Forum modelarskie RC , projektowanie CAD
http://forum.aerodesignworks.eu/

Jak rozwiązać problem
http://forum.aerodesignworks.eu/viewtopic.php?f=31&t=812
Strona 2 z 3

Autor:  tabul [ 21 mar 2015, o 20:13 ]
Tytuł:  Re: Jak rozwiązać problem

Mam problem. Z ciekawości zbudowałem model halówki. Waga 190 g. Wszystko działa, ale przed zamierzonym oblotem zrobiłem próbę "stacjonarną" w domu. Silniczek pracował na średnich obrotach i po jakimś czasie (ok, 4 minut), wszystkie stery i lotki zaczęły gwałtownie trzepotać :shock: . Silnik pracował nadal. Po zredukowaniu gazu do zera, trzepotanie ustało i można było normalnie "sterować". Po ponownym dodaniu gazu sytuacja się powtórzyła :o . Jak to wytłumaczyć :x Co robić :?:

Autor:  slawekmod [ 21 mar 2015, o 20:27 ]
Tytuł:  Re: Jak rozwiązać problem

Spadek napięcia na pakiecie pod obciążeniem silnika. Najlepiej zastosować inny, większy pakiet w sensie tego samego napięcia ale większej pojemności na próbę. Jeżeli będzie ok to albo przeciążony silnik za dużym śmigłem (trzeba o mniejszej średnicy albo o mniejszym skoku) albo wadliwy pakiet i odbiornik z serwami ma za małe napięcie. Raczej na zakłócenia od strony reglera bym nie stawiał.

Autor:  mgr [ 21 mar 2015, o 20:49 ]
Tytuł:  Re: Jak rozwiązać problem

Też bym obstawiał akumulator - być może ma za małe 'C' rozładowywana. Jeszcze z ciekawości zapytam jaki masz regulator - BEC-em, UBEC-em?
Najpewniej, będzie podłączyć multimetr i pomierzyć napięcia pod obciążeniem.

Autor:  tabul [ 21 mar 2015, o 21:04 ]
Tytuł:  Re: Jak rozwiązać problem

Ok. Silnik E-max GF 2205 (68 W) , dałem też zalecane śmigło EP 7x6, mam też 8x4, pakiet 2S 440 mAh, regulator Budget 10A, odbiornik Hitec HFS-05MS (kwarc 35). Tu chodzi też o wagę, dlatego nie mogę stosować większego pakietu. Do halówek stosują nawet pojemność 250 mAh. Jak wspomniałem silnika nie obciążałem dużymi obrotami, tyle, że pracował na stałej mocy. Pakiet , silnik i regulator były lekko ciepłe.
Niestety nie dysponuję multimetrem. Sprawdziłem napięcie akumulatora po tej próbie kilkuminutowej.. wyniosło 6,39 V

Autor:  slawekmod [ 21 mar 2015, o 21:14 ]
Tytuł:  Re: Jak rozwiązać problem

Jeżeli to napięcie bez obciążenia odczytane przez ładowarkę w początkowej fazie ładowania to już masz przyczynę- słaba wydajność pakietu (może być zużyty albo wadliwy). Napięcie pod obciążeniem silnika spada poniżej 6V i regulator nie jest w stanie zasilać odbiornika przez BEC

Autor:  tabul [ 21 mar 2015, o 21:52 ]
Tytuł:  Re: Jak rozwiązać problem

Nie bardzo kapuję. Pakiet jest nowy. Był w pełni naładowany (> 8 V) dopiero po kilku minutach pracy napięcie spadło do 6,39V. i silnik przestawał pracować.. Ale skąd to trzepotanie :?:

Autor:  Stema [ 21 mar 2015, o 22:25 ]
Tytuł:  Re: Jak rozwiązać problem

Załóż śmigło o mniejszym skoku do próby na stole.
W locie na tym samym śmigle będzie mniejsze obciążenie.

