Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 28 mar 2024, o 13:01

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4  Następna
Autor Wiadomość
Post: 16 paź 2011, o 22:42 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3694
Lokalizacja: Elbląg
Spływ po wyschnięciu kleju został wstepnie delikatnie obrobiony. Przykleiłem górne pokrycie płata w części przykadłubowej. Powoli przyklejam nakładki na żeberka - listewki balsowe 1,5x6. Pierwsza przymiarka płata do kadłuba z docelowym bagnetem. Uff, wszystko pasuje.
Załącznik:
p1050401q.jpg
p1050401q.jpg [ 218.75 KiB | Przeglądany 10802 razy ]

Shot at 2011-10-16

Cdn.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 18 paź 2011, o 18:17 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3694
Lokalizacja: Elbląg
Przyklejając mozolnie nakładki na żebra, postanowiłem "rozerwać" się trochę i wykonać mocowanie serwa lotki. Serwo będzie przymocowane do klapki, którą przykręcę czterema wkrętami od spodu płata do specjalnie wykonanego łoża.Jeżeli ktoś ma taką potrzebę to mogę opisać ten system w osobnym poście, ale myślę, że w trakcie budowy napewno zamieszczę jakieś zdjęcia z kolejnych faz składania tego w całość.
Załącznik:
p1050402p.jpg
p1050402p.jpg [ 300.42 KiB | Przeglądany 10801 razy ]

Shot at 2011-10-18

A tak, mam nadzieję, będzie wyglądała klapka z serwem. Na zdjęciu element z innego modelu.
Załącznik:
P1050403.JPG
P1050403.JPG [ 381.52 KiB | Przeglądany 10791 razy ]

Shot at 2011-10-18

Cdn.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 19 paź 2011, o 16:11 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3694
Lokalizacja: Elbląg
Płaty na moment odstawiamy na bok. Zajmiemy się końcówką skrzydła. Element napozór mało istotny i traktowany przez wielu modelarzy bardzo pobierznie. Jak wynika z moich doświadczeń, mocne i trwałe wykonanie tego elementu w kapitalny sposób wpływa na żywotność modelu i odporność na uszkodzenia. Często zdarza się lądowanie, w którym zahaczamy końcówką płata o ziemię lub inną przeszkodę, nie wspominam tutaj już o lotach szkolnych i najbardziej urazotwórczym stadium naszego hobby, transporcie na lotnisko.

Na początek przenosimy na balsę 3 mm zarys profilu, pomniejszonego o 0,5 mm na całym obwodzie. Końcówka będzie zrobiona ze styroduru, przelaminowana tkaniną 130 g/m^2. Projektujemy sobie również kształt zakończenia płata. Wycinamy szablon z grubego kartonu. Zapewni on nam powtarzalność elementu.
Załącznik:
p1050404z.jpg
p1050404z.jpg [ 116.8 KiB | Przeglądany 10802 razy ]

Shot at 2011-10-19
Załącznik:
p1050405nc.jpg
p1050405nc.jpg [ 244.94 KiB | Przeglądany 10802 razy ]

Shot at 2011-10-19

Na kawałku styroduru o prostych bokach, nanosimy obrys końcówki i przyklejamy żeberko balsowe na soudal poliuretanowy. Wszystko dociskamy szpilkami, igłami lub taśmą.
Załącznik:
p1050406p.jpg
p1050406p.jpg [ 271.94 KiB | Przeglądany 10802 razy ]

Shot at 2011-10-19

Taka konstrukcja zakończenia płata jest bardzo mocna i odporna na urazy. W większości moich modeli mam takie i jeszcze nie spotkało mnie jakieś przykre doświadczenie. Dodatkowo masa takiej końcówki jest naprawde niewielka.

Cdn.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 19 paź 2011, o 21:39 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3694
Lokalizacja: Elbląg
Krawędź natarcia.
Tniemy listwę balsową z deski 5 mm, o szerokości 8-10 mm. Przyklejamy do płata klejem... no właśnie. Robię to UHU Hart. Klej dość szybko wiąże i da się szlifować. Przy przyklejaniu listwy natarcia lub jakiejkolwiek innej, ale z balsy gdzie zachodzi konieczność szlifowania spoiny, zalecam UHU hart. Inne kleje, np typu wikol lub poliuretan, źle się obrabiają, są twardsze niż balsa. Na zdjęciu część krawędzi już obrobiona i dopiero co przyklejona.
Załącznik:
p1050410b.jpg
p1050410b.jpg [ 244.62 KiB | Przeglądany 10800 razy ]

