Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 28 mar 2024, o 21:51

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna
Autor Wiadomość
Post: 23 wrz 2011, o 20:31 
Online
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3695
Lokalizacja: Elbląg
Na początek spróbuję opisać budowę płatów metodą tradycyjną, czyli balsowo-sosnowo-sklejkową. Moją pasją są szybowce, więc opiszę tą metodę na przykładzie skrzydeł do modelu szybowca, ale będzie ona miała zastosowanie do innych modeli. Zasadnicze rozwiązania i sposoby budowy są takie same lub bardzo podobne.
Zakładam, że pierwszy Wasz model będzie budowany z gotowych planów, więc pominę całą kwestię projektowania. Aby wszystko było jasne, przypomnę króciutko podstawowe terminy opisujące konstrukcję płata.
Skrzydło charakteryzują dwa podstawowe parametry: rozpiętość i cięciwę. Płat ma profil aerodynamiczny - temat rzeka - kształt widoczny po przecięciu skrzydła wzdłuż cięciwy. Profil płata określa zasadniczo przyszłe własności lotne całego modelu.
W konstrukcji płata wyróżniamy kilka podstawowych elementów. Krawędź natarcia /na rysunku kolor czerwony/, dźwigary /fioletowy/, krawędź spływu /niebieski/. W modelach rc stosuje się jeszcze kesony /zielony/, które wzmacniają całą strukturę, i lepiej odwzorowują kształt profilu - bardzo ważna rzecz. Wszystkie te elementy łączą w całość żebra.
Tyle tytułem wstępu. Dalszy opis będzie opierał się na przykładzie skrzydeł, których budowę właśnie rozpoczynam.
Załącznik:
aquilastart.jpg
aquilastart.jpg [ 30.87 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-09-30

cdn.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 24 wrz 2011, o 21:46 
Online
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3695
Lokalizacja: Elbląg
Pierwszym krokiem przy budowie skrzydeł jest wykonanie żeberek. Korzystam z programu TracFoil, łatwy w obsłudze i relatywnie tania licencja /ok 10 euro/. Polecam.
Jeżeli posługujemy się gotowymi planami, to należy profil skrzydła przerysować na kalkę lub przkopiować na kartkę papieru. Musimy teraz wykonać szblony do wycięcia żeberek. Kopie profili przenosimy lub naklejamy na sklejkę, ja stosuję sklejkę 2 mm. Jeżeli mamy plany w formie elektronicznej, to drukujemy na drukarce laserowj , przykładamy drukiem do materiału i przecieramy papier szmatką zwilżoną w rozpuszczalniku nitro, wydruk odciśnie się na sklejce. Wykonujemy dwie pary szablonów dla każdego skrzydła osobno. Wykonujemy je razem, aby zachować ten sam kształt, w bloczku. Jak ruszę z budową to zamieszczę zdjęcia, napewno wszystko stanie się jasne. Narazie dwa zrzuty z TracFoila, projekt profilu i profil w werswji do przeniesienia na sklejkę.
Płat, którego budowę próbuję opisać, wykonany będzie z nastepujących materiałów:
żebra z balsy 1,5 mm
dźwigary z listew sosnowych 5x2 mm
krawędź natarcia z balsy 3 mm + 3 mm - opiszę to później
kesony z balsy 1,5 mm
krawędź spływu z balsy 25x1,5 mm - dwie listwy - opiszę również później
nakładki na żebra i przekładki międzydźwigarowe balsa 1,5 mm
Załącznik:
szk1a.jpg
szk1a.jpg [ 27.64 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-09-30
Załącznik:
szk2.jpg
szk2.jpg [ 26.07 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-09-30

cdn.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 wrz 2011, o 14:58 
Online
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3695
Lokalizacja: Elbląg
Zaprojektowane, narysowane lub wydrukowane wzory żeberek przenosimy na sklejkę /tutaj 2 mm/. Wycinamy piłką włosową z naddatkiem - 2/3 mm - w miejscach gdzie będą znajdować się kołki ustalające pozycję płata względem kadłuba, w moim przypadku pręty stalowe fi 3 mm, wiercimy otwory wiertłem 3mm. Otwory te posłużą do skręcenia przyszłych żeberek w blok. Wycinamy jeszcze dwa kawałki sklejki 2 mm na dodatkowe wzorniki. Pisałem wcześniej, że do wykonania żeberek potrzebne nam będą dwa identyczne komplety wzorów. Od tej czynności, nudnej i mało efektownej w sposób zasadniczy zależy końcowy efekt naszej pracy. Zachęcam do dużej precyzji na tym etapie. Wszystko skręcamy śrubami M3 w bloczek i zabieramy się do szlifowania.
Załącznik:
p1050353f.jpg
p1050353f.jpg [ 74.77 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-09-30
Załącznik:
p1050354z.jpg
p1050354z.jpg [ 81.91 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-09-30

