Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 25 kwie 2024, o 15:09

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 120 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Następna
Autor Wiadomość
Post: 28 maja 2017, o 10:42 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 maja 2016, o 21:19
Posty: 177
Lokalizacja: Olsztyn
slawekmod pisze:
Ja robię półkę podwozia z dwóch sklejek balsowolipowch obłożonych z jednej i drugiej strony sklejką brzozową o,8mm. Laser bez problemu tnie taką sklejkę.

Można i tak ;) 0,8 mm nie próbowałem ciąć ;) Przed Tomkiem stoi wyzwanie w postaci kieszeni na rurę łączącą skrzydła. Projekt zakładał rurę alu fi 12 + kieszeń wykonaną z rękawa:
https://modelemax.pl/pl/szklane/9684-re ... --1mb.html
Załącznik:
rekaw-szklany-15mm--1mb.jpg
rekaw-szklany-15mm--1mb.jpg [ 105.44 KiB | Przeglądany 12541 razy ]

Łączenie skrzydła z kadłubem - nakrętka kłowa i śrubka fi 3 mm montowana do pierwszego żebra:
https://modelemax.pl/pl/nakretki/5645-g ... p-jet.html
Załącznik:
02.jpg
02.jpg [ 33.74 KiB | Przeglądany 12420 razy ]


Poprawiona konstrukcja statecznika


Załączniki:
111.png
111.png [ 97.06 KiB | Przeglądany 12568 razy ]

_________________
Pozdrawiam - Krzysztof


Ostatnio zmieniony 29 maja 2017, o 22:45 przez kakabe, łącznie zmieniany 1 raz
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 maja 2017, o 15:16 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
Wręga zalaminowana, teraz zostało wykroić laminat z otworów i można montować.
Załącznik:
WP_20170529_15_00_19_Pro.jpg
WP_20170529_15_00_19_Pro.jpg [ 493.5 KiB | Przeglądany 12547 razy ]


W pierwszej chwili projekt zakładał klapy, ostatecznie zostały one usunięte, jednak nie do końca.
Spowodowało to, że np. żeber z wycięciem na mocowanie serwa jest 6 nie 4, są 4 półki na serwa itd.
Załącznik:
WP_20170528_19_15_16_Pro.jpg
WP_20170528_19_15_16_Pro.jpg [ 341.72 KiB | Przeglądany 12547 razy ]
Załącznik:
WP_20170528_19_15_29_Pro.jpg
WP_20170528_19_15_29_Pro.jpg [ 342.91 KiB | Przeglądany 12547 razy ]

Drobiazgi, nie są to błędy - ostatecznie uzgodniliśmy, że klapy wracają na projekt.
To czy będą wykonane zależeć będzie od budującego, czy je odetnie czy nie.

Wstawiłem natarcie, balsa 8x8.
Załącznik:
WP_20170528_19_49_43_Pro.jpg
WP_20170528_19_49_43_Pro.jpg [ 270.58 KiB | Przeglądany 12547 razy ]

Keson będzie klejony czołowo do listwy natarcia, jest ona odpowiednio wyższa :)

Zrobiłem także kieszeń z laminatu na bagnet. Wyszło dobrze, wszystko pasuje.
Kieszeń wchodzi ładnie bez większych oporów.
Do żeber balsowych są dodane krążki wzmacniające z balsosklejki.
Załącznik:
WP_20170529_14_56_43_Pro.jpg
WP_20170529_14_56_43_Pro.jpg [ 417.45 KiB | Przeglądany 12547 razy ]

Krążki są 4 na skrzydło, tu pytanie - bo założyłem, że po każdym do jednego żebra balsowego - tak ma być, czy jakiś inny układ ?

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 29 maja 2017, o 22:56 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 maja 2016, o 21:19
Posty: 177
Lokalizacja: Olsztyn
mgr pisze:
Do żeber balsowych są dodane krążki wzmacniające z balsosklejki.
Krążki są 4 na skrzydło, tu pytanie - bo założyłem, że po każdym do jednego żebra balsowego - tak ma być, czy jakiś inny układ ?

