Forum modelarskie RC , projektowanie CAD
http://forum.aerodesignworks.eu/

Jak to się wszystko dobiera (silnik/regulator/aku/smigło)
http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=32&t=795
Strona 1 z 1

Autor:  Grzesiek [ 15 lip 2013, o 12:27 ]
Tytuł:  Jak to się wszystko dobiera (silnik/regulator/aku/smigło)

Koledzy chciałbym zacząć zabawę z elektrykami ale jak to się dobiera do modelu? Chodzi mi o motoszybowce. Na silniku jest ogrom parametrów ale co jest ważne?????

Autor:  Paweł [ 15 lip 2013, o 14:30 ]
Tytuł:  Re: jak to sie wszystko dobiera (silnik/regulator/aku/smiglo

Grzesiek, ja też trochę ciemny jestem w tym temacie, ale.... Osobiście gustuję w silnikach Axi.... . Nie myśl tylko, że to jakiś lobbing :lol: :lol: :lol: Silnik i inne elementy (regulator, akku, śmigło) dobrać się zasadniczo staram wg. opisu silnika, np. tu http://www.modelmotors.cz/index.php?pag ... &line=GOLD. Jak do tej pory, wybór silnika wg zaleceń producenta mnie nie zawiódł. Oczywiście inni koledzy z pewnością mają inne ulubione marki, a może też inne zdanie. ;)

Autor:  tom_apis [ 16 lip 2013, o 08:43 ]
Tytuł:  Re: jak to sie wszystko dobiera (silnik/regulator/aku/smiglo

Ja trochę w temacie, więc postaram się udzielić kilku wskazówek.
Najpierw trzeba się zastanowić jakiego ciągu potrzebujemy. Tu oczywiście każdy ma inne preferencje, ja dla szybowca planuje ciąg w okolicach 0,7-0,8 masy całego modelu. Pozwala to na sprawne nabranie wysokości i później spokojne zwiedzanie okolicy bez napędu. Znam też takich co ciąg ustają na poziomie 1-1,2, ale to już leci pionowo w górę jak rakieta.
0,5 wydaje się być absolutnym minimum - model poleci, ale nabranie wysokości będzie trwało całą wieczność.
OK, mamy ustalone ile ciągu potrzebujemy, teraz tak jak pisze Paweł - patrzymy w dane katalogowe i dobieramy silnik, który jest w stanie tyle wyprodukować. kV w okolicy 1200 uważam za rozsądne (śmigło nie za duże i nie wyje jak odkurzacz). Do silnika zalecane są odpowiednie śmigła (w szybowcach stosujemy składane) i prąd maksymalny, na podstawie którego dobieramy regler. Staram się mieć w tym momencie zapas ok 20%. Czyli jeśli silnik potrzebuje 20A, regler nie mniejszy niż 25A. Oczywiście regler programowalny, włączamy funkcję hamulca. Na koniec pakiet. Przy modelu szybowca o masie ok 1kg używam Lipol 3S 2200mAh. W warunkach atermicznych gwarantowane 30min lotu, oszczędzając prąd da się wycisnąć ponad 40min. Waga jest oczywiście ważna, ale staram się raczej doważać model większą baterią niż ołowiem. Prąd rozładowania taki żeby też mieć dość duży zapas (np silnik 20A, regler 25A, pakiet 2200 20C=44A)
Jeszcze uzupełnienie jeśli chodzi o silniki.
Moc silnika zależy od śmigła. Możesz kupić mocny silnik i założyć mniejsze śmigło. Wtedy nie wykorzystasz maksymalnej mocy silnika, ale masz łatwy upgrade w przyszłości. W drugą stronę nie polecam - za duże śmigło do małego silnika długo nie popracuje.
Zwróć też na sposób montażu - przed/za wręgą.
Co do firm, polecam EMAX - do tej pory nigdy nie miałem z nimi problemów. Cena niska, jakość akceptowalna. TowerPro unikaj - mają chyba w standardzie kwadratowe kulki w łożyskach.
Na koniec fajny kalkulator, który pozwoli oszacować parametry pracy napędu:
http://www.modelhobby.republika.pl/kalkulator/calc.htm
Wyniki sprawdzają się w rzeczywistości, polecam!

Autor:  Grzesiek [ 16 lip 2013, o 11:15 ]
Tytuł:  Re: jak to sie wszystko dobiera (silnik/regulator/aku/smiglo

Dzieki wielkie a jeszcze jedno:Planuje zrobic model guppy-ego na poczatek w orginale czyli 1500 rozp oraz takiego z 2500 czy mógl bys mi dobrac naped aku i regulator do obu przypadków? a moze jeden który by byl dobry do obu.oczywiscie za rozsądne pieniadze piszesz o e-max wiec z tej firmy.Dzieki wielkie

Autor:  tom_apis [ 16 lip 2013, o 12:19 ]
Tytuł:  Re: jak to sie wszystko dobiera (silnik/regulator/aku/smiglo

nie wiem jak planujesz wyrobić się z wagą, ale wstępnie bym rozważył:
- emax GF2215/20 (kv1200, 270W)
- śmiglo 10x5 (dla wersji 2,5m ciąg 1200g, 22A poboru prądu) lub 8x5 (dla wersji 1,5m, ciąg 800g, 13A)
- regler 30A
- pakiet 2200mAh, 25C (wersja 2,5m) lub 1500mAh dla 1,5m
Całość waży do ok 300g.