CDN.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 27 wrz 2011, o 20:38 
Online
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3695
Lokalizacja: Elbląg
Po 90-ciu minutach "ciężkiej" pracy pilnikami, wiertłami, iglakami, szablony żeberek zrobione. Na zdjęciach , gotowe wzorniki podzielone na lewy i prawy płat, oraz pierwsza przymiarka do kadłuba /"37"/ do którego będą nowe skrzydła. Poprzednie uległy zniszczeniu podczas lotów szkolnych. Widać w szablonach otwory. Te podłużne to otwory do kabli serw, między dźwigarami otwór na łącznik, a te dwa małe na kołki ustalające.
Teraz czas na wykonanie żeberek dla poszczególnych płatów, ale to w następnym odcinku.
Załącznik:
p1050355.jpg
p1050355.jpg [ 80.1 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-09-30
Załącznik:
P1050356.jpg
P1050356.jpg [ 44.19 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-09-30

CDN.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 3 paź 2011, o 18:54 
Online
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3695
Lokalizacja: Elbląg
Wykonamy dzisiaj żeberka do jednego płata.
Na kawałku deski balsy 1,5 mm rysujemy przy pomocy jednego z szablonów sklejkowych, 16 żeberek. Robimy to z naddatkiem /3-4 mm/. Oraz 2 żeberka z balsy 2 mm - do części przykadłubowej skrzydła. Zaznaczamy jednocześnie miejsca na otwory - przy ich pomocy skręcimy półfabrykaty żeberek w bloczek.
Załącznik:
p1050357l.jpg
p1050357l.jpg [ 58.42 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-10-03

Ostrym nożem wycinamy poszczególne żebra, za pomocą wiertła fi 3mm wiercimy otworki w zaznaczonych miejscach. Potrzebna nam teraz będzie długa śruba 3 mm - ok 35/40 mm. Śruby wkładamy w otwory w sklejkowych żeberkach, a następnie kolejno, żebro z balsy 2 mm, dalej 1,5 mm, kończymy znów balsą 2 mm i szablonem sklejkowym.

Gdy to wszystko mamy nałożone na śruby, skręcamy nakrętką do lekkiego oporu /uwaga: zbyt mocne skręcenie może spowodować złamanie nieobrobionych żeber!/. Teraz czeka nas wstępne , a następnie bardzo precyzyjne obrobienia całego bloczku. Robimy to powoli, nie stosując zbyt wielkich sił. Do wstępnej obróbki możemy użyć ostrego noża, hebelka, do precyzyjnego tylko pilniki, pilniczki i papier ścierny na kostce.
Załącznik:
p1050359f.jpg
p1050359f.jpg [ 79.42 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-10-03

CDN.
Ps. myślę, że jeszcze dzisiaj.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 3 paź 2011, o 20:33 
Online
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3695
Lokalizacja: Elbląg
Żeberka zrobione. W bloczku powycinałem otwory na dźwigary i otwór na przedłużacz serwa lotki. Po wstepnym obrobieniu żeberek, a następnie dokładnym, cały blok wyszlifowałem drobnym papierem ściernym.
Załącznik:
p1050360.jpg
p1050360.jpg [ 69.5 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-10-03
Załącznik:
p1050361a.jpg
p1050361a.jpg [ 75.38 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-10-03

Należy uważać w czasie "rozbierania" bloczku na to , aby nie połamać żeberek. Robimy to bardzo powoli, nie używając dużych sił. No i gotowe żeberka.
Załącznik:
p1050362l.jpg
p1050362l.jpg [ 90.3 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-10-03

