Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 15 cze 2025, o 13:00

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 80 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Następna
Autor Wiadomość
Post: 30 wrz 2014, o 21:53 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 3019
Lokalizacja: Warszawa
Zamówiłem wycinankę Extry w drugiej lżejszej wersji. Zobaczymy co z tego wyjdzie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 15 paź 2014, o 22:17 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 3019
Lokalizacja: Warszawa
Wycinanka doszła, wytłoczyłem kabinę, złożyłem na sucho kadłub, na to wygląda że zaoszczędziłem około 50g! wywalając niepotrzebną sklejkę i trochę węgla itp.


Załączniki:
DSC_0652.JPG
DSC_0652.JPG [ 2.4 MiB | Przeglądany 12218 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 17 paź 2014, o 22:32 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2 paź 2014, o 13:06
Posty: 29
Lokalizacja: Biała Podlaska
Witam
mam pytanie odnośnie Twoich kreśleń Sławku, a mianowicie, czy boki tej extry sa wykonane ze sklejki czy też może z balsy ? Jestem bardzo ciekaw zastosowanych materiałów, nigdy nie miałem modelu elektrycznego, który mógłbym sam poskładać, tak więc zastanawia mnie ta konstrukcja.
Pozdrawiam a jednocześnie podziwiam.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 18 paź 2014, o 08:18 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 3019
Lokalizacja: Warszawa
Boczki zrobione są z balsy 3mm, siły występujące w kadłubie przenoszone są przez cztery płaskowniki węglowe , dwa na dole 1x3mm i dwa na górze 1,5x2,5mm. W garbie umieszczony jest pręt węglowy 2.5mm oraz dwa takie same pręty w dolnej części kadłuba. Całość tworzy dość wytrzymałą konstrukcję. Analogiczne wykonałem Extrę 1030. Marcin @Viper z pfmrc testuje ten model cały czas, przydzwonił nim konkretnie podczas lądowania ( nie mam oczywiście do Niego żalu bo sam namawiam Go do extremalnego gnębienia Extry) aż strzeliła laminatowa goleń podwozia o grubosci 2,2mm. Na konstrukcji kadłuba nie odbiło się to w żaden sposób. Wyłamała się tylko wręga silnikowa z domku.
Boczki wykonane ze balsosklejki dałby by radę ale są cholernie ciężkie. kiedyś przeliczyłem wagę balsosklejki 3mm i wyszło że 3cm2 ważą 1g. Niby nie dużo ale wystarczy sobie uzmysłowić że dwa podłużne wzmocnienia kadłuba w pierwszej wersji extry 1250 miały około 900 mm dł i 6mm szerokości i powierzchnię 54cm2 każda a że było dwie dawało to 108cm2 i wagę 36g dodatkowo. Balsowe ważą około 4g. Przy kadłubie ważącym 179g zaoszczędzenie 36g to bardzo dużo a do tego jeszcze dochodzą zamienione na balsowe wręgi kadłuba.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 18 paź 2014, o 09:15 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2 paź 2014, o 13:06
Posty: 29
Lokalizacja: Biała Podlaska
Czyli teoretyczne i w zastosowaniu praktycznym, taka budowa kadłuba nie jest może tyle sztywna co wręcz elastyczna i pozwala pracować zastosowanym materiałom. Bardzo mądre rozwiązanie - sztywny kadłub obudowany węglem i sklejką przy najmniejszym kontakcie z ziemią łamałby się i pękał - elastyczna konstrukcja pozwala przenosić drgania i wszelkiego rodzaju przeciążenia.
Gratuluję konstrukcji.
A mam jeszcze jedno pytanie - jeśli oczywiście nie jest to tajemnicą.
Czy podczas kreśleń swoich modeli, wzorujesz się na gotowych, sprawdzonych konstrukcjach, czy może starasz sie wypracować swój styl i metoda prób i błędów dążysz do doskonałości ?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 18 paź 2014, o 10:48 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 3019
Lokalizacja: Warszawa
To nie do końca tak jak piszesz, model musi posiadać kontrolowane strefy zgniotu. Kadłub musi być sztywny . Wyobraź sobie dynamiczną akrobację modelem w którym kadłub podatny jest na skręcanie. Porównałbym to do jazdy samochodem ze spuszczonym do połowy powietrzem z kół. Zwróć uwagę na przykręcanie podwozia. Prawie wszyscy stosują sztywne podwozia przykręcane na plastikowe śruby (poliamidowe) żeby nie wyłamać półki podwozia. Ja robię mocną półkę za to w miarę elastyczne podwozie i przykręcam na stalowe śruby. Podwozie ma pochłonąć energię podczas odkształceń, jak strzeli to szkody znacznie łatwiejsze do naprawy niż łatanie przodu kadłuba. Węgiel w połączeniu z balsą (oczywiście trzeba to przemyśleć) daje zaskakujące wyniki jeżeli chodzi o sztywność i wytrzymałość. Na wytrzymałość kadłuba składa się również garb, tworząc z resztą elementów konstrukcję półskorupową a przez to trudną do skręcenia. W moich Extrach zastąpienie balsy listewkami w garbie zakończyło by się skręcaniem kadłuba.
