Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 28 mar 2024, o 11:16

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 50 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5  Następna
Autor Wiadomość
Post: 3 wrz 2012, o 14:18 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 lip 2011, o 22:19
Posty: 2964
Lokalizacja: Warszawa
Stan, nie jesteś żadnym intruzem,skąd takie pomysły?? Trzeba ostudzić atmosferę. Zapewniam że nie będzie żadnych kłótni. Czasem wymiana zdań jest nerwowa ale po to tu jesteśmy żeby dyskutować. Znam dwa inne fora na których takie akcje są na porządku dziennym więc kłótnie niech się odbywają na nich a nie tutaj.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 3 wrz 2012, o 15:00 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 paź 2011, o 14:55
Posty: 25
Lokalizacja: Kraków
Bardzo ciekawy temat. Szczególnie dla mnie, ponieważ latam szybowcami już parę lat, ale ciągle wyważenie oblatywanego modelu jest dla mnie wielkim problemem. Zwykle też popełniam błąd zbyt przedniego wyważenia (czasem mniej niż 30%). Robię tak z premedytacją, gdyż model wydaje mi się łatwiejszy w pilotażu. Ale odbywa się to pewnie kosztem doskonałości.
Z zainteresowaniem przyglądam się więc tej dyskusji.
No i miałbym prośbę do Stana: Czy mógłbyś w kilku zdaniach opisać proces wyważania swoich modeli. Mam na myśli takie proste, praktyczne wskazówki krok po kroku. Masz zbudowany model np. First od Blejzyka i co dalej? Od jakiewgo wyważena rozpoczynasz? Na co zwracasz uwagę przy próbnych lotach z ręki? Jak korygujesz ustawienia modelu - czy zmieniasz jedynie wyważenie czy też ingerujesz w kąty zaklinowania?
Byłbym wdzięczny za taki tutorial.
Pozdrawiam!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 3 wrz 2012, o 22:39 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 wrz 2011, o 22:29
Posty: 191
Lokalizacja: Australia-Canberra
Luke, opisze z wielka przyjemnoscia, mam Blejzyka First i mamy ich duzo tu w Australi. Pieknie latajacy szybowiec.
Wyjezdzam tylko na jeden dzien, jutro wracam.


Załączniki:
IMG_1104.JPG
IMG_1104.JPG [ 120.16 KiB | Przeglądany 11417 razy ]
IMG_1103.JPG
IMG_1103.JPG [ 108.18 KiB | Przeglądany 11417 razy ]

_________________
Pozdrawiam Stan

'Szybowiec ciezki na nos sam “zwali” sie na skrzydlo, a moze i w korkociag -- a prawidlowo wywazony szybowiec tez sie “wali” poniewaz PILOT chce go zwalic'.
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 5 wrz 2012, o 12:23 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 wrz 2011, o 22:29
Posty: 191
Lokalizacja: Australia-Canberra
Szybowiec First;
Po zbudowaniu (zlozeniu) pomierzylem kat zaklinowania i wynik byl 0 stopni. Wywazenie jest zalecane z tego co pamietam 85mm od krawedzi natarcia. Wrazenia po pierwszych oblotach:
Model szybki do lotow w kazdych warunkach i kazdym wietrze. Idealny na zbocze.
A ja chcialem model do latania w termice i pierwsza zmiana jaka mi przyszla do glowy to podkladka
pod skrzydlo zeby zmienic kat natarcia na okolo 1.5 stopnia.
pierwsze rzuty z reki, i powinno to wygladac jak ponizej:

Przyklad – szybowiec ciezki na nos. Zeby utrzymac ten szybowiec w locie poziomym, czyli utrzymywac ciezki nos w odpowiedniej poziomej pozycji musimy ustawic trymerem sterwysokosci do gory. Zwiekszajac predkosc i powrot do do porzedniego ustawienia szybowiec idzie w gore, a nastepnie zaczyna pompowac. Wniosek- przy zwiekszaniu predkosci zwiekszamy efektywnosc juz wychylonego w gore steru wysokosci. Zaczynamy wywazanie; dla przykladu wyciagamy 10gr olowiu, pamietamy ze ster wysokosci mamy juz do gory.Po wyrzuceniu modelu powinnismy zmniejszyc wychylenie SW i bacznie obserwowac lot. Bardzo istotny jest ostanie kilka metrow. Model zwalnia i opada gwaltownie do ziemi.Wyjmujemy nastepne gramy olowiu i powtarzamy lot, zmnieszamy wychylenie SW itd. Az do momentu super duper bezblednego szybowania z jednakowa predkoscia i bardzo delikatnym przyziemnieniu. Idealne scenario jest jak SW jest w osi stabilizatora. Teraz dopiero model zaczyna latac i nie ma znaczenia czy SC jest w 35% czy tez 45%. To co my liczymy, zapas stabilnosci, neutralny punkt itd. sa to tylko wstepne teoretyczne wartosci do pierwszych ustawien modelu. Te prawdziwe znajdujemy dopiero podczas prob. Dokladnie taka sama sytuacja jest ze statecznikiem plywajacym tyle ze jest on bardziej efektywny.