Najbardziej nudny i pracochłonny etap budowy płata mamy za sobą - moim zdaniem. Następnym krokiem jest złożenie skrzydła w całość... Ale to w następnym odcinku.
CDN.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 4 paź 2011, o 21:57 
Online
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3695
Lokalizacja: Elbląg
Rozpoczynamy składanie, a właściwie sklejanie płata w całość.
Jednak na początku, chciałbym odpowiedzieć na pytanie, jakie zadał mi jeden z forumowiczów. Pytanie brzmiało następująco.
"Dlaczego, jak Aquila ma płaski spód, nie zrobić tak. Tniemy dolny obrys od linijki, składamy w blok, i szlifujemy tylko górę?"
Nie robimy tak. Podczas składania półfabrykatów w bloczek, wystarczy, że nam jedno żeberko przesunie się - za duży otwór, nieprecyzyjne złożenie - i mamy parę żeberek do wyrzucenia. Ogólnie musimy wszystko wyszlifować. Taka jest moja rada. Na tym etapie nie oszczędzajmy na materiale!
Jest to mój trzeci komplet płatów tej samej konstrukcji, pierwszy był bez lotek, drugi z lotkami z pojedynczym wzniosie, ten będzie taki sam jak drugi. Całą strukturę skrzydła kleję klejem do drewna Soudal, jeżeli będzie potrzebny inny klej to napiszę o tym.
Załącznik:
p1050364i.jpg
p1050364i.jpg [ 272.97 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-10-04

Budowę rozpoczynamy, powiedzmy , nie od tej strony co normalne płaciki. Opracowałem tą metodę(?), aby do maksimum uprościć ten etap budowy.
Pierwszym krokiem będzie przygotowanie deski balsowej na dolny keson. W tym celu, deseczkę balsową o std wymiarach /100x1000 mm lub 100x1070 mm/ tniemy wzdłuż na pół. Otrzymujemy dwie deseczki, jedna na keson dolny druga na górny. Tak model został zaprojektowany , aby na kesony potrzebna była jedna deska balsy - oczywiście do jednego płata. Składanie płata rozpoczynamy od wykonanie dolnego kesonu. Do "fabrycznej" krawędzi wyciętej deski przyklejamy dolny dźwigar - listwa sosnowa 5x2. Stabilizując całą spoinę prostą listwą, w moim przypadku, kątownik aluminiowy.
Załącznik:
p1050363i.jpg
p1050363i.jpg [ 67.98 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-10-04

Po 30 minutach, alu listwę możemy zdemontować i sprawdzić dokładnie czy wyszło dobrze. Jezeli jest ok to dodatkowo stabilizujemy cały element - za pomocą takich szpilek do tablic korkowych /ja takie stosuję/, i pozostawiamy do całkowitego wyschnięcia.
Załącznik:
p1050365v.jpg
p1050365v.jpg [ 64.7 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-10-04

Po wyschnięciu mamy gotowy keson dolny z dźwigarem do, którego będziemy przyklejać żeberka. W następnej części pokażę jak wklejać żebra, jak zaplanować krawędź natarcia i spływu.
CDN.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 6 paź 2011, o 14:24 
Online
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3695
Lokalizacja: Elbląg
Mamy przygotowany dolny keson płata z przyklejonym dźwigarem. Z nowej deski balsy 1,5 mm tniemy dolną krawędź spływu o szerokości 25 mm. Oba elementy mocujemy do deski montażowej. Zachowujemy przy tym odpowiednie odległości, ważna jest równoległość listwy spływu do dźwigara.
Załącznik:
p1050366u.jpg
p1050366u.jpg [ 278.5 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-10-06

Ołówkiem nanosimy na dźwigar miejsca w których będą przyklejone żeberka. Od żebra nasadowego licząc, 3 cm /balsa 2 mm/, 3cm /balsa 2 mm/, 4 cm /to żeberko ze sklejki/ następne co 5 cm / balsa 1,5 mm/. Przyklejanie żeberek rozpoczynamy od czwartego żebra /sklejkowe/. Dlaczego? Wyjaśni się to później.
Załącznik:
p1050367d.jpg
p1050367d.jpg [ 207.07 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-10-06