Shot at 2011-10-19

Cały czas płat jest szlifowany drobnym papierem ściernym - 120/180 - a ubytki lub niedoróbki uzupełniam szpachlówką jak na zdjęciu. Stosowałem szpachlówkę do balsy, droga a efekt taki sobie. Ta na zdjęciu została wybrana przezemnie w drodze prób. Nie jest za twarda i nie za miękka. Polecam, na plus jeszcze to , że jest dostępna w każdym sklepie z farbami za bardzo niewielkie pieniądze.
Załącznik:
p1050411e.jpg
p1050411e.jpg [ 221.21 KiB | Przeglądany 10800 razy ]

Shot at 2011-10-19

Na następnym zdjęciu gotowe jarzmo serwa i dodatkowe wzmocnienie płata w części przylotkowej.
Załącznik:
p1050412e.jpg
p1050412e.jpg [ 307.69 KiB | Przeglądany 10800 razy ]

Shot at 2011-10-19

I jeszcze płat w całej okazałości, z końcówką już wyszlifowaną. Teraz laminowanie.
Załącznik:
p1050413nh.jpg
p1050413nh.jpg [ 259.96 KiB | Przeglądany 10800 razy ]

Shot at 2011-10-19

Następnym krokiem będzie wycięcie lotki i zrobienie wszystkiego co z nią związane.

Cdn

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 21 paź 2011, o 21:45 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3694
Lokalizacja: Elbląg
Dzisiaj popracowałem nad mocowaniem serwa lotki. Ze sklejki 1 mm zrobiłem klapkę, wytrasowałem otwory na wkręty, wszystkie otwory powierciłem wiertłem 1 mm. Próbny montaż "fundamentu" serwa w płacie.
Załącznik:
p1050414l.jpg
p1050414l.jpg [ 113.32 KiB | Przeglądany 10800 razy ]

Shot at 2011-10-21

Od wewnętrznej strony wytrasowałem miejsce, w którym ma być przykręcone serwo. Narysowałem też otwór na orczyk. Z klocków bukowych zrobiłem jarzmo, w nich będą wkręcone wkręty mocujące serwo. Wszystko poprzykleiłem /CA/, otwór został wycięty. A tak wygląda to wszystko na gotowo, powiedzmy :oops: .
Załącznik:
p1050415d.jpg
p1050415d.jpg [ 292.12 KiB | Przeglądany 10800 razy ]

Shot at 2011-10-21

Serwo jest przykręcone do klapki, klapka przykręcona do płata czterema wkrętami. Odkręcając podstawę serwa wyciągamy całe serwo z klapką. Moim zdaniem to jest wygodne rozwiązanie. Po tej przymiarce okazało się, że minimalnie będzie trzeba zeszlifować obudowę serwa - mocowanie od strony spływu. W najwyższym miejscu Aquila przy tej cięciwie ma 15 mm.

Cdn.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 22 paź 2011, o 13:44 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3694
Lokalizacja: Elbląg
W przerwie między sobotnim sprzątaniem a robieniem obiadu, postanowiłem odprężyć się i zalaminowałem końcówkę płata. Od strony wewnętrznej półfabrykatu, wkręciłem stalowy haczyk, będzie on przydatny przy tej operacji, służy jako mocowanie w imadle w czasie laminowania. Tkanina 130g/dm^2, żywica L 285. Na zdjęciu jeszcze mój "zestaw" do rozrobienia i aplikacji żywicy.
Załącznik:
p1050418h.jpg
p1050418h.jpg [ 79.96 KiB | Przeglądany 10800 razy ]

Shot at 2011-10-22

Po stwardnieniu żywicy, obrobieniu końcówki i jej przyklejeniu, można zabrać się za odcięcie lotki i ostateczne wyszlifowanie skrzydła.

Cdn.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 23 paź 2011, o 22:14 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3694
Lokalizacja: Elbląg
Końcówka płata po wstępnym obrobieniu, została przyklejona do płata. Klej soudal poliuretanowy.
Załącznik:
p1050433r.jpg
p1050433r.jpg [ 198.79 KiB | Przeglądany 10800 razy ]

Shot at 2011-10-23

Lotka została odcięta od reszty skrzydła.
Załącznik:
p1050434n.jpg
p1050434n.jpg [ 254.62 KiB | Przeglądany 10800 razy ]

Shot at 2011-10-23

Po odcięciu, musimy wypełnić przestrzenie między pasami dźwigarka lotki i dźwigarka przylotkowego. Tutaj stosuję resztki balsy 4/5 mm. Klej soudal poliuretanowy.
Załącznik:
p1050435km.jpg
p1050435km.jpg [ 229.96 KiB | Przeglądany 10800 razy ]