Autor:  mgr [ 22 mar 2015, o 08:17 ]
Tytuł:  Re: Jak rozwiązać problem

tabul pisze:
Nie bardzo kapuję. Pakiet jest nowy. Był w pełni naładowany (> 8 V) dopiero po kilku minutach pracy napięcie spadło do 6,39V. i silnik przestawał pracować.. Ale skąd to trzepotanie :?:


Dokładnie tak jak napisał sławek:
slawekmod pisze:
Napięcie pod obciążeniem silnika spada poniżej 6V i regulator nie jest w stanie zasilać odbiornika przez BEC


Szczególnie, że mierzyłeś napięcie bez obciążenia.
tabul pisze:
Sprawdziłem napięcie akumulatora po tej próbie kilkuminutowej.. wyniosło 6,39 V


Zauważ też, że napięcie które podajesz 6,39 to w sumie około 3,2 na celę - czyli praktycznie napięcie krytyczne (3V na celę) dla LiPo. I tutaj podstawowa zasada - pod obciążeniem.

Moim zdaniem za bardzo rozładowujesz ten akumulator.

Układy BEC - czyli stabilizatory liniowe muszą mieć pewien zapas napięcia aby działać prawidłowo.
Tutaj może sprecyzuję - nie wiem co siedzi w tym ESC - jednak zasady powinny być podobne.
Typowe stabilizatory liniowe np. seria 78xx, potrzebowała o 1 volt większego napięcia zasilania, niż to
które miała dostarczyć. Przy nie spełnieniu tego warunku układ po prostu nie działał / działał źle.

Reasumując, 6,39V po próbie sugeruje, że napięcie podczas obciążenia, było zdecydowanie za małe dla prawidłowej pracy - oraz bezpieczeństwa samego LiPo. Dziwnym jest, że ESC wcześniej Ci nie odciął zasilania.
Choć, może jeśli silnik pracował na 50%, a masz w ESC zaprogramowane ograniczenie mocy a nie odcięcie - to ciężko było zauważyć różnicę.

Autor:  slawekmod [ 22 mar 2015, o 08:42 ]
Tytuł:  Re: Jak rozwiązać problem

W regulatorach stosowane są LM2940-5. To stabilizatory LDO czyli takie które pracują prawidłowo od napięcia wejściowego 5.5V. W 7805 z tego co pamiętam minimalne napięcie wejściowe to 6.25V do prawidłowej pracy.
Jeżeli napięcie spada pod obciążeniem do wartosci 5V to nie dziwię się że serwa szaleją. Po prostu stabilizator nie stabilizuje już napięcia na odbiornik i wszystko zaczyna szaleć. O tym że tak jest świadczy to że po wyłączeniu silnika wszystko wraca do normy. Silnik 70W zasilany z pakietu 2S przy napięciu 8.4V czyli w stanie naładowania pakietu pobierze z niego koło 9A więc nie mało. To jest jakieś 20C ( w przybliżeniu 0.44Ah x20C= 8,8A) Zobacz czy pakiet jest przystosowany do takiego obciążenia.

Najwyraźniej przeciążasz pakiet, regler i silnik. Zobacz tabelkę w tym linku http://www.modelmotor.pl/silnik-29g-kv2 ... f2205.html

Autor:  tabul [ 22 mar 2015, o 19:24 ]
Tytuł:  Re: Jak rozwiązać problem

Dzięki za wyjaśnienia :) Dziś pobawiłem się ponownie. Po naładowaniu akumulatora do "pełna" ponowiłem próbę. Serwa działały poprawnie, silnik pracował na umiarkowanie małych obrotach i tylko na chwilę dodawałem gaz do " dechy", a potem redukowałem obroty. Silnik pracował około 10 minut. Po tym czasie zwiększyłem obroty i silnik zatrzymał się. Serwa zachowywały się spokojnie. Po próbie sprawdziłem napięcie które spadło do ok. 6,5 W. Nic się nie zagrzało.

Strona 2 z 3 Strefa czasowa UTC+2godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/