Czy wzoruję się na konstrukcjach innych? Pewnie podglądam to i owo ale im więcej nabieram doświadczenia w konstrukcjach i poznawaniu wytrzymałościowych aspektów tychże , tym więcej dostrzegam błędów w modelach fabrycznych i to przodujących firm. Kiedyś myślałem że dźwigar sosnowy jest obowiązkowy w każdym modelu bez względu na rozpiętość. Tymczasem ażurowany dźwigar balsowy plus listwa balsowa i kesony robią ze skrzydła element niezniszczalny nawet podczas ostrej akrobacji, w większych modelach typu 1250mm prócz takiego rozwiązania dodaję płaskowniki węglowe i też jest ok.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 18 paź 2014, o 10:57 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2 paź 2014, o 13:06
Posty: 29
Lokalizacja: Biała Podlaska
A co powiesz na rozwiązania podejrzane w modelach czeskiego oriona ? Są to troszkę większe gabarytowo modele, jednak konstrukcja ich jest inna niż wszystkich, a mianowicie : garb jest lekki, giętki i mało wytrzymały - wykonany ze styropianu, którego grubość ścianki nie przekracza 1 cm, skrzydła są bardzo giętkie ( z kolegą nieśliśmy mojego veloxa za końcówki skrzydeł - kołysał się jak huśtawka ), modele wykonane w 90% ze sklejki, zero węgla, balsa tylko twarda - czy tego typu rozwiązania można przenieść do nieco mniejszych, metrowych modeli, czy raczej mają one jedynie sens w modelach klasy gigant ?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 18 paź 2014, o 12:34 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 3019
Lokalizacja: Warszawa
Sklejkowe modele w wersjach 1-1,3m to nieporozumienie. Sam popełniłem kilka małych modeli z balsosklejki, latały, nawet całkiem fajnie. Jednak im lżej tym lepiej. Marcin @Viper namówił mnie na projekt ultralekkiego akrobata 1.8m z napędem elektrycznym. Startuję z tym projektem już niedługo. Sklejki będzie tam naprawdę jak na lekarstwo. Boki będą na pewno z balsy 4mm.
Co do garbu oriona, jeżeli styro jest pokryte balsą to znowu mamy tu do czynienia z konstrukcją skorupową.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 18 paź 2014, o 13:50 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 2 paź 2014, o 13:06
Posty: 29
Lokalizacja: Biała Podlaska
90% garbów modeli oriona jest kryta balsą 2,5mm
Co do modeli balsowych, miałem okazję raz widzieć extrę 1,7m zrobioną wyłącznie z balsy ( oczywiście wręga silnikowa + mocowanie podwozia wykonane ze sklejki ), nie wiem dokładnie jakiej grubości zastosowano materiały, ale wiem na pewno, że nie miała jakichkolwiek domków silnika czy wzmocnień sklejkowych/sosnowych. Napędzana była 4-sówem OS 20cm, model wykonywał podstawowa akrobacje, nawet próbował kręcić coś wiecej i o dziwo sama balsa w tym przypadku sie sprawdziła.
Heh, no cóż, dopiero kilka dni na forum jestem, a już miałem okazję dowiedzieć się kilka cennych rad.
Dziękuję Sławku za krótki "samouczek", wracam do swojego tematu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 18 paź 2014, o 14:23 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 3019
Lokalizacja: Warszawa
Całkowicie sklejki uniknąć się nie da ale można minimalizować jej udział. Wywalając sklejkę zaoszczędziłem na samym kadłubie po dokładniejszych wyliczeniach 37g, na klapie zrobionej z balsy i i skróconej wytłoczki pewnie z 15-20g co daje już na tych elementach łącznie z 50g a to bardzo dużo. Kadłub na zdjęciu waży 185g a dla przypomnienia pierwsza wersja ważyła bez klapy 179g. Klapa waży 44 g, z czego 26 samo oszklenie, 18g reszta. Gdybym zostawił starą wersję klapy to sama ramka ważyła by około 25g a oszklenie 45. Jak widać jest się o co bić.


Załączniki:
DSC_0654.JPG
DSC_0654.JPG [ 445.42 KiB | Przeglądany 11611 razy ]
DSC_0653.JPG
DSC_0653.JPG [ 876.09 KiB | Przeglądany 11611 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 80 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group