Shot at 2011-10-23

Planujemy miejsca w których będą wklejone zawiasy lotki. Staram się, aby każda lotka miala trzy zawiasy. W elemencie który wkleimy między pasy dźwigarka lotki, wyznaczamy położenie zawiasu i iglakiem delikatnie wycinamy podłużny otwór na zawias.
Załącznik:
p1050436o.jpg
p1050436o.jpg [ 275.23 KiB | Przeglądany 10800 razy ]

Shot at 2011-10-23

A tak to powinno wyglądać, narazie "na sucho"
Załącznik:
p1050437q.jpg
p1050437q.jpg [ 247.27 KiB | Przeglądany 10800 razy ]

Shot at 2011-10-23

Ta szparka między żeberkiem a wypełnieniem to odpowietrzenie. W czasie oklejania folią , nagrzewane elementy, a właściwie powietrze , nagrzewa się, zwiększa objętość /fizyka klasa VII :lol: /, musimy pomyśleć o otworach, przez które powietrze będzie mogło wydostawać się na zewnątrz. Podobne otwory robimy w żeberkach lotki wiertełkiem fi 1mm. Pamiętajcie, że dany element, np lotka, ster wysokości lu kierunku musi być odpowietrzony. Im mniejszy element, tym problem bardziej zauważalny. Ale Sławek na pewno wytłumaczy to jaśniej.

Cdn.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 23 paź 2011, o 23:09 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3694
Lokalizacja: Elbląg
Staram się, aby oś obrotu lotki była jak najbliżej górnej powierzchni płata. Jak zapewne wiesz, w szybowcach stosuje się różnicowe wychylenie lotek i rzadko profile symetryczne. Czyli, w dół lotka wychyla się mniej niż do góry, powiedzmy wyjściowe wartości 50% w dół, 100% w górę. Płat w tym miejscu będzie zeszlifowany i lotka również. Da nam to dużą swobodę wychyleń lotki. Podsumowując, patrząc z góry szpara między płatem a lotką będzie niewielka, a od spodu zdecydowanie szersza. Cóż, stosuję takie rozwiązanie, nie wiem czy słusznie, ale sprawdza się w moich modelach. Jest to wygodne rozwiązanie ze względów technologicznych, ale również i serwisowych. Łatwo zdemontować np uszkodzoną lotkę. Ten typ mocowania, żywcem skopiowałem od Pana Schiera, jego książek. Symetryczne mocowanie zawiasu stosuję w sterach kierunku i wysokości. Jak dojdę do tego momentu, będą zdjęcia, wiele wyjaśni się.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 25 paź 2011, o 17:49 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3694
Lokalizacja: Elbląg
Przestrzenie między balsowymi listewkami zostały wypełnione balsą. Po wyschnięciu oszlifowane z lekkim skosem w kierunku dolnej powierzchni płata i lotki. Czas na przymiarkę lotki.
Załącznik:
p1050439zlp.jpg
p1050439zlp.jpg [ 223.88 KiB | Przeglądany 10799 razy ]

Shot at 2011-10-25

Końcówka skrzydła przyklejona. Została wyrównana jej cała powierzchnia i dopasowana do reszty płata - tutaj niezastąpiona szpachlówka samochodowa.
Załącznik:
p1050438n.jpg
p1050438n.jpg [ 245.93 KiB | Przeglądany 10799 razy ]

Shot at 2011-10-25

Co zostało do zrobienia? Same drobiazgi, czyli orczyk napędu lotki, wzmocnienia balsowe w kilku miejscach, oczywiście wklejenie zawiasów. Wszystko pokażę na zdjęciach w następnych postach.

Cdn.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 25 paź 2011, o 22:23 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3694
Lokalizacja: Elbląg
Pierwsze zdjęcie pokazuje otworki odpowietrzające w lotce. Może mało widać, ale w każdym żeberku lotki są takie otworki. Napiszę jeszcze raz, to jest bardzo istotne /istotne w czasie pokrywania płatów folią/, gdy mamy żebra pełne, bez ażurów.
Załącznik:
p1050440u.jpg
p1050440u.jpg [ 171.31 KiB | Przeglądany 10799 razy ]

Shot at 2011-10-25

Dodatkowe wzmocnienie płata w części przykadłubowej. Proszę zwrócić uwagę na kierunek słojów w balsie. Musimy pamiętać, że balsa ma największą wytrzymałość wzdłuż słojów.
Załącznik:
p1050441z.jpg
p1050441z.jpg [ 253.84 KiB | Przeglądany 10799 razy ]

Shot at 2011-10-25

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group