Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 28 kwie 2024, o 08:04

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
Post: 6 sty 2012, o 21:13 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 lis 2011, o 21:46
Posty: 17
Lokalizacja: Pasłęk
Witam,

Chciałem się podzielić z wami budową modelu PBY-5A Catalina w skali 1:13,8
Dane modelu:
Rozpiętość-2,3m
Długość kadłuba 1,41m
Cięciwa centropłata 330mm rozpiętość 960mm
Cięciwa końcówek 230mm rozpiętość 650mm
Powierzchnia nośna 69dm2
Powierzchnia usterzenia poziomego 11dm2
Planowana masa modelu 4500g-5000g
Wskaźnik stateczności 0,46
Wyważenie 27%-28%
Obciążenie powierzchni nośnej 65-72g/dm2
Kadłub,gondole silnikowe,osłony silników oraz pływaki wykonane zostały z laminatu.Wykonał je dla mnie Krzysztof -Kesto.

Kadłub(zmieniłem kąt natarcia płata na +6 stopni względem osi kadłuba, a statecznika na +4 stopnie):
Załącznik:
dsc01121mod.jpg
dsc01121mod.jpg [ 97.92 KiB | Przeglądany 8728 razy ]

Statecznik poziomy:(budowa konstrukcyjna, powierzchnia statecznika została zwiększona z 14 do 17% powierzchni skrzydła. Waga statecznika 68g):
http://img864.imageshack.us/img864/7370/dsc01128mod.jpg

_________________
Pozdrawiam, Janek.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 7 sty 2012, o 14:38 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 2966
Lokalizacja: Warszawa
Kiedyś przymierzałem się do Cataliny ale chyba jestem jeszcze za cienki żeby zrobić taki model. Pewnie u mnie kadłub byłby z balsy bo do laminatów nie mam odpowiednich warunków.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 8 sty 2012, o 19:54 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 lis 2011, o 21:46
Posty: 17
Lokalizacja: Pasłęk
Ja również nie mam warunków by samemu zrobić kadłub z laminatu, dlatego poprosiłem o to kolegę Krzysztofa "Kesto".
Bardzo często poruszanym tematem przy budowie Cataliny są kąty natarcia płata, statecznika poziomego oraz silników. W moim modelu są to kąty takie jak miał prawdziwy samolot - skrzydła +6 stopni, statecznik poziomy +4 stopnie, silniki +3 stopnie, wszystko względem osi kadłuba. Takie ustawienie umożliwi moim zdaniem szybszy start z wody przy mniejszej mocy silnika. A co Wy o tym myślicie?
Drugim tematem, który chciałem poruszyć jest stateczność podłużna Cataliny. W celu jej poprawy powiększyłem statecznik poziomy z 14% powierzchni skrzydła do 17%, myślę, że dzięki temu model będzie bardziej stateczny.

_________________
Pozdrawiam, Janek.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 sty 2012, o 21:56 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 lis 2011, o 21:46
Posty: 17
Lokalizacja: Pasłęk
Witam,
pracy przy Catalinie ciąg dalszy. Skrzydło - profil centropłata Clark Y-15%, końcówki Clark Y-12%. Jest to konstrukcja styropianowo-balsowa. Styropianowy rdzeń wyciąłem "gorącym drutem", dodatkowo wyażurowałem trzy otwory dla zmniejszenia masy skrzydła. Przed oklejeniem rdzenia balsą wkleiłem mocowanie płata i zastrzałów oraz rurki laminatowe do połączenia płata z centropłatem za pomocą rurki duralowej o średnicy 16mm. Rdzeń okleiłem balsą 1mm twardą, za pomocą kleju Soudal. Pomiędzy rdzeniem, a balsą dałem siatkę z włókna szklanego używaną w budownictwie, co znacznie wzmocniło skrzydło. W ramach ciekawostki: płat styropianowo-balsowy po raz pierwszy został zastosowany pod koniec lat 60-tych i to najprawdopodobniej w Polsce. Wówczas to polska ekipa na Mistrzostwa Europy modeli akrobacyjnych zdalnie sterowanych po raz pierwszy zastosowała płaty z rdzeniem styropianowym.
Do postu załączam zdjęcia:
Skrzydło - centropłat(550g) i końcówki(po 230g):
Załącznik:
dsc01127mod.jpg
dsc01127mod.jpg [ 272.02 KiB | Przeglądany 8728 razy ]

