniku elektrycznym model nie miałby już tej tendencji. Wszak przy tym silniku spalinowym, masa wirujących elementów jest większa i zapewne prędkość obrotowa również. Pewności jednak nie mam więc decyzja wydaje się być słuszna - najwyżej skuteczność steru kierunku nieco się zmniejszy.

Owiewkę silnika z jakiego modelu zaadaptowałeś? Jaki planujesz napęd?

Autor:  pepcio [ 29 lip 2020, o 16:49 ]
Tytuł:  Re: EXCEL 2000 - konwersja spaliny na elektryka.

Owiewka powstała z laminatu na kopycie ze styroduru. Wyszła trochę pancerna ale do wyważenia będzie akurat ;) . Sylwetka kadłuba zmieniła się radykalnie, przez to powstał nowy model. Zastanawiałem się jak go nazwać :?: Prawie wszystkie nazwy ptaków wykorzystane i nic mi nie przychodziło do głowy. Padło na PERKOZ. Po naklejeniu nazwy zobaczyłem w sieci, że to nie nowość :shock: .
Jest szybowiec SZD-54 Perkoz! Na szczęście powstały tylko dwa prototypowe egzemplarze z niedokończoną certyfikacją.
Załącznik:
DSC_0297.jpg
DSC_0297.jpg [ 56.39 KiB | Przeglądany 18086 razy ]

Co tam! Jest model szybowca "Kos" i jest samolot "Kos". Nie ma tematu :lol: . A oto jak się prezentuje w nowym malowaniu. Dół jest czerwony z białymi lotkami i sterem wysokości.
Załącznik:
20200729_160003.jpg
20200729_160003.jpg [ 144.56 KiB | Przeglądany 18086 razy ]

Załącznik:
20200729_160312.jpg
20200729_160312.jpg [ 151.27 KiB | Przeglądany 18086 razy ]

Model latał na spalinowym silniku OS.MAX to nadal będzie latał na elektrycznym odpowiedniku OS.MAX OMA-5010-810.
Powoli kompletuję wyposażenie ;) . Zdecydowałem ,że będzie miał osobne zasilanie serw.
Załącznik:
20200729_160706.jpg
20200729_160706.jpg [ 237.33 KiB | Przeglądany 18086 razy ]

Czekam jeszcze na śmigiełka. Wybrałem 12X8E.
Załącznik:
5.JPG
5.JPG [ 807.58 KiB | Przeglądany 18086 razy ]


Teraz będzie zabawa aby to wszystko pomocować. Myślę dać wykłon osi silnika 3 stopnie i skłon 1 stopień (nie za mało?).

Autor:  mgr [ 29 lip 2020, o 18:57 ]
Tytuł:  Re: EXCEL 2000 - konwersja spaliny na elektryka.

Bardzo mi się podoba to malowanie (oklejanie?) :D
3 kg, ciągu statycznego, będziesz mógł zawis na śmigle robić :lol: albo i holować małe szybowce :lol:

A co do skłonu, to wydaje mi się, nie ma reguły, trzeba zobaczyć w locie.
Jak dodasz gazu ma iść na lekkim wznoszeniu nie zadzierać - tyle z teorii.

Autor:  pepcio [ 4 sie 2020, o 15:44 ]
Tytuł:  Re: EXCEL 2000 - konwersja spaliny na elektryka.

Oklejanie.
Zamontowałem silnik wykorzystując istniejące otwory gwintowane M4 po łożu silnika spalinowego :) . Wykłon 3 stopnie i skłon 1 stopień. Rozwiązanie ma tę zaletę, że mogę w każdej chwili to zmienić ;) .
Przy okazji pojawił się problem z podłączeniem regulatora obrotów. Japońcy w tym silniku dali trzy jednakowe przewody, niczym nie różniące się kolorem :shock: . W instrukcji nic nie ma. Bądź tu mądry i pisz wiersze. Przecież nie można tego dowolnie podłączyć! Uszkodzenie czegokolwiek może pociągnąć kasę. Ot i mam dylemat :( .
Załącznik:
P8040304.JPG
P8040304.JPG [ 1.13 MiB | Przeglądany 17935 razy ]

Wykonałem okienko aby kontrolować poziom naładowania zasilania serw.
Załącznik:
P8040310.JPG
P8040310.JPG [ 283.91 KiB | Przeglądany 17935 razy ]

Zamontowałem wyłącznik wysokoprądowy zasilania silnika. Licho nie śpi.
Załącznik:
P8040317.JPG
P8040317.JPG [ 389.98 KiB | Przeglądany 17935 razy ]

Autor:  stefol [ 4 sie 2020, o 16:06 ]
Tytuł:  Re: EXCEL 2000 - konwersja spaliny na elektryka.

pepcio 11 pisze:
Przy okazji pojawił się problem z podłączeniem regulatora obrotów. Japońcy w tym silniku dali trzy jednakowe przewody , niczym nie różniące się kolorem :shock: . W instrukcji nic nie ma. Bądź tu mądry i pisz wiersze. Przecież nie można tego dowolnie podłączyć!


Na japonerskich silnikach się nie znam, natomiast chińskie jak nie podłączysz to będzie chodził, nic się nie dzieje, poza zmianą kierunku obrotów oczywiście :lol:

Autor:  mgr [ 4 sie 2020, o 16:33 ]
Tytuł:  Re: EXCEL 2000 - konwersja spaliny na elektryka.

Dokładnie tak. Tam nie ma co się zepsuć podłącz dowolnie a jak zły kierunek obrotów zamień skrajne miejscami.

Autor:  pepcio [ 4 sie 2020, o 18:10 ]
Tytuł:  Re: EXCEL 2000 - konwersja spaliny na elektryka.

Dzięki . Chciałem już tak zrobić, a tutaj niespodzianka :shock: . Końcówka przewodu od silnika nie pasuje do gniazda przewodu regulatora :( . Jednym słowem d....
Samiec ma fi 4 mm a samica fi 3,6 mm. Jak byś się nie starał, to nie włożysz :lol: . Prawdopodobnie takie końcówki gdzieś dostanę, ale nie w Elblągu :( . Trzeba szukać w sklepach internetowych. Przesyłka będzie cztery razy droższa jak ich wartość :x . To Japońcy. Pewnie mają swoje regulatory OS Motor. Do czeskiej MEGA pasuje bez problemu.
Załącznik:
P8040332.JPG
P8040332.JPG [ 526.33 KiB | Przeglądany 17922 razy ]
Załącznik:
P8040341.JPG
P8040341.JPG [ 730.18 KiB | Przeglądany 17922 razy ]
Załącznik:
P8040322.JPG
P8040322.JPG [ 499.51 KiB | Przeglądany 17919 razy ]
Załącznik:
P8040319.JPG
P8040319.JPG [ 645.52 KiB | Przeglądany 17922 razy ]

Autor:  ali1983 [ 4 sie 2020, o 18:14 ]
Tytuł:  Re: EXCEL 2000 - konwersja spaliny na elektryka.

Mirku mam takie złączki w parach. Jak chcesz to Ci sprezentuje, ale dopiero za 2 tyg będę w domu.

Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+2godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/