Myślę, że to dość uniwersalna konfiguracja. Do mniejszej wersji możesz wziąć silnik CF2822 (170W, 750g ciągu), ale większego modelu może nie uciągnąć. Miałem go u siebie w 2m modelu i przy masie 1kg spisywał się świetnie, po dociążeniu modelu do prawie 1,3kg dało się latać ale bez rewelacji.
Co do producentów - osobiście buduję "budżetowo", więc: pakiet turnigy, regler żółty chiński z HK, silnik emax a śmigło - poszalałem - graupner cam folding

Autor:  Grzesiek [ 16 lip 2013, o 13:16 ]
Tytuł:  Re: jak to sie wszystko dobiera (silnik/regulator/aku/smiglo

a ta kombinacja:
silnik
http://www.modelemax.pl/product_info.ph ... ts_id=8378
regler
http://www.modelemax.pl/product_info.ph ... ts_id=7885

lub zestaw combo
http://www.modelemax.pl/product_info.ph ... s_id=13726
a pakiet to 2s czy 3s v?.Tak mysle ze do malego to 2s do duzego 3s ?
Co do programowania regulatora to tez mam 1000pytan do...
Sory ze tak moze marudze ale w spalinach chetnie pomoge doradze ale w bateryjkach :(

Autor:  tom_apis [ 16 lip 2013, o 13:54 ]
Tytuł:  Re: jak to sie wszystko dobiera (silnik/regulator/aku/smiglo

1. Tylko 3S. Dla 2S spadają obroty - wymagane większe smigła. Poza tym przy tej samej pojemności 3S ma 50% więcej energii niż 2S. Nie bardzo widzę sens stosowania 2S poza przypadkiem gdy walczysz o każdy gram masy modelu.
2. Silnik który zapodałeś - OK, ale sporo droższy od "dzwonka". Ma za to zbędny dla Ciebie kołpak i konektory, które ja wywalam i lutuje wyprowadzenia na stałe do reglera
3. Regler z zestawu wypaśny i drogi. Myślę że taki programowalny z aparatury wystarczy.

Co do programowania reglera, wal śmiało w miarę możliwości postaram się pomóc. W szybowcach napęd służy tylko do wyciągania modelu na pułap, więc nie ma wymyślnych ustawień. Jedyne co to obowiązkowo należy włączyć hamulec, żeby śmigło się złożyło gdy jest nieużywane. Reszta - default.

Autor:  Grzesiek [ 17 lip 2013, o 00:30 ]
Tytuł:  Re: jak to sie wszystko dobiera (silnik/regulator/aku/smiglo

ok a co jak to sie ma do napiecia zasilania odbiornika z bec ustala sie jakos to ? przeciez mozna wypompowac aku do "zera" i modelem juz nie posteruje

Autor:  tom_apis [ 17 lip 2013, o 08:23 ]
Tytuł:  Re: jak to sie wszystko dobiera (silnik/regulator/aku/smiglo

próg odcięcia silnika ustawia się na reglerze. BEC działa nadal, jest więc czas na wylądowanie.
W praktyce ja stosuje najwyższy możliwy próg odcięcia - różnica w czasy pracy silnika jest niewielka a szkoda katować ogniwa. Lipole są bardzo wrażliwe na zbyt duże rozładowanie. Po odcięciu spokojnie szybuje jeszcze 5-10min (na ile pozwoli wysokość) i robię zejście do lądowania. Często też latam wg timera i nie pozwalam w ogóle na odcięcie silnika - daje mi to możliwość (gdyby coś poszło nie tak) odejścia na drugi krąg i powtórne podejście.

Autor:  Grzesiek [ 17 lip 2013, o 13:04 ]
Tytuł:  Re: jak to sie wszystko dobiera (silnik/regulator/aku/smiglo

Bardzo Ci dziekuje za wyczerpujące odpowiedzi bardzo mi przydatne mam jeszcze troche pytan w puli ale to jak zakupie motorek iregler i aku to odezwe si na PW celem pomocy zaprogramowania ustroistwa oraz jakim pradem ładowac aku wiadomo ze 1/10 najbezpieczniej ale jak chcesz sobie polatac a masz 2lub 3 pakiety to trzeba to skrócić.Jeszcze raz bardzo dziekuje.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+2godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/