Forum modelarskie RC , projektowanie CAD

forum.aerodesignworks.eu
Dzisiaj jest 29 mar 2024, o 00:01

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 33 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna
Autor Wiadomość
Post: 29 lut 2012, o 20:30 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3695
Lokalizacja: Elbląg
Postaram się opisać metodę laminowania kadłuba, pozytywową, którą stosuję w swoich modelach. Na początku chciałbym zaznaczyć, że metoda ta jest dość pracochłonna, wymagająca cierpliwości i dużo samozaparcia. Przyrost masy nie jest zbyt duży. Średnio w modelu szybowca o rozpiętości ok 2 m różnica przed i po laminowaniu to ok 40/60 g. Wszystko zależy od zastosowanej tkaniny, jej gramatury, i żywicy. Polecam żywicę L285 i tkaninę 140/160 g/m^2. Zaletą tej metody jest możliwość uzyskiwania dość efektownych kształtów, bardzo wysoka wytrzymałość takiego kadłuba na wszelkie urazy.
Pierwszą rzeczą jaką musimy przemyśleć przed laminowaniem jest to, w jaki sposób zamontujemy kadłub w czasie naszych prac. Uchwyt jaki wymyślimy, musi pozwalać nam na bezproblemowy dostęp do każdej części kadłuba, pamiętajmy, że cały element będzie pokryty żywicą.
Kadłub proponuję podzielić na trzy lub cztery części na które osobno będziemy kłaść tkaninę. Robię to w ten sposób. Jednym kawałkiem tkaniny pokrywam cały kadłub. z wyłączeniem górnej części kadłuba, nad nasadą płata, kabiny i statecznika pionowego, jeżeli jest w układzie T lub krzyżowym. Statecznik pokrywam osobno, odpowiednio wyciętym kawałkiem tkaniny na zakład z pozostałą ok 2/3 cm. Osobno pokrywam górną część kadłuba na centropłatem i osobno z małych kawałków - kilka warstw - komorę balastową, przód modelu. Ten największy kawałek tkaniny łączę na górnej części kadłuba, na zakładkę. Oczywiście , jeszcze raz napiszę, wszystkie dodatkowe kawałki tkaniny kładziemy na zakładkę.
Mamy przygotowane odpowiednie kawałki tkaniny. Rozrabiamy żywicę. Czas start. Kawałkiem gąbki na listewce aplikujemy żywicę na kadłub, przykładamy tkaninę, przesączamy żywicą, uważnie patrząc, aby nie pominąć żadnego miejsca. W miejscach o silnych łukach możemy szpilkami docisnąć tkaninę do konstrukcji. Po tej operacji czekamy 24h, żywica stwardnieje, możemy przystąpić do dalszej obróbki powierzchni kadłuba. Na zdjęciu kadłub wstępnie oszlifowany z naddatków tkaniny i żywicy, kabina robiona osobno.
W następnej części opisze krótko jak doprowadzić kadłub do ładu po laminowaniu.


Załączniki:
P1050544.jpg
P1050544.jpg [ 63.9 KiB | Przeglądany 33916 razy ]

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 1 mar 2012, o 00:03 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 lut 2012, o 21:58
Posty: 28
Lokalizacja: Myszków
Jako uchwyt na kadłub proponuję tokarkę. Wpinamy między uchwyt tokarski, a kieł i mamy kadłub obrotowy. :lol:
To był żart, raczej nie próbować.

Mała rada. Lepiej zastosować gorszą tkaninę jakościowo i dobrą żywicę, niż dobrą tkaninę, a kiepską żywicę.
Będę musiał wypróbować tą metodę.
A próbowałeś tą metodę z tkaniną o mniejszej gęstości? np. 80g/m^2


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 1 mar 2012, o 00:10 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3695
Lokalizacja: Elbląg
Tak , próbowałem, chyba 56g/dm^2. Najlepsze są tkaniny z takim splotem... nie wiem jak się nazywa, ale nie taki prosty, 1:1, tylko... skośny chyba. Lepiej sie układa i przesącza. Przy cienkich tkaninach jest problem ze szlifowaniem, łatwo przeorać na wylot. Będę o tym pisał w drugiej części.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 1 mar 2012, o 12:15 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 paź 2011, o 23:03
Posty: 455
Lokalizacja: Świnoujście
Milo a nie lakierujesz balsy np. caponem aby balsa nie piła żywicy ? .
Generalnie istnieje zasada że żywicy powinno się dać tyle ile waży tkanina którą masz przygotowaną do laminowania /czyli wszystkie kawałki które pójdą na kadłub / osobiście nie udało mi się tego osiągnąć zawsze szło troche więcej :) fajnie rozprowadza się żywice starą kartą do bankomatu

_________________
pozdrawiam Piotr

http://www.amc-jantar.pl
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 1 mar 2012, o 12:26 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3695
Lokalizacja: Elbląg
Nie lakieruję balsy z dwóch powodów, chociaż wiem, że powinienem.
Po pierwsze, kiedyś zakaponowałem, po kilku miesiącach laminat rozwarstwił sie, odszedł od balsy. Odszedł razem z tym caponem i resztkami balsy.
Po drugie, wykorzystuje w konstrukcji kadłuba styropian i styrodur. Tutaj kontakt tworzyw z nitro... efekt wiadomy.
Zasada o której piszesz jest mi znana, ale mam podobne doświadczenia do Twoich. Wolę dać więcej żywicy, niż później martwić sie przy szlifowaniu.
Ta metoda nie jest doskonała, mam świadomość. Jest to kompromis między pracochłonnymi formami, laminowaniem negatywowym, a pozytywowym i dużym nakładem pracy na doprowadzenie powierzchni kadłuba do jakotakiego wyglądu.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 1 mar 2012, o 12:38 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 5 paź 2011, o 15:06
Posty: 314
Lokalizacja: Elbląg
gupik, był dwa razy caponowany przed pokryciem tkaniną - możesz ocenić stan laminatu