Mocowanie końcówek do centropłata:
Załącznik:
dsc01131mod.jpg
dsc01131mod.jpg [ 72.17 KiB | Przeglądany 8728 razy ]

_________________
Pozdrawiam, Janek.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 sty 2012, o 22:02 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3709
Lokalizacja: Elbląg
Świetna robota, zresztą jak większość twoich modeli. Jak zrobiłeś ażury w rdzeniu? Buduje swój kolejny płat styro-balsa i interesuje mnie to.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 sty 2012, o 22:19 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 paź 2011, o 11:07
Posty: 316
Lokalizacja: Radawiec Mały
Płat ma dźwigar , czy tylko pracujące pokrycie ? I jak wykonałeś krawędź spływu - doklejając listwę , czy źle widzę ?
Wykonanie ekstra , czekam na ciąg dalszy .

_________________
Nie ma takiego modelu który wyszedł by cało z każdej kraksy , ale są takie kraksy z których cało nie wyjdzie żaden model ....

Pozdrawiam Tomek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 sty 2012, o 22:40 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 lis 2011, o 21:46
Posty: 17
Lokalizacja: Pasłęk
Ażury w rdzeniu wycina się w dość prosty sposób. Pierwszą rzeczą jest wytopienie otworu w rdzeniu za pomocą prostego, rozgrzanego drutu. Musi być on równo i pewnie prowadzony. Zasada pokazana na obrazku:
Załącznik:
imgemc.jpg
imgemc.jpg [ 116.18 KiB | Przeglądany 8728 razy ]

Ja stosuję drut 5mm oraz prowadzenie robię z blachy. Po wykonaniu otworu i przewleczeniu drutu oporowego wycinam ramką otwory ulżeniowe według wcześniej zamocowanego na rdzeniu szablonu, najlepiej mieć kogoś do pomocy.

_________________
Pozdrawiam, Janek.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 sty 2012, o 22:55 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 lis 2011, o 21:46
Posty: 17
Lokalizacja: Pasłęk
Płat nie posiada dźwigara tylko pracujące pokrycie wzmocnione siatką z włókna szklanego,krawędź spływu jest doklejana.

_________________
Pozdrawiam, Janek.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 7 mar 2012, o 12:56 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 lis 2011, o 21:46
Posty: 17
Lokalizacja: Pasłęk
Dalsze prace przy Catalinie: Od końcówek skrzydeł zostały odcięte i obrobione lotki:
Załącznik:
dsc01389mod.jpg
dsc01389mod.jpg [ 174.45 KiB | Przeglądany 8728 razy ]

Lotki zostały zamocowane na trzech zawiasach.
Zastrzały do mocowania płatów zostały wykonane z blachy duraluminiowej 2mm, po wyażurowaniu zostały pokryte balsą i oprofilowane.
Przed pokryciem:
Załącznik:
dsc01135lr.jpg
dsc01135lr.jpg [ 238.64 KiB | Przeglądany 8728 razy ]

Zastrzały wraz z pływakami po obróbce:
Załącznik:
dsc01395mod.jpg
dsc01395mod.jpg [ 184.25 KiB | Przeglądany 8728 razy ]

Pływaki zostały wykonane z laminatu, mocowanie z rurek węglowych oprofilowanych balsą.
Do napędu Cataliny zostaną użyte silniki Dualsky XM 3548CA-5, regulatory emax ESC-35A oraz akumulatory Dualsky 3700Ah, 4s:
Załącznik:
dsc01399mod.jpg
dsc01399mod.jpg [ 297.88 KiB | Przeglądany 8728 razy ]

Wstępnie złożona Catalina bez kabiny:
Załącznik:
dsc01285mod.jpg
dsc01285mod.jpg [ 194.79 KiB | Przeglądany 8728 razy ]

Widać mocowanie serwomechanizmów i łoża akumulatorów.
Catalina z kabiną:
Załącznik:
dsc01286mod.jpg
dsc01286mod.jpg [ 197.61 KiB | Przeglądany 8728 razy ]

_________________
Pozdrawiam, Janek.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 7 mar 2012, o 13:56 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 7 sie 2011, o 16:20
Posty: 60
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Ładny :D


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group