Żebra smarujemy klejem w miejscach styku z dźwigarem i kesonem, oraz krawędzią spływu. W ten sam sposób postępujemy ze wszystkimi następującymi żebrami. Staramy się zachować kąty proste w pionie i w poziomie. Na koniec postu jeszcze przedstawiam na zdjęciach "mój" sposób na proste wklejanie żeber. Te klocki to mdf(?), które dostałem z zaprzyjaźnionej stolarni. Mają one wszystkie krawędzie pod kątem prostym, bardzo przydatna i pomocna rzecz.
Załącznik:
p1050368g.jpg
p1050368g.jpg [ 239.46 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-10-06
Załącznik:
p1050369y.jpg
p1050369y.jpg [ 239.42 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-10-06

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 6 paź 2011, o 17:56 
Online
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3695
Lokalizacja: Elbląg
Wklejanie żeberek jest mozolnym, ale jakże zajmującym zajęciem. Każde przymocowane żebro coraz bardziej nadaje wygląd, postęp prac jest bardzo widoczny. Skrzydło nabiera kształtu. Jednak nie należy tracić czujności na tym etapie. Kontrolować należy wszystkie kąty, odległości po każdym przyklejonym elemencie.
Czas pomyśleć o lotce. Wyznaczamy miejsce w którym lotka będzie miała swoją krawędź natarcia. Wycinamy dwie listwy z balsy 1,5 mm o szerokości 8 mm. Mocujemy je na desce, zostawiając szczelinę 1,5/2 mm między listwami. Będą to dolne dźwigarki lotki i przylotkowy. I dalej naklejamy żeberka.
Załącznik:
p1050372nw.jpg
p1050372nw.jpg [ 55.86 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-10-06

Korzystając z chwili przerwy - schnięcie kleju - zabieramy się za wykonanie pochewki na łącznik płata. Wykonujemy go z dwóch listew sosnowych 5x3 i rurki aluminiowej 5/4 mm.
Załącznik:
p1050370n.jpg
p1050370n.jpg [ 327.79 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-10-06

Pochewka będzie wklejona między dźwigary, będzie nadawała wznios płatom. Na tym etapie prace muszą być wykonane bardzo starannie. Rurkę z zewnątrz delikatnie przecieramy drobnym papierem ściernym, i odtłuszczamy przy pomocy acetonu lub rozpuszczalnika nitro. Odradzam benzynę ekstrakcyjną. Parę razy kupiłem do odtłuszczania benzynę , ale chyba w fabryce ktoś wcześniej mieszał naftę, i cała partia benzyny była zanieczyszczona. Wykonujemy prosty przyrząd, sklejamy ze sobą rurkę fi 5 mm z dwoma listewkami 5x3. Kleimy żywicą epoksydową. Używam na tym etapie Epidianu 53+utw TTF /czas schnięcia ok 2 h/
Załącznik:
p1050371s.jpg
p1050371s.jpg [ 76.69 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-10-06

Robimy to na streczu lub kawałku innej folii polietylenowej
CDN.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 7 paź 2011, o 13:06 
Online
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3695
Lokalizacja: Elbląg
Płacik sklejony, wszystkie żeberka na swoim miejscu. Czas na wklejenie pochewki bagnetu. Po stwardnieniu żywicy, oszlifowaniu boków na wymiar 5 mm, zostały ścięte listewki, tak aby całkowita wysokość elementu wynosiła 8 mm. Ścięte są na kształt trójkąta. W ten sposób otrzymaliśmy część, która wklejona między dźwigary, nada odpowiedni wznios płatom, a bagnet będzie prosty.
Załącznik:
p1050373y.jpg
p1050373y.jpg [ 262.14 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-10-07

Rozrabiamy teraz niewielką ilość żywicy, i przyklejamy pochewkę do dolnego dźwigara, jednocześnie mocując żebro nasadowe płata. Sprawdzamy wszystkie kąty i wymiary, stabilizujemy szpilkami i gwoździkami. Nadajemy również na tym etapie odpowiednie pochylenie na żeberku - wznios.
Załącznik:
p1050374e.jpg
p1050374e.jpg [ 201.23 KiB | Przeglądany 17513 razy ]

Shot at 2011-10-07

Pozostawiamy całe skrzydło na 2/3 h, do momentu, aż żywica stwardnieje.
Przepraszam za pomyłkę w poprzednim poście. Żywica E53+utwTFF w stosunku 10:4!
CDN.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group