_________________
Piotrek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 1 mar 2012, o 19:12 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3695
Lokalizacja: Elbląg
Żywica twarda, naddatki tkaniny i żywicy usunięte - do tej operacji używam pilników płaskich, lub kostek z papierem ściernym +/- 80 - możemy przystąpić do wygładzania powierzchni kadłuba.
Ostrzegam, szlifowanie włókna szklanego, powoduje, że powstają mikro "igiełki" szkła, które zostają na dłoniach i unoszą sie w powietrzu, staramy się pracować w rękawicach i maseczce na twarz, powodując swędzenie i podrażnienia!
Przygotowujemy sobie kostkę z papierem ściernym "80" wodnym. Kostkę najlepiej wykonać z twardego styroduru lub kupić sobie korkową w sklepach z lakierami samochodowymi. Na kawałek styroduru naklejam cienką taśmę dwustronną a do niej odpowiedni kawałek papieru. Prace wykonujemy na "mokro", czyli maczamy kostkę w wodzie. Szlifujemy delikatnie całą powierzchnię kadłuba. Będzie widać dokładnie gdzie szlifowanie przynosi skutek - laminat nabierze białej barwy - a gdzie nie. Cały czas starym ręcznikiem albo inną szmatą, wycieramy miejsca szlifowane, starając się aby mieszaniny pył/woda było jak najmniej.
Gdy mamy z grubsza wygładzoną powierzchnie, najlepiej sprawdzić palcem, brak odczuwalnych zadziorów,nakładamy szpachlówkę. Stosuję tą najzwyklejszą poliestrową szpachlówkę samochodową. Novol Uni. Dzielimy sobie całą powierzchnie na etapy, ja zaczynam od wszelkich przejść np skrzydło-kadłub, przód kadłuba, kadłub-statecznik pionowy. Dlaczego dzielimy na etapy? Wymieszana szpachlówka dość szybko wiąże, uniemożliwiając jej aplkację na kadłub. Podpowiedź :) ... Dobrze jest szpachlować w zimnym pomieszczeniu albo na dworzu, niska temperatura wydatnie wydłuża okres wiązania szpachlówki, poza tym unikamy zapachu-smrodu jej w domu. Nastepnie pokrywamy szpachlówką resztę kadłuba. Po ok 30 min powierzchnia jest twarda, możemy brać się za szlifowanie. Zgrubnie na "mokro" papierem "80", po ścięciu tych wszystkich "gili" zmieniamy na kostce papier na "120" , "180" i mozolnie długimi ruchami - na mokro - zdejmujemy kolejne warstwy szpachlówki. Uważamy przy tym , aby nie przeszlifować tkaniny, cały czas kontrolujemy proces. Jeżeli uważamy, że powierzchnia jest już doprowadzona do oczekiwanego wyglądu, dokonujemy ostatecznego szlifu papierem najlepiej "600" starając się wyprowadzić kadłub na błysk. Jeżeli zdarzy się, że doszlifujemy się do balsy/ styro, tragedii niema. Fazujemy takie miejsce i naklejamy łatkę z tkaniny na żywicę. Miejsca, w których mamy wątpliwości, czy wszystko jest ok, najlepiej psiknąć sprajem, z pod farby wyjdą wszystkie niedoróbki. Na zdjęciach, mało wyraźnie, tył kadłuba po szpachlowaniu i po wyszlifowaniu. Pozostaje malowanie :)


Załączniki:
P1050554.jpg
P1050554.jpg [ 62.03 KiB | Przeglądany 33861 razy ]
P1050555.jpg
P1050555.jpg [ 82.72 KiB | Przeglądany 33861 razy ]

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 1 mar 2012, o 19:44 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 lut 2012, o 21:58
Posty: 28
Lokalizacja: Myszków
Jeżeli powierzchnia po wyszlifowaniu laminatu jest prawie gładka, to proponuję szpachlę natryskową. Po szpachli natryskowej mniej szlifowania będzie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 1 mar 2012, o 19:49 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sie 2011, o 22:39
Posty: 3695
Lokalizacja: Elbląg
"Prawie gładka..," robi różnicę. Zapewniam Was, że będą dość duże wgłębienia, natryskowa może nie wystarczyć. Oczywiście można, najlepiej nakładana pistoletem, sprajem ma małą wytrzymałość, niska jakość. Jak zrobić kadłub na lustro w następnym odcinku.

_________________
https://gliders.pl/ Szybowce są najfajniejsze....
SAM 18-007
pozdrawiam
milo


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 1 mar 2012, o 23:00 
Offline
Modelarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 wrz 2011, o 15:44
Posty: 119
Lokalizacja: Łódź
Fajnie, że opisujesz proces laminowania. Napisz jeszcze jakie miałeś zużycie żywicy. Czy opakowanie 100g L285 + 40g utwardzacza wystarczy na taki kadłub? To najmniejszy pojemnościowo zestaw jaki mi wpadł w oko. Następny, to 200g żywicy i 80g utwardzacza. Jak długo można przechowywać żywicę po napoczęciu opakowania, oczywiście nie wymieszaną z utwardzaczem?

_________________
Pozdrawiam, Marcin.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 33 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group