Wracajac teraz do mojego szybowca FIRST (pierwszy). SC mam 95mm od krawedzi natarcia, wyjeta podkladka z pod skrzydla, ale kadlub wyginalem na goraco i kat zaklinowania mam 1,3 stopnia. Lata to pieknie, rozmawia ze mna w termice i goraco polecam.

_________________
Pozdrawiam Stan

'Szybowiec ciezki na nos sam “zwali” sie na skrzydlo, a moze i w korkociag -- a prawidlowo wywazony szybowiec tez sie “wali” poniewaz PILOT chce go zwalic'.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 5 wrz 2012, o 14:36 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 paź 2011, o 14:55
Posty: 25
Lokalizacja: Kraków
Stan, ta podkładka poszła pod spływ czy natarcie?
Do mnie naprawdę trzeba bardzo łopatologicznie :lol:

[quote="Stan"]Szybowiec First;
Po zbudowaniu (zlozeniu) pomierzylem kat zaklinowania i wynik byl 0 stopni. Wywazenie jest zalecane z tego co pamietam 85mm od krawedzi natarcia. Wrazenia po pierwszych oblotach:
Model szybki do lotow w kazdych warunkach i kazdym wietrze. Idealny na zbocze.
A ja chcialem model do latania w termice i pierwsza zmiana jaka mi przyszla do glowy to podkladka
pod skrzydlo zeby zmienic kat natarcia na okolo 1.5 stopnia.

quote]


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 5 wrz 2012, o 22:30 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 wrz 2011, o 22:29
Posty: 191
Lokalizacja: Australia-Canberra
Zeby zwiekszyc kat natarcia (bylo 0 stopni) podkladka poszla pod natarcie.
Luke, napisz czym latasz, moze jakies zdjecia-bedzie latwiej rozmawiac

_________________
Pozdrawiam Stan

'Szybowiec ciezki na nos sam “zwali” sie na skrzydlo, a moze i w korkociag -- a prawidlowo wywazony szybowiec tez sie “wali” poniewaz PILOT chce go zwalic'.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 6 wrz 2012, o 15:58 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 paź 2011, o 14:55
Posty: 25
Lokalizacja: Kraków
W tym momencie latam Mewą z Modellotu (1,5 m. kadłub laminat skrzydło styro kryte fornirem), ale moje problemy z wyważaniem dotyczyły też wcześniejszym modeli szybowców.
Oczywiście wszystkie jakoś latały, ale niekoniecznie z najlepszym wyważeniem.
Nie pozostaje mi nic innego, jak jeszcze raz podejść do tematu wyważania mojej Mewy, mając tym razem na uwadze wskazówki Stana.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 7 wrz 2012, o 03:59 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 wrz 2011, o 22:29
Posty: 191
Lokalizacja: Australia-Canberra
Luke, prosze nie zapomnij ze twoja Mewa z profilem RG15 bardziej pasuje na zbocze lubi i musi latac szybciej niz modele termiczne, mozesz sprubowac do lotow termicznych obie lotki(serva) wlozyc na dwa oddzielne kanaly i zrobic klapo-lotki i obie lotki ustawic w dol 2-3 mm. moze z plynna regulacja do ustawienia optymalnych osiagow. Mozesz tez sprobowac do szybkich lotow np. 1-2mm do gory.
W obu przypadkach tz. lotki w gore i do dolu moze potrzebny bedzie rozny mix- trim steru wysokosci. Powinno sie dac to wszystko zaprogramowac.

_________________
Pozdrawiam Stan

'Szybowiec ciezki na nos sam “zwali” sie na skrzydlo, a moze i w korkociag -- a prawidlowo wywazony szybowiec tez sie “wali” poniewaz PILOT chce go zwalic'.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 15 maja 2015, o 09:31 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 gru 2011, o 12:38
Posty: 47
Lokalizacja: Ostrów Wlkp
Szkoda,że temat ucichł.Bardzo ciekawa wymiana doświadczeń,tym bardziej że pogoda sprzyja lataniu w termice :(

_________________
POL-3796


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 16 maja 2015, o 09:51 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3694
Lokalizacja: Elbląg
Temat ucichł, to fakt :( . Sam zauważyłeś pewnie, że bardzo trudno przekazać swoje doświadczenia za pomocą słowa pisanego ;) . Wykorzystanie termiki w lotach szybowcowych to bardzo szeroka umiejętność i wiedza z wielu dziedzin. Większość modelarzy, termikowców, robi to odruchowo. Bardzo dużo lotów, w różnych warunkach, w różnym terenie daje nam odpowiednie doświadczenie, nie ma jednej recepty. To moje zdanie i mogę tylko podzielić się swoimi doświadczeniami, obserwacjami....ale o tym to już chyba pisałem wcześniej ;) .
Ze swojej strony mogę obiecać, że postaram się w najbliższych dniach coś opisać, jak ja to robię, moje nieudolne wysiłki wykorzystania noszeń termicznych do lotów modelami szybowców.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 50 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group