Może być taki układ bo pierwsza wręga jest z balsoskleki. Dobrze wykonany rękaw również przeniesie spore obciążenia. Ostatecznie nie jest to akrobat tylko model rekreacyjny do nauki pilotażu. Ale jeśli ktoś miałby ochotę pokręcić nim piruety to proponował by przedłużyć rurę o jedno żebro i dorobić pierścienie tak aby każde żebro miało po obu swoich stronach taki pierścień.
Tomasz jestem pod wrażeniem postępu prac!!! Jak tak dalej pójdzie to za dwa tygodnie odbędzie się pierwszy oblot modelu :)

_________________
Pozdrawiam - Krzysztof


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 maja 2017, o 21:50 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
kakabe pisze:
mgr pisze:
Tomasz jestem pod wrażeniem postępu prac !!!!!!!!!!!!!
Jak tak dalej pójdzie to za dwa tygodnie odbędzie się pierwszy oblot modelu :)
Dzięki, zobaczymy ;) na razie idzie szybko, bo wszystko jest na formatkach.
Podejrzewam, że jak się zacznie dłubanina, to prace zwolnią :lol:

Edit:
Robi się druga kieszeń na bagnet
Załącznik:
WP_20170530_21_12_24_Pro.jpg
WP_20170530_21_12_24_Pro.jpg [ 386.22 KiB | Przeglądany 12497 razy ]


Ostatnio skleiłem też pierwsze wręgi z półkami, dziś zostało mi trochę żywicy, po w/w kieszeni, więc złożyłem przód modelu.
Załącznik:
WP_20170530_21_12_13_Pro.jpg
WP_20170530_21_12_13_Pro.jpg [ 308.42 KiB | Przeglądany 12497 razy ]

Sklejone klasycznie na Pattex Express, główne węzły wzmocnione żywicą.
Miejsce podwozia wzmocnione 2 kawałkami sosny 5x15, weszły obok siebie idealnie po lekkim przeszlifowaniu :)

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 31 maja 2017, o 21:50 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 lip 2014, o 07:56
Posty: 1703
Lokalizacja: Gdańsk
Druga rurka się udała, choć trochę się na męczyłem by ją zdjąć :lol:

Skrzydło dostało górny keson i spływy które były na formatkach.
Dolny keson nie będzie ażurowany.
Załącznik:
WP_20170531_21_20_42_Pro.jpg
WP_20170531_21_20_42_Pro.jpg [ 365.7 KiB | Przeglądany 12466 razy ]

Skleiłem też kadłub w całość.
Załącznik:
WP_20170531_21_24_50_Pro.jpg
WP_20170531_21_24_50_Pro.jpg [ 367.83 KiB | Przeglądany 12466 razy ]

Spód kadłuba w okolicy dziobu samolotu... cóż ciężko było wygiąć balsę 3mm w kierunku słojów...
Ten element poszycia chyba było by lepiej zaprojekować nawet z dwóch kawałków byle tylko wyginał się jak trzeba :lol:
Załącznik:
WP_20170531_21_34_23_Pro.jpg
WP_20170531_21_34_23_Pro.jpg [ 334.56 KiB | Przeglądany 12466 razy ]

_________________
Nic tak nie cieszy, jak własny szybowiec :D
____________SAM 18-025_____________
https://gliders.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 31 maja 2017, o 22:01 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 2966
Lokalizacja: Warszawa
Dół kadłuba raczej powinien mieć słoje w poprzek, zdecydowanie lepiej to spina boczki kadłuba. Inną sprawą jest, że do wyginania balsy można użyć spryskiwacza do szyb. Moczy się balsę do takiego stopnia żeby była całkowicie mokra, potem delikatnie podginasz w określonym kierunku i utrwalasz kształt susząc suszarką "na wiór". Tak wygięty element dokleja się do konstrukcji. Nie powoduje on naprężeń mogących zdeformować np. kadłub. Na innym forum pokazywałem wygięty kawałek balsy 3 mm w obu kierunkach jak miseczka. Zdjęcia już tam nie ma więc nie podrzucę linka.

Nigdy nie suszcie balsy na konstrukcji, żadne tam mokre skarpety itp. Suszenie wygiętego elementu na konstrukcji spowoduje pozapadanie się powierzchni. Efekt tzw. "końskie żebra".


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 31 maja 2017, o 22:04 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3709
Lokalizacja: Elbląg
Dlaczego keson jest ażurowany?

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 31 maja 2017, o 22:06 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 2966
Lokalizacja: Warszawa
Pewnie chodzi o wagę - wg mnie nie przeszkadza w trenerku. Z wagi spadnie pewnie ze 20g ale czy gra warta świeczki? Trudno powiedzieć.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 31 maja 2017, o 22:13 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3709
Lokalizacja: Elbląg
Ok, rozumiem. W takim układzie po co go robić. Płat bez kesonu będzie o wiele lżejszy i wytrzymałość/sztywność podobna do budowanego.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 31 maja 2017, o 22:17 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 2966
Lokalizacja: Warszawa
Zawsze w jakiś sposób nadaje sztywności chociażby natarciu. Oczywiście pełny keson z wklejkami między dźwigarami daje D-tube czyli rurę typu D o ogromnej sztywności